Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Oplysninger om passagerer (Generelt)

af marc224, 6/1 2022, 17:49 (1054 dage siden)

Hej,

Mit navn er Marc Moll, og jeg har et spørgsmål, og jeg ville sætte pris på, hvis du kunne hjælpe mig. Jeg fik at vide, at du er den rette person at kontakte. Den handler om bustransportens historie i Danmark, bl.a. i København, men også i andre byer.
Desværre er det ret svært at få oplysninger om dette emne.
Jeg havde en diskussion med en veninde om annoncerne i busserne i 1970'erne, især i 1980'erne og 1990'erne. Jeg skal også holde en præsentation om dette emne (offentlig transport) i klassen.

Mit første spørgsmål er: Hvornår blev de automatiske displays og meddelelser i busserne indført?

Var buschaufføren nødt til at råbe stoppestederne op med mikrofonen før de automatiske stoppestedsannoncer og -displays?
Gjorde buschaufførerne virkelig det, da de selv skulle annoncere stoppestederne? Blev dette også gennemført i praksis?

.
Hvordan blev det f.eks. håndteret af buschaufførerne i København, holdt de sig strengt til det, de fleste eller kun halvdelen osv. Hvor høj er den procentdel af buschaufførerne, der altid annoncerer stoppesteder uden at blive spurgt?
Virkede meddelelserne lige godt i den nævnte periode (1970, 1980, 1990), eller var de bedre i begyndelsen eller slutningen af denne periode?


Jeg ser frem til dit svar

Med venlig hilsen

Marc Moll

Avatar

Oplysninger om passagerer

af mss ⌂, 6/1 2022, 18:09 (1054 dage siden) @ marc224

Hej Marc,

De automariske beskeder kom såvidt jeg husker i slutningen af 90erne. Da indførtes også de første forsøg med matrix-displays med rulletekst, det var vist kun i de dengang nye S-busser.
Før den tid var det chaufførens opgave.
De behøvede ikke at sige noget ved alle stoppesteder, kun de vigtigste. Det var dog ikke alle der gad/orkede det.
Sådan er det stadig når automatikken går i stykker.
Infoskærme med stoppestedsoplysninger, reklamer osv. har kun eksisteret i ca. 10 år.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Oplysninger om passagerer

af Thomas de Laine ⌂, København, 6/1 2022, 19:01 (1054 dage siden) @ mss

Som MSS skriver, blev der i 1990'erne lavet nogle forsøg med (efter datidens forhold) moderne it, hvor man i busserne og på stoppestederne kunne give realtidsinformation og annoncere næste stoppested - dog kun pr. rulletekst, ikke som automatisk stemme. Det foregik fra ca. 1996 på linje 300S (kaldet Skybus) og på en række linjer ad Amagerbrogade (daværende linje 2, 11, 28, 250S og 350S m.fl., kaldet PrioBus). Fra omkring 2003 kom en mere moderne udgave på A-buslinjerne.

Fra 1. maj 1998 blev det obligatorisk for HT-chaufførerne at annoncere stoppesteder for tjekpunkter (det er firkantet sagt de stoppesteder, der står tider for i køreplanen) og zonegrænser i højttaleren. Noget andet er så, at de langt fra altid "huskede" at gøre det. Jeg kender ikke til tal på, hvor mange af dem, der gjorde det, men som med så meget andet, blev det husket, når der var kontrollanter fra HT med i bussen.

Det var først i anden halvdel af 00'erne, at der begyndte at blive annonceret stoppesteder via en talesyntese i busserne, og det er også sket gradvist, f.eks. i forbindelse med indsættelse af nye busser.

Oplysninger om passagerer

af Danielsen, 6/1 2022, 19:33 (1054 dage siden) @ Thomas de Laine

Jeg kan da i hvert fald huske fra min ungdom i slut-90'erne-start 0'erne at det kunne være lidt af en udfordring at vide, præcis hvornår man skulle stå af - især hvis man skulle ud på landet en mørk aften. Så måtte man bede chaufføren sige til, når man nåede et bestemt sted (og håbe på, at han huskede det, hvad de fleste heldigvis gjorde).

Oplysninger om passagerer

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 6/1 2022, 19:36 (1054 dage siden) @ Thomas de Laine

Når chaufføren havde fransk som modersmål kunne det godt være lidt af en udfordring at afkode beskeden i højtaleren. :-)

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Oplysninger om passagerer

af Rørvig Station, 6/1 2022, 21:28 (1054 dage siden) @ Per Holm

Når chaufføren havde fransk som modersmål kunne det godt være lidt af en udfordring at afkode beskeden i højtaleren. :-)

Nogle af de computere og personer. der har indtalt stoppestedsnavnene i København, har også haft svært ved at gætte udtalen af en del stoppestedsnavne.

Oplysninger om passagerer

af Niels Bak, 6/1 2022, 21:38 (1054 dage siden) @ Rørvig Station

Når chaufføren havde fransk som modersmål kunne det godt være lidt af en udfordring at afkode beskeden i højtaleren. :-)


Nogle af de computere og personer. der har indtalt stoppestedsnavnene i København, har også haft svært ved at gætte udtalen af en del stoppestedsnavne.

det er her på andet årti stadig ikke muligt for systemet at udtale mit lokale stoppested Knud Lavardsgade :-D (det bliver til Knud La Vard, udtalt på fransk, hvilket nok ville have overrasket den gode middelalderkonge)
Og Havarthigaarden i Holte går heller ikke så godt...

Oplysninger om passagerer

af Petteri, 13/1 2022, 23:13 (1047 dage siden) @ Niels Bak

Når chaufføren havde fransk som modersmål kunne det godt være lidt af en udfordring at afkode beskeden i højtaleren. :-)


Nogle af de computere og personer. der har indtalt stoppestedsnavnene i København, har også haft svært ved at gætte udtalen af en del stoppestedsnavne.


det er her på andet årti stadig ikke muligt for systemet at udtale mit lokale stoppested Knud Lavardsgade :-D (det bliver til Knud La Vard, udtalt på fransk, hvilket nok ville have overrasket den gode middelalderkonge)
Og Havarthigaarden i Holte går heller ikke så godt...

Nu er der lige kommet nye busser på linje 11, som jo kører til Knud Lavards Gade. Er det en kvindestemme eller en mandestemme som fortæller om næste stop nu?

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Oplysninger om passagerer

af Niels Bak, 16/1 2022, 22:19 (1044 dage siden) @ Petteri

Når chaufføren havde fransk som modersmål kunne det godt være lidt af en udfordring at afkode beskeden i højtaleren. :-)


Nogle af de computere og personer. der har indtalt stoppestedsnavnene i København, har også haft svært ved at gætte udtalen af en del stoppestedsnavne.


det er her på andet årti stadig ikke muligt for systemet at udtale mit lokale stoppested Knud Lavardsgade :-D (det bliver til Knud La Vard, udtalt på fransk, hvilket nok ville have overrasket den gode middelalderkonge)
Og Havarthigaarden i Holte går heller ikke så godt...


Nu er der lige kommet nye busser på linje 11, som jo kører til Knud Lavards Gade. Er det en kvindestemme eller en mandestemme som fortæller om næste stop nu?

Jeg er ikke voldsomt regelmæssig busbruger, især ikke i coronatider, så jeg har nok ikke kørt med de nye.

Annoncering af busstoppested

af Petteri, 17/1 2022, 17:50 (1043 dage siden) @ Niels Bak


Jeg er ikke voldsomt regelmæssig busbruger, især ikke i coronatider, så jeg har nok ikke kørt med de nye.

Jeg prøvede lige i dag. Umove, som kører linje 11, benytter Skantech, og nu lyder "Knud Lavards Gade" som det bør.:-)

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Oplysninger om passagerer

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 6/1 2022, 21:42 (1054 dage siden) @ Rørvig Station

Når chaufføren havde fransk som modersmål kunne det godt være lidt af en udfordring at afkode beskeden i højtaleren. :-)


Nogle af de computere og personer. der har indtalt stoppestedsnavnene i København, har også haft svært ved at gætte udtalen af en del stoppestedsnavne.

Dansk er et sprog Fanden skabte en dag han var i rigtig ondt lune. Blandt verdens sværeste og mest ulogiske sprog.

For eks. er det danske stød ikke til at have med at gøre hvis man ikke lige ved det udenad og vokaler kan udtales på alt for mange forskellige måder.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Oplysninger om passagerer

af Petteri, 13/1 2022, 23:07 (1047 dage siden) @ Per Holm

Når chaufføren havde fransk som modersmål kunne det godt være lidt af en udfordring at afkode beskeden i højtaleren. :-)


Nogle af de computere og personer. der har indtalt stoppestedsnavnene i København, har også haft svært ved at gætte udtalen af en del stoppestedsnavne.


Dansk er et sprog Fanden skabte en dag han var i rigtig ondt lune. Blandt verdens sværeste og mest ulogiske sprog.

For eks. er det danske stød ikke til at have med at gøre hvis man ikke lige ved det udenad og vokaler kan udtales på alt for mange forskellige måder.

Det fik mig til at tænke på det her klip :-D
Youtube link fra DM i stand-up

..og nej. Det har intet med bus og tog at gøre.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Oplysninger om passagerer

af Niels Munch, 6/1 2022, 18:20 (1054 dage siden) @ marc224

Hej Marc,

Det p.t. bedste sted at søge oplysning om busdriftens aspekter er Foreningen BusFrontens forum: https://busfronten.dk/wp/medlemsforum/ .

Man skal dog som minimum være "netmedlem" for at få adgang.

M.v.h.
Niels

Oplysninger om passagerer

af marc224, 8/1 2022, 14:36 (1052 dage siden) @ Niels Munch

Hej, først og fremmest tak til jer alle for jeres interessante beskeder.

Jeg er især interesseret i den tid, hvor buschaufførerne stadig annoncerede stoppestederne over mikrofonen uden at blive spurgt.

Er der stadig folk her i forummet, der ved mere om den tid?
For eksempel fra 1980'erne og 1990?

Hvor højt vil du anslå andelen af buschauffører, der altid annoncerer stoppestederne eller de vigtigste stoppesteder uden at blive spurgt?

Min lærer sagde, at jeg endnu ikke har fået nok nyheder og oplysninger til at kunne udarbejde meningsfulde statistikker, så jeg ser frem til at modtage flere nyheder.

Mange hilsner

Marc

Oplysninger om passagerer

af marc224, 13/1 2022, 22:48 (1047 dage siden) @ marc224

Hej,

Er der andre, der har nogle svar på mine spørgsmål?

Jeg har forsøgt at registrere mig på Busfrontens forum, men desværre skal man betale et månedligt gebyr for at registrere sig.
Så jeg håber på nogle flere svar her

Mange hilsner

Marc

Oplysninger om passagerer

af Thomas de Laine ⌂, København, 14/1 2022, 10:50 (1046 dage siden) @ marc224

Jeg har forsøgt at registrere mig på Busfrontens forum, men desværre skal man betale et månedligt gebyr for at registrere sig.
Så jeg håber på nogle flere svar her

Det er rigtigt, at adgang til Busfrontens forum mindst kræver "netmedlemskab", som koster 125 kr. om året. Vi har dog i Busfronten mange gange svaret på spørgsmål, foreningen har modtaget pr. e-mail fra ikke-medlemmer, som forsøgte at opklare et eller andet, og det koster ikke noget at spørge på den måde.

Men lige i dette tilfælde tror jeg desværre ikke, du får meget bedre svar, end du allerede har fået: Der er simpelthen næppe nogen, der har de tal, du skriver, at din lærer ønsker sig. Husk, at chaufførerne slet ikke skulle annoncere stoppesteder før 1998 - det vil sige, at meget få gjorde det, og ingen målte på, om det skete.

Oplysninger om passagerer

af FS1954, 14/1 2022, 00:02 (1047 dage siden) @ marc224

Jeg kan bidrage med disse små iagttagelser om højttalermeddelelser i busserne: I 1980'erne kørte jeg med daværende linie 6 ad Vesterbrogade i København, og chaufføren bekendtgjorde over højttaleren, at næste stoppested var Røjelsblæsen - på godt, gammelt lavkøbenhavnsk mæle.

I Odense, hvor jeg nu bor, er der en plads ved navn Benedikts Plads. Da de automatiske talemaskiner for en del år siden blev indført, sagde den syntetiske kvindestemme kælent "Benediktes Plads". Efter nogle måneder, hvor passagererne havde klaget nok over udtalen, blev den korrigeret og fik nu det rette tryk.

Jeg har for fire-fem år siden i København hørt den mærkværdige udtale BlåGÅRDS-gade (med tryk på 'gårds') i busserne - vistnok i linie 66. Om det er rettet i dag, ved jeg ikke.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Oplysninger om passagerer

af marc224, 16/1 2022, 16:24 (1044 dage siden) @ FS1954

Hej Flemming Søeborg,

Tak for din interessante besked i forummet

Må jeg stille dig et par spørgsmål mere om mine statistikker?

Mit første spørgsmål er, hvor længe (ti år) har du kørt bus i København?
Har du brugt forskellige buslinjer i København?

Meddelte buschaufførerne altid alle stoppestederne uden at blive spurgt?
Eller var det en undtagelse, som De beskrev det for mig fra København?

Meddelte de fleste buschauffører i København altid stoppestederne?
Hvor stor en procentdel af buschaufførerne anslår du, at de altid annoncerer stoppestederne?

Jeg er naturligvis klar over, at der ikke findes nøjagtige tal på dette område.

Jeg er kun interesseret i dine erfaringer og minder.
Nogle af jer må have oplevet denne tid, og jeg er interesseret i, hvordan I tog spørgsmålet om, hvordan buschaufføren meddelte det næste stop. Derfor ser jeg frem til at høre fra dig

Med venlig hilsen

Marc

Oplysninger om passagerer

af FS1954, 17/1 2022, 18:40 (1043 dage siden) @ marc224

Hej Flemming Søeborg,

Tak for din interessante besked i forummet

Må jeg stille dig et par spørgsmål mere om mine statistikker?

Mit første spørgsmål er, hvor længe (ti år) har du kørt bus i København?
Har du brugt forskellige buslinjer i København?

Meddelte buschaufførerne altid alle stoppestederne uden at blive spurgt?
Eller var det en undtagelse, som De beskrev det for mig fra København?

Meddelte de fleste buschauffører i København altid stoppestederne?
Hvor stor en procentdel af buschaufførerne anslår du, at de altid annoncerer stoppestederne?

Jeg er naturligvis klar over, at der ikke findes nøjagtige tal på dette område.

Jeg er kun interesseret i dine erfaringer og minder.
Nogle af jer må have oplevet denne tid, og jeg er interesseret i, hvordan I tog spørgsmålet om, hvordan buschaufføren meddelte det næste stop. Derfor ser jeg frem til at høre fra dig

Med venlig hilsen

Marc

Hej Marc.

Jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål så godt som muligt. Jeg har kørt i bus i København siden ca. 1960 - især linie 39 og 40, men også stort set alle de "bussificerede" sporvogns- og trolleyvognslinier. Jeg må erkende, at jeg ikke fuldt ud kan besvare spørgsmålene om annoncering af stoppesteder, for - for det første kendte jeg byen godt, for det andet lagde jeg nok ikke mærke til eventuelle beskeder.

Omvendt har jeg gennem årene, når jeg kørte med 'fremmede linier' ude i landet, ofte måttet bede chaufføren om at sige til, når vi kom til det sted, hvor jeg skulle af, hvilket han (m/k) så altid har gjort. Min erindring siger mig, at chaufføren - i hvert fald på Fyn, hvor jeg nok har kørt mest i bus sidenhen - i reglen gav besked, når vi kom til vigtigere stoppesteder ved f.eks. skoler, bycentre, stationer o. lign. Nogen procent eller et antal på "annoncerende chauffører" kan jeg dog ikke fremvise endsige gætte på, og i dag kører jeg uhyre sjældent i bus.

Måske kan Sporvejshistorisk Selskab hjælpe med oplysninger for de københavnske buslinier?

[image]

"Arbejdsløst" stoppested for DSB Bus på Brovejen 360, Middelfart den 3. februar 2016. Busruten blev nedlagt/flyttet længe før 1984...men sidste år stod standeren der stadig.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Oplysninger om passagerer

af marc224, 17/1 2022, 21:44 (1043 dage siden) @ FS1954

Hej Flemming Søeborg,

takket være dig.

Meddeler bus- og sporvognschaufførerne i København også de vigtigste stoppesteder?
Så for eksempel, annoncerede buschaufførerne i København altid banegården, hospitaler og andre vigtige stoppesteder, eller blev det ikke gjort i København, men kun på Fyn?

Indtil hvilket år var du på rejse i København?

Mange hilsner

Marc

Oplysninger om passagerer

af FS1954, 19/1 2022, 21:00 (1041 dage siden) @ marc224

Hej Flemming Søeborg,

takket være dig.

Meddeler bus- og sporvognschaufførerne i København også de vigtigste stoppesteder?
Så for eksempel, annoncerede buschaufførerne i København altid banegården, hospitaler og andre vigtige stoppesteder, eller blev det ikke gjort i København, men kun på Fyn?

Indtil hvilket år var du på rejse i København?

Mange hilsner

Marc

Hej Marc.

Det er lidt svært at svare på alle spørgsmålene så mange år efter, men vognstyrerne i de nye ledvogne (fra 1960 og frem) havde mikrifoner på førerpladsen, så de kunne give meddelelser til passagererne undervejs. OM de gjorde det, husker jeg ganske enkelt ikke - igen, jeg kendte jo byen, så om der blev sagt "Trianglen" eller "Østerport", har jeg ikke bemærket.

Sidste gang, jeg kørte i bus i København, har været cirka i 2017-18, og det var i linie 66, hvor jeg netop var ret afhængig af højttalermeddelelserne ude i NV-kvarteret (bussen kørte ad en rute, jeg ikke havde kørt ad før). Jeg er jævnligt i København, men jeg foretrækker i reglen S-toget rundt i byen og supplerer med Apostlenes Heste, med mindre vi er i bil.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Oplysninger til passagererne

af Rørvig Station, 17/1 2022, 20:47 (1043 dage siden) @ FS1954

Jeg har for fire-fem år siden i København hørt den mærkværdige udtale BlåGÅRDS-gade (med tryk på 'gårds') i busserne - vistnok i linie 66. Om det er rettet i dag, ved jeg ikke.

Man har taget konsekvensen og nedlagt linje 66.
(Eller også var det bare en del af spareøvelsen for at financiere metroen).

Oplysninger til passagererne

af Petteri, 17/1 2022, 23:56 (1043 dage siden) @ Rørvig Station

Jeg har for fire-fem år siden i København hørt den mærkværdige udtale BlåGÅRDS-gade (med tryk på 'gårds') i busserne - vistnok i linie 66. Om det er rettet i dag, ved jeg ikke.


Man har taget konsekvensen og nedlagt linje 66.
(Eller også var det bare en del af spareøvelsen for at financiere metroen).

Linje 68 betjener Blågårdsgade-stoppestedet i dag, hvis det er dét du prøver at referere til. Faktisk kører linje 68 på store dele af den gamle linje 66.
Der er også kommet nyt info-system i busserne på de fleste af Arrivas busser i Storkøbenhavn siden da :-)

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Oplysninger til passagererne

af marc224, 19/1 2022, 23:16 (1041 dage siden) @ Petteri

Er der nogen, der kan give et groft skøn over, hvor meget buschauffører reklamerede for stoppesteder (i det mindste de vigtigste) i 1980'erne og 1990'erne?
F.eks. i København eller i større byer.


Jeg håber ikke, at jeg forstyrrer med mine spørgsmål

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak