Er 8 minutter "på månen" for at lukke et førerbord ned, gå ned i den anden ende af toget, ind i førerrummet og starte førerbordet op? OK - skal der et toiletbesøg ind, så kan jeg se at det kan knibe.
IC3 og IR4: Lukke førerbordet er så nemt som at dreje en nøgle og gå i den anden ende. At starte førerbordet tager omkring et minut. Så det kan lade sig gøre at vende på 2-3 minutter, hvis det er en frisk lokofører.
ET: Det samme, men det tager bare et minut eller to mere pga. computeren, der er lidt længe om det.
IC4: Det tager nok 30 sekunder at afslutte et førerbord og 1-2 minutter at starte det modsatte. Så en hurtig vending er bestemt mulig.
EB+vogne: Du skal afslutte førerbordet korrekt, det tager nok op til et minuts tid. Så skal du huske bremsesedlen og tjekke slutsignaler. For at starte førerbordet skal man en helt masse, så det kan godt tage 2-4 minutter alt efter erfaring og held.
Læg dertil omkring et minut for at indtaste togdata i de tog, der har STM.
Så at vende en EB-stamme på otte minutter kan lade sig gøre, men ikke på fem minutter. Derfor er det helt hen i vejret at vende så skarpt hele tiden flere steder. Lad os håbe, de får lært det (igen) til næste køreplan.
PS: I 2020 havde øresundstogene cirka 22 minutter at vende i i Helsingør. Det mente man var for kort, for så kunne man ikke absorbere alle forsinkelserne fra Sverige.
I 2021 blev det så til at vende på cirka 35 minutter i stedet og med en lille smule længere køretid Kh-Helsingør. Nu er man gået tilbage igen, hvorfor ved jeg ikke...
--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron