Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC tog afkobling i Fredericia? (Generelt)

af DTog, 9/1 2022, 16:41 (1051 dage siden)

Hej allesammen, Jeg så dette på dinstation appen og tænkte egentlig at det var lidt mærkeligt at sætte Fredericia vognene forrest, det kan godt bare være mig der ikke husker korrekt, men stadig..
[image]
[image]
Plejer det ikke normalt at være ligesom fx med dette lyntog at Fredericia vognene er bagerst eller Odense vognene med Esbjerg/Odense toget er bagerst fordi der normalt er noget der skal fortsætte videre.

IC tog afkobling i Fredericia?

af Kallorius, 9/1 2022, 17:20 (1051 dage siden) @ DTog

Det er korrekt at IC1xx hvis toget fortsætter mod Aarhus afkobler forreste togsæt hvis dette er et el-togsæt

Ligeledes tilkobles der bagerst i retning Sjælland.

Jeg kender ikke forklaringen på dette

IC tog afkobling i Fredericia?

af larsht, 9/1 2022, 17:37 (1051 dage siden) @ Kallorius

Det er korrekt at IC1xx hvis toget fortsætter mod Aarhus afkobler forreste togsæt hvis dette er et el-togsæt

Ligeledes tilkobles der bagerst i retning Sjælland.

Jeg kender ikke forklaringen på dette

Måske på grund af den relativt korte genbenyttelsestid i Fredericia - og hvis der ovenikøbet skal foregå klargøring i den mellemliggende tid skal togsættet hurtigst muligt væk fra perronen

IC tog afkobling i Fredericia?

af Andrew_J, 9/1 2022, 17:57 (1051 dage siden) @ larsht

Jeg har selv oplevet det samme og på Jernbaneforum på Facebook haft samme diskussion. folk er enige om at det er hen i vejret....

IC tog afkobling i Fredericia?

af Rail, 9/1 2022, 18:07 (1051 dage siden) @ larsht

Det er korrekt at IC1xx hvis toget fortsætter mod Aarhus afkobler forreste togsæt hvis dette er et el-togsæt

Ligeledes tilkobles der bagerst i retning Sjælland.

Jeg kender ikke forklaringen på dette


Måske på grund af den relativt korte genbenyttelsestid i Fredericia - og hvis der ovenikøbet skal foregå klargøring i den mellemliggende tid skal togsættet hurtigst muligt væk fra perronen

Det er ikke derfor, det er for at skabe forbindelse mellem 1xx og 9xx i sydgående retning.

Ved at koble omvendt i Fredericia kan koblingstilægget flyttes fra køretiden til holdetiden og dermed ankommer 1xx så der lige præcis er forbindelse mellem 1xx og 9xx. Hvis der skulle kobles som på lynet ville 1xx ankomme 2 minutter senere og så ville forbindelsen forsvinde.

Den omvendte kobling mod København gør så at toget også kommer retur i omvendt rækkefølge.

Svenska-lok
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak