Hastighedsnedsættelse Kk-Hl (Generelt)
De sidste efterhånden mange uger har kystbanetogene sneglet sig af sted med hvad, der føles som 20-30 km/t fra Østerport mod Hellerup. Nogen der ved hvorfor?
af Danielsen, 22/1 2022, 13:09 (1037 dage siden)
De sidste efterhånden mange uger har kystbanetogene sneglet sig af sted med hvad, der føles som 20-30 km/t fra Østerport mod Hellerup. Nogen der ved hvorfor?
af marrix, Valby, 22/1 2022, 13:17 (1037 dage siden) @ Danielsen
Fra Østerport til Helgoland er der ihvertfald noget med 40km/t:
https://bane.dk/temp/FileFetch/RouteInformationFolder/La/La-10-2022-01-22-2022-01-22.pdf
- Martin
af RasmusD, 22/1 2022, 16:06 (1037 dage siden) @ marrix
Faktisk rager det La-forhold ind over stationsgrænsen på Helgoland, og derfor gælder hastighedsnedsættelsen helt frem til udkørselssignalet.
Det bliver til cirka 1,6 km med 40 km/t.
af Danielsen, 22/1 2022, 16:26 (1037 dage siden) @ RasmusD
Faktisk rager det La-forhold ind over stationsgrænsen på Helgoland, og derfor gælder hastighedsnedsættelsen helt frem til udkørselssignalet.
Det bliver til cirka 1,6 km med 40 km/t.
Ja, det kan man godt mærke. Det er enormt frustrerende at køre så langsomt over et relativt langt stykke, hvis man i forvejen er blevet forsinket gennem røret.
Nogen der ved, hvor længe det varer ved?
af KKLD, 23/1 2022, 20:58 (1036 dage siden) @ Danielsen
De sidste efterhånden mange uger har kystbanetogene sneglet sig af sted med hvad, der føles som 20-30 km/t fra Østerport mod Hellerup. Nogen der ved hvorfor?
Det er også tilfældet for S-tog. Men det er så en permanent ting?
Da Linje E var hurtigtog til Hillerød og Linje B stoptog til Holte tog det kortere tid end i dag at køre Nørreport-Hellerup. Linje E gjorde det på 9 minuter og B og C på 10 minutter.
Nu tager Linje E 12 minutter om turen og A og C tager 11 minutter.
af cz, Birkerød, 24/1 2022, 11:02 (1035 dage siden) @ KKLD
Det er også tilfældet for S-tog. Men det er så en permanent ting?
Der vises ingen hastighedsnedsættelser i DMI'et på S-tog. Køreplanen er bare tilrettet til det "fantastiske" CBTC-system, der nu også er udrullet i det centale afsnit.
--
af Rørvig Station, 24/1 2022, 11:07 (1035 dage siden) @ cz
Der vises ingen hastighedsnedsættelser i DMI'et på S-tog. Køreplanen er bare tilrettet til det "fantastiske" CBTC-system, der nu også er udrullet i det centale afsnit.
DMI'et - hvad er det?
af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 24/1 2022, 11:16 (1035 dage siden) @ Rørvig Station
redigeret af Per Holm, 24/1 2022, 12:05
Der vises ingen hastighedsnedsættelser i DMI'et på S-tog. Køreplanen er bare tilrettet til det "fantastiske" CBTC-system, der nu også er udrullet i det centale afsnit.
DMI'et - hvad er det?
Driver-Machine Interface
Det er der signalgivningen vises.
Den lavere hastighed er nok bare noget slæk/buffer der for en sikkerheds skyld er lagt ind i køreplanen og som ved næste køreplanskifte, når CBTC er fuldt udrullet, forsvinder
Fra ORS-21-3 p. 30:
DMI (Driver-Machine Interface) er lokomotivførerens interface til det mobile togkontrolanlæg. DMI´et er placeret i lokomotivførerens førerrum med henblik på at sikre kommunikationen mellem det mobile togkontrolanlæg og lokomotivføreren. DMI´et viser i hvilken grad toget er overvåget og dermed hvordan det skal fremføres og desuden vises togets hastighed, om toget er komplet , køreplan og togets øvrige tilstand. DMI´et giver lokomotivføreren de nødvendige oplysninger der skal til, for at kunne køre overvåget kørsel.
DMI´et vil ikke vise nogen kørtilladelser så længe toget ikke er overvåget.
--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 24/1 2022, 11:17 (1035 dage siden) @ Rørvig Station
Der vises ingen hastighedsnedsættelser i DMI'et på S-tog. Køreplanen er bare tilrettet til det "fantastiske" CBTC-system, der nu også er udrullet i det centale afsnit.
DMI'et - hvad er det?
Driver Machine Interface
Den skærm i førerrummet hvor CBTC kommunikerer med lokoføreren. ETCS har et lignende display.
--
Venligst
Michael Deichmann
af larsht, 24/1 2022, 15:42 (1035 dage siden) @ cz
Det er også tilfældet for S-tog. Men det er så en permanent ting?
Der vises ingen hastighedsnedsættelser i DMI'et på S-tog. Køreplanen er bare tilrettet til det "fantastiske" CBTC-system, der nu også er udrullet i det centale afsnit.
Gad vide hvad det så er der vises i anden og tredje række fra oven når fanebladet "spor" er valgt.......
Jeg kan hjælpe dig med et hurtigt opslag i manualen:
Næste hastighedsnedsættelse (Afstand til næste hastighedsnedsættelse)
samt
Midlertidig hastighedsnedsættelse med årsag
Velbekomme.....
af steenth, 24/1 2022, 11:55 (1035 dage siden) @ KKLD
De sidste efterhånden mange uger har kystbanetogene sneglet sig af sted med hvad, der føles som 20-30 km/t fra Østerport mod Hellerup. Nogen der ved hvorfor?
Det er også tilfældet for S-tog. Men det er så en permanent ting?Da Linje E var hurtigtog til Hillerød og Linje B stoptog til Holte tog det kortere tid end i dag at køre Nørreport-Hellerup. Linje E gjorde det på 9 minuter og B og C på 10 minutter.
Nu tager Linje E 12 minutter om turen og A og C tager 11 minutter.
Der kommer justeringer af minuttal til december, så man udnytte at der er CBTC på alle strækninger, så man kan fjerne tillæg for skift imellem HTK og CBTC. Forskellen i køretid imellem linjer kan være placering af buffertid og lidt afrunding. For køreplanen på CBTC er lagt efter sekunder.
af KKLD, 24/1 2022, 12:08 (1035 dage siden) @ steenth
De sidste efterhånden mange uger har kystbanetogene sneglet sig af sted med hvad, der føles som 20-30 km/t fra Østerport mod Hellerup. Nogen der ved hvorfor?
Det er også tilfældet for S-tog. Men det er så en permanent ting?Da Linje E var hurtigtog til Hillerød og Linje B stoptog til Holte tog det kortere tid end i dag at køre Nørreport-Hellerup. Linje E gjorde det på 9 minuter og B og C på 10 minutter.
Nu tager Linje E 12 minutter om turen og A og C tager 11 minutter.
Der kommer justeringer af minuttal til december, så man udnytte at der er CBTC på alle strækninger, så man kan fjerne tillæg for skift imellem HTK og CBTC. Forskellen i køretid imellem linjer kan være placering af buffertid og lidt afrunding. For køreplanen på CBTC er lagt efter sekunder.
Har du nogen idé om disse justeringer betyder at køretiden bliver sat ned til niveauet før CBTC?
af steenth, 24/1 2022, 13:15 (1035 dage siden) @ KKLD
Der kommer justeringer af minuttal til december, så man udnytte at der er CBTC på alle strækninger, så man kan fjerne tillæg for skift imellem HTK og CBTC. Forskellen i køretid imellem linjer kan være placering af buffertid og lidt afrunding. For køreplanen på CBTC er lagt efter sekunder.
Har du nogen idé om disse justeringer betyder at køretiden bliver sat ned til niveauet før CBTC?
P.t. ved jeg ikke noget hvor langt de er kommet med arbejdet, få at komme ned til det gamle niveau. For vidt jeg husker, så har de flere tiltag, som kommer enkeltvis for at kunne se, hvordan de virker i praksis.
af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 24/1 2022, 13:28 (1035 dage siden) @ steenth
redigeret af Per Holm, 24/1 2022, 13:39
Der kommer justeringer af minuttal til december, så man udnytte at der er CBTC på alle strækninger, så man kan fjerne tillæg for skift imellem HTK og CBTC. Forskellen i køretid imellem linjer kan være placering af buffertid og lidt afrunding. For køreplanen på CBTC er lagt efter sekunder.
Har du nogen idé om disse justeringer betyder at køretiden bliver sat ned til niveauet før CBTC?
P.t. ved jeg ikke noget hvor langt de er kommet med arbejdet, få at komme ned til det gamle niveau. For vidt jeg husker, så har de flere tiltag, som kommer enkeltvis for at kunne se, hvordan de virker i praksis.
Det må være beslutningsgrundlaget fra 2017-september "Hastighedsopgradering af S-banen" hvori der foruden ombygningen af Herlev omtales 16/17 mindre hastighedsknaster som forholdsvis billigt kan "høvles af".
Et minut hist og et minut pist bliver lige pludselig til en stamme i "overskud" som så kan benyttes til noget andet fornuftigt.
--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.
af steenth, 24/1 2022, 14:20 (1035 dage siden) @ Per Holm
Der kommer justeringer af minuttal til december, så man udnytte at der er CBTC på alle strækninger, så man kan fjerne tillæg for skift imellem HTK og CBTC. Forskellen i køretid imellem linjer kan være placering af buffertid og lidt afrunding. For køreplanen på CBTC er lagt efter sekunder.
Har du nogen idé om disse justeringer betyder at køretiden bliver sat ned til niveauet før CBTC?
P.t. ved jeg ikke noget hvor langt de er kommet med arbejdet, få at komme ned til det gamle niveau. For vidt jeg husker, så har de flere tiltag, som kommer enkeltvis for at kunne se, hvordan de virker i praksis.
Det må være beslutningsgrundlaget fra 2017-september "Hastighedsopgradering af S-banen" hvori der foruden ombygningen af Herlev omtales 16/17 mindre hastighedsknaster som forholdsvis billigt kan "høvles af".
Det er vedtaget og de udføres løbende, når der er andre sporarbejder igang, som passer til det. Så der er ikke noget som kan ses i S22 eller S23. Der udover der også et par hastighedsopgraderinger på Nordbanen, giver noget, hvor den nord for Holte blev udnyttet fra da CBTC blev taget i brug. Der er også en hastighedsopgradering imellem Jægersborg og Holte, som først udnyttes, når systemet får en større opdatering.
Et minut hist og et minut pist bliver lige pludselig til en stamme i "overskud" som så kan benyttes til noget andet fornuftigt.
DSB nøjes med at få kortere køretider. Det at få rejsende hurtigere frem betyder meget samfundsøkonomisk, når er der mange af dem.
af Svend, 24/1 2022, 15:14 (1035 dage siden) @ Per Holm
Et minut hist og et minut pist bliver lige pludselig til en stamme i "overskud" som så kan benyttes til noget andet fornuftigt.
Reducerede køretider skal ikke måles i minutter men i sekunder.
Men regner du det ud efter efter de samlede besparelser i sekunder x med antallet af passagerer, giver det et vist resultat (selv om det nok er de færreste der vil bemærke, at de kommer 30-40 sekunder hurtigere frem til deres bestemmelsesstation). En anden gevinst er dog, at der ikke skal bremses og accelereres så meget, men at hastigheden kan holdes konstant.
--
Svend
af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 24/1 2022, 15:35 (1035 dage siden) @ Svend
Et minut hist og et minut pist bliver lige pludselig til en stamme i "overskud" som så kan benyttes til noget andet fornuftigt.
Reducerede køretider skal ikke måles i minutter men i sekunder.
Men regner du det ud efter efter de samlede besparelser i sekunder x med antallet af passagerer, giver det et vist resultat (selv om det nok er de færreste der vil bemærke, at de kommer 30-40 sekunder hurtigere frem til deres bestemmelsesstation). En anden gevinst er dog, at der ikke skal bremses og accelereres så meget, men at hastigheden kan holdes konstant.
Enig. Men nu var det bare for at nævne princippet og minutter blev brugt lige som når vi måler afstande i træskolængder.
Stod det til mig blev minutter erstattet med hektosekunder. En time opdelt i 36 hektosekunder (eller bare 3600 sekunder) ville sikkert være mere anvendelig til drift at transportmidler.
Lidt kortere eller længere transporttid er nok ret lige meget så længe det bare er tid hvor man sidder i toget på sin flade og foretager noget forholdsvis nyttigt som man ellers ville have foretaget sig andetsteds. Problemet er spildtid hvor man bare står på perronen uden hverken sæde eller læ eller hvor man halser af sted mellem transportmidlerne.
--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.
af Rørvig Station, 24/1 2022, 16:44 (1035 dage siden) @ Per Holm
Stod det til mig blev minutter erstattet med hektosekunder. En time opdelt i 36 hektosekunder (eller bare 3600 sekunder) ville sikkert være mere anvendelig til drift at transportmidler.
Deciminutter, sekunder, og halve minutter anvendes internt i systemer i DSB og BDK. Det er egnet til planlægningssystemer. Mener du at det ville være relevant at opgive disse tider eller tider i hektosekunder til publikum?
Lidt kortere eller længere transporttid er nok ret lige meget så længe det bare er tid hvor man sidder i toget på sin flade og foretager noget forholdsvis nyttigt som man ellers ville have foretaget sig andetsteds. Problemet er spildtid hvor man bare står på perronen uden hverken sæde eller læ eller hvor man halser af sted mellem transportmidlerne.
Ja, de unge kan lige så godt spilde deres tid på facebook i toget som andre steder.
af Svend, 24/1 2022, 17:32 (1035 dage siden) @ Rørvig Station
Deciminutter, sekunder, og halve minutter anvendes internt i systemer i DSB og BDK. Det er egnet til planlægningssystemer. Mener du at det ville være relevant at opgive disse tider eller tider i hektosekunder til publikum?
Det er jo dem der skal have fordel af det (det er deres tid der omregnes til kroner og ører) så hvorfor ikke
--
Svend
af Rørvig Station, 24/1 2022, 19:11 (1035 dage siden) @ Svend
Deciminutter, sekunder, og halve minutter anvendes internt i systemer i DSB og BDK. Det er egnet til planlægningssystemer. Mener du at det ville være relevant at opgive disse tider eller tider i hektosekunder til publikum?
Det er jo dem der skal have fordel af det (det er deres tid der omregnes til kroner og ører) så hvorfor ikke
Jeg ser ikke for mig, at passagerne begejstres over afgangstavlen på Kh:
75 → Sønderborg St. og Aarhus H 19,933
Men der sikkert nogen, der kan tjene penge på en app til at omforme det til minutter.
af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 24/1 2022, 19:41 (1035 dage siden) @ Rørvig Station
redigeret af Per Holm, 24/1 2022, 20:10
Deciminutter, sekunder, og halve minutter anvendes internt i systemer i DSB og BDK. Det er egnet til planlægningssystemer. Mener du at det ville være relevant at opgive disse tider eller tider i hektosekunder til publikum?
Det er jo dem der skal have fordel af det (det er deres tid der omregnes til kroner og ører) så hvorfor ikke
Jeg ser ikke for mig, at passagerne begejstres over afgangstavlen på Kh:75 → Sønderborg St. og Aarhus H 19,933
Det ville hurtigt blive en vanesag.
Isf. afgang mod Jylland 19:56:00 ville man se 19:33⁶⁰ (eller bare 19:33) og man ville have i baghovedet at det klokkeslet hvorefter den store viser står lodret er hh:35⁹⁹ og ikke som nu hh:59:59 (hvor "hh" er timetallet).
Vi er vant til en urskive inddelt i 60 minutter. En urskive inddelt i 36 hektosekunder kunne blive lige så tilvant. Forkortelsen er "hs".
Der er sikkert nogen der tidligere har foreslået noget lignende og her skal det bare ses som et kuriosum.
--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.
To uger med ændrede tider for enkelte InterCityLyn og InterCity mellem Odense og København
Aftener med ændringer på regionaltog mellem Odense og Fredericia
Aftener med ændret køreplan for to tog mellem Kalundborg og Østerport
Aftener, nætter og tidlige morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus H