Mere om TMe og digitale signaler
af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 30/12 2021, 11:40 (1144 dage siden) @ MMT
redigeret af Per Holm, 30/12 2021, 12:01
https://www.lok-report.de/news/europa/item/30045-schweden-hitachi-rail-ruestet-tme-flot...
Artiklen nævner 27 TMe men NRFAB har 32 TMe.
Ok, der er nok en god forklaring som at der enten afsættes 5 TMe til reservedelsindvinding, til kørsel på strkn. uden togkontrolanlæg eller journalisten fik fanget tallet forkert.
Men ellers er det jo genialt nok: TMe er nyt nok til at have AC-traktion og gammelt nok til at det ikke er alt for kompliceret at indbygge ETCS. Alt i alt et glimrende elektrisk lokomotiv hvor man i stedet for en højspændingsdel kører rundt med et hæderligt elværk i maven til brug hvor køreledningsanlæget ikke rækker.
--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.
Mere om TMe og digitale signaler
af Jens N, Fredericia, 30/12 2021, 14:03 (1144 dage siden) @ Per Holm
Men ellers er det jo genialt nok: TMe er nyt nok til at have AC-traktion og gammelt nok til at det ikke er alt for kompliceret at indbygge ETCS.
Vi er enige om at AC-traktion er mindre vedligeholdelseskrævende, men hvad er udfordringen i at indbygge ETCS i ældre lokomotiver?
Pt. er der, på regionsbanerne, tæt på afsluttede projekter med at indbygge ETCS i, efter din definition “ellokomotivtyperne”, MX og MY, der er væsentligt ældre end ME.
Mvh. Jens
Mere om TMe og digitale signaler
af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 30/12 2021, 14:10 (1144 dage siden) @ Jens N
Men ellers er det jo genialt nok: TMe er nyt nok til at have AC-traktion og gammelt nok til at det ikke er alt for kompliceret at indbygge ETCS.
Vi er enige om at AC-traktion er mindre vedligeholdelseskrævende, men hvad er udfordringen i at indbygge ETCS i ældre lokomotiver?Pt. er der, på regionsbanerne, tæt på afsluttede projekter med at indbygge ETCS i, efter din definition “ellokomotivtyperne”, MX og MY, der er væsentligt ældre end ME.
Mvh. Jens
Har desværre ikke lige tid til at slå det efter men jeg synes at erindre en rapport der inddelte det eksisterende materiel efter 3 grader af "nemhed" ved ETCS-konvertering.
De ældste og de yngste var nemmest medens de mellemste, med en masse automatik indbygget, blev anset for mest besværlige. Nyere Siemens Desiro og Alstom LINT skulle være forberedte og derfor "nemme".
--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.
Mere om TMe og digitale signaler
af Bent Larsen, Kalundborg, 30/12 2021, 22:56 (1144 dage siden) @ Jens N
Hej
Ifølge rygternes bero kan der idag vedligeholdes flere gamle DC GM lok. For samme pris som en ME, men om det kan betale sig at at ombygge en 60 år gammel MY med ETCS ?
Vh
BentLarsen
![Avatar](images/avatars/3113.jpg)
Mere om TMe og digitale signaler
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 30/12 2021, 23:20 (1144 dage siden) @ Bent Larsen
Ifølge rygternes bero kan der idag vedligeholdes flere gamle DC GM lok. For samme pris som en ME, men om det kan betale sig at at ombygge en 60 år gammel MY med ETCS ?
Der er mindst 1 MX (MX 16) fra Lokaltog, der er udrustet med CBTC så den kan passere S-togsdelen af Hillerød station, og mon ikke nogen af de MX/MY Lokaltog har nede sydpå får ETCS så det kan køre imellem de forskellige baner, som den sydlige del (ex-Regionstog) af Lokaltog bestyrer?
--
Venligst
Michael Deichmann
Mere om TMe og digitale signaler
af larsht, 30/12 2021, 23:34 (1144 dage siden) @ Michael Deichmann
Ifølge rygternes bero kan der idag vedligeholdes flere gamle DC GM lok. For samme pris som en ME, men om det kan betale sig at at ombygge en 60 år gammel MY med ETCS ?
Der er mindst 1 MX (MX 16) fra Lokaltog, der er udrustet med CBTC så den kan passere S-togsdelen af Hillerød station, og mon ikke nogen af de MX/MY Lokaltog har nede sydpå får ETCS så det kan køre imellem de forskellige baner, som den sydlige del (ex-Regionstog) af Lokaltog bestyrer?
Det er noget af en tilsnigelse at skrive at MX16 er udstyret med CBTC. Den er udstyret med ICI, som medfører en begrænsning i kørslen set i forhold til "rigtig" CBTC. ICI er udelukkende signalvisning og intet andet - der er ingen interaktion med trækkraft eller bremsesystem.
![Avatar](images/avatars/3113.jpg)
Mere om TMe og digitale signaler
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 31/12 2021, 07:36 (1143 dage siden) @ larsht
Ifølge rygternes bero kan der idag vedligeholdes flere gamle DC GM lok. For samme pris som en ME, men om det kan betale sig at at ombygge en 60 år gammel MY med ETCS ?
Der er mindst 1 MX (MX 16) fra Lokaltog, der er udrustet med CBTC så den kan passere S-togsdelen af Hillerød station, og mon ikke nogen af de MX/MY Lokaltog har nede sydpå får ETCS så det kan køre imellem de forskellige baner, som den sydlige del (ex-Regionstog) af Lokaltog bestyrer?
Det er noget af en tilsnigelse at skrive at MX16 er udstyret med CBTC. Den er udstyret med ICI, som medfører en begrænsning i kørslen set i forhold til "rigtig" CBTC. ICI er udelukkende signalvisning og intet andet - der er ingen interaktion med trækkraft eller bremsesystem.
Sorry - korrekt.
--
Venligst
Michael Deichmann
Mere om TMe og digitale signaler
af Togsøn, 31/12 2021, 09:18 (1143 dage siden) @ larsht
Hej Lars.
Nej det vil sige en Lokaltog fører er klogere end en fra DSB, han skal ihvertfald stadig selv tænke og bremse toget når det indvendige signal viser stop !
Troede ellers ikke den gik, mennesker kan jo lave fejl, derfor de sikkerhedsystemer er indført på jernbanen.
Nå ja en Bus eller Lastbilchauffør skal jo også stoppe for rødt, men uden automatik, det havde jeg helt glemt !
Er det forøvrigt fair konkurrence, Nej vel !!!
Måske vi skulle stole på de jernbane ansatte, men nej, de bliver bare en chauffører som overvåger den kører automatisk og hvis ikke , kan gribe ind, vi er på vej til at spare Lokomotivførerren væk !
Godt Nytår
Erling.
Mere om TMe og digitale signaler
af steenth, 31/12 2021, 10:06 (1143 dage siden) @ Michael Deichmann
Ifølge rygternes bero kan der idag vedligeholdes flere gamle DC GM lok. For samme pris som en ME, men om det kan betale sig at at ombygge en 60 år gammel MY med ETCS ?
Der er mindst 1 MX (MX 16) fra Lokaltog, der er udrustet med CBTC så den kan passere S-togsdelen af Hillerød station, og mon ikke nogen af de MX/MY Lokaltog har nede sydpå får ETCS så det kan køre imellem de forskellige baner, som den sydlige del (ex-Regionstog) af Lokaltog bestyrer?
Lokaltog har MX 42, som har fået ETCS, som under godkendelse. Og der derudover 2-3 MY og MX, hvor der planer om ETCS.. hvor jeg har set Midtjyske Jernbaners MX 26 nævnt.
Mere om TMe og digitale signaler
af Jens N, Fredericia, 31/12 2021, 11:06 (1143 dage siden) @ steenth
Lokaltog har MX 42, som har fået ETCS, som under godkendelse. Og der derudover 2-3 MY og MX, hvor der planer om ETCS.. hvor jeg har set Midtjyske Jernbaners MX 26 nævnt.
Lokaltogs MY 105 har fået ETCS+DK STM og skulle også være i godkendelsesproces.
Midtjyske Jernbaners MX 26 er taget ud af drift for ETCS montering i 2022.
Nordjyske Jernbaner har fået Z70 og monteret ETCS på den.
Jeg ved ikke hvor langt i godkendelsesprocessen den er.
Mvh. Jens