Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Herning-Viborg rygter (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/6 2011, 10:42 (4922 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 5/6 2011, 11:20

I 1986 tog jeg en voksenpædagogisk grunduddannelse hos DSB. Vores lærer, faglærer Torkild Buus, Tinglev, lærte os i faget kommunikation denne formel:

Uvidenhed x interesse = rygter.

Jeg har hørt et rygte. Det er i min verden et gammelt rygte og det stammer fra før jeg blev ansat i DSB (1980). Så der er sandsynligvis ikke tale om et "remise-rygte" eller et "tjenestekupé-rygte". Det må være noget jeg har læst. Problemet er bare, at jeg aldrig senere har læst det igen og den dag i dag ved jeg ikke, hvorfra rygtet stammer og om jeg overhovedet har læst det.

Rygtet er nogenlunde som følger:

Af alle nedlagte jernbaner er Herning-Viborg banen som den eneste udstyret med en klausul om, at tracéen skal ligge urørt hen, således at jernbanen kan retableres i tilfælde af krig eller lignende. Her tænkes specifikt på jernbaneforbindelse til Flyvestation Karup (Grove Sidespor).

Se, det er jo et rygte, der vil noget. Det indeholder både et element af koldkrig, lidt konspirationteori, lidt jernbanenogstalgi og et håb om at kortdistance-vognladnings-sidebane-godstrafik igen skulle kunne blive aktuelt - ikke pga. økonomi men pga. at landet stander i våde.

Jeg har på intet tidspunkt forsøgt at gribe rygtet videnskabeligt/akademisk an. Jeg kunne jo starte med at kigge i den lov, som nedlagde Herning-Viborg, kigge i lovens forarbejder og bemærkninger, læse Forsvarets eventuelle høringssvar, kigge i diverse lokalplaner, kommuneplaner og regionsplaner. Men det har jeg som sagt ikke gjort. Andet er prioriteret højere. Men måske Forum kan bidrage til belysning af rygtet?

I virkelighedens verden: Tracéen ligger ikke urørt hen: På strækningen Viborg-Grove vil der skulle rives 7 villaer ned i Skelhøje (se her), sandsynligvis 1 i Frederiks og 3 mindre boligblokke i Karup.

Til gengæld er strækningen Herning-Grove farbar. Eller rettere sagt: Den var farbar indtil for nogle få år siden, da man førte motorvejen nord om Herning. Hvor motorvejen skærer Herning-Grove strækningen lidt syd for Nybo har man anlagt en bro over motorvejen. Men det er en cykel- og gangsti-bro, der ikke er dimensioneret til jernbanetrafik og ramperne til broen er i øvrigt for stejle til at kunne anvendes som tracé for en jernbane. Kan ses her.

Så hvis rygtet ellers taler sandt, er der åbenbart sket et eller andet med klausulen undervejs.

For god ordens skyld anføres, at rygtet ikke er omtalt i den trykte jernbanelitteratur.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Herning-Viborg rygter

af Ole M. Nielsen ⌂, 5/6 2011, 13:01 (4922 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Synes jeg engang hørte en tilsvarende historie om "den skæve bane" (eller dele af den) fra Laurbjerg til Bramming.

Skimmede lige hurtigt Ole Mogensen's bog om Hr-Vg banen igennem. Der står (heller) ikke noget om en sådan klausul.

Herning-Viborg rygter

af UTJ, 5/6 2011, 14:03 (4922 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Synes jeg engang hørte en tilsvarende historie om "den skæve bane" (eller dele af den) fra Laurbjerg til Bramming.

Skimmede lige hurtigt Ole Mogensen's bog om Hr-Vg banen igennem. Der står (heller) ikke noget om en sådan klausul.

Jeg mener at man skal kigge i forarbejderne til loven om nedlæggelserne i 1971. DSB/Banedanmark har jo i mange år ejet strækningerne og traceen på den skæve er jo fortsat ejet af staten (nu blot naturstyrelsen - dem der er kendt for at klippe baner i stykker!).

Herning-Viborg rygter

af KimC, 5/6 2011, 13:37 (4922 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Flere rygter - dette stammer fra en VLTJ lokofører, der fortalte at banen til Thyborøn samt i øvrigt også flere andre vitale baner til havnebyer var omfattet af en klausul til fordel for NATO om at de hvis de skulle blive nedlagte altid skulle bibeholdes reaktiverbare med kort varsel. Sådan blev der sagt i starten af firserne.

Nu har meget ændret sig, den kolde krig er forbi. Det samme er godstrafikken pr bane stort set over det hele. Hvis der stadig findes sådanne klausuler, tror jeg man nemt kan få dem ophævet den dag skinnesaksen skal på arbejde.

Herning-Viborg rygter

af Steffen Vester, 5/6 2011, 14:20 (4922 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I 1986 tog jeg en voksenpædagogisk grunduddannelse hos DSB. Vores lærer, faglærer Torkild Buus, Tinglev, lærte os i faget kommunikation denne formel:

Uvidenhed x interesse = rygter.

Jeg har hørt et rygte. Det er i min verden et gammelt rygte og det stammer fra før jeg blev ansat i DSB (1980). Så der er sandsynligvis ikke tale om et "remise-rygte" eller et "tjenestekupé-rygte". Det må være noget jeg har læst. Problemet er bare, at jeg aldrig senere har læst det igen og den dag i dag ved jeg ikke, hvorfra rygtet stammer og om jeg overhovedet har læst det.

Rygtet er nogenlunde som følger:

Af alle nedlagte jernbaner er Herning-Viborg banen som den eneste udstyret med en klausul om, at tracéen skal ligge urørt hen, således at jernbanen kan retableres i tilfælde af krig eller lignende. Her tænkes specifikt på jernbaneforbindelse til Flyvestation Karup (Grove Sidespor).

Se, det er jo et rygte, der vil noget. Det indeholder både et element af koldkrig, lidt konspirationteori, lidt jernbanenogstalgi og et håb om at kortdistance-vognladnings-sidebane-godstrafik igen skulle kunne blive aktuelt - ikke pga. økonomi men pga. at landet stander i våde.

Jeg har på intet tidspunkt forsøgt at gribe rygtet videnskabeligt/akademisk an. Jeg kunne jo starte med at kigge i den lov, som nedlagde Herning-Viborg, kigge i lovens forarbejder og bemærkninger, læse Forsvarets eventuelle høringssvar, kigge i diverse lokalplaner, kommuneplaner og regionsplaner. Men det har jeg som sagt ikke gjort. Andet er prioriteret højere. Men måske Forum kan bidrage til belysning af rygtet?

I virkelighedens verden: Tracéen ligger ikke urørt hen: På strækningen Viborg-Grove vil der skulle rives 7 villaer ned i Skelhøje (se her), sandsynligvis 1 i Frederiks og 3 mindre boligblokke i Karup.

Til gengæld er strækningen Herning-Grove farbar. Eller rettere sagt: Den var farbar indtil for nogle få år siden, da man førte motorvejen nord om Herning. Hvor motorvejen skærer Herning-Grove strækningen lidt syd for Nybo har man anlagt en bro over motorvejen. Men det er en cykel- og gangsti-bro, der ikke er dimensioneret til jernbanetrafik og ramperne til broen er i øvrigt for stejle til at kunne anvendes som tracé for en jernbane. Kan ses her.

Hej Thomas.
Ramperne vil nok kunne forlænges, så de passer til jernbanestigninger. Det har man jo gjordt lige syd for byen, hvor Skjernbanen også skulle "løftes" over motorvejen. Når man betragter den, ser den også meget stejl ud. Det var åbenbart nemmere at flytte og "løfte" jernbanen end at lade motorvejen passere banen enten under eller over en bro.
V/H, Steffen.


Så hvis rygtet ellers taler sandt, er der åbenbart sket et eller andet med klausulen undervejs.

For god ordens skyld anføres, at rygtet ikke er omtalt i den trykte jernbanelitteratur.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Herning-Viborg rygter

af L.H. Jensen, 5/6 2011, 20:40 (4922 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I virkelighedens verden: Tracéen ligger ikke urørt hen: På strækningen Viborg-Grove vil der skulle rives 7 villaer ned i Skelhøje (se her), sandsynligvis 1 i Frederiks og 3 mindre boligblokke i Karup.

Til gengæld er strækningen Herning-Grove farbar. Eller rettere sagt: Den var farbar indtil for nogle få år siden, da man førte motorvejen nord om Herning. Hvor motorvejen skærer Herning-Grove strækningen lidt syd for Nybo har man anlagt en bro over motorvejen. Men det er en cykel- og gangsti-bro, der ikke er dimensioneret til jernbanetrafik og ramperne til broen er i øvrigt for stejle til at kunne anvendes som tracé for en jernbane. Kan ses her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

På strækningen fra Herning til i hvert fald Sunds (og måske helt til Ilskov) er der nedgravet fjernvarledning i traceen under cykelstien - det kan ses på undersiden af broerne.

Alt ialt kan man næppe bruge sådanne eventuelle "klausuler" til ret meget, og i øvrigt, hvis behovet kom, ville man under alle omstændigheder træffe de "nødvendige foranstaltninger" ...

I øvrig er der jo også banestrækninger, som man helt har glemt (eller undladt ...?) at nedlægge, skønt sporet er fjernet, arealer bortsolg og bebygget - eksempelvis Glyngørebanen og Auning-Ryomgård ;-)

vh
LH

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak