Lidt fra Rødekro station idag (Generelt)
Her lidt fra Rødekro hvor CFL kører igemmen
med MX og hvad er den anden maskine for en
Egon
Her lidt fra Rødekro hvor CFL kører igemmen
med MX og hvad er den anden maskine for en
Egon
det kunne da godt line CFL´s 266 453
Det "andet" lokomotiv er en "Class 66", som er et GM-EMD lokomotiv på 3200 hk. hvilket svarer til en MZ. Lokomotivet kan derfor samkøres med med MX/MY med ATC og kører derfor altid som F2.
Som det kan ses, ser lokomotivet noget mindre ud i højden end MX lokomotivet og dette skyldes, at vognkassen er bygget efter det engelske profil, da typen i et stort antal første gang blev leveret dertil. Sidenhen er denne lokomotivtype blevet udbredt i flere europæiske lande.
Mange tak for hurtig svar
Egon
hvor lang er sådan en svend, den ser utroligt lang ud ?
nold
Som det kan ses, ser lokomotivet noget mindre ud i højden end MX lokomotivet og dette skyldes, at vognkassen er bygget efter det engelske profil, da typen i et stort antal første gang blev leveret dertil. Sidenhen er denne lokomotivtype blevet udbredt i flere europæiske lande.
"Class 66"
Ejendommelig: Ja
Pæn/smuk/køn/elegant: Nej
--
Svend
hvor lang er sådan en svend, den ser utroligt lang ud ?
nold
21,35 m.
Ja, den ser lidt spøjs ud med det mindre profil.
Men det må jo være en udmærket maskine med den popularitet den har fået.
Hvordan ser det ud med sneplovkørsel, er den godkendt til det? Der bruger man jo alligevel ikke ATC.
Ja, den ser lidt spøjs ud med det mindre profil.
Spøjs ?
Som nævnt bl.a. her, så er Class 66 muligvis ikke verdens grimmeste lokomotiv - men det kommer vist ret tæt på!
Men okay, måske har vi bare været lidt forvænt her i Danmark, hvor "Danish (tog-)Design" ofte har vakt opsigt i udlandet (lige siden Busse's P-maskine), og hvor det tyske islæt i togtrafikken ofte har været i form af noget af tidens ypperste tyske togdesign, f.eks. SVT 137 og VT12.5, og senest BR 605 og Bombardier's meget elegante ellokomotiver.
Amerikanske lokomotivers æstetik er nu heller ikke altid til topkarakter, men de kan på ingen måde måle sig med denne rullende rædsel (Class 66 / T66), hvor æstetikken er totalt fraværende
Ka ikke nære mig for at filosofere lidt over design Englændere kontra Tyskere.
På Engelske motorcykler (dengang de lavede nogen) skulle det hele sidde udvendigt og ligne "a plumbers nightmare", men på tyske var alting omhyggeligt pakket ind og så rent og strømlinjet ud. Med deres damplokomotiver var det lige omvendt, nogen gange tror man ikke der findes gangtøj på engelske dampere, at de i virkeligheden er forsynede med banemotorer, mens tyskerne næsten ikke kan se forud af maskinen for rør og stænger.
Nold
Englænderne har i mange år haft nogle af de grimmeste tog i hele Europa, syntes jeg. De kører stadig med vogne, der har hele vognsiden påklistret med dører. Deres førerrum er heller ikke særlig smart indrettet. Jeg tror ikke lokomotivførenes fagforening LPO ville godkende den måde deres førerrum og førerbord er opbygget på.
Det er vist mange år siden fagforeningerne havde noget at skulle have sagt derovre!
Måske fordi de havde lidt for meget at skulle have sagt i gamle dage?
Helt enig i din mening om deres design. Derudover er det som om de godt er klar over det selv, og så prøver at kamouflere det med masser af fartstriber i de mest sindssyge farvetoner...
Nold
jeg synes nu ikke Class 66 er så slem enda, bevares der ikke flotte former som på en rundnæse men MY MX er jo også fra en anden tid hvor de skulle være nogle af spydspidserne i DSB´s flåde. Af de har fået andre opgaver hos kommiceller operatøre kan kun være en bonus for MY MX er et impornerene syn.
Class 66 er så vidst jeg ved kun tænkt som en godstogs lok og til det arbejde er det funktionalitet og hestekræfter som er i højsædet og ikke design
Et godt website over Class 66 findes her: http://class66.railfan.nl/ .
Desuden er der en god oversigt her: http://en.wikipedia.org/wiki/EMD_Series_66 .
M.v.h.
Niels
Undertegnede havde i godt et år fornøjelsen (hvis man kan kalde det) at køre IKEA-toget med TGOJ T 66 K 714. Lokomotivet er et godstogtogslokomotiv uden nogen form for el-varme mulighed, ligesom det "kun" har en tophastighed på 120 km/t.
Selve drivlinien er den kendte, med en 12-710 GM-motor der trækker en vekselstrømsgenerator der leverer strøm til de seks jævnstrømsbanemotorer.
Lokomotivet er dog i modsætning til f.eks. MZ, computerstyret og bl.a. forsynet med et avanceret hjulkrybssystem, der havde en god virkning jeg ikke siden har oplevet på noget andet lokomotiv. Arbejdsforholdene var (er) ikke en lokomotivkonstruktion bygget i år 2000 værdig. Førerrummets opbygning ligner noget "der kastet ind med en skovl", men støjen er næsten det værste, idet den ligger tæt ved det man oplever i MX og MY.
Ja, selv en MZ I og II, eller en renoveret "ny" MY er meget bedre at køre i rent støjmæssigt. Forskellige tiltag med ekstra støjdæmpning havde ingen virkning på 66´eren.
Det var en oplevelse at prøve dette lokomotiv, men det savnes ikke !.
Hilsen Poul.
Undertegnede havde i godt et år fornøjelsen (hvis man kan kalde det) at køre IKEA-toget med TGOJ T 66 K 714. Lokomotivet er et godstogtogslokomotiv uden nogen form for el-varme mulighed, ligesom det "kun" har en tophastighed på 120 km/t.
Så er det nok dig, der kommer kørende her.
--
Hvis godstransport pr. jernbane på nogen måde skal have et bedre image, så er det på ingen måde gjort ved at transportere den med så grimme lokomotiver, der er blottet for æstetik, og med et "design", hvor selv lokomotiver fra Østblokken anno 1960'erne og 1970'erne til sammenligning fremstår som de rene skønheder...
Uanset hvad resultatet fra diskussionen om emnet "grimme lokomotiver" i andre fora måtte have været, f.eks.:
video125.co.uk
trainsim.com
cstrains.com
trainorders.com
...så havde resultatet givetvis nok være lidt anderledes, hvis de havde kendt til Class 66