Stemningsbilleder fra Køge 8/2 2022 (Jernbanen i dag)
Fint besøg af det røde lyn (MF5051) på Lille Syd i dag.
--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.
Fint besøg af det røde lyn (MF5051) på Lille Syd i dag.
--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.
Fint besøg af det røde lyn (MF5051) på Lille Syd i dag.
Er det bare mig, eller er kombinationen af mørkerød “krop” og mørkeblå vinduesbånd (samt gråt til undervogn og døre) en grim farvesammensætning? Af de tre historiske “bemalinger” af IC3 er det helt klart den jeg bryder mig mindst om.
Det er vidst bare dig ja
Er det bare mig, eller er kombinationen af mørkerød “krop” og mørkeblå vinduesbånd (samt gråt til undervogn og døre) en grim farvesammensætning?
Det er ikke kønt. Oppefra ser det endnu være ud.
MF sæt 51 Tårnby september 2020 (kh).
Hilsner Keld
Fint besøg af det røde lyn (MF5051) på Lille Syd i dag.
Er det bare mig, eller er kombinationen af mørkerød “krop” og mørkeblå vinduesbånd (samt gråt til undervogn og døre) en grim farvesammensætning? Af de tre historiske “bemalinger” af IC3 er det helt klart den jeg bryder mig mindst om.
Der er ét eller andet ved den nye bemaling på litra MF/ER, der ikke rigtig spiller. Jeg synes det ser ret godt ud på s-togene. Måske det skulle være et sort vinduesbånd i stedet for mørkeblåt? Jeg foretrækker dog klart denne nye bemaling frem for den nuværende dødsyge grå bemaling.
Vinduesbåndet er sort
KSC
Fint besøg af det røde lyn (MF5051) på Lille Syd i dag.
Det er s***ns grimt, det sorte bånd er for overdrevet og tager al fokus, det minder lidt (utilsigtet) om en fastelavnsmake der er gået amok, dørene er så meget i kontrast (jeg ved at det er lov) at de ser helt forrykte ud, det er løst meget mere elegant nord, øst og vest for os....
Det er s***ns grimt, det sorte bånd er for overdrevet og tager al fokus, det minder lidt (utilsigtet) om en fastelavnsmake der er gået amok, dørene er så meget i kontrast (jeg ved at det er lov) at de ser helt forrykte ud, det er løst meget mere elegant nord, øst og vest for os....
Jeg kan godt lide grundstenen i designet, men jeg er enig i at det er noget sjusk når man sammenligner med det grå/blå, hvor detaljerne er gennemtænkte:
Det kan godt være at det grå/blå design er kedeligt (og grimt når det ikke bliver vasket), men der er intet der er overladt til tilfældighederne og det står snorlige og er funktionelt. Det så knaldgodt ud på MR'erene også og den lysegrå passede med skjortefarven på uniformerne og det mørkeblå med sædebetrækket og stationskiltene.
Designchef Pia Bech Mathiesen var super dygtig og fik sammen med Kontrapunkt også indført det tidløse "moderne vingehjul" samt den meget karakteristiske skrifttype "VIA".
--
Mvh Anders
[*]Vinduesbåndet er fejlagtigt trukket hen over førerrumsdøren
Det giver rigtigt fin mening når flere togsæt er koblet sammen
Det er s***ns grimt, det sorte bånd er for overdrevet og tager al fokus, det minder lidt (utilsigtet) om en fastelavnsmake der er gået amok, dørene er så meget i kontrast (jeg ved at det er lov) at de ser helt forrykte ud, det er løst meget mere elegant nord, øst og vest for os....
Jeg kan godt lide grundstenen i designet, men jeg er enig i at det er noget sjusk når man sammenligner med det grå/blå, hvor detaljerne er gennemtænkte:
- Vinduesbåndet er for bredt
- Markeringen af DSB 1' er usynlig
- Vinduesbåndet er fejlagtigt trukket hen over førerrumsdøren
- Ved dørene har man valgt en mærkelig kombi hvor man ikke har malet trinet og heller ikke over døren i den lyse farve.
Det kan godt være at det grå/blå design er kedeligt (og grimt når det ikke bliver vasket), men der er intet der er overladt til tilfældighederne og det står snorlige og er funktionelt. Det så knaldgodt ud på MR'erene også og den lysegrå passede med skjortefarven på uniformerne og det mørkeblå med sædebetrækket og stationskiltene.
Nogen siger, at smag ikke kan diskuteres - men det kan det jo netop - meget og længe. Det den ene synes er grimt, synes den anden er flot!
Designchef Pia Bech Mathiesen var super dygtig og fik sammen med Kontrapunkt også indført det tidløse "moderne vingehjul" samt den meget karakteristiske skrifttype "VIA".
Hvordan er det nu det lyder i 'Røde Orm'? "..de priser gerne afdøde konger, men har sjældent noget godt at sige om den nuværende'
Jeg mindes, at der her i forum var mange fortalere for, at PBM var den mest uduelige designchef, DSB havde haft, og at hun ikke gjorde andet end at ødelægge alt det, forgængerne havde skabt.
DBs togsæt BR 442 har stort set den samme farvekombination.
[*]Vinduesbåndet er fejlagtigt trukket hen over førerrumsdøren
Det giver rigtigt fin mening når flere togsæt er koblet sammen
Problemet er at vinduet i førerrumsdøren er forskudt fra de øvrige vinduer i toget. I det "gamle" design løste man det ved at vinduesbåndet blev afbrudt af førerrumsdøren, men det fortsætter stadig på begge sider af døren af hensyn til sammenkoblede togsæt.
--
Mvh Anders
[*]Vinduesbåndet er fejlagtigt trukket hen over førerrumsdøren
Det giver rigtigt fin mening når flere togsæt er koblet sammen
Problemet er at vinduet i førerrumsdøren er forskudt fra de øvrige vinduer i toget. I det "gamle" design løste man det ved at vinduesbåndet blev afbrudt af førerrumsdøren, men det fortsætter stadig på begge sider af døren af hensyn til sammenkoblede togsæt.
Ret beset er det ikke forskudt - bunden flugter. Det er bare højere......
Det er s***ns grimt, det sorte bånd er for overdrevet og tager al fokus, det minder lidt (utilsigtet) om en fastelavnsmake der er gået amok, dørene er så meget i kontrast (jeg ved at det er lov) at de ser helt forrykte ud, det er løst meget mere elegant nord, øst og vest for os....
Jeg kan godt lide grundstenen i designet, men jeg er enig i at det er noget sjusk når man sammenligner med det grå/blå, hvor detaljerne er gennemtænkte:
- Vinduesbåndet er for bredt
- Markeringen af DSB 1' er usynlig
- Vinduesbåndet er fejlagtigt trukket hen over førerrumsdøren
- Ved dørene har man valgt en mærkelig kombi hvor man ikke har malet trinet og heller ikke over døren i den lyse farve.
Det kan godt være at det grå/blå design er kedeligt (og grimt når det ikke bliver vasket), men der er intet der er overladt til tilfældighederne og det står snorlige og er funktionelt. Det så knaldgodt ud på MR'erene også og den lysegrå passede med skjortefarven på uniformerne og det mørkeblå med sædebetrækket og stationskiltene.
Nogen siger, at smag ikke kan diskuteres - men det kan det jo netop - meget og længe. Det den ene synes er grimt, synes den anden er flot!
En ting er om noget er grimt eller pænt, noget andet er om det er godt eller dårligt design. Om der er sammenhæng og funktionalitet.
Jeg synes at både det nye og det gamle design er pænt, men det nye er dårligt implementeret. Den første advarsel kom da man malede området under førerrumsvinduet rødt på ME'erne, selvom det er et område som ikke er tiltænkt maling i selve grundesignet af lokomotivet.
Designchef Pia Bech Mathiesen var super dygtig og fik sammen med Kontrapunkt også indført det tidløse "moderne vingehjul" samt den meget karakteristiske skrifttype "VIA".
Hvordan er det nu det lyder i 'Røde Orm'? "..de priser gerne afdøde konger, men har sjældent noget godt at sige om den nuværende'
Jeg mindes, at der her i forum var mange fortalere for, at PBM var den mest uduelige designchef, DSB havde haft, og at hun ikke gjorde andet end at ødelægge alt det, forgængerne havde skabt.
Er der en designchef ansat i DSB pt.? Den meget rodede og famlende "designstrategi" de seneste 8-10 år tyder ikke på det.
Hvis man ændrer alt, så ødelægger man jo også alt det forgængeren har skabt. Mennesket har som udgangspunkt sygeligt angst overfor forandringer, så derfor var alt altid bedre i gamle dage.
Før PBM havde DSB en fin men meget anonym designmanual - godt til en støvet etat, dårligt til en moderne virksomhed.
--
Mvh Anders
Jeg synes at s-togene er virkelig grimme i den nye bemaling, det sorte vinduesbånd slutter så forkert ved førerrummet, det er dog lidt pænere på IC3, men de var smukkest at de var helt hvide med røde døre, da de var hvide lignede de næsten SAS fly, og så med de røde døre der bryder alt det hvide, og den røde farve gjorde man tænkte DSB, det var fandme flot.
--
Jeg synes at s-togene er virkelig grimme i den nye bemaling, det sorte vinduesbånd slutter så forkert ved førerrummet, det er dog lidt pænere på IC3, men de var smukkest at de var helt hvide med røde døre, da de var hvide lignede de næsten SAS fly, og så med de røde døre der bryder alt det hvide, og den røde farve gjorde man tænkte DSB, det var fandme flot.
Vi er helt enige i, at lige afslutningen omkring førerrummet ser forkert ud i den nye bemaling - det gør det også på IC3. Og ja, jeg ville hellere end gerne skrue tiden 20 år tilbage til det gamle design fra 70'erne/80'erne - de hvide IC3 var virkelig en fryd for øjet.
Og ja, jeg ville hellere end gerne skrue tiden 20 år tilbage til det gamle design fra 70'erne/80'erne - de hvide IC3 var virkelig en fryd for øjet.
Problemet var vel, at det kun var en fryd for øjet et par uger, indtil skinnestøvet satte sig på hele den nederste del og gjorde dem knapt-så-hvide.
Og ja, jeg ville hellere end gerne skrue tiden 20 år tilbage til det gamle design fra 70'erne/80'erne - de hvide IC3 var virkelig en fryd for øjet.
Problemet var vel, at det kun var en fryd for øjet et par uger, indtil skinnestøvet satte sig på hele den nederste del og gjorde dem knapt-så-hvide.
Det husker jeg nu ikke som noget stort problem.
Og ja, jeg ville hellere end gerne skrue tiden 20 år tilbage til det gamle design fra 70'erne/80'erne - de hvide IC3 var virkelig en fryd for øjet.
Problemet var vel, at det kun var en fryd for øjet et par uger, indtil skinnestøvet satte sig på hele den nederste del og gjorde dem knapt-så-hvide.
Det husker jeg nu ikke som noget stort problem.
Når jeg tænker på den hvide bemaling så er det første jeg tænker "beskidt"
Men i nyvasket tilstand var de fine i en halv times tid.
Det kan vel ordnes med en guldvask
--
IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.
Læs mere19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet