Kære Søren
Til dit spørgsmål ”Kan de bruges?” er du jo nok selv den bedste til at svare !
Men, jeg har fundet et foto frem, som nok er det eneste og bedste jeg har set af litra NF.
DSB litra Nf 101, 29-11-1949 i Svendborg, Foto arkiv DJM.
Jeg mener du skal give dit lokomotiv nr. 101, da det var det eneste af NF´erne, der blev optaget i DSB Driftsmaterielfortegnelse (DRM).
I det hele taget, ønskede DSB Maskinafdeling ikke at anvende de overtagne ex. SFJ lokomotiver med nogle få undtagelser, bl.a. litra DF, da de i mål og teknik var ganske anderledes en DSB egne konstruktioner. Og specielt de mindre maskiner, blev så at sige kørt tomme for kul og så hensatte/udrangerede. Så hurtigt det var muligt at frigøre anden DSB trækkraft, blev dette gennemført og ex. SJF materiellet blev tilbageleveret/bortsolgt/udrangeret.
DSB litra NF nr. 101 (ex. SFJ nr. 36)
Overtaget af DSB fra SFJ pr. 01-04-1949.
SFJ 36 er optaget i DSB Driftsmateriel I af 1941 (DRM I) jf. tillæg for april og juli kvartal 1949, udgivet i november 1949, som DSB litra NF 101, tegning side 14b-III, IX. 49.
Tilhøre belastningsgruppe D og har en tilladt maksimalhastighed på 45 km/t.
Efter DSB overtagelse pr. 01-04-1949 kørt fra APR 1949 til JUN 1950 i alt 10.228 km. (ca. 1022 rangertimer), fordelt på 15 måneder.
Lokomotivet er opført som rangerlokomotiv med hjemsted i Nyborg ved DSB årlige ”Oversigt over trækkraftens stationering og benyttelse” pr. 31-03-1950.
Stationering: 30-06-1949 Svendborg, 30-09-1949 Svendborg, 31-12-1949 Svendborg, 31-03-1950 Nyborg, 30-06-1950 Svendborg, 09-07-1950 hensat urepareret og udtørret i Svendborg.
Planlagt indgået for pligtig reparation ved Centralværkstedet i Aarhus 09-07-1950, men i stedet hensat urepareret ved motorremisen i Svendborg jf. 2. Dc. skr. Ma2 975/50 af 02-09-1950. Sidst indgået på vk. ved SFJ 08-03-1949.
NF 101 er udrangeret ved DSB M9120 af 21-08-1950 og dette optaget i DRM I 1941, tillæg for oktober kvartal 1950. Solgt til ophugning hos H. I. Hansen i Odense jf. DSB Cvk Ar skr. 302.0/1951.
Lokomotivet udstyret med DSB skorstensbånd, litra og nr.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Har du en I-adresse for den viste tegning, da jeg ikke har kunne finde den andre steder?