Damplokomotiv Litra NF i 3D (Generelt)
Da jeg snart en dag skal til at lave mit Sidste Danske Damplokomotiv hos DSB I 3d, Havet jeg kun denne Side tegning fra en bog.
Men Helt tilfældigt fandt jeg disse Tegninger fra Henschel.
Kan de Bruges?
Da jeg snart en dag skal til at lave mit Sidste Danske Damplokomotiv hos DSB I 3d, Havet jeg kun denne Side tegning fra en bog.
Men Helt tilfældigt fandt jeg disse Tegninger fra Henschel.
Kan de Bruges?
Kære Søren
Til dit spørgsmål ”Kan de bruges?” er du jo nok selv den bedste til at svare !
Men, jeg har fundet et foto frem, som nok er det eneste og bedste jeg har set af litra NF.
DSB litra Nf 101, 29-11-1949 i Svendborg, Foto arkiv DJM.
Jeg mener du skal give dit lokomotiv nr. 101, da det var det eneste af NF´erne, der blev optaget i DSB Driftsmaterielfortegnelse (DRM).
I det hele taget, ønskede DSB Maskinafdeling ikke at anvende de overtagne ex. SFJ lokomotiver med nogle få undtagelser, bl.a. litra DF, da de i mål og teknik var ganske anderledes en DSB egne konstruktioner. Og specielt de mindre maskiner, blev så at sige kørt tomme for kul og så hensatte/udrangerede. Så hurtigt det var muligt at frigøre anden DSB trækkraft, blev dette gennemført og ex. SJF materiellet blev tilbageleveret/bortsolgt/udrangeret.
DSB litra NF nr. 101 (ex. SFJ nr. 36)
Overtaget af DSB fra SFJ pr. 01-04-1949.
SFJ 36 er optaget i DSB Driftsmateriel I af 1941 (DRM I) jf. tillæg for april og juli kvartal 1949, udgivet i november 1949, som DSB litra NF 101, tegning side 14b-III, IX. 49.
Tilhøre belastningsgruppe D og har en tilladt maksimalhastighed på 45 km/t.
Efter DSB overtagelse pr. 01-04-1949 kørt fra APR 1949 til JUN 1950 i alt 10.228 km. (ca. 1022 rangertimer), fordelt på 15 måneder.
Lokomotivet er opført som rangerlokomotiv med hjemsted i Nyborg ved DSB årlige ”Oversigt over trækkraftens stationering og benyttelse” pr. 31-03-1950.
Stationering: 30-06-1949 Svendborg, 30-09-1949 Svendborg, 31-12-1949 Svendborg, 31-03-1950 Nyborg, 30-06-1950 Svendborg, 09-07-1950 hensat urepareret og udtørret i Svendborg.
Planlagt indgået for pligtig reparation ved Centralværkstedet i Aarhus 09-07-1950, men i stedet hensat urepareret ved motorremisen i Svendborg jf. 2. Dc. skr. Ma2 975/50 af 02-09-1950. Sidst indgået på vk. ved SFJ 08-03-1949.
NF 101 er udrangeret ved DSB M9120 af 21-08-1950 og dette optaget i DRM I 1941, tillæg for oktober kvartal 1950. Solgt til ophugning hos H. I. Hansen i Odense jf. DSB Cvk Ar skr. 302.0/1951.
Lokomotivet udstyret med DSB skorstensbånd, litra og nr.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Har du en I-adresse for den viste tegning, da jeg ikke har kunne finde den andre steder?
--
Steffen Dresler
Jeg fandt tegningerne her fra. https://www.henschel-museum.com/B-Tender-Lokomotive--18280--Bauart--Bonifacius.html
Go´formiddag!!
En god ven visker mig i øret at NF var HANOMAG og IKKE HENSCHEL. Altså du får kun noget der ligner!!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Tak for at viske mig i øret!!
--
Steffen Dresler
Hej Søren,
Her er et foto af en "Litra NF" søstermaskine, set fra den anden side i f.t. Steff's foto:
Formentlig SFJ 38 i Svendborg 1921. DJM fotosamling scannr. DJM02-00000393.
Dette lokomotiv er - ligesom søstrene SFJ 36 og 37 - bygget af HANOMAG (Hannoversche Maschinenbau AG (vormals Georg Egestorff), Hannover-Linden, Tyskland) i 1917. Fik 1949 "på papiret" DSB NF 103.
M.v.h.
Niels
Som supplement til NM billede:
DSB litra NF nr. 102 (ex. SFJ nr. 37)
Overtaget af DSB fra SFJ pr. 01-04-1949.
NF 102 er ikke optaget i DSB Driftsmateriel I af 1941 (DRM I) jf. tillæg for april og juli kvartal 1949.
Tilhøre belastningsgruppe D og har en tilladt maksimalhastighed på 45 km/t.
Efter DSB overtagelse kørt APR 660 km. og i AUG 1835 km. i alt 2495 km. (ca. 250 rangertimer), fordelt på 2 måneder. Ingen kørsel MAJ, JUN og JUL 1949.
Stationering: 30-06-1949 hensat urepareret i Odense Syd.
Planlagt indgået for pligtig reparation ved Centralværkstedet i Aarhus 15-12-1951, men udrangeret før denne dato. Sidst indgået på vk. ved SFJ 02-06-1948. Planlagt L-eftersyn ved Vk Ng i APR/MAJ 1949.
Udrangeret 30-8- 1949. Solgt til Odense Sukkerkogeri, herfra udrangeret og solgt for ophugning 1950. Fotograferet ved Odense sukkerfabrik foråret 1950. Anden note i DSB arkiv siger ”Udrangeret 15. december 1951”.
Lokomotivet udstyret med DSB skorstensbånd, litra og nr.
Bedste hilsener
Steff
--
Steffen Dresler
Hej igen Søren,
Fandt lige et billede af "dit" SFJ nr. 36 (1949 DSB NF 101):
Banepersonale foran rangerlokomotiv i Svendborg ca. 1920. Fotograf ukendt. Svendborg Byhistoriske Arkiv - Nummer: B12880. "Klikbart" foto.
Som Steff har skrevet, så kom nr. 37/NF 102 til Odense Sukkerfabrik. Et foto af lokomotivet findes under "1949: O-05" på denne side: https://www.dansk-jernbanearkiv.dk/sukker/dds_od.htm .
M.v.h.
Niels
Tak for Billiderne. Det er bare Ærgeligt der ikke er flere Arbejdstegninger af Litra NF.
Men nu er jeg i gang med at lave lokomotivet.
Brugte en Anden tegning af Henschel og Side tegningen fra Hanomag, for de ser næsten ens ud.
Et billede mere af SFJ 36 på havnen i Svendborg. Arkivfoto. Fotograf kendes desværre ikke. Der er dog anført 1942 bag på billedet. Lanternen er godt nok afblændet, men der er ikke hvide ringe malet på pufferne.
Flemming J
P.S. Til Tommy. Værs'go til samlingen.
Var det ikke kun ved de tyske lokomotiver, der havde de hvide ringe ved pufferne?
Syntes ikke at havde set på billederne at danske havde det?
Var det ikke kun ved de tyske lokomotiver, der havde de hvide ringe ved pufferne?
Syntes ikke at havde set på billederne at danske havde det?
Der var også danske lokomotiver med hvide ringe
--
mvh
Lars
Esbjerg
okay .. takker
Godaften
Her er lidt blandede bolsjer med hvide ringe:
KII 533
O 333
HS II 379
D IV 847
Q II 342.
Alle billeder Jernbanekilder, udsnit, dog 847 P. S. Eilertsen.
Yderligere blev nummerpladen aftaget, ædelmetal, kunne bruges af DSB.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
--
Steffen Dresler