Nye tog på stæknig Odense-Cph (Generelt)
Nye tog på stæknig Odense-Cph
Nye tog på stæknig Odense-Cph
Nye tog på stæknig Odense-Cph
Jeg så dobbeltdækkeren i Ringsted for ca. en halv time siden blev meget overrasket og begyndte så hurtigt at filme
DSB har valgt at nedgradere de tidligere pendlerlyntog (200-tog systemet) mellem København og Odense til blot at være regionaltog med stop i Høje-Taastrup, Roskilde, Slagelse og Nyborg.
Specielt om fredagen kører nogle af løbene med Øresundstogsæt (litra ET)
DSB har valgt at nedgradere de tidligere pendlerlyntog (200-tog systemet) mellem København og Odense til blot at være regionaltog med stop i Høje-Taastrup, Roskilde, Slagelse og Nyborg.
Specielt om fredagen kører nogle af løbene med Øresundstogsæt (litra ET)
Var der ikke engang i 00'erne noget der hed "IR" - altså interregionaltog, som også kun havde nogle få stop mellem Odense og København H? Jeg har for mig, at DSB havde lejet et dobbeltdækker tog sydfra (måske Østrig), som kørte et par daglige ture, og retsne med ER?
Det er vel et genindført koncept, bare angivet som regionaltog?
--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.
DSB har både lånt et dobbeltdækkertogsæt fra SNCF (type Z2N), som her kan ses køre på Kystbanen i 1989: https://www.youtube.com/watch?v=e5Bn-AYfMdE. I 1987: https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ
Alt imens har DSB også lånt dobbeltdækkervogne fra SBB - der er nogle billeder i denne tråd. Jeg ved dog ikke hvilke ruter de kørte på.
Var der ikke engang i 00'erne noget der hed "IR" - altså interregionaltog, som også kun havde nogle få stop mellem Odense og København H?
Interregionaltog går helt tilbage til K91:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=21100 (start ved 5:36).
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Var der ikke engang i 00'erne noget der hed "IR" - altså interregionaltog, som også kun havde nogle få stop mellem Odense og København H? Jeg har for mig, at DSB havde lejet et dobbeltdækker tog sydfra (måske Østrig), som kørte et par daglige ture, og retsne med ER?
I 00'erne var der følgende IR tog:
IR 1673, der kørte hver fredag mellem Østerport og Odense med stop på alle stationer indtil Ringsted, hvor der derefter kun blev stoppet i Slagelse.
Oprangeringen var normalt EA + Bn, men ET blev en sjælden gang brugt som reserve hvis der ikke var en ER til rådighed.
Så var der IR 1653, IR 1655 og IR 1661 mellem København og Århus hver fredag, som bestod af ME + Dobbeltdækkervogne.
Om søndagen kørte de den modsatte retning.
I Jylland var der også IR-tog mellem Fredericia og Århus, som bestod af MR.
Kører ET togene helt til Odense om fredagen? Og dobbeltdækkerne også?
Kører ET togene helt til Odense om fredagen? Og dobbeltdækkerne også?
Ja. Regionaltogene om fredagen har følgende materielbenyttelse:
Re 253 - afg. Kh 14:01 - ET
Re 257 - afg. Kh 15:01 - ET
Re 263 - afg. Kh 16:01 - EB + dobbeltdækkere
Re 254 - afg. Kh 17:01 - ER
Re 244 - afg. Od 15:30 - ET
Re 248 - afg. Od 16:30 - ET
--
Mvh Anders
Hej!
Hvad ligger der i en nedgradering?
Er det kun materiel-mæssigt eller er togene nu lettere at aflyse?
Hej!
Hvad ligger der i en nedgradering?
Er det kun materiel-mæssigt eller er togene nu lettere at aflyse?
Formentlig at det er et regionaltog og ikke længere “Pendlerlyn” som det plejede før køreplansskiftet.
Materielmæssigt er der nu meget få IC4 tilbage ift. før, også nu med ET (Øresundstog) og EB + DD også selvfølgelig ER
Hej Anders.
Re 254 - afg. Kh 17:01 - ER
Der er vist ingen "Lige" tognumre fra Kh mod vest,
men Re 265 passer med Kh-Od 17:06-18:22 om fredagen.
Med venlig hilsen
Bjørn Andrup.
Hej!
Hvad ligger der i en nedgradering?
Er det kun materiel-mæssigt eller er togene nu lettere at aflyse?
Formentlig at det er et regionaltog og ikke længere “Pendlerlyn” som det plejede før køreplansskiftet.
Materielmæssigt er der nu meget få IC4 tilbage ift. før, også nu med ET (Øresundstog) og EB + DD også selvfølgelig ER
Hvor mange IC4 (MG) mener du, der er i drift, siden du skriver "meget få IC4 tilbage ift. før"? Og ligeså med hensyn til ER (IR4)?
M v h
PLJ
Hej!
Hvad ligger der i en nedgradering?
Er det kun materiel-mæssigt eller er togene nu lettere at aflyse?
Nu er der nok forskellige holdninger til hvad en op- og nedgradering...
Men grunden til ændringen fra Lyn til regionaltog er at Øresundstog og dobbeltdækker ikke har catering faciliteter til DSB 1'
Hej!
Hvad ligger der i en nedgradering?
Er det kun materiel-mæssigt eller er togene nu lettere at aflyse?
Formentlig at det er et regionaltog og ikke længere “Pendlerlyn” som det plejede før køreplansskiftet.
Materielmæssigt er der nu meget få IC4 tilbage ift. før, også nu med ET (Øresundstog) og EB + DD også selvfølgelig ER
Hvor mange IC4 (MG) mener du, der er i drift, siden du skriver "meget få IC4 tilbage ift. før"? Og ligeså med hensyn til ER (IR4)?M v h
PLJ
Jeg er ikke helt sikker, men nogle af afgangene der starter fra Østerport af er MG fx i morgen om eftermiddagen d. 11/1 er der 1/3 myldretidstog der er MG. Så altså ikke alle 3 men kun meget få det var det jeg hentydede til, de fleste er jo nu ER, og om fredagen er der jo flere forskellige som er forklaret tidligere i tråden. Heraf er de andre 2 altså ER, så det er det jeg mente. Det jeg mente med ER afgangene var, at de nu er MG’s erstatning på en måde, altså før var det kun enkelte afgange der var med ER nu er det størstedelen af dem.
Hej!
Hvad ligger der i en nedgradering?
Er det kun materiel-mæssigt eller er togene nu lettere at aflyse?
Formentlig at det er et regionaltog og ikke længere “Pendlerlyn” som det plejede før køreplansskiftet.
Materielmæssigt er der nu meget få IC4 tilbage ift. før, også nu med ET (Øresundstog) og EB + DD også selvfølgelig ER
Hvor mange IC4 (MG) mener du, der er i drift, siden du skriver "meget få IC4 tilbage ift. før"? Og ligeså med hensyn til ER (IR4)?M v h
PLJ
Jeg er ikke helt sikker, men nogle af afgangene der starter fra Østerport af er MG fx i morgen om eftermiddagen d. 11/1 er der 1/3 myldretidstog der er MG. Så altså ikke alle 3 men kun meget få det var det jeg hentydede til, de fleste er jo nu ER, og om fredagen er der jo flere forskellige som er forklaret tidligere i tråden. Heraf er de andre 2 altså ER, så det er det jeg mente. Det jeg mente med ER afgangene var, at de nu er MG’s erstatning på en måde, altså før var det kun enkelte afgange der var med ER nu er det størstedelen af dem.
Nuværende køreplan benytter sig af 38 litra MG i drift på hverdage - hertil reservestammer
Hej!
Hvad ligger der i en nedgradering?
Er det kun materiel-mæssigt eller er togene nu lettere at aflyse?
Formentlig at det er et regionaltog og ikke længere “Pendlerlyn” som det plejede før køreplansskiftet.
Materielmæssigt er der nu meget få IC4 tilbage ift. før, også nu med ET (Øresundstog) og EB + DD også selvfølgelig ER
Hvor mange IC4 (MG) mener du, der er i drift, siden du skriver "meget få IC4 tilbage ift. før"? Og ligeså med hensyn til ER (IR4)?M v h
PLJ
Jeg er ikke helt sikker, men nogle af afgangene der starter fra Østerport af er MG fx i morgen om eftermiddagen d. 11/1 er der 1/3 myldretidstog der er MG. Så altså ikke alle 3 men kun meget få det var det jeg hentydede til, de fleste er jo nu ER, og om fredagen er der jo flere forskellige som er forklaret tidligere i tråden. Heraf er de andre 2 altså ER, så det er det jeg mente. Det jeg mente med ER afgangene var, at de nu er MG’s erstatning på en måde, altså før var det kun enkelte afgange der var med ER nu er det størstedelen af dem.
Nuværende køreplan benytter sig af 38 litra MG i drift på hverdage - hertil reservestammer
Mente til myldretidstog mellem København - Odense, som der så fint står i titlen
Der kører i øjeblikket ingen tog mellem Aarhus H.-Aalborg/Aalborg Lufthavn
Færre tog mellem København H og CPH Lufthavn torsdag frem til omkring klokken 18
To uger med ændrede tider for enkelte InterCityLyn og InterCity mellem Odense og København
Aftener med ændret køreplan for to tog mellem Kalundborg og Østerport
Aftener, nætter og tidlige morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus H