Stemningsbilleder fra Køge 8/2 2022 (Jernbanen i dag)
Det er s***ns grimt, det sorte bånd er for overdrevet og tager al fokus, det minder lidt (utilsigtet) om en fastelavnsmake der er gået amok, dørene er så meget i kontrast (jeg ved at det er lov) at de ser helt forrykte ud, det er løst meget mere elegant nord, øst og vest for os....
Jeg kan godt lide grundstenen i designet, men jeg er enig i at det er noget sjusk når man sammenligner med det grå/blå, hvor detaljerne er gennemtænkte:
- Vinduesbåndet er for bredt
- Markeringen af DSB 1' er usynlig
- Vinduesbåndet er fejlagtigt trukket hen over førerrumsdøren
- Ved dørene har man valgt en mærkelig kombi hvor man ikke har malet trinet og heller ikke over døren i den lyse farve.
Det kan godt være at det grå/blå design er kedeligt (og grimt når det ikke bliver vasket), men der er intet der er overladt til tilfældighederne og det står snorlige og er funktionelt. Det så knaldgodt ud på MR'erene også og den lysegrå passede med skjortefarven på uniformerne og det mørkeblå med sædebetrækket og stationskiltene.
Nogen siger, at smag ikke kan diskuteres - men det kan det jo netop - meget og længe. Det den ene synes er grimt, synes den anden er flot!
Designchef Pia Bech Mathiesen var super dygtig og fik sammen med Kontrapunkt også indført det tidløse "moderne vingehjul" samt den meget karakteristiske skrifttype "VIA".
Hvordan er det nu det lyder i 'Røde Orm'? "..de priser gerne afdøde konger, men har sjældent noget godt at sige om den nuværende'
Jeg mindes, at der her i forum var mange fortalere for, at PBM var den mest uduelige designchef, DSB havde haft, og at hun ikke gjorde andet end at ødelægge alt det, forgængerne havde skabt.