Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Maskindepot Århus. (Generelt)

af Georg Schmidt, 7/6 2011, 21:18 (4917 dage siden)

Hermed et billede fra 1971 af maskindepotet i Århus i GM storhedstiden.
[image]
Maskindepotet ibrugtaget i 1925 med flere udvidelser.
Til højre ses den nyere tilbygning med GM-værksted, derefter mod venstre den gamle motorremise med MO-vognene, derefter ses post 4 med sit arsenal af SU-Signaler af armsignaltypen. Disse signaler betjente den gamle godsafgangsrist der lå mellem remisen og godsterminalen hvis hovedbygning ses i baggrunden med tårnet. Foran denne bygning ses de to store pskhuse med kamsporene til de mange stykgodsvogne. Til venstre for post 4 ved stopperen ses rangerrygsignalet af daglystypen med de gule lamper der styrede nedløbet af godsvognsstammerne fra stationsristen til afgangsristen hvor godstogene samledes. Det meste er i dag historie, dog ligger depotet der stadig, men trækkraften er anderledes.
Ved tidspunktet for billedet indsatte depotet for at klare trafikken i vestområdet 15 MZ, 5 MV, 17 MY, 22 MX, 4, MT, 70 MO og 1 MK-FK. Fra K 74 og 70'erne ud var GM-forbruget ret konstant med 24 MZ, 14 MY, 5 MV, 21 MX og et stærkt faldende antal MO som ved overgangen til MR var nede på en 20-25 stykker.
Mvh
Georg

Maskindepot Århus.

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 7/6 2011, 22:30 (4917 dage siden) @ Georg Schmidt

Stopbommen foran Mx+Mz ser da godt nok ud til at have fået et gevaldigt tryk på et tidspunkt. Den står jo i næsten 45 grader fra normal..
Er der nogen historie bag, eller er det "bare en dagligdags" hændelse der er er glædet ud i glemslen??

--
[image][image][image]

Maskindepot Århus.

af Georg Schmidt, 7/6 2011, 23:04 (4917 dage siden) @ K.B.Andreasen

Ja, stopperen forsøgt væltet vist en gammel skade, det ser ikke ud til at 1033 som holder der har skylden. Det kunne nok give lidt "Rynkeby" i fronten. Lige et par billeder mere fra depotet.
[image]
MX 1022 og MZ 1402 et par år senere.
[image]
MY 1103 og 1142 i 1976. Foto A B Sillesen.
Mvh
Georg

Maskindepot Århus.

af Peter H, Nærum, 8/6 2011, 09:48 (4916 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg


Det må så være Mz 1401 til venstre på nederste billed:-D

Hilsen
Peter

Maskindepot Århus.

af Georg Schmidt, 8/6 2011, 12:36 (4916 dage siden) @ Peter H

Den kørte rundt med det store "DSB" et stykke tid.[image]

Avatar

Maskindepot Århus.

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 8/6 2011, 13:58 (4916 dage siden) @ Georg Schmidt

Ja, den kørte med det store bomærke lige indtil slutningen af 1983, da den skulle have den store værkstedstur.
Her i Fredericia 4. august 1982.
[image]

Men Georg: Det billede af Mz 1420 er da bare fantastisk. Ikke nok med at det er et vældig godt billede, så er 1420 kun sjældent set i helt original stand. Allerede i 1973 blev lyden taget fra den. Jeg har ikke kunnet finde ud af, om den har været ude for et uheld på det tidspunkt, eller om den bare var nummer 2 i rækken af dæmpninger efter 1412. Derefter gik de jo lidt i stå, så det kun var ved større skader at de fik kassen på. Jeg kan sagtens forestille mig lydtrykket, da den passerede.

--
[image]

Maskindepot Århus.

af Peter H, Nærum, 8/6 2011, 15:31 (4916 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hejsa

Efter min mening var det den mindst pæne udgave af Mz, da de i en kort periode i begyndelsen af 1980'erne havde firkantede puffere, men stadig med skørt.

Det ser lidt sjovt ud synes jeg

Hilsen
Peter

Maskindepot Århus.

af Morten P, 8/6 2011, 17:52 (4916 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hvor er det lige i finder det foto af Mz 1420?

Mvh Morten

Maskindepot Århus.

af Morten P, 8/6 2011, 20:36 (4916 dage siden) @ Henrik Thomsen

Jo dem havde jeg set tidligere, men forstod ikke lige hvad de har med depot billederne af gøre?

Mvh Morten

Maskindepot Århus.

af Georg Schmidt, 8/6 2011, 22:07 (4916 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hej Henrik
Da MZ'erne for alvor begyndte at køre i Jylland fra omkring 1970 var Nordpilen et godt tog at fotografere. Tog 960 eller 330 som det kom til at hedde var som regel stort, og der kunne godt forekomme "eksotiske" vogne fra DB som f. eks den tofarvede BRüm spisevogn som ses i stammen. En sommerdag i den forreste B-vogn, så var der "dømt lyd" hele vejen fra Århus til Hasselager og for den sags skyld også fra søen ved Skanderborg og op til Hovedgård, den kraftfulde buldren fra 645-E3'eren samt den særlige fløjten var jo sød musik.:-P
Da de begyndte at dæmpe dem blev fornøjelsen jo noget mindre.
Billedet af 1401 med det store bomærke er også taget i kurven lige før Hasselager også med Nordpilen.
Mvh
Georg

Maskindepot Århus.

af MHsøhus, 8/6 2011, 11:49 (4916 dage siden) @ K.B.Andreasen

Afstandsbedømmelse og bremseevne er en god ting :-D
Her er stopperen omend i ny form, men stadig trykket!

[image]

Mvh. Martin

Avatar

Maskindepot Århus.

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 8/6 2011, 13:31 (4916 dage siden) @ MHsøhus

Den var vist allerede begyndt at blive trykket i 1983. Det er nok kommet løbende, med små tryk. Mere og mere skæv blev den.

Her 1103 ved stopbommen 8. juli 1983.
[image]

--
[image]

Maskindepot Århus.

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 8/6 2011, 23:30 (4916 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hehe ja allerede på Georgs billede fra 1971 er den på vej væk.
Så rigtigt gjort; bare godt med beton. Så rende den ingen steder :-D

--
[image][image][image]

Maskindepot Århus.

af Georg Schmidt, 14/6 2011, 16:57 (4910 dage siden) @ Georg Schmidt

GM'ere ved maskindepot Århus.
[image]
Mvh
Georg

Avatar

Maskindepot Århus.

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 14/6 2011, 18:27 (4910 dage siden) @ Georg Schmidt

GM'ere ved maskindepot Århus.
[image]
Mvh
Georg

Det er da nogle usædvanligt lækre billeder du kan finde frem fra Århus.

På dette billede fra 2. juli 1986 er der kun ét lokomotiv med vingehjul tilbage i drift.
[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

Maskindepot Århus.

af Tim Jonasen, 14/6 2011, 20:55 (4910 dage siden) @ Henrik Thomsen

Næhhh det var ikke kun MZ på billedet (1424), der er i drift i gamle vinrød bemaling, men også MZ 1420. Jeg fik fanget MZ 1420 i oktober 1986 hvor den stadig var i vinrød.

Jeg er ikke sikker det med MZ 1423 hvornår på året (1986) den blev malet sort/rød og fik afblændet hjørneruder.Den stod i hvert fald på DVK i helt nymalet novenber 1986.

Hilsen
Tim Jonasen

Avatar

Maskindepot Århus.

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 14/6 2011, 22:04 (4910 dage siden) @ Tim Jonasen

Næhhh det var ikke kun MZ på billedet (1424), der er i drift i gamle vinrød bemaling, men også MZ 1420. Jeg fik fanget MZ 1420 i oktober 1986 hvor den stadig var i vinrød.

Jeg er ikke sikker det med MZ 1423 hvornår på året (1986) den blev malet sort/rød og fik afblændet hjørneruder.Den stod i hvert fald på DVK i helt nymalet novenber 1986.

Hilsen
Tim Jonasen

Johhhh, Det var den eneste med vingehjul ;-) Jeg var godt klar over at 1420 endnu var i vinrød, men det var med DSB-mærke.
Her Mz 1420 i Århus den 16. oktober 1986
[image]

Det var lidt en fælde.

Mz 1423 står her den 1. marts 1986 i adskildt tilstand
[image]
[image]

Den 28. juni var den malet rød/sort
[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

Maskindepot Århus.

af Georg Schmidt, 14/6 2011, 22:29 (4910 dage siden) @ Henrik Thomsen

Hej Henrik
Tak for gode værkstedsbilleder, det er utroligt hvad disse MZ'ere har prøvet de sidste 40 år. Lige fra paradekørsel i Nordpilen til tæsk på Kystbanen og tusinder af godstog. Det var ikke så tosset det de købte ind dengang.[image]
Mvh
Georg

Maskindepot Århus.

af Tim Jonasen, 14/6 2011, 23:16 (4910 dage siden) @ Henrik Thomsen

Tak Henrik for fine billeder og datoer på MZ 1423.

Hilsen
Tim Jonasen

Maskindepot Århus.

af Georg Schmidt, 14/6 2011, 21:04 (4910 dage siden) @ Henrik Thomsen

Sjovt at se udviklingen på en 13-14år også på bygningerne.
[image]
Forsamling af de vinrøde foran motorremisen i Århus (MO-remisen) 1976. Fra venstre ukendt MO, MO 1881 MY 1133, MX 1037 og MZ 1421. Foto A B Sillesen.
Mvh
Georg

Maskindepot Århus.

af Flemming Jakielski, Rødovre, 14/6 2011, 21:11 (4910 dage siden) @ Georg Schmidt

Nu må selv Jens Mo være glad. Kun to lanterner på Mo.
Meen, det er da en spændende vognkasse yderst til venstre. En gammel Q ??? eller ?
Lad høre.

MVH
Flemming J

Sjovt at se udviklingen på en 13-14år også på bygningerne.
[image]
Forsamling af de vinrøde foran motorremisen i Århus (MO-remisen) 1976. Fra venstre ukendt MO, MO 1881 MY 1133, MX 1037 og MZ 1421. Foto A B Sillesen.
Mvh
Georg

Maskindepot Århus.

af Georg Schmidt, 14/6 2011, 22:04 (4910 dage siden) @ Flemming Jakielski

Hvis jeg finder et billede hvor vi kommer nærmere Q-vognskassen skal jeg nok bringe det. Du husker måske denne vognkasse fotograferet 1970 ved Dybbølsbro, der var et skinnelager imellem S-togssporene, posten der ses er den gamle post 7, der gik ud af drift i midten af tresserne. Sjovt i dag at se så mange vogne så tæt på Kh, idag er der meget mere "bart" i dette område.
Geo[image]
Vh
Georg

Maskindepot Århus.

af Georg Schmidt, 14/6 2011, 22:11 (4910 dage siden) @ Flemming Jakielski

Undskyld, den med Dybbølsbro var lige noget der faldt mig ind, nu tilbage til Mdt Århus hvor Jens får sin trelygter.:-D
[image]

Maskindepot Århus.

af Jens Møller, København S, 14/6 2011, 23:43 (4910 dage siden) @ Georg Schmidt

1823 er jo en af de "rigtige" med tre frontlanterner, som fik det ca. 1955-56. Den SKAL jo have tre og hvis den var bevaret i dag, ville det være hærværk at fjerne den tredie!

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Maskindepot Århus.

af Jens Møller, København S, 14/6 2011, 23:50 (4910 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt flueknepperi: Nr. 2 MO er ikke 1881, men nok snarere 1981.(Vognkassen har ikke sikker på taget). Men et rigtig godt og stemningsfuldt billede!

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak