Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB Værksted Næstved?

af UTJ, 30/12 2021, 13:15 (1061 dage siden) @ TWB

1) Næstved kan da ikke miste 150 arbejdspladser, byen ikke har pt.
2) Selvfølgelig er der andre placeringsmuligheder, endda i andre Socialdemokratisk ledede kommuner. Men Sundhedsministeren vil sikkert gerne genvælges i Næstved.....
3) er det i virkeligheden en ønskesituation for DSB på blot lidt længere sigt - man kan jo omtænke om man overhovedet har brug for et "mellemstationsværksted" presset ind mellem en ås og banen på et sikkert ganske vådt areal.

--
ئۇلغىك

DSB Værksted Næstved?

af Karsten Jensen, 30/12 2021, 13:31 (1061 dage siden) @ UTJ

Kan heller ikke lige se at Næstved skulle være det mest centrale sted for det værksted. Det må da alt anden lige give noget tomkørsel.

Men det er vel af politiske årsager at det ikke må placeres i Københavnsområdet.

DSB Værksted Næstved?

af larsht, 30/12 2021, 13:37 (1061 dage siden) @ Karsten Jensen

Kan heller ikke lige se at Næstved skulle være det mest centrale sted for det værksted. Det må da alt anden lige give noget tomkørsel.

Men det er vel af politiske årsager at det ikke må placeres i Københavnsområdet.

Hmmm, tjah, i denne køreplansperiode er der 19 EB-lokomotiver i løb på daglig basis - af disse overnatter 7 i Næstved

DSB Værksted Næstved?

af mikedk2100, 30/12 2021, 13:51 (1061 dage siden) @ larsht

Kan heller ikke lige se at Næstved skulle være det mest centrale sted for det værksted. Det må da alt anden lige give noget tomkørsel.

Men det er vel af politiske årsager at det ikke må placeres i Københavnsområdet.


Hmmm, tjah, i denne køreplansperiode er der 19 EB-lokomotiver i løb på daglig basis - af disse overnatter 7 i Næstved

Det gør de jo næppe i fremtiden, hvor værkstedet (måske) ligger der, men el-togene kører helt til Nykøbing F (eller den kommende station på Lolland).

DSB Værksted Næstved?

af larsht, 30/12 2021, 13:56 (1061 dage siden) @ mikedk2100

Kan heller ikke lige se at Næstved skulle være det mest centrale sted for det værksted. Det må da alt anden lige give noget tomkørsel.

Men det er vel af politiske årsager at det ikke må placeres i Københavnsområdet.


Hmmm, tjah, i denne køreplansperiode er der 19 EB-lokomotiver i løb på daglig basis - af disse overnatter 7 i Næstved


Det gør de jo næppe i fremtiden, hvor værkstedet (måske) ligger der, men el-togene kører helt til Nykøbing F (eller den kommende station på Lolland).

Nu er det jo svært at spå om fremtiden - og netop derfor jeg gjorde opmærksom på hvad de nuværende forhold var.

DSB Værksted Næstved?

af krabsen, 30/12 2021, 15:00 (1061 dage siden) @ UTJ

1) Næstved kan da ikke miste 150 arbejdspladser, byen ikke har pt.

Det har heller ingen påstået. Der står misse 150 arbejdspladser - das ist was anders ;-)

DSB Værksted Næstved?

af Jens Hansen, 30/12 2021, 15:18 (1061 dage siden) @ Karsten Jensen


Men det er vel af politiske årsager at det ikke må placeres i Københavnsområdet.

Simpel forretningskalkule, DSB er også et ejendomsinvesteringsselskab, så deres arealer i København er mere værd som byggegrunde til byggeprojekter.

Men hvor meget "pleje" har 42 nye ellokomotiver, 8 nye togstammer og 25 ældre togstammer brug for? Til 150 - 200 jobs?

JH

DSB Værksted Næstved?

af andersj, Aalborg, 30/12 2021, 16:09 (1061 dage siden) @ Jens Hansen


Men det er vel af politiske årsager at det ikke må placeres i Københavnsområdet.


Simpel forretningskalkule, DSB er også et ejendomsinvesteringsselskab, så deres arealer i København er mere værd som byggegrunde til byggeprojekter.

Miljøkonsekvensrapporten fra COWI nævner at Nykøbing F, Holbæk og Kalundborg også har været undersøgt. De væsentlige kriterier for valget af placeringen var:

  • Værkstedets beliggenhed i forhold til regionaltogstrafikken øst for Storebælt, som køres med dobbeltdækkermateriellet.
  • Værkstedets beliggenhed i forhold til trafikken mellem København og Hamborg, som planlægges afviklet med de nye vogne.
  • Værkstedets beliggenhed i forhold til nedbrud og anden akut vedligehold, hvor det er en fordel at have en central placering i netværket for at minimere afstanden til værkstedet.
  • Restkapaciteten på stationen tæt ved værkstedet, som kan udnyttes til skift af togstammer og tomkørsel til og fra værkstedet.
  • Opstillingskapaciteten på stationen, som kan udnyttes til opstilling af materiel på vej til og fra værkstedet.


Men hvor meget "pleje" har 42 nye ellokomotiver, 8 nye togstammer og 25 ældre togstammer brug for? Til 150 - 200 jobs?

JH

Miljøkonsekvensrapporten fra COWI nævner følgende:
Når alle de nye lokomotiver og vogne er taget i brug, forventer DSB, at i alt ca. 110 medarbejdere vil være beskæftiget på værkstedsområdet. I alt forventes ca. 60 medarbejdere at være beskæftiget på området ad gangen.

På ugebasis forventes ca. 25-50 togstammer at blive efterset, klargjort og vedligeholdt i værkstedshallen i vest. Når togene kommer til værkstedet, vil de blive parkeret på opstillingssporene i øst, hvor de også vil blive opstillet, når de er færdige, indtil de kører væk fra værkstedet.

"25-50 togstammer" virker dog højt, men man har nok indregnet kapacitet til at kunne håndtere yderligere vognstammer. Der er jo option på flere Talgo-stammer og DSB har også tilbudt at værkstedet kan bruges til service af nattogsmateriel i et evt. ÖBB/DSB partnerskab.

--
Mvh Anders

DSB Værksted Næstved?

af Niels Bak, 31/12 2021, 11:33 (1060 dage siden) @ Karsten Jensen

Kan heller ikke lige se at Næstved skulle være det mest centrale sted for det værksted. Det må da alt anden lige give noget tomkørsel.

Men det er vel af politiske årsager at det ikke må placeres i Københavnsområdet.

Og grundprismæssige. Hvis det skal ligge, hvor jorden er til at betale, så er du alligevel så langt væk fra endestationen ved Kbh H at det er lige meget.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak