Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-togslinier - liniebogstaver - hvorfor ikke linjenumre? (Generelt)

af andersj, Aalborg, 14/1 2022, 13:35 (1042 dage siden) @ krabsen

Nu da der er dukket et nyt 1435 mm transportmiddel op som benævner sine linjer M1, M2, M3, M4 osv. ville det være logisk at benævne S-togslinjerne med S1, S2, S3, S4 osv.

Sligt ses allerede i Berlin, Hamburg og München. Hvorfor skulle vi gøre det anderledes?


Hvorfor skulle vi lave om? Man bruger heller ikke F1, F2 Fx om fjerntogslinjerne. Det kan godt være de har numre i de interne strækningsoversigter, men publikum bruger enten bynavnene eller f.eks. 'banen over Fyn', Lollandsbanen etc..

Generelt har mennesker lettere ved at huske bogstaver/navne end numre.

Numre har nogle fordele, fordi man kan benytte flere cifre. Hvis vi får en eksprestunnel så kan man nemt gøre som i Hamburg hvor linjerne med to cifre kører over Dammtor og linjerne med et ciffer kører igennem tunnellen fra Hamburg Hbf. Oversat til københavnsk så kører S1 til Hillerød over Nørreport mens S11 kører til Hillerød gennem eksprestunnellen.

På regionaltogene på Sjælland bør man også overveje linjenumre efterhånden. Står man på København H om et år så vil der være tre forskellige togsystemer mod Næstved, men de kører ad tre forskellige strækninger. Det ene kører over Roskilde, det andet over Køge Nord (uden stop) og det tredje over Køge. Så hvis man skal til Holme Olstrup vil det være lettere at sige at man skal tage med "RE20" mod Næstved fremfor "regionaltoget mod Næstved over Køge".

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak