Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nye tog på stæknig Odense-Cph (Generelt)

af slawers, 7/1 2022, 16:02 (1056 dage siden)

Nye tog på stæknig Odense-Cph
[image]

[image]

Nye tog på stæknig Odense-Cph

af DTog, 7/1 2022, 17:00 (1056 dage siden) @ slawers

Nye tog på stæknig Odense-Cph
[image]

[image]


Jeg så dobbeltdækkeren i Ringsted for ca. en halv time siden blev meget overrasket og begyndte så hurtigt at filme :-)

Nye tog på stæknig Odense-Cph

af Kallorius, 7/1 2022, 17:59 (1056 dage siden) @ slawers

DSB har valgt at nedgradere de tidligere pendlerlyntog (200-tog systemet) mellem København og Odense til blot at være regionaltog med stop i Høje-Taastrup, Roskilde, Slagelse og Nyborg.

Specielt om fredagen kører nogle af løbene med Øresundstogsæt (litra ET)

Interregionaltog

af Petteri, 7/1 2022, 21:23 (1056 dage siden) @ Kallorius

DSB har valgt at nedgradere de tidligere pendlerlyntog (200-tog systemet) mellem København og Odense til blot at være regionaltog med stop i Høje-Taastrup, Roskilde, Slagelse og Nyborg.

Specielt om fredagen kører nogle af løbene med Øresundstogsæt (litra ET)

Var der ikke engang i 00'erne noget der hed "IR" - altså interregionaltog, som også kun havde nogle få stop mellem Odense og København H? Jeg har for mig, at DSB havde lejet et dobbeltdækker tog sydfra (måske Østrig), som kørte et par daglige ture, og retsne med ER?

Det er vel et genindført koncept, bare angivet som regionaltog?

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Avatar

Interregionaltog

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/1 2022, 22:05 (1056 dage siden) @ Petteri

Var der ikke engang i 00'erne noget der hed "IR" - altså interregionaltog, som også kun havde nogle få stop mellem Odense og København H?

Interregionaltog går helt tilbage til K91:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=21100 (start ved 5:36).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Interregionaltog

af M. Qvist, 9/1 2022, 10:42 (1054 dage siden) @ Petteri

Var der ikke engang i 00'erne noget der hed "IR" - altså interregionaltog, som også kun havde nogle få stop mellem Odense og København H? Jeg har for mig, at DSB havde lejet et dobbeltdækker tog sydfra (måske Østrig), som kørte et par daglige ture, og retsne med ER?

I 00'erne var der følgende IR tog:

IR 1673, der kørte hver fredag mellem Østerport og Odense med stop på alle stationer indtil Ringsted, hvor der derefter kun blev stoppet i Slagelse.
Oprangeringen var normalt EA + Bn, men ET blev en sjælden gang brugt som reserve hvis der ikke var en ER til rådighed.

Så var der IR 1653, IR 1655 og IR 1661 mellem København og Århus hver fredag, som bestod af ME + Dobbeltdækkervogne.
Om søndagen kørte de den modsatte retning.

I Jylland var der også IR-tog mellem Fredericia og Århus, som bestod af MR.

Nye tog på stæknig Odense-Cph

af Bent Olsen, 10/1 2022, 14:46 (1053 dage siden) @ Kallorius

Kører ET togene helt til Odense om fredagen? Og dobbeltdækkerne også?

Nye tog på stæknig Odense-Cph

af andersj, Aalborg, 10/1 2022, 15:47 (1053 dage siden) @ Bent Olsen

Kører ET togene helt til Odense om fredagen? Og dobbeltdækkerne også?

Ja. Regionaltogene om fredagen har følgende materielbenyttelse:
Re 253 - afg. Kh 14:01 - ET
Re 257 - afg. Kh 15:01 - ET
Re 263 - afg. Kh 16:01 - EB + dobbeltdækkere
Re 254 - afg. Kh 17:01 - ER

Re 244 - afg. Od 15:30 - ET
Re 248 - afg. Od 16:30 - ET

--
Mvh Anders

Nye tog på stæknig Odense-Cph

af Chlind, 10/1 2022, 18:21 (1053 dage siden) @ Kallorius

Hej!
Hvad ligger der i en nedgradering?
Er det kun materiel-mæssigt eller er togene nu lettere at aflyse?

Nye tog på stæknig Odense-Cph

af DTog, 10/1 2022, 18:26 (1053 dage siden) @ Chlind

Hej!
Hvad ligger der i en nedgradering?
Er det kun materiel-mæssigt eller er togene nu lettere at aflyse?

Formentlig at det er et regionaltog og ikke længere “Pendlerlyn” som det plejede før køreplansskiftet.
Materielmæssigt er der nu meget få IC4 tilbage ift. før, også nu med ET (Øresundstog) og EB + DD også selvfølgelig ER

Nye tog på stæknig Odense-Cph

af BoA, Herlev, 10/1 2022, 18:58 (1053 dage siden) @ andersj

Hej Anders.
Re 254 - afg. Kh 17:01 - ER
Der er vist ingen "Lige" tognumre fra Kh mod vest,
men Re 265 passer med Kh-Od 17:06-18:22 om fredagen.
Med venlig hilsen
Bjørn Andrup.

Nye tog på stæknig Odense-Cph

af Peter Linaa, 10/1 2022, 19:09 (1053 dage siden) @ DTog

Hej!
Hvad ligger der i en nedgradering?
Er det kun materiel-mæssigt eller er togene nu lettere at aflyse?


Formentlig at det er et regionaltog og ikke længere “Pendlerlyn” som det plejede før køreplansskiftet.
Materielmæssigt er der nu meget få IC4 tilbage ift. før, også nu med ET (Øresundstog) og EB + DD også selvfølgelig ER

Hvor mange IC4 (MG) mener du, der er i drift, siden du skriver "meget få IC4 tilbage ift. før"? Og ligeså med hensyn til ER (IR4)?

M v h
PLJ

Nye tog på stæknig Odense-Cph

af Rail, 10/1 2022, 19:55 (1053 dage siden) @ Chlind

Hej!
Hvad ligger der i en nedgradering?
Er det kun materiel-mæssigt eller er togene nu lettere at aflyse?

Nu er der nok forskellige holdninger til hvad en op- og nedgradering...

Men grunden til ændringen fra Lyn til regionaltog er at Øresundstog og dobbeltdækker ikke har catering faciliteter til DSB 1'

Nye tog på stæknig Odense-Cph

af DTog, 10/1 2022, 20:10 (1053 dage siden) @ Peter Linaa

Hej!
Hvad ligger der i en nedgradering?
Er det kun materiel-mæssigt eller er togene nu lettere at aflyse?


Formentlig at det er et regionaltog og ikke længere “Pendlerlyn” som det plejede før køreplansskiftet.
Materielmæssigt er der nu meget få IC4 tilbage ift. før, også nu med ET (Øresundstog) og EB + DD også selvfølgelig ER


Hvor mange IC4 (MG) mener du, der er i drift, siden du skriver "meget få IC4 tilbage ift. før"? Og ligeså med hensyn til ER (IR4)?

M v h
PLJ

Jeg er ikke helt sikker, men nogle af afgangene der starter fra Østerport af er MG fx i morgen om eftermiddagen d. 11/1 er der 1/3 myldretidstog der er MG. Så altså ikke alle 3 men kun meget få det var det jeg hentydede til, de fleste er jo nu ER, og om fredagen er der jo flere forskellige som er forklaret tidligere i tråden. Heraf er de andre 2 altså ER, så det er det jeg mente. Det jeg mente med ER afgangene var, at de nu er MG’s erstatning på en måde, altså før var det kun enkelte afgange der var med ER nu er det størstedelen af dem.

Nye tog på stæknig Odense-Cph

af larsht, 10/1 2022, 20:14 (1053 dage siden) @ DTog

Hej!
Hvad ligger der i en nedgradering?
Er det kun materiel-mæssigt eller er togene nu lettere at aflyse?


Formentlig at det er et regionaltog og ikke længere “Pendlerlyn” som det plejede før køreplansskiftet.
Materielmæssigt er der nu meget få IC4 tilbage ift. før, også nu med ET (Øresundstog) og EB + DD også selvfølgelig ER


Hvor mange IC4 (MG) mener du, der er i drift, siden du skriver "meget få IC4 tilbage ift. før"? Og ligeså med hensyn til ER (IR4)?

M v h
PLJ


Jeg er ikke helt sikker, men nogle af afgangene der starter fra Østerport af er MG fx i morgen om eftermiddagen d. 11/1 er der 1/3 myldretidstog der er MG. Så altså ikke alle 3 men kun meget få det var det jeg hentydede til, de fleste er jo nu ER, og om fredagen er der jo flere forskellige som er forklaret tidligere i tråden. Heraf er de andre 2 altså ER, så det er det jeg mente. Det jeg mente med ER afgangene var, at de nu er MG’s erstatning på en måde, altså før var det kun enkelte afgange der var med ER nu er det størstedelen af dem.

Nuværende køreplan benytter sig af 38 litra MG i drift på hverdage - hertil reservestammer

Nye tog på stæknig Odense-Cph

af DTog, 10/1 2022, 20:17 (1053 dage siden) @ larsht

Hej!
Hvad ligger der i en nedgradering?
Er det kun materiel-mæssigt eller er togene nu lettere at aflyse?


Formentlig at det er et regionaltog og ikke længere “Pendlerlyn” som det plejede før køreplansskiftet.
Materielmæssigt er der nu meget få IC4 tilbage ift. før, også nu med ET (Øresundstog) og EB + DD også selvfølgelig ER


Hvor mange IC4 (MG) mener du, der er i drift, siden du skriver "meget få IC4 tilbage ift. før"? Og ligeså med hensyn til ER (IR4)?

M v h
PLJ


Jeg er ikke helt sikker, men nogle af afgangene der starter fra Østerport af er MG fx i morgen om eftermiddagen d. 11/1 er der 1/3 myldretidstog der er MG. Så altså ikke alle 3 men kun meget få det var det jeg hentydede til, de fleste er jo nu ER, og om fredagen er der jo flere forskellige som er forklaret tidligere i tråden. Heraf er de andre 2 altså ER, så det er det jeg mente. Det jeg mente med ER afgangene var, at de nu er MG’s erstatning på en måde, altså før var det kun enkelte afgange der var med ER nu er det størstedelen af dem.


Nuværende køreplan benytter sig af 38 litra MG i drift på hverdage - hertil reservestammer


Mente til myldretidstog mellem København - Odense, som der så fint står i titlen ;-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak