Ligeså imponerende et stykke ingeniørkunst Storebæltsforbindelsen er - ligeså imponerende et stykke jernbanemæssig operation var det jernbanefærgeri den afløste. Det imponerede bl.a. amerikanske turister for hvem en færge typisk er en genvejsfærge over en flod eller noget. Sådan en færge med eget stationsanlæg på vogndækket hvor man lige kører omborg i et 3 vogns togsæt - og 4 stiks ad gangen - det ser de ikke ovre på den anden side af dammen og var vel unikt i verden?
Jeg er ikke bekendt med, at amerikanerne har haft regelmæssig trafik af persontog på færger. Men en vis færgetrafik med godsvogne har de haft, og der er stadig enkelte ruter tilbage. Mange ruter var/er pramme med spor, snarere end egentlige færger.
Af interesse for skibsnostalgikere kunne være dampfærgen SS Badger, som sejler på Lake Michigan mellem Ludington, Michigan, og Manitowoc, Wisconsin. Færgen var oprindeligt primært jernbane- og passagerfærge, men sejler nu kun med biler (og passagerer).
CG Railroad sejler to store jernbanefærger over den Mexikanske Golf mellem Mobile, Alabama, og Coatzacoalcos, Mexiko. Ruten har netop fået nye færger (den første er i hvert fald leveret). De hidtidige færger skulle efter sigende være tidligere Lauritzen "heavy lift" skibe.
Der sejler jernbanevogne på særlige pramme fra Seattle, Washington, til Whittier, Alaska.
Og endelig sejles der jernbanevogne over New Yorks havn fra Greenville, New Jersey, til Brooklyn. Det foregår på 4-sporede pramme, og kan betragtes fra Brooklyn-siden. Her er Joyce D Brown og Thomas J Brown ved at vende prammen efter afgang fra Brooklyn.
Mvh
Carsten Lundsten