Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nedlæggelse af flere AM-signaler mellem Vojens-Tinglev (Generelt)

af frederikhk, 17/2 2022, 21:03 (1011 dage siden)

En ny SR SSB er dukket op med følgende indhold:
Kørsel med prøvetog i forbindelse med afprøvning af FELB
"I forbindelse med nedlæggelse af flere AM-signaler på banestrækningen mellem
Vojens og Tinglev, skal der forud for arbejdet køres med prøvetog for afprøvning af
ny software i linjeblokkens tekniske komponenter."

Er der mon nogle der kan supplere omkring dette?

Avatar

Nedlæggelse af flere AM-signaler mellem Vojens-Tinglev

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 17/2 2022, 22:16 (1010 dage siden) @ frederikhk

Er der mon nogle der kan supplere omkring dette?

Angiveligt skulle det dreje sig om mangel på reservedele, men det virker lidt besynderligt at man ikke kan bruge komponenter fra de signaler man alligevel ikke bruger længere de steder hvor man i dag kører på ETCS og CBTC. På TIB-strækning 6 burde man også få et antal nyere AM-signaler i overtal sidst på året.

Lange blokke og godstog er noget rod, hvilket man ser på TIB 6. Det virker lidt som om Banedanmark er lidt i krise og har en strategi om at planlægge nye tiltag unden at tage hensyn til driften...

Nedlæggelse af flere AM-signaler mellem Vojens-Tinglev

af Andrew_J, 17/2 2022, 23:21 (1010 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

S-banens AM signaler kan desværre ikke bruges på Fjern.

Hvilke nyere AM signaler er det der bliver i overskud senere på året tænker du på? Herning-Vejle er hvad jeg ved enkeltsporet så ved da ikke om der er Am signaler der.

Avatar

Nedlæggelse af flere AM-signaler mellem Vojens-Tinglev

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 17/2 2022, 23:46 (1010 dage siden) @ Andrew_J

S-banens AM signaler kan desværre ikke bruges på Fjern.

Nu tænker jeg ikke det umiddelbart er det fysiske signal ude langs skinnerne der er problemet, men det bagvedliggende og mon ikke der nogle komponenter der er sammenfaldende.

Hvilke nyere AM signaler er det der bliver i overskud senere på året tænker du på? Herning-Vejle er hvad jeg ved enkeltsporet så ved da ikke om der er Am signaler der.

Jeg tænker på AM 1206, 2206, 1210, 2210, 1317, 2317, 1318, 2318, 1356, 2356, 1358, 2358, 1484, 2484, 1486 og 2486 når RO1 er en realitet.

Nedlæggelse af flere AM-signaler mellem Vojens-Tinglev

af steenth, 18/2 2022, 00:00 (1010 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Er der mon nogle der kan supplere omkring dette?


Angiveligt skulle det dreje sig om mangel på reservedele, men det virker lidt besynderligt at man ikke kan bruge komponenter fra de signaler man alligevel ikke bruger længere de steder hvor man i dag kører på ETCS og CBTC. På TIB-strækning 6 burde man også få et antal nyere AM-signaler i overtal sidst på året.

Efter hvad jeg kan se i oversigten over linjeblokke på blokposten, så bruger Vojens-Tinglev en anden type end København-Ringsted, som kun bruges få steder. København-Ringsted bruger en anden type, som er nem at bygge..

Lange blokke og godstog er noget rod, hvilket man ser på TIB 6. Det virker lidt som om Banedanmark er lidt i krise og har en strategi om at planlægge nye tiltag unden at tage hensyn til driften...

Jeg kan se på Ringsted-Næstved er bloklængden kortere på den nye linjeblok.... Men jeg synes også de er lange blokke på den nye bane.

Nedlæggelse af flere AM-signaler mellem Vojens-Tinglev

af MMP, 18/2 2022, 09:25 (1010 dage siden) @ frederikhk

Kort og godt så drejer det sig om indvinding af reservedele til FELB, Fuldelektronisk Linjeblok type 1994. Og i forhold til Signalprogrammet går der adskillige år til der bliver den slags stumper i overskud.
Reduceringen af AM-signalerne har såmænd været vurderet af BDK "Trafikken", og set i lyset af der jo også er "langt" mellem Vamdrup-Farris-Sommersted-Vojens.

Mvh Morten

Nedlæggelse af flere AM-signaler mellem Vojens-Tinglev

af Jens N, Fredericia, 18/2 2022, 14:22 (1010 dage siden) @ MMP
redigeret af Jens N, 18/2 2022, 14:35

Kort og godt så drejer det sig om indvinding af reservedele til FELB, Fuldelektronisk Linjeblok type 1994. Og i forhold til Signalprogrammet går der adskillige år til der bliver den slags stumper i overskud.

Så vidt en lidt ældre liste, anvendes 1994 blokken på følgende strækninger:

- København H-Helgoland
- Odense-Svendborg
- Vojens-Tinglev
- Lunderskov-Esbjerg

Reduceringen af AM-signalerne har såmænd været vurderet af BDK "Trafikken", og set i lyset af der jo også er "langt" mellem Vamdrup-Farris-Sommersted-Vojens.

…hvor de daværende AM-signaler blev sløjfet ved ombygningen til dobbeltspor i 2014-2015.

Hvad er årsagen til at man ikke længere kan skaffe reservedele til den, her i landet, næstnyeste bloktype 1994?
De fleste øvrige anvendte bloktyper er jo væsentligt ældre (1951, 1954, 1957, 1969, 1977, 1982, 1990, 1991 og 2003).

Mvh. Jens

Nedlæggelse af flere AM-signaler mellem Vojens-Tinglev

af MMP, 18/2 2022, 15:21 (1010 dage siden) @ Jens N

Kort og godt så drejer det sig om indvinding af reservedele til FELB, Fuldelektronisk Linjeblok type 1994. Og i forhold til Signalprogrammet går der adskillige år til der bliver den slags stumper i overskud.


Så vidt en lidt ældre liste, anvendes 1994 blokken på følgende strækninger:

- København H-Helgoland
- Odense-Svendborg
- Vojens-Tinglev
- Lunderskov-Esbjerg

Reduceringen af AM-signalerne har såmænd været vurderet af BDK "Trafikken", og set i lyset af der jo også er "langt" mellem Vamdrup-Farris-Sommersted-Vojens.


…hvor de daværende AM-signaler blev sløjfet ved ombygningen til dobbeltspor i 2014-2015.

Hvad er årsagen til at man ikke længere kan skaffe reservedele til den, her i landet, næstnyeste bloktype 1994?
De fleste øvrige anvendte bloktyper er jo væsentligt ældre (1951, 1954, 1957, 1969, 1977, 1982, 1990, 1991 og 2003).

Mvh. Jens

Der er jo ikke nogle af de nævnte strækninger der lige står for udskiftning indenfor et par år, så derfor denne løsning.

1994 FELB er som jeg skrev fuldelektronisk linjeblok / elektronik, og det er disse ting der tilsyneladende ikke kan skaffes længere. Elekronik ældres hurtigere end alm. relæer som jo er grundmodellen i største delen af dine nævnte Linjeblokke.
Den eneste elektroniske af dine nævnte som stadig bruges er jo 1990. resten er relæer

Mvh Morten

Avatar

Nedlæggelse af flere AM-signaler mellem Vojens-Tinglev

af gaest, 18/2 2022, 15:30 (1010 dage siden) @ MMP

1994 FELB er som jeg skrev fuldelektronisk linjeblok / elektronik, og det er disse ting der tilsyneladende ikke kan skaffes længere. Elekronik ældres hurtigere end alm. relæer som jo er grundmodellen i største delen af dine nævnte Linjeblokke.
Den eneste elektroniske af dine nævnte som stadig bruges er jo 1990. resten er relæer

Mvh Morten

Det rejser så spørgsmålet om der vil kunne skaffes reseredele til ERTMS om 25 år?

Nedlæggelse af flere AM-signaler mellem Vojens-Tinglev

af Jens N, Fredericia, 18/2 2022, 15:45 (1010 dage siden) @ MMP

Den eneste elektroniske af dine nævnte som stadig bruges er jo 1990. resten er relæer

Er 2003 blokken relæbaseret?

Mvh. Jens

Nedlæggelse af flere AM-signaler mellem Vojens-Tinglev

af MMP, 18/2 2022, 17:10 (1010 dage siden) @ Jens N

Den eneste elektroniske af dine nævnte som stadig bruges er jo 1990. resten er relæer


Er 2003 blokken relæbaseret?

Mvh. Jens

Mig bekendt er her lidt fakta omkring BDK´s anlæg
2003 blokken var elektronisk (Ar-Gr) integreret i Sicas anlægget, lige på nær tilslutningen/grænsefladen i selve Ar anlægget.

Mvh Morten

Nedlæggelse af flere AM-signaler mellem Vojens-Tinglev

af steenth, 19/2 2022, 09:53 (1009 dage siden) @ gaest

1994 FELB er som jeg skrev fuldelektronisk linjeblok / elektronik, og det er disse ting der tilsyneladende ikke kan skaffes længere. Elekronik ældres hurtigere end alm. relæer som jo er grundmodellen i største delen af dine nævnte Linjeblokke.
Den eneste elektroniske af dine nævnte som stadig bruges er jo 1990. resten er relæer

Mvh Morten


Det rejser så spørgsmålet om der vil kunne skaffes reseredele til ERTMS om 25 år?

ERTMS er et sæt af specifikationer og ikke et produkt. Og de nye signalsystemer er flere lag, hvor kun en del af det ERTMS.

- Der er radioblokcenter - som er ETCS delen af ERTMS - det er en computer, som skal opgraderes.
- Der er sikringsanlægget, som ikke er del af ERTMS. Som DSB 1990, så det også en computer, som skal opgraderes med nogle års mellemrum. Hardware til det produceres kun i kort tid - fx en bestemt modul af en pc'er er kun på markedet i nogle måneder før der kommer en ny model med forbedringer.... Man flytter data / konfiguration til den nye computer.
- Ud ved sporet er nogle objekt kontroller... som håndtere fx akseltællere og sporskiftere. De kan også opdateres løbende.. Også uafhængig hvad der sker i sikringsanlægget.

Man skal tænke på anden måde end de gamle relæanlæg. Der er et andet arbejde med at holde systemet ajour med det nye... Fx med 1990 anlæg, så er de fleste dem blevet opgraderet til ny version uden at man skal installere nyt i sporet. Man genbruger hvad der er.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak