Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

remissen Roskilde mm (Generelt)

af gamle ole, 7/6 2011, 20:17 (4920 dage siden)

Hvad sker der foran remissen, drejeskiven om omegn? Der ser lidt rodet ud når man kører forbi. Det forekom at F-maskinen er faldet noget af på den?:-)

remissen Roskilde mm

af Bjarke @, Tølløse, 8/6 2011, 13:35 (4920 dage siden) @ gamle ole

hvad mener du med rodet ?

ja F maskinen står uden for fordi der ikke er plads inden for i remisen alternativt skulle vi måske sætte C maskinen uden for.

for der er jo rigtigt mange C maskiner tilbage ;-)

Remisen i Roskilde m.m. (+ 1 foto)

af Niels Munch, 8/6 2011, 14:01 (4920 dage siden) @ gamle ole

Jf. min nylige reportage *her*, Ole, så der da pænt og ryddeligt ud!

Endnu et foto fra dagen:

[image]
DSB F 500, Roskilde Remise 28.05.2011 (nm).

V.h.
Niels

remissen Roskilde mm

af Egon Schmidt, 8/6 2011, 14:56 (4920 dage siden) @ Bjarke

Kan da ikke komme indenfor på CVK eller så lad dog en anden klub som står og gerne have et damplokomotiv og gøre køre klar i stedetfor at den står og ruster og gå til i Roskilde for hvor mange F er erder køre klar
Egon

remissen Roskilde mm

af Rafael, 8/6 2011, 18:59 (4919 dage siden) @ Egon Schmidt

Kan da ikke komme indenfor på CVK eller så lad dog en anden klub som står og gerne have et damplokomotiv og gøre køre klar i stedetfor at den står og ruster og gå til i Roskilde for hvor mange F er erder køre klar
Egon

F657, F658 og F441 er vel køreklare. Og nu tvivler jeg på at, verden hænger sådan sammen, at man forærer eller sælger en maskine til en anden klub/forening bare fordi den ikke står øverst på restaureringslisten. Mon ikke klubberne i Danmark har rigeligt at gå i gang med. Tror jeg nu også Museumstog har for den sags skyld. Kan sagtens forstå hvorfor de prioriterer C'eren højere end F'eren. Der er jo bevaret en del F-maskiner.

remissen Roskilde mm

af Egon Schmidt, 8/6 2011, 19:22 (4919 dage siden) @ Rafael

Det vil jeg give dig ret i men det er ikke for at jeg er efter museums tog,men efter hvad jeg har læst her på forum,hvor de har været efter andre klubber der var noget ståen under åben himlen da var det galt så hvorfor kan den komme ind under tag på CVK damå det da være plads nok.
Egon

remissen Roskilde mm

af Rafael, 8/6 2011, 19:27 (4919 dage siden) @ Egon Schmidt

Ja okay. Ved faktisk ikke om de har plads på Centralværkstedet. Der står vel et MA-lyntog + de brune vogne. Og som jeg har kunne se på div. billeder fik de en del røde vogne med fra Randers af. Det er en del meter.

remissen Roskilde mm

af Filip Gram, 8/6 2011, 19:31 (4919 dage siden) @ Egon Schmidt

Det vil jeg give dig ret i men det er ikke for at jeg er efter museums tog,men efter hvad jeg har læst her på forum,hvor de har været efter andre klubber der var noget ståen under åben himlen da var det galt så hvorfor kan den komme ind under tag på CVK damå det da være plads nok.

Plads nok?? He, he... Det findes slet ikke i denne branche! Jeg skal da være den første til at udbryde hvor amatøragtigt jeg synes det er, men jeg påpeger det så sandelig også i museumstog. Derfor høre du ikke hylekoret fra mig herinde.

/Filip

remissen Roskilde mm

af Egon Schmidt, 8/6 2011, 19:37 (4919 dage siden) @ Filip Gram

Det er rigtig men var du ikke med at skrive om struer jernbane klub du må undskyld jeg spør jeg ved bare det var meget skriveri om klubbe om deres matriel der stod under åben himle, hvad er forskelden om det er damp eller motor.
Fgon

remissen Roskilde mm

af Peter Roland Hansen, 8/6 2011, 19:42 (4919 dage siden) @ Egon Schmidt

Tror ikke at en F maskine som restaureringsobjekt er særligt interessant så længe der er andre og mere spændende ting der venter på en kærlig hånd

remissen Roskilde mm

af FIlip Gram, 8/6 2011, 19:45 (4919 dage siden) @ Egon Schmidt

Det er rigtig men var du ikke med at skrive om struer jernbane klub du må undskyld jeg spør jeg ved bare det var meget skriveri om klubbe om deres matriel der stod under åben himle, hvad er forskelden om det er damp eller motor.

Jo, jeg var med til at skrive om det men grundlæggende mener jeg ikke at det interessant om det er damp eller diesel, men om den museale/historiske værdi. Og der rangere (høh, høh) en F-maskine nu engang ikke særlig højt sammenlignet med en af de ældste bevarede diesellokomotiver...

Som jeg skrev så er jeg ligeglad med hvilke tosser der vælger at stille vores kulturarv under åben himmel, men når det er museumstog (hvor jeg selv er) giver det mere mening at ytre kritikken i museumstog end på nettet. Klubberne derimod har jeg ikke min gang og derfor kan jeg kun give min mening til kende på fora som dette.

remissen Roskilde mm

af UTJ, 8/6 2011, 20:11 (4919 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Tror ikke at en F maskine som restaureringsobjekt er særligt interessant så længe der er andre og mere spændende ting der venter på en kærlig hånd

Museumstog har pt F 441, 694, 500 og 668, så der er nok at vælge imellem. Desuden F 428......

remissen Roskilde mm

af Filip Gram, 8/6 2011, 20:13 (4919 dage siden) @ UTJ

Museumstog har pt F 441, 694, 500 og 668, så der er nok at vælge imellem. Desuden F 428......

Og 662... :-)

remissen Roskilde mm

af L.H. Jensen, 8/6 2011, 20:37 (4919 dage siden) @ Filip Gram

Museumstog har pt F 441, 694, 500 og 668, så der er nok at vælge imellem. Desuden F 428......


Og 662... :-)

Uden i øvrigt at ville blande mig i spørgsmålet (jeg er også en del af en veteranbane, hvor vi ikke har alting inden døre - desværre ...) vil jeg dog påpege, at F 500 er en smule mere interessant - men gerne som stillestående museumsobjekt (der har vel egentlig aldrig været en F'er udstillet i Odense) - idet maskinen jo er een af de aller første F-maskiner, bygget af "Saronno" i Italien i modsætning til de øvrige nævnte, der alle er Frichs-maskiner. Og den kunne oven i købet køre ...;-)
Dertil er den i modsætning til 662 og "min" gamle legepladsmaskine fra Århus 668 relativt komplet.

Men lad nu folkene fra Museumstog selv finde ud af det; hvis al materielplacering ude og/eller inde skulle gøres til genstand for en "rundkredsdiskussion" her på dette forum, sandede det hurtigt til usagligt ævl. For der synes at være en overhyppighed af dem, der gerne vil blande sig, blandt de, der ikke selv bidrager aktivt til materiellet bevarelse og vedligeholdelse ...;-(

Mvh
LHJ

remissen Roskilde mm

af Filip Gram, 8/6 2011, 20:53 (4919 dage siden) @ L.H. Jensen

Og den kunne oven i købet køre ...

Og den kan den komme til igen... _Med en ny kedel! :-/

Men lad nu folkene fra Museumstog selv finde ud af det; hvis al materielplacering ude og/eller inde skulle gøres til genstand for en "rundkredsdiskussion" her på dette forum, sandede det hurtigt til usagligt ævl. For der synes at være en overhyppighed af dem, der gerne vil blande sig, blandt de, der ikke selv bidrager aktivt til materiellet bevarelse og vedligeholdelse ...;-(

Jeg er ikke enig. - Overhovedet! Hvis naboen tæver ungerne lader du vel heller ikke stå til fordi det ikke er dine børn? Bevares, det er sat lidt (meget) på spidsen, men at debatten jævnligt er oppe at vende herinde tror jeg er en meget sund ting. Navnligt når der skal sættes gang i projekter af en sådan størrelse som hal II i marslev eller hvad museumstog måtte pønse på, er lidt pres altid godt til at få tingene igennem. Debatten kunne efter min mening sagtens tåle politisk bevågenhed, således at det mundede ud i en national bevaringsplan, med pligt til at sikre de pågældende køretøjer som med fredede bygninger. Og jeg skubber gerne i den retning... :-)

remissen Roskilde mm

af Jesper Frichs J., 9/6 2011, 15:35 (4919 dage siden) @ Filip Gram

Dyb enighed herfra. Det kan kun være sundt at få frisk luft til debatter om bevarelse af materiel. tænk over det, det kunne være der var andre der har en ide til hvordan man bedst kunne bevare/konservere, og hvorhenne, her på forummet. Samtidig Hvis der eksistere så mange F'ere. Mener jeg det er lige gyldigt om det er den ene eller den anden Fabrik? Restaureringen ser vel ens ud? C- maskine DET SKAL VI HA'.. Det er sørgeligt at se hvordan, de forsvandt alle sammen. Derfor forstå jeg godt grundlaget for at stille den F'er ude. Jeg er også enig at det meget godt man kan kommentere, men man for ofte et andet syn hvis man er aktiv. :-)

Mvh Jesper.

remissen Roskilde mm

af niklas291, 11/6 2011, 20:43 (4916 dage siden) @ FIlip Gram

der er da remiser i feks. skjern og næstved, hvor de kan stille feks. f500 ind så den ikke står udenfor. de kan også bruge dem til værksteder senere hen

remisen Roskilde mm

af Filip Gram, 11/6 2011, 21:02 (4916 dage siden) @ niklas291

der er da remiser i feks. skjern og næstved, hvor de kan stille feks. f500 ind så den ikke står udenfor. de kan også bruge dem til værksteder senere hen

Det kræver at man lejer sporplads og at man KAN leje sporplads... Næstved er mig bekendt allerede fyldt og Skjern... - Tja, jeg gider i hvert fald ikke slæbe F 500 så langt! Der skal nok være nærmere og mere oplagte muligheder, hvis man gad at bruge ressourcerne på det. - OG netop det med "gad" er jo kernen i hele problematikken!

Værksteder??? - Til hvad? Der er da RIGELIGT med værksteder i Danmark! I hvert fald hvis man kigger på hvor mange (eller rettere: hvor få) der møder op de enkelte steder...

Cvk mm

af Baldrick, 12/6 2011, 17:45 (4916 dage siden) @ Egon Schmidt

Det vil jeg give dig ret i men det er ikke for at jeg er efter museums tog,men efter hvad jeg har læst her på forum,hvor de har været efter andre klubber der var noget ståen under åben himlen da var det galt så hvorfor kan den komme ind under tag på CVK damå det da være plads nok.
Egon

1:Hvis der er plads nok, hvorfor stå der så meget udefor der inde?
2:Tænk hvis der var gemt lige så meget af andre litra som af F'en. Hvor skulle der
så køre tog.

ContecRailVeterantog kalender
Hedeland Veteranbanes lokomotiver
Hedeland Veteranbanes lokomotiver

Her er en oversigt over alle smalsporslokomotiver (damp, benzin og diesel) tilhørende Hedelands Veteranbane (Industribaneklubben). Listen er forsynet med links til lokomotiverne i Jernbanen.dk´s database, hvor data og billeder kan ses.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak