SNNB Nysted Station (7 fotos) (Generelt)
Spørgmålet er så (gad vide om nogen kan besvare det?), om havnebanen/havnesporet i det hele taget har været anvendt ret meget gennem de 40 år den/det var i drift. Det må være ret begrænset, hvor mange småskibe med kul og brædder til Kettinge og Frejlev der har anløbet Nysted havn hhv hvor mange (lokale) vognladninger med æbler og roer der har været behov for at udskibe.
Om Nysted Havnebane siger Wilcke, Skebye Rasmussen og Thomassen:
"Fra stationens sydende førte det i 1964 optagne havnespor (1,8 km) i en halvcirkel med en radius på 220 m udenom byen over vejen til pavillonen, hvor der i 1961 var anlagt en jordperron, der har været anvendt ved en del udflugtstog, bl.a. "Politikens Blå Tog". Herfra gik det videre til havnekajen. Sporet, der havde et kaj- og et læssespor, har aldrig haft større betydning på grund af den ringe vanddybde i havnen og havde ikke været anvendt siden 1951. Fra 1922 indgikkes overenskomst med Nysted Kalk- og Kridtværk om anlæg og benyttelse af et privat sidespor til havnebanen. Det fjernedes inden krigen."
Kilde: "Stubbekøbing Nykøbing Nysted Banen" DJK udgivelse nr. 15 (1966).
EVP har på sin hjemmeside om SNNB fine anlægsplaner og skitser m.v. over Nysted Havnebane (link dertil i mit startindlæg).
Bedste hilsener
Niels