Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-tog ulykke i Tyskland

af Jan K., 18/2 2022, 16:07 (1034 dage siden) @ glade-koege

Lokfürer sigtet, hjem ransaget...

God artikel: https://www.br.de/nachrichten/bayern/ermittlungen-gegen-triebwagenfuehrer-nach-toedlich...

Snippet:

Der Leiter der Münchner Verkehrspolizei sagte in der Pressekonferenz, dass wohl ein Signal an der S-Bahnstrecke Richtung München auf "Rot" gestanden hätte. Dennoch gebe es bisher noch keine weiteren stichhaltigen Ergebnisse, die Gutachter arbeiteten derzeit noch. Die Polizei habe eine Ermittlungsgruppe "S-Bahn" mit acht Mitarbeitern gebildet.
Nach derzeitigem Stand hatte der beschuldigte Lokführer nach dem Halt in Ebenhausen seine Fahrt Richtung München fortgesetzt. "Dabei wurde vermutlich ein Haltezeichensignal überfahren", schilderten die Ermittler. Zugleich fuhr ein 21-jähriger Triebfahrzeugführer mit einem anderen Zug der Linie S 7 auf demselben Gleis in die entgegengesetzte Richtung auf den Bahnhof Ebenhausen zu.
Dieser bekam wegen des ihm entgegenkommenden S-Bahn-Zuges ein Haltesignal, was dazu führte, dass er seine S-Bahn abbremste. Auch der 54-Jährige leitete nun eine Schnellbremsung ein. Für einen Stillstand beider Züge reichte es jedoch nicht mehr, so dass es zum Zusammenstoß kam.

Avatar

S-tog ulykke i Tyskland

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/2 2022, 19:39 (1034 dage siden) @ Jan K.

Brugerservice:
"Chefen for Münchens færdselspoliti sagde på pressemødet, at et signal på S-Bahn-linjen mod München ville have været "rødt". Ikke desto mindre er der ingen yderligere valide resultater indtil videre, eksperterne arbejder stadig. Politiet har dannet en efterforskningsgruppe "S-Bahn" med otte ansatte.
Ifølge den aktuelle status fortsatte den tiltalte lokofører sin rejse mod München efter at have stoppet i Ebenhausen. "Et stopsignal er sandsynligvis kørt over," sagde efterforskerne. Samtidig kørte en 21-årig togfører et andet S7-tog på samme linie i modsat retning mod Ebenhausen station.
Denne fik et stopsignal på grund af det modkørende S-tog, hvilket betød, at han bremsede sin tog. Den 54-årige iværksatte også et nødstop. Det var dog ikke nok til, at begge tog stoppede, så de stødte sammen."

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

S-tog ulykke i Tyskland

af Hansen, Hans Werner, 19/2 2022, 09:42 (1033 dage siden) @ Svend

Jeg kan ikke være heldt enig med dig, Svend, ang. din påstand som skrevet i henhold til politiet.
I Tyskland har man, foruden politi i delstaterne, også Bundespolizei - Forbundspoliti - som overordnet står for anliggender vedr. hele republikken. Dette kann være grænseovervågningskontrol-lufthavne-kystbevogtning og alt vedr. sikkerhedshendelser omkring jernbanen. I Flensborg er der f.eks. en Bundespolizei-Inspektionsafd. som ikke kun tager sig af grænsebevogtning til Danmark, men under deres opgaver hører også kontrol af jernbanestrækningerne i det meste af delstaten Schleswig-Holstein. Dvs. de er tilstede ved hændelser i jernbanedriften, som afsporinger, påkørsler m.m. og undersøger disse sager og rapporterer eventuelle personskader til videre behandling hos delstaternes justitsmyndigheder. Hvis f.eks. en person/personer på jernbaneområderne opfører sig forstyrrende eller overtræder regler, kører eller går over for rødt ved en jernbaneoverskæring og Bundspolizei bliver tilkaldt eller tilfældigvis er på stedet, udstedes bøder eller den pågældende bliver overført til delstatspolitiet til videre behandling af sagen.
www.bundespolizei flensburg.de Deres opgaver bl.a. "Vi sørger for sikkerheden i togene og på banelæg".

S-tog ulykke i Tyskland

af larsht, 19/2 2022, 12:25 (1033 dage siden) @ Hansen, Hans Werner

Deres opgaver bl.a. "Vi sørger for sikkerheden i togene og på banelæg".

Her menes personsikkerhed (vold, tyveri, røveri mm)

S-tog ulykke i Tyskland

af Svend, 19/2 2022, 14:42 (1033 dage siden) @ larsht
redigeret af Svend, 19/2 2022, 15:17

Deres opgaver bl.a. "Vi sørger for sikkerheden i togene og på banelæg".


Her menes personsikkerhed (vold, tyveri, røveri mm)

Netop. Politiet undersøger ikke jernbaneulykker, men kommer naturligvis ind i billedet, hvis der på et tidspunkt skal rejses tiltale mod nogen. Og løser naturligvis de politimæssige opgaver, som de er sat til. Også på stationer og baneanlæg..... men ikke om der er begået sikkerhedsmæssige (jernbanetrafiksikkerhed) fejl eller brister. Det har de ganske enkelt ikke forudsætninger for.

--
Svend

S-tog ulykke i Tyskland

af andersj, Aalborg, 19/2 2022, 15:19 (1033 dage siden) @ Svend

Deres opgaver bl.a. "Vi sørger for sikkerheden i togene og på banelæg".


Her menes personsikkerhed (vold, tyveri, røveri mm)


Netop. Politiet undersøger ikke jernbaneulykker, men kommer naturligvis ind i billedet, hvis der på et tidspunkt skal rejses tiltale mod nogen. Og løser de naturligvis de politimæssige opgaver, som de er sat til. Også på stationer og baneanlæg..... men ikke om der er begået sikkerhedsmæssige (jernbanetrafiksikkerhed) fejl eller brister. Det har de ganske enkelt forudsætninger for.

Sådan som jeg læser artiklerne så kører politiet deres egen undersøgelse med hjælp fra en ekspert - der står også i den linkede artikel at politiet allerede har nedsat en 8 mand stor efterforskningsgruppe og at den ene lokomotivfører er sigtet.

Ved ulykken i Bad Aibling i 2016 blev trafiklederen også allerede dømt og løsladt igen inden Bundesstelle für Eisenbahnunfalluntersuchung var færdige med deres rapport. Han blev dømt i december 2016 og løsladt i juni 2018 - den endelig rapport om ulykken kom først i oktober 2018.

--
Mvh Anders

S-tog ulykke i Tyskland

af Svend, 19/2 2022, 18:38 (1033 dage siden) @ andersj

Deres opgaver bl.a. "Vi sørger for sikkerheden i togene og på banelæg".


Her menes personsikkerhed (vold, tyveri, røveri mm)


Netop. Politiet undersøger ikke jernbaneulykker, men kommer naturligvis ind i billedet, hvis der på et tidspunkt skal rejses tiltale mod nogen. Og løser de naturligvis de politimæssige opgaver, som de er sat til. Også på stationer og baneanlæg..... men ikke om der er begået sikkerhedsmæssige (jernbanetrafiksikkerhed) fejl eller brister. Det har de ganske enkelt forudsætninger for.


Sådan som jeg læser artiklerne så kører politiet deres egen undersøgelse med hjælp fra en ekspert - der står også i den linkede artikel at politiet allerede har nedsat en 8 mand stor efterforskningsgruppe og at den ene lokomotivfører er sigtet.

Ved ulykken i Bad Aibling i 2016 blev trafiklederen også allerede dømt og løsladt igen inden Bundesstelle für Eisenbahnunfalluntersuchung var færdige med deres rapport. Han blev dømt i december 2016 og løsladt i juni 2018 - den endelig rapport om ulykken kom først i oktober 2018.

Der har så nok været grund til at starte en politimæssig efterforskning inden man ("Bundesstelle.....) er blevet færdig med den egentlige jernbaneundersøgelse. Nogle ting kan jo også være helt åbenlyse overtrædelser af de almindelige straffelovsbestemmelser, f eks hvis der har været alkohol indblandet (vi taler ikke om den aktuelle sag fra forleden - den kender vi heller ikke meget til her fra sidelinjen).
Den politimæssige efterforskning (og involvering) er nok forskellig de to lande imellem. Men stadigvæk: Politiets kendskab til jernbanedrift og interne regler er stærkt begrænset, i hvert fald i Danmark. Her i landet kommer politiet normalt heller ikke til stede ved uheld på jernbanen, kun hvis der har været tale om, at der har været tilkaldt politi eller redning ("112"), f eks ved personskade eller dødsfald.

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak