Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Portugals sidste meterspor skal retableres (links) (Generelt)

af Niels Munch, 4/2 2022, 12:30 (1022 dage siden)

Railway Gazette International 3 February 2022:

"IP calls tenders to restore narrow-gauge missing link
PORTUGAL: Rail and road network manager Infraestruturas de Portugal has called tenders for the renovation and reopening of the central section of the 1 000 mm gauge Vouga line between Oliveira de Azemeis and Sernada do Vouga."

Læs hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/infrastructure/ip-calls-tenders-to-restore-narrow-gauge-...
Der fordres sign-in, registrering er gratis.

Om Linha do Vouga, se i øvrigt: https://en.wikipedia.org/wiki/Linha_do_Vouga .


M.v.h.
Niels

Portugals sidste meterspor skal retableres (links)

af Hans T. Møller, Risskov, 4/2 2022, 13:01 (1022 dage siden) @ Niels Munch

Railway Gazette International 3 February 2022:

"IP calls tenders to restore narrow-gauge missing link
PORTUGAL: Rail and road network manager Infraestruturas de Portugal has called tenders for the renovation and reopening of the central section of the 1 000 mm gauge Vouga line between Oliveira de Azemeis and Sernada do Vouga."

Læs hele artiklen her: https://www.railwaygazette.com/infrastructure/ip-calls-tenders-to-restore-narrow-gauge-...
Der fordres sign-in, registrering er gratis.

Om Linha do Vouga, se i øvrigt: https://en.wikipedia.org/wiki/Linha_do_Vouga .


M.v.h.
Niels

Kære Niels

Endelig en god nyhed - tak for den! Jeg kørte selv fra Espinho til Sernada do Vouga og retur den 8. august 1974, og det var en mindeværdig tur. Desværre havde jeg ikke et særligt godt kamera dengang, eller også indstillede jeg det ikke optimalt. Under alle omstændigheder tvivler jeg på, at billederne er værd at bringe her eller i naboforum.

Bedste hilsner

Portugals sidste meterspor skal retableres (links)

af LHJ, 4/2 2022, 15:55 (1021 dage siden) @ Hans T. Møller

Jeg kørte selv fra Espinho til Sernada do Vouga og retur den 8. august 1974, og det var en mindeværdig tur. Desværre havde jeg ikke et særligt godt kamera dengang, eller også indstillede jeg det ikke optimalt. Under alle omstændigheder tvivler jeg på, at billederne er værd at bringe her eller i naboforum.


Bedste hilsner


Kære Hans!

Jeg er sikker på, at dine billeder vil blive vel modtaget over i det "bedagede" forum - uanset billedernes kvalitet ;-)
Så jeg vil se frem til en fremvisning der; forhåbentlig krydret med en hyggelig beretning ...

God weekend!

Mh
LH

Portugals sidste meterspor skal retableres (5 Foto)

af K 564, 5/2 2022, 19:08 (1020 dage siden) @ LHJ

Godaften
Jeg besøgte banen i efteråret 2017 og 2018. Der blev ikke kørt på stykket i midten. Det var det nordlige banestykke, som jeg besøgte. De fleste stationer og materiellet var ikke en pryd for øjet. Der var meget graffiti og forfald. Her er lidt foto fra banen.

[image]
Espinho-Vouga oktober 2017 (kh).

[image]
Espinho-Vouga oktober 2017 (kh).

[image]
Krydsning i S. Joáo da Maderia september 2018 (kh).

[image]
S. Joáo da Maderia september 2018 (kh).

[image]
Udkørsel mod syd S. Joáo da Maderia september 2018 (kh).

På den sydligere del kørte de samme type motortog, derudover blev der indimellem kørt med kørt museumstog. Håber Hans finder sine foto fra 1974.

Hilsner Keld

Portugals sidste meterspor skal retableres (5 Foto)

af pvc, 7/2 2022, 12:25 (1019 dage siden) @ K 564

I april 2016 besøgte jeg sammen med en ven banen, som åbenbart stadig fylder en funktion, idet der var lokale rejsende. Vi kørte på begge strækninger, men undlod taxituren mellem Oliveira de Azemeis og Sernado do Vouga, hvor der stod en del materiel. Her besøgte vi stationen Albergaria a Nova, som var nydelig og havde en vandkran. Sporet var ikke rustent, så jeg forestiller mig, at der af og til kører materieltog. Som det fremgår af billederne fra K 564, virkede det noget forfaldent, og specielt materiellet var overmalet med graffiti. Det var svært at finde siddepladser i motorvognene, hvor man kunne se ud gennem vinduerne! Når man har det princip, at man aldrig fotograferer graffiti, var det helt umuligt, så jeg tog alligevel billeder og brød princippet. Til gengæld var det umuligt at læse vognnumre...
Noget var dog kønt og velholdt. Jeg nævner i flæng den lille have ved stationen i Oliveira og toiletbygningen i Sernado. Der er også et jernbanemuseum syd for Sernado, som vi dog ikke nåede at besøge. Der stod et damplokomotiv udenfor. Der annoncerede ture med damptog.
Statioen i Albegaria a Nova
[image]
Den lille have i Oliveira de Azemeis
[image]
Toiletter i Sernado do Vouga
[image]
Krydsning i Agueda
[image]
Syd for Sernado do Vouga deler banen en bro med landevejen
[image]
[image]

--
PVC


Indsend billeder
Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak