Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

InterCity-Ildlyn aflyst (Generelt)

af nicolajpaaske, 30/1 2022, 16:53 (1027 dage siden)

InterCity-Ildlyn er i dag aflyst mellem København og Aarhus. For jernbaneinteresserede som os er det måske til at forstå at det drejer sig om InterCityLyn+.

Jeg bliver langsomt mere og mere forarget over DSBs trafikinformation :-|

[image]

InterCity-Ildlyn aflyst

af andersj, Aalborg, 30/1 2022, 18:24 (1027 dage siden) @ nicolajpaaske

InterCity-Ildlyn er i dag aflyst mellem København og Aarhus. For jernbaneinteresserede som os er det måske til at forstå at det drejer sig om InterCityLyn+.

For at gøre forvirringen total så hedder togsystemet:

I DSB markedsføring: Lyn+
På Banedanmark afgangsskærmene på stationen: ICL+
På Rejseplanen: ICL+ (men også Lyn+ i kommentaren omkring Coronarestriktioner der vises pt.)
I Tjenestekøreplanerne: IntercityLyntog (IL)
I .pdf køreplanerne på DSB.dk: Regionaltog
I DSB's online billetsalg: ICLyn+

--
Mvh Anders

InterCity-Ildlyn aflyst

af Petteri, 30/1 2022, 21:53 (1027 dage siden) @ andersj

På Rejseplanen: ICL+ (men også Lyn+ i kommentaren omkring Coronarestriktioner der vises pt.)

Jeg kalder dem for de mørkeblå tog, på grund af farven som både bruges på Rejseplanen og på stationerne ;-)

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

InterCity-Ildlyn aflyst

af Poul Brandt, Nordsjælland, 8/2 2022, 13:34 (1018 dage siden) @ andersj

Hej andersj

Jeg sendte DSB en link til ovenstående og fik følgende svar:

------------------------------------------------------------
Tak for din henvendelse.

Jeg er glad for, at du er interesseret i jernbanen og DSB's tog.

Kært barn kan have mange navne. InterCityLyn+ er ingen undtagelse, som du også har oplevet.

Af hensyn til læsbarhed i kundevendte medier - eksempelvis på Banedanmark infoskærme og på dsb.dk - kan du derfor opleve, at InterCityLyn+ bliver skrevet som enten ICLyn+, ICL+ eller Lyn+.

Regionaltogsserien 2xx er i DSB regi populært kaldet "PendlerLyn" er ikke at regne under betegnelsen InterCityLyn+.

DSB og jeg takker for din interesse, og vi ser frem til, at vi igen må byde velkommen ombord.

Med venlig hilsen

Casper Holmsgaard
Sagsbehandler
----------------------------------------------------------------------

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

InterCity-Ildlyn aflyst

af andersj, Aalborg, 8/2 2022, 15:03 (1018 dage siden) @ Poul Brandt

Hej andersj

Jeg sendte DSB en link til ovenstående og fik følgende svar:

------------------------------------------------------------
Tak for din henvendelse.

Jeg er glad for, at du er interesseret i jernbanen og DSB's tog.

Kært barn kan have mange navne. InterCityLyn+ er ingen undtagelse, som du også har oplevet.

Af hensyn til læsbarhed i kundevendte medier - eksempelvis på Banedanmark infoskærme og på dsb.dk - kan du derfor opleve, at InterCityLyn+ bliver skrevet som enten ICLyn+, ICL+ eller Lyn+.

Regionaltogsserien 2xx er i DSB regi populært kaldet "PendlerLyn" er ikke at regne under betegnelsen InterCityLyn+.

DSB og jeg takker for din interesse, og vi ser frem til, at vi igen må byde velkommen ombord.

Med venlig hilsen

Casper Holmsgaard
Sagsbehandler
----------------------------------------------------------------------

Så kan jeg udvide min liste:

• Hos DSB Kundeservice: InterCityLyn+
  • I DSB markedsføring: Lyn+
  • På Banedanmark afgangsskærmene på stationen: ICL+
  • På Rejseplanen: ICL+
  • I Tjenestekøreplanerne: IntercityLyntog (IL)
  • I .pdf køreplanerne på DSB.dk: Regionaltog
  • I DSB's online billetsalg: ICLyn+

Desuden er det både 2xx og 3xx togene der er angivet som regionaltog i publikumskøreplanen. 2xx er dog i K22 regionaltog, men de kaldes "PendlerLyn" ...

--
Mvh Anders

InterCity-Ildlyn aflyst

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 8/2 2022, 19:30 (1018 dage siden) @ andersj

Desuden er det både 2xx og 3xx togene der er angivet som regionaltog i publikumskøreplanen. 2xx er dog i K22 regionaltog, men de kaldes "PendlerLyn" ...

Du skal have rettet din liste. I .pdf køreplanerne på DSB.dk kaldes 3xx togene IL, ikke regionaltog. Har lige søgt perioden 8/2-27/4 Århus-København.

Mvh Jørgen

InterCity-Ildlyn aflyst

af andersj, Aalborg, 8/2 2022, 21:05 (1018 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Du skal have rettet din liste. I .pdf køreplanerne på DSB.dk kaldes 3xx togene IL, ikke regionaltog. Har lige søgt perioden 8/2-27/4 Århus-København.

Mvh Jørgen

Fra InterCity og InterCityLyn køreplanen for 2022. På side 3 fremgår: Tog uden signatur foran tognummer er Regionaltog.

[image]

--
Mvh Anders

InterCity-Ildlyn aflyst

af OLL, Ballerup, 8/2 2022, 22:30 (1018 dage siden) @ andersj

Mvh Jørgen

Fra InterCity og InterCityLyn køreplanen for 2022. På side 3 fremgår: Tog uden signatur foran tognummer er Regionaltog.

[image]

321 er et Lyn+, da det kun må køres med godkendt "Lyn+" materiale.

InterCity-Ildlyn aflyst

af Rørvig Station, 9/2 2022, 02:56 (1017 dage siden) @ OLL

Hvem har bestemt det og hvem godkender materiellet? Hvis man står en mandag morgen i Kastrup og der er gået lidt koks i omløbene i weekenden og man mangler "Lyn+-materiel" skal man altså aflyse frem for at omdisponere?

InterCity-Ildlyn aflyst

af OLL, Ballerup, 9/2 2022, 10:42 (1017 dage siden) @ Rørvig Station

Hvem har bestemt det og hvem godkender materiellet? Hvis man står en mandag morgen i Kastrup og der er gået lidt koks i omløbene i weekenden og man mangler "Lyn+-materiel" skal man altså aflyse frem for at omdisponere?

Ja, se, hvem der bestemmer ved jeg ikke, for ærligt, så har jeg endnu ikke kunne se forskel, men der er en liste hvorpå der står hvilke MG'ere som er godkendt til "LYN+" og denne liste vil disponenterne gerne have følges strikt, så der kan holde en MG ude i Kastrup fra fredag til mandag med det ene formål at køre LYN+ løbet 321.

Såfremt ingen sæt er ledige, så går man for det meste ud fra princippet "heller køre, end at aflyse", og så finder man de(t) togsæt som har færrest fejl.

Der er dog også eksempler på at togsæt som skal til reparation i Aarhus bliver sendt afsted, aflåste, i LYN+ afgangene.

InterCity-Ildlyn aflyst

af Rørvig Station, 9/2 2022, 02:51 (1017 dage siden) @ Jørgen Schwartz

IL lyder snarere som en togkategori (til primært internt brug), end som et markedsføringsnavn eksternt.

InterCity-Ildlyn aflyst

af Trainee, 9/2 2022, 14:27 (1017 dage siden) @ Rørvig Station

IL lyder snarere som en togkategori (til primært internt brug), end som et markedsføringsnavn eksternt.

Der gemmer sig faktisk et IL i Rejseplanen app også. Når man vælger en station kan man se hvilke linjetyper der stopper. Vælger man f.eks. København H, står der IL i stedet for ICL+, som der ellers står på Rejseplanen.

[image]

ContecRail

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak