Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S23, evt. S22 (Generelt)

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 24/1 2022, 15:35 (1035 dage siden) @ Svend

Et minut hist og et minut pist bliver lige pludselig til en stamme i "overskud" som så kan benyttes til noget andet fornuftigt.


Reducerede køretider skal ikke måles i minutter men i sekunder.
Men regner du det ud efter efter de samlede besparelser i sekunder x med antallet af passagerer, giver det et vist resultat (selv om det nok er de færreste der vil bemærke, at de kommer 30-40 sekunder hurtigere frem til deres bestemmelsesstation). En anden gevinst er dog, at der ikke skal bremses og accelereres så meget, men at hastigheden kan holdes konstant.

Enig. Men nu var det bare for at nævne princippet og minutter blev brugt lige som når vi måler afstande i træskolængder.

Stod det til mig blev minutter erstattet med hektosekunder. En time opdelt i 36 hektosekunder (eller bare 3600 sekunder) ville sikkert være mere anvendelig til drift at transportmidler.

Lidt kortere eller længere transporttid er nok ret lige meget så længe det bare er tid hvor man sidder i toget på sin flade og foretager noget forholdsvis nyttigt som man ellers ville have foretaget sig andetsteds. Problemet er spildtid hvor man bare står på perronen uden hverken sæde eller læ eller hvor man halser af sted mellem transportmidlerne.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak