Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen (Generelt)

af Niels Buch, 10/2 2022, 09:43 (1015 dage siden)

Hej

Der er tidligere blevet debatteret her på forum hvilke fordele de nye signalsystemer giver i forhold til de gamle.

Lige for tiden mener jeg, at man kan se en klar fordel ved det nye signalsystem på S-banen: Med det gamle system kunne man køre enkeltsporsdrift mellem Hovedbanegården og Østerport med én linje i 20 minutters drift. I øjeblikket køres der om aftenen 20 minutters drift med 2 linjer på enkeltspor igennem "røret". Ganske vist kører de to linjer lige i halen af hinanden, men alligevel; så undgår flere passagerer at skulle skifte tog, hvis de skal igennem det centrale afsnit af S-banen.

Hilsen
Niels

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af thomastog, 10/2 2022, 10:58 (1015 dage siden) @ Niels Buch

Hej

Der er tidligere blevet debatteret her på forum hvilke fordele de nye signalsystemer giver i forhold til de gamle.

Lige for tiden mener jeg, at man kan se en klar fordel ved det nye signalsystem på S-banen: Med det gamle system kunne man køre enkeltsporsdrift mellem Hovedbanegården og Østerport med én linje i 20 minutters drift. I øjeblikket køres der om aftenen 20 minutters drift med 2 linjer på enkeltspor igennem "røret". Ganske vist kører de to linjer lige i halen af hinanden, men alligevel; så undgår flere passagerer at skulle skifte tog, hvis de skal igennem det centrale afsnit af S-banen.

Eller sagt på en anden måde, med HKT skal man køre med stations-afstand, ved venstrespors kørsel. Med CBTC kan man køre med blok-afstand.

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af Svend, 10/2 2022, 11:11 (1015 dage siden) @ thomastog

Hej

Der er tidligere blevet debatteret her på forum hvilke fordele de nye signalsystemer giver i forhold til de gamle.

Lige for tiden mener jeg, at man kan se en klar fordel ved det nye signalsystem på S-banen: Med det gamle system kunne man køre enkeltsporsdrift mellem Hovedbanegården og Østerport med én linje i 20 minutters drift. I øjeblikket køres der om aftenen 20 minutters drift med 2 linjer på enkeltspor igennem "røret". Ganske vist kører de to linjer lige i halen af hinanden, men alligevel; så undgår flere passagerer at skulle skifte tog, hvis de skal igennem det centrale afsnit af S-banen.


Eller sagt på en anden måde, med HKT skal man køre med stations-afstand, ved venstrespors kørsel. Med CBTC kan man køre med blok-afstand.

...endda flydende blok (der findes ikke længere blokafsnit)

--
Svend

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af thomastog, 10/2 2022, 12:48 (1015 dage siden) @ Svend

Eller sagt på en anden måde, med HKT skal man køre med stations-afstand, ved venstrespors kørsel. Med CBTC kan man køre med blok-afstand.


...endda flydende blok (der findes ikke længere blokafsnit)

Under normal drift. Hvis der skal køres “Skriftlig ordre fortsæt”, så er der meget faste blokke ;-)

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af KKLD, 10/2 2022, 17:28 (1015 dage siden) @ thomastog

Eller sagt på en anden måde, med HKT skal man køre med stations-afstand, ved venstrespors kørsel. Med CBTC kan man køre med blok-afstand.


...endda flydende blok (der findes ikke længere blokafsnit)


Under normal drift. Hvis der skal køres “Skriftlig ordre fortsæt”, så er der meget faste blokke ;-)

Hvad betyder "Skriftlig ordre fortsæt"?

Avatar

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/2 2022, 17:43 (1015 dage siden) @ KKLD

Eller sagt på en anden måde, med HKT skal man køre med stations-afstand, ved venstrespors kørsel. Med CBTC kan man køre med blok-afstand.


...endda flydende blok (der findes ikke længere blokafsnit)


Under normal drift. Hvis der skal køres “Skriftlig ordre fortsæt”, så er der meget faste blokke ;-)


Hvad betyder "Skriftlig ordre fortsæt"?

Helt bogstaveligt at lokoføreren får en skriftlig besked med tilladelse til at køre frem i den pågøældende blok. Det benyttes når det digitale system er nede så man i det mindste kan opretholde en eller anden form for drift.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af thomastog, 11/2 2022, 08:04 (1015 dage siden) @ KKLD

Under normal drift. Hvis der skal køres “Skriftlig ordre fortsæt”, så er der meget faste blokke ;-)


Hvad betyder "Skriftlig ordre fortsæt"?

Groft sagt svarer det til en ind/ud/forbi-rangering i SR.

Lidt længere… lokomotivføreren får dikteret (deraf skriftlig) en tilladelse til et køre forbi et punkt, han ellers ikke må passere. Altså typisk når “systemet” ikke kan give en tilladelse til køre.

Formularen kan findes på bane.dk (klik på blanketter).

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af Rørvig Station, 11/2 2022, 08:54 (1015 dage siden) @ thomastog

Hvad betyder "Skriftlig ordre fortsæt"?


Groft sagt svarer det til en ind/ud/forbi-rangering i SR.

Lidt længere… lokomotivføreren får dikteret (deraf skriftlig) en tilladelse til et køre forbi et punkt, han ellers ikke må passere. Altså typisk når “systemet” ikke kan give en tilladelse til køre.

Var vel anvendeligt i praksis, den gang stationerne var bemandet.

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 11/2 2022, 09:47 (1014 dage siden) @ Rørvig Station

Hvad betyder "Skriftlig ordre fortsæt"?


Groft sagt svarer det til en ind/ud/forbi-rangering i SR.

Lidt længere… lokomotivføreren får dikteret (deraf skriftlig) en tilladelse til et køre forbi et punkt, han ellers ikke må passere. Altså typisk når “systemet” ikke kan give en tilladelse til køre.


Var vel anvendeligt i praksis, den gang stationerne var bemandet.

Mon ikke der er altid er et trafikkontrolcenter bemandet?

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af Rørvig Station, 11/2 2022, 10:12 (1014 dage siden) @ Per Holm

Hvad betyder "Skriftlig ordre fortsæt"?


Groft sagt svarer det til en ind/ud/forbi-rangering i SR.

Lidt længere… lokomotivføreren får dikteret (deraf skriftlig) en tilladelse til et køre forbi et punkt, han ellers ikke må passere. Altså typisk når “systemet” ikke kan give en tilladelse til køre.


Var vel anvendeligt i praksis, den gang stationerne var bemandet.


Mon ikke der er altid er et trafikkontrolcenter bemandet?

Jo, men hvad hjælper det at kunne skrive en skriftlig ordre i Fredericia, hvis tilladelsen skal bruges i Nordjylland?

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 11/2 2022, 10:20 (1014 dage siden) @ Rørvig Station

Hvad betyder "Skriftlig ordre fortsæt"?


Groft sagt svarer det til en ind/ud/forbi-rangering i SR.

Lidt længere… lokomotivføreren får dikteret (deraf skriftlig) en tilladelse til et køre forbi et punkt, han ellers ikke må passere. Altså typisk når “systemet” ikke kan give en tilladelse til køre.


Var vel anvendeligt i praksis, den gang stationerne var bemandet.


Mon ikke der er altid er et trafikkontrolcenter bemandet?


Jo, men hvad hjælper det at kunne skrive en skriftlig ordre i Fredericia, hvis tilladelsen skal bruges i Nordjylland?

Der findes faktisk hjælpemidler der kan formidle tekst fra Fredericia til diverse steder langt væk. Mail, SMS eller voice-radio for at nævne de mest nærliggende.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af Rørvig Station, 11/2 2022, 10:44 (1014 dage siden) @ Per Holm

Der findes faktisk hjælpemidler der kan formidle tekst fra Fredericia til diverse steder langt væk. Mail, SMS eller voice-radio for at nævne de mest nærliggende.

Skriftlige beskeder per radio? Vi er vist ude i en ikke-standard brug af ordet 'skritligt'.

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af Poul Andersen, 11/2 2022, 11:03 (1014 dage siden) @ Rørvig Station

Du har en formular, der udfyldes i.h.t. de meldinger du modtager via togradioen fra Trafiklederen/Fjernstyringscentralen, og efterfølgende gentager den nedskrevne melding, - sværere er det ikke, men tager tid !.
Har været anvendt i flere år i Sverige og Tyskland.

Mvh.
Poul.

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af thomastog, 11/2 2022, 15:55 (1014 dage siden) @ Rørvig Station

Der findes faktisk hjælpemidler der kan formidle tekst fra Fredericia til diverse steder langt væk. Mail, SMS eller voice-radio for at nævne de mest nærliggende.


Skriftlige beskeder per radio? Vi er vist ude i en ikke-standard brug af ordet 'skritligt'.

Ikke desto mindre er det det, man gør på strækninger med CBTC.

Lokofører tager en blanket frem, får dikteret hvad der skal stå på den. Gentager og får det godkendt.

Derefter har han et stykke papir med en skriftlig godkendelse, dikteret via radioen.

Fra OR-S:
[image]

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af RasmusD, 11/2 2022, 16:04 (1014 dage siden) @ Rørvig Station

Jo, men hvad hjælper det at kunne skrive en skriftlig ordre i Fredericia, hvis tilladelsen skal bruges i Nordjylland?

Du skal læse lidt nærmere. Der stod, at den skriftlige ordre bliver dikteret.

Det skal ses i kontrast til de mundtlige sikkerhedsmeldinger i SR, hvor tilladelser til at køre forbi signaler i stop mv. alene blev givet via en mundtlig udveksling. Med disse skriftlige ordrer, der både findes i OR-S og OR-F, findes der en fysisk dokumentation for hvad der er sagt og givet tilladelse til, netop fordi lokomotivføreren udfylder en formular.

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af Flemming Jakielski, Rødovre, 11/2 2022, 16:32 (1014 dage siden) @ RasmusD

Jo, men hvad hjælper det at kunne skrive en skriftlig ordre i Fredericia, hvis tilladelsen skal bruges i Nordjylland?


Du skal læse lidt nærmere. Der stod, at den skriftlige ordre bliver dikteret.

Det skal ses i kontrast til de mundtlige sikkerhedsmeldinger i SR, hvor tilladelser til at køre forbi signaler i stop mv. alene blev givet via en mundtlig udveksling. Med disse skriftlige ordrer, der både findes i OR-S og OR-F, findes der en fysisk dokumentation for hvad der er sagt og givet tilladelse til, netop fordi lokomotivføreren udfylder en formular.

Det er tilbage til Viking 2 stadiet. Selv om meldingen skrives ned af lokomotivføreren, så er der stadig en lydoptagelse af samtalen. Det er jo den Havarikommisionen altid har spurgt efter, når et uheld eller en episode indtraf. Det kunne jo være, at papiret var blevet smidt ud.

Flemming J

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af larsht, 11/2 2022, 17:25 (1014 dage siden) @ thomastog

Der findes faktisk hjælpemidler der kan formidle tekst fra Fredericia til diverse steder langt væk. Mail, SMS eller voice-radio for at nævne de mest nærliggende.


Skriftlige beskeder per radio? Vi er vist ude i en ikke-standard brug af ordet 'skritligt'.


Ikke desto mindre er det det, man gør på strækninger med CBTC.

.....og sjovt nok også på strækninger med ETCS.......

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af Svend, 11/2 2022, 20:32 (1014 dage siden) @ larsht

Der findes faktisk hjælpemidler der kan formidle tekst fra Fredericia til diverse steder langt væk. Mail, SMS eller voice-radio for at nævne de mest nærliggende.


Skriftlige beskeder per radio? Vi er vist ude i en ikke-standard brug af ordet 'skritligt'.


Ikke desto mindre er det det, man gør på strækninger med CBTC.

.....og sjovt nok også på strækninger med ETCS.......

Der er nok en del af deltagerne her på jernbanen.dk der lærer et og andet undervejs :-) :-)

--
Svend

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af larsht, 11/2 2022, 22:27 (1014 dage siden) @ Svend

Der findes faktisk hjælpemidler der kan formidle tekst fra Fredericia til diverse steder langt væk. Mail, SMS eller voice-radio for at nævne de mest nærliggende.


Skriftlige beskeder per radio? Vi er vist ude i en ikke-standard brug af ordet 'skritligt'.


Ikke desto mindre er det det, man gør på strækninger med CBTC.

.....og sjovt nok også på strækninger med ETCS.......


Der er nok en del af deltagerne her på jernbanen.dk der lærer et og andet undervejs :-) :-)

Jeg ved ikke om de lærer det, men de hører nok om det :-) ;-) :-) ;-)

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af thomastog, 12/2 2022, 07:36 (1014 dage siden) @ larsht

Der findes faktisk hjælpemidler der kan formidle tekst fra Fredericia til diverse steder langt væk. Mail, SMS eller voice-radio for at nævne de mest nærliggende.


Skriftlige beskeder per radio? Vi er vist ude i en ikke-standard brug af ordet 'skritligt'.


Ikke desto mindre er det det, man gør på strækninger med CBTC.

.....og sjovt nok også på strækninger med ETCS.......

Det vidste jeg godt, men nu var emnet CBTC ;-)

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af cz, Birkerød, 12/2 2022, 11:22 (1013 dage siden) @ RasmusD

Med disse skriftlige ordrer, der både findes i OR-S og OR-F, findes der en fysisk dokumentation for hvad der er sagt og givet tilladelse til, netop fordi lokomotivføreren udfylder en formular.

Og netop det har man ikke. I det øjeblik, der er kørt efter den skriftlige ordre, kan den bare smides ud. Et totalt usmidigt og i mine øjne unødigt yderligere forsinkende tiltag. Dokumentationen haves på optagelsen af radiokommunikationen. Og når man har det, kunne man lige så godt fortsætte med ind-, ud- og forbirangeringer - især set i lyset af, der på S-banen aldrig har været ulykker ifm disse.

Fagre nye verden.....

--
[image]

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af steenth, 12/2 2022, 12:00 (1013 dage siden) @ cz

Med disse skriftlige ordrer, der både findes i OR-S og OR-F, findes der en fysisk dokumentation for hvad der er sagt og givet tilladelse til, netop fordi lokomotivføreren udfylder en formular.


Og netop det har man ikke. I det øjeblik, der er kørt efter den skriftlige ordre, kan den bare smides ud. Et totalt usmidigt og i mine øjne unødigt yderligere forsinkende tiltag. Dokumentationen haves på optagelsen af radiokommunikationen. Og når man har det, kunne man lige så godt fortsætte med ind-, ud- og forbirangeringer - især set i lyset af, der på S-banen aldrig har været ulykker ifm disse.

Hvis den nedskrevet ordre bliver smidt væk, så er der en som har en forklaringsproblem.. Et formål med at skrive det ned, så kan man være mere sikker på at begge har et præsis billede af, hvad der gives tilladelse til, så der ikke sker misforståelser. Og det er misforståelser, som er det farlige... Og man de nye signalsystemer er der ikke de samme holdepunkter, som er i det gamle.

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af larsht, 12/2 2022, 12:52 (1013 dage siden) @ cz

Med disse skriftlige ordrer, der både findes i OR-S og OR-F, findes der en fysisk dokumentation for hvad der er sagt og givet tilladelse til, netop fordi lokomotivføreren udfylder en formular.


Og netop det har man ikke. I det øjeblik, der er kørt efter den skriftlige ordre, kan den bare smides ud. Et totalt usmidigt og i mine øjne unødigt yderligere forsinkende tiltag. Dokumentationen haves på optagelsen af radiokommunikationen. Og når man har det, kunne man lige så godt fortsætte med ind-, ud- og forbirangeringer - især set i lyset af, der på S-banen aldrig har været ulykker ifm disse.

Fagre nye verden.....

Ulykker, nej - nærved-hændelser, også i den grad.

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af larsht, 12/2 2022, 12:53 (1013 dage siden) @ steenth

Med disse skriftlige ordrer, der både findes i OR-S og OR-F, findes der en fysisk dokumentation for hvad der er sagt og givet tilladelse til, netop fordi lokomotivføreren udfylder en formular.


Og netop det har man ikke. I det øjeblik, der er kørt efter den skriftlige ordre, kan den bare smides ud. Et totalt usmidigt og i mine øjne unødigt yderligere forsinkende tiltag. Dokumentationen haves på optagelsen af radiokommunikationen. Og når man har det, kunne man lige så godt fortsætte med ind-, ud- og forbirangeringer - især set i lyset af, der på S-banen aldrig har været ulykker ifm disse.


Hvis den nedskrevet ordre bliver smidt væk, så er der en som har en forklaringsproblem.. Et formål med at skrive det ned, så kan man være mere sikker på at begge har et præsis billede af, hvad der gives tilladelse til, så der ikke sker misforståelser. Og det er misforståelser, som er det farlige... Og man de nye signalsystemer er der ikke de samme holdepunkter, som er i det gamle.

Trafiklederne arkiverer deres - dette er der krav om.
Ved undersøgelser af hændelser kan disse og logning af radiokommunikation bruges.

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af RasmusD, 12/2 2022, 21:38 (1013 dage siden) @ cz

Og netop det har man ikke. I det øjeblik, der er kørt efter den skriftlige ordre, kan den bare smides ud. Et totalt usmidigt og i mine øjne unødigt yderligere forsinkende tiltag. Dokumentationen haves på optagelsen af radiokommunikationen.

Dokumentationen haves også på optagelsen. Og det er ganske fint til efterforskning af hændelser, men hjælper ikke hvis lokomotivføreren efter udveksling af sikkerhedsmeldinger kommer i tvivl om, hvad der blev sagt. Og med den ret anseelige mængde oplysninger, der bliver udvekslet, er det slet ikke et utænkeligt scenarie.

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af ivar, 12/2 2022, 23:23 (1013 dage siden) @ RasmusD

Forklar og eksemplificer venligst anseelig mængde oplysninger.

Forbedringer med nyt signalsystem på S-banen

af Svend, 12/2 2022, 23:52 (1013 dage siden) @ RasmusD

Blanketten for fjernbanen er her, du kan jo selv læse den: https://www.bane.dk/Jernbanevirksomhed/Sikkerhed/Trafikale-regler/ORF/Operationelle-Reg...

Og så bemærke hvor mange informationer en instruks 2, 5, 6 eller 7 kan indeholde.

Jeg gentager lige mig selv:
Der er nok en del af deltagerne her på jernbanen.dk der lærer et og andet undervejs :-) :-)
.... samt Lars´kommentar:
Jeg ved ikke om de lærer det, men de hører nok om det :-) ;-) :-) ;-)

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak