Lidt fra Rødekro station idag (Generelt)
Undertegnede havde i godt et år fornøjelsen (hvis man kan kalde det) at køre IKEA-toget med TGOJ T 66 K 714. Lokomotivet er et godstogtogslokomotiv uden nogen form for el-varme mulighed, ligesom det "kun" har en tophastighed på 120 km/t.
Selve drivlinien er den kendte, med en 12-710 GM-motor der trækker en vekselstrømsgenerator der leverer strøm til de seks jævnstrømsbanemotorer.
Lokomotivet er dog i modsætning til f.eks. MZ, computerstyret og bl.a. forsynet med et avanceret hjulkrybssystem, der havde en god virkning jeg ikke siden har oplevet på noget andet lokomotiv. Arbejdsforholdene var (er) ikke en lokomotivkonstruktion bygget i år 2000 værdig. Førerrummets opbygning ligner noget "der kastet ind med en skovl", men støjen er næsten det værste, idet den ligger tæt ved det man oplever i MX og MY.
Ja, selv en MZ I og II, eller en renoveret "ny" MY er meget bedre at køre i rent støjmæssigt. Forskellige tiltag med ekstra støjdæmpning havde ingen virkning på 66´eren.
Det var en oplevelse at prøve dette lokomotiv, men det savnes ikke !.
Hilsen Poul.