Men det er vel af politiske årsager at det ikke må placeres i Københavnsområdet.
Simpel forretningskalkule, DSB er også et ejendomsinvesteringsselskab, så deres arealer i København er mere værd som byggegrunde til byggeprojekter.
Miljøkonsekvensrapporten fra COWI nævner at Nykøbing F, Holbæk og Kalundborg også har været undersøgt. De væsentlige kriterier for valget af placeringen var:
- Værkstedets beliggenhed i forhold til regionaltogstrafikken øst for Storebælt, som køres med dobbeltdækkermateriellet.
- Værkstedets beliggenhed i forhold til trafikken mellem København og Hamborg, som planlægges afviklet med de nye vogne.
- Værkstedets beliggenhed i forhold til nedbrud og anden akut vedligehold, hvor det er en fordel at have en central placering i netværket for at minimere afstanden til værkstedet.
- Restkapaciteten på stationen tæt ved værkstedet, som kan udnyttes til skift af togstammer og tomkørsel til og fra værkstedet.
- Opstillingskapaciteten på stationen, som kan udnyttes til opstilling af materiel på vej til og fra værkstedet.
Men hvor meget "pleje" har 42 nye ellokomotiver, 8 nye togstammer og 25 ældre togstammer brug for? Til 150 - 200 jobs?
JH
Miljøkonsekvensrapporten fra COWI nævner følgende:
Når alle de nye lokomotiver og vogne er taget i brug, forventer DSB, at i alt ca. 110 medarbejdere vil være beskæftiget på værkstedsområdet. I alt forventes ca. 60 medarbejdere at være beskæftiget på området ad gangen.
På ugebasis forventes ca. 25-50 togstammer at blive efterset, klargjort og vedligeholdt i værkstedshallen i vest. Når togene kommer til værkstedet, vil de blive parkeret på opstillingssporene i øst, hvor de også vil blive opstillet, når de er færdige, indtil de kører væk fra værkstedet.
"25-50 togstammer" virker dog højt, men man har nok indregnet kapacitet til at kunne håndtere yderligere vognstammer. Der er jo option på flere Talgo-stammer og DSB har også tilbudt at værkstedet kan bruges til service af nattogsmateriel i et evt. ÖBB/DSB partnerskab.