Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nedlæggelse af flere AM-signaler mellem Vojens-Tinglev (Generelt)

af MMP, 18/2 2022, 15:21 (933 dage siden) @ Jens N

Kort og godt så drejer det sig om indvinding af reservedele til FELB, Fuldelektronisk Linjeblok type 1994. Og i forhold til Signalprogrammet går der adskillige år til der bliver den slags stumper i overskud.


Så vidt en lidt ældre liste, anvendes 1994 blokken på følgende strækninger:

- København H-Helgoland
- Odense-Svendborg
- Vojens-Tinglev
- Lunderskov-Esbjerg

Reduceringen af AM-signalerne har såmænd været vurderet af BDK "Trafikken", og set i lyset af der jo også er "langt" mellem Vamdrup-Farris-Sommersted-Vojens.


…hvor de daværende AM-signaler blev sløjfet ved ombygningen til dobbeltspor i 2014-2015.

Hvad er årsagen til at man ikke længere kan skaffe reservedele til den, her i landet, næstnyeste bloktype 1994?
De fleste øvrige anvendte bloktyper er jo væsentligt ældre (1951, 1954, 1957, 1969, 1977, 1982, 1990, 1991 og 2003).

Mvh. Jens

Der er jo ikke nogle af de nævnte strækninger der lige står for udskiftning indenfor et par år, så derfor denne løsning.

1994 FELB er som jeg skrev fuldelektronisk linjeblok / elektronik, og det er disse ting der tilsyneladende ikke kan skaffes længere. Elekronik ældres hurtigere end alm. relæer som jo er grundmodellen i største delen af dine nævnte Linjeblokke.
Den eneste elektroniske af dine nævnte som stadig bruges er jo 1990. resten er relæer

Mvh Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak