Generelt svarer ministeren jo ikke på det, som overskriften her antyder.
Ministeren er blevet spurgt om den offentlige service trafik SKAL udbydes i 2028. Hvor 2028 kommer fra er lidt uklart. Ministeren svarer, at der ikke står nogen steder, at den offentlige servicetrafik SKAL i udbud i 2028, og at det er Regeringens ØNSKE, at DSB "får arbejdsro".
Reelt har Danmark tiltrådt EUs fjerde jernbanepakke om "Konkurrenceudsættelse" på alle kontrakter, der ophører efter December 2021. Jernbanen er i øvrigt eneste trafikform herhjemme, der ikke er 100% konkurrenceudsat.
DSBs gældende kontrakt ophører i December 2024.
Ministeriet har offentliggjort hensigten om at give DSB 15 års ny kontrakt fra December 2024.
Denne offentliggørelse er der, så vidt jeg forstår blevet klaget over, og EU skal derfor afgøre, hvorvidt Ministeriet kan få lov til at lave denne kontrakt.
For at kunne give dispensationer fra 2021 kravet, kræves der at Danmark har anmodet om særlige undtagelser - og fået medhold i disse - vist nok tilbage i 2019. Det er uklart om Danmark har gjort dette, og det ser ud til at TRU spørgsmål om emnet helt enkelt ikke er besvaret.
Lande der har anmodet i rette tid, har opnået max 10 års forlængelse og med en række "korrigerende handlinger".
EU medfinansierer Signalprogrammet, elektrificeringsprogrammet og Femernforbindelsen, der alle skal "medvirke til at øge konkurreceudsættelsen i Danmark"
EU forventes at skulle træffe afgørelse senest til December 2022.
DSBs ide om at beholde monopolet mod at køre uden kontraktbetaling, er ikke i tråd med definitionerne i EUs fjerde jernbanepakke. Her gælder "Konkurrenceudsættelse" også i forhold til fri trafik og markedsandele. Een operatør må ikke have mere end max 50% af trafikken mellem destinationer. Dvs hvis DSB vil have "det hele" mod at køre gratis, skal det udbydes. Hvis DSB vil køre det som "fri trafik", skal der sikres kanaler til andre, der vil køre det som fri trafik.
Dvs: Uanset hvad der vælges vil DSBs rolle blive mindre, og man render snart tør for muligheder for at holde konkurrenterne ude.
...og for god ordens skyld: Jeg er overbevist om at DSB er i stand til at klare sig, og at DSBs rolle nok vil blive væsentlig mindre - men at det skyldes, at nye aktører vækster mere. Som det blandt andet er set ift SAS i Kastrup: Lavere procentdel af antallet af flyvninger til/fra Københavns Lufthavn, men stadig flere flyvninger end før. (tal før COVID-19). Tilsvarende er set i andre lande, der har åbnet for konkurrenceudsættelsen - og lært at de dårlige erfaringer, der også findes.
/Lasse