Portugals sidste meterspor skal retableres (5 Foto) (Generelt)
I april 2016 besøgte jeg sammen med en ven banen, som åbenbart stadig fylder en funktion, idet der var lokale rejsende. Vi kørte på begge strækninger, men undlod taxituren mellem Oliveira de Azemeis og Sernado do Vouga, hvor der stod en del materiel. Her besøgte vi stationen Albergaria a Nova, som var nydelig og havde en vandkran. Sporet var ikke rustent, så jeg forestiller mig, at der af og til kører materieltog. Som det fremgår af billederne fra K 564, virkede det noget forfaldent, og specielt materiellet var overmalet med graffiti. Det var svært at finde siddepladser i motorvognene, hvor man kunne se ud gennem vinduerne! Når man har det princip, at man aldrig fotograferer graffiti, var det helt umuligt, så jeg tog alligevel billeder og brød princippet. Til gengæld var det umuligt at læse vognnumre...
Noget var dog kønt og velholdt. Jeg nævner i flæng den lille have ved stationen i Oliveira og toiletbygningen i Sernado. Der er også et jernbanemuseum syd for Sernado, som vi dog ikke nåede at besøge. Der stod et damplokomotiv udenfor. Der annoncerede ture med damptog.
Statioen i Albegaria a Nova
Den lille have i Oliveira de Azemeis
Toiletter i Sernado do Vouga
Krydsning i Agueda
Syd for Sernado do Vouga deler banen en bro med landevejen
--
PVC