Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

RE2721 - Årsag til forsinkelsen? (Generelt)

af Petteri, 28/12 2021, 09:04 (1146 dage siden)

Hej,
Er der nogen på dette forum, der kan fortælle mig hvad der skete med RE2721 i dag, den 28/12?

Toget gik fra 0 til 40 minutters forsinkelse, og nu har den så fået et kvarter mere, så den er 55 minutter bagud i køreplanen. Der har ikke været noget information om årsagen i højtalerne på stationen.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

RE2721 - Årsag til forsinkelsen?

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 28/12 2021, 15:29 (1146 dage siden) @ Petteri

Hej,
Er der nogen på dette forum, der kan fortælle mig hvad der skete med RE2721 i dag, den 28/12?

Toget gik fra 0 til 40 minutters forsinkelse, og nu har den så fået et kvarter mere, så den er 55 minutter bagud i køreplanen. Der har ikke været noget information om årsagen i højtalerne på stationen.

Hejsa - jeg kan ikke bidrage med opklaringen. Men det er meget "indforstået" - langt fra alle ved hvor vi f.eks er
henne med RE2721 - Går ud fra toget kører til eller fra Odense med det 27xx - nummer ?

RE2721 - Årsag til forsinkelsen?

af Petteri, 28/12 2021, 15:37 (1146 dage siden) @ Steen Nielsen

Hej,
Er der nogen på dette forum, der kan fortælle mig hvad der skete med RE2721 i dag, den 28/12?

Toget gik fra 0 til 40 minutters forsinkelse, og nu har den så fået et kvarter mere, så den er 55 minutter bagud i køreplanen. Der har ikke været noget information om årsagen i højtalerne på stationen.


Hejsa - jeg kan ikke bidrage med opklaringen. Men det er meget "indforstået" - langt fra alle ved hvor vi f.eks er
henne med RE2721 - Går ud fra toget kører til eller fra Odense med det 27xx - nummer ?

Jeg stod på Nørre Aaby station og afventede toget mod Fredericia. Jeg syntes jeg kunne se forsinkelsen starte i Bred, så jeg tænker en teknisk fejl på toget?

Jeg valgte at opgive, og tog bussen ind til Middelfart i stedet, men jeg syntes det var dårlig stil at der ikke blev meldt noget ud om årsagen til forsinkelsen.
Det var svært at komme igennem til DSB, og jeg ville derfor "prøve lykken" her :-)

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

RE2721 - Årsag til forsinkelsen?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/12 2021, 15:52 (1146 dage siden) @ Petteri

Jeg deler din nysgerrighed
Men
Det er vel mest relevant med hvornår kommer der et tog, og hvordan kommer jeg videre.

Så kan vi altid jagte årsagen når vi er hjemme i varmen.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

RE2721 - Årsag til forsinkelsen?

af mikedk2100, 28/12 2021, 16:12 (1146 dage siden) @ hummel_62

Så kan vi altid jagte årsagen når vi er hjemme i varmen.

Jeg er ikke helt enig. Alt efter årsagen til forsinkelsen, så kan man som jævnlig bruger af toget sjusse sig frem til, om det kan betale sig at vente på toget, om man skal tage bussen i stedet eller få nogen med bil til at hjælpe. Er det en afgang fra ens nærmeste station kan man også vælge helt at opgive togturen og blive hjemme.

Så derfor synes jeg, det er en vigtig detalje med årsagen til forsinkelsen/aflysningen. Og helst også den rigtige årsag.

RE2721 - Årsag til forsinkelsen?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 28/12 2021, 17:29 (1146 dage siden) @ mikedk2100

Jeg forstår godt dit synes punkt.
Jeg var bare general i mit synes punkt
...vide hvornår toget kommer.

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

RE2721 - Årsag til forsinkelsen?

af Frank Poulsen, 28/12 2021, 17:48 (1146 dage siden) @ hummel_62

Jeg forstår godt dit synes punkt.
Jeg var bare general i mit synes punkt
...vide hvornår toget kommer.

Problemet er jo også at selvom man får besked på fejl på toget... Nogle gange er det løst efter 5 minutter, og så efter 10 min kan en melding fra en lokofører jo lyde, vi kører lige om lidt... Og lige om lidt er så om en time og andre gange er det vitterlig om et 1 minut...

Vi er enige om at der skal god information til. Men det er bare ikke altid nemt at give den gode information hvis alle forventer problemet er et nemt problem der er hurtig løst. Men det så ikke er... Og ja så skal man sige der skal informeres løbende. Men er det hver 5. minut at man stadig ikke ved noget nyt andet end personalet på stedet forventer at køre om lidt eller...

RE2721 - Årsag til forsinkelsen?

af Petteri, 28/12 2021, 18:04 (1146 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg forstår godt dit synes punkt.
Jeg var bare general i mit synes punkt
...vide hvornår toget kommer.


Problemet er jo også at selvom man får besked på fejl på toget... Nogle gange er det løst efter 5 minutter, og så efter 10 min kan en melding fra en lokofører jo lyde, vi kører lige om lidt... Og lige om lidt er så om en time og andre gange er det vitterlig om et 1 minut...

Vi er enige om at der skal god information til. Men det er bare ikke altid nemt at give den gode information hvis alle forventer problemet er et nemt problem der er hurtig løst. Men det så ikke er... Og ja så skal man sige der skal informeres løbende. Men er det hver 5. minut at man stadig ikke ved noget nyt andet end personalet på stedet forventer at køre om lidt eller...

Jeg er enig med @mikedk2100. Hvis jeg vidste der var problemer med infrastrukturen på den givne strækning, ville jeg begynde at finde efter andre rejseruter. Det er hændelser / fejl, som ofte tager længere tid at løse. Er det, som i dette tilfælde, en teknisk fejl på et tog, så vil jeg ligeledes begynde at søge efter andre rejseruter, men jeg ville formentlig vente lidt, før jeg forlod stationen.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

RE2721 - Årsag til forsinkelsen?

af larsht, 28/12 2021, 15:44 (1146 dage siden) @ Petteri

Hej,
Er der nogen på dette forum, der kan fortælle mig hvad der skete med RE2721 i dag, den 28/12?

Toget gik fra 0 til 40 minutters forsinkelse, og nu har den så fået et kvarter mere, så den er 55 minutter bagud i køreplanen. Der har ikke været noget information om årsagen i højtalerne på stationen.

Toget kørte rettidigt fra Odense til Bred - der holdt toget i 38 minutter - tabte yderligere 10 minutter frem til Aarup - kørte så med ca 48-49 minutters forsinkelse frem til Ejby hvor toget blev yderligere 6 minutter forsinket. Toget kørte så med 55 minutters forsinkelse frem mod Fredericia.

Årsagen til forsinkelsen: Fejl på toget (fremført af togsæt ER2029)

RE2721 - Årsag til forsinkelsen?

af Petteri, 28/12 2021, 17:48 (1146 dage siden) @ larsht

Hej,
Er der nogen på dette forum, der kan fortælle mig hvad der skete med RE2721 i dag, den 28/12?

Toget gik fra 0 til 40 minutters forsinkelse, og nu har den så fået et kvarter mere, så den er 55 minutter bagud i køreplanen. Der har ikke været noget information om årsagen i højtalerne på stationen.


Årsagen til forsinkelsen: Fejl på toget (fremført af togsæt ER2029)

Tak for informationen :-)

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

RE2721 - Årsag til forsinkelsen?

af larsht, 28/12 2021, 21:52 (1146 dage siden) @ Petteri

Velbekomme :-)

RE2721 - Årsag til forsinkelsen?

af thomastog, 29/12 2021, 06:09 (1145 dage siden) @ Petteri

Hej,
Er der nogen på dette forum, der kan fortælle mig hvad der skete med RE2721 i dag, den 28/12?

Toget gik fra 0 til 40 minutters forsinkelse, og nu har den så fået et kvarter mere, så den er 55 minutter bagud i køreplanen. Der har ikke været noget information om årsagen i højtalerne på stationen.


Årsagen til forsinkelsen: Fejl på toget (fremført af togsæt ER2029)


Tak for informationen :-)

Og omsat til (din) perfekte verden, hvad skulle der så være sket ?

Du havde formodentlig ikke kunnet få anden information end “toget er forsinket, grundet en teknisk fejl”.

RE2721 - Årsag til forsinkelsen?

af Petteri, 29/12 2021, 07:15 (1145 dage siden) @ thomastog

Hej,
Er der nogen på dette forum, der kan fortælle mig hvad der skete med RE2721 i dag, den 28/12?

Toget gik fra 0 til 40 minutters forsinkelse, og nu har den så fået et kvarter mere, så den er 55 minutter bagud i køreplanen. Der har ikke været noget information om årsagen i højtalerne på stationen.


Årsagen til forsinkelsen: Fejl på toget (fremført af togsæt ER2029)


Tak for informationen :-)


Og omsat til (din) perfekte verden, hvad skulle der så være sket ?

Du havde formodentlig ikke kunnet få anden information end “toget er forsinket, grundet en teknisk fejl”.

En teknisk fejl havde gjort, at jeg måske ville vente videre.
En signalfejl, så havde jeg fundet en anden rejserute.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

RE2721 - Årsag til forsinkelsen?

af thomastog, 29/12 2021, 12:39 (1145 dage siden) @ Petteri

Årsagen til forsinkelsen: Fejl på toget (fremført af togsæt ER2029)


Tak for informationen :-)


Og omsat til (din) perfekte verden, hvad skulle der så være sket ?

Du havde formodentlig ikke kunnet få anden information end “toget er forsinket, grundet en teknisk fejl”.


En teknisk fejl havde gjort, at jeg måske ville vente videre.

En teknisk fejl, kan medføre aflysning af toget.

En signalfejl, så havde jeg fundet en anden rejserute.

En signalfejl, kan betyde 2-3 minutters forsinkelse.

RE2721 - Årsag til forsinkelsen?

af mikedk2100, 29/12 2021, 13:52 (1145 dage siden) @ thomastog

Årsagen til forsinkelsen: Fejl på toget (fremført af togsæt ER2029)


Tak for informationen :-)


Og omsat til (din) perfekte verden, hvad skulle der så være sket ?

Du havde formodentlig ikke kunnet få anden information end “toget er forsinket, grundet en teknisk fejl”.


En teknisk fejl havde gjort, at jeg måske ville vente videre.


En teknisk fejl, kan medføre aflysning af toget.

En signalfejl, så havde jeg fundet en anden rejserute.


En signalfejl, kan betyde 2-3 minutters forsinkelse.

Ingen ved det reelt, men fordelen ved at få ordentlig information er jo så, at vi som kunder selv kan vurdere situationen og tage vores forholdsregler.

Avatar

RE2721 - Årsag til forsinkelsen?

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 29/12 2021, 15:03 (1145 dage siden) @ thomastog

En signalfejl, så havde jeg fundet en anden rejserute.


En signalfejl, kan betyde 2-3 minutters forsinkelse.

En signalfejl kan også betyde forsinkelser på op til flere timer. Det så vi sidst i Korsør for ikke så mange dage siden. Hvis det er kontroltab af sporskifter i forkert stilling, så kan det betyde forsinkelser på op til en time, men det bliver til offentligheden også kategoriseret som signalfejl. Jeg var selv med et tog for præcis en uge siden der pga. 'signalfejl' i Vamdrup blev en time forsinket mod København H.

RE2721 - Årsag til forsinkelsen?

af krabsen, 29/12 2021, 15:31 (1145 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

En signalfejl, så havde jeg fundet en anden rejserute.


En signalfejl, kan betyde 2-3 minutters forsinkelse.


En signalfejl kan også betyde forsinkelser på op til flere timer.

Det korte af det lange er jo, at hverken 'signalfejl' eller 'teknisk fejl' siger noget om fejlens varighed - uanset hvor meget indsigt den rejsende selv mener at have i jernbanedrift.

Man er også nødt til at acceptere, at det ikke altid er muligt at komme med et brugbart estimat for fejlrettelsestiden.
En tilsyneladende banal fejl på et sporskifte kan drille noget så grusomt, og en kompliceret fejlsituation kan vise sig meget hurtigt udredt og rettet.

RE2721 - Årsag til forsinkelsen?

af mikedk2100, 29/12 2021, 17:32 (1145 dage siden) @ krabsen

Det korte af det lange er jo, at hverken 'signalfejl' eller 'teknisk fejl' siger noget om fejlens varighed - uanset hvor meget indsigt den rejsende selv mener at have i jernbanedrift.

Nej det siger ikke noget om fejlens varighed. Men med en teknisk fejl på et tog, så er der rimelig sandsynlighed for, at andre tog kører nogenlunde til tiden.

Hvorimod med “signalfejl”, uanset hvad det så dækker over, så berører det alle tog på strækningen.

Det har intet med indsigt i jernbanen eller at skulle spille kloge-Åge. Det er for at kunne disponere over sin egen tid. Det kan jo ikke komme hverken Banedanmark eller DSB ved, om kunden venter på det forsinkede tog eller finder et andet transportmiddel/bliver hjemme. Og ja, det er så også kundens eget ansvar, hvis toget så alligevel kommer til stationen, når kunden er på vej hjem for at hente bilen.

RE2721 - Årsag til forsinkelsen?

af krabsen, 29/12 2021, 18:19 (1145 dage siden) @ mikedk2100

Det korte af det lange er jo, at hverken 'signalfejl' eller 'teknisk fejl' siger noget om fejlens varighed - uanset hvor meget indsigt den rejsende selv mener at have i jernbanedrift.


Nej det siger ikke noget om fejlens varighed. Men med en teknisk fejl på et tog, så er der rimelig sandsynlighed for, at andre tog kører nogenlunde til tiden.

Hvis man er så heldig at den tekniske fejl ikke er opstået, mens toget holder ude på strækningen - eller på en station uden overhalingsmuligheder;-)

Hvorimod med “signalfejl”, uanset hvad det så dækker over, så berører det alle tog på strækningen.

Med mindre det blot er et enkelt indkøringssignal, der har en sprunget pære..

RE2721 - Årsag til forsinkelsen?

af mikedk2100, 29/12 2021, 18:23 (1145 dage siden) @ krabsen

Men det må passagererne så ikke selv vurdere.

RE2721 - Årsag til forsinkelsen?

af thomastog, 29/12 2021, 20:14 (1145 dage siden) @ mikedk2100

Men det må passagererne så ikke selv vurdere.

Som en klog skrev her i tråden “Ingen ved det reelt” om konsekvenserne. Så der er ikke noget information, du som passager kan lave en reel vurdering ud fra.

Hvis toget er forsinket, vil de ventende passagere gerne vide hvor længe; de vil formodentlig blot blive forvirret over, at få noget at vide om at smuto fejler og i hvilket sporskifte, hvilken maksimal der er faldet i toget, i hvilket kilometer-interval der er falsk besættelse, hvilken del af traktionen der skulle udkobles, om det er højre eller venstre slut-signal der er slukket…

Kan du vurdere konsekvenserne i de eksempler ?

RE2721 - Årsag til forsinkelsen?

af mikedk2100, 29/12 2021, 21:28 (1145 dage siden) @ thomastog

Men det må passagererne så ikke selv vurdere.


Som en klog skrev her i tråden “Ingen ved det reelt” om konsekvenserne. Så der er ikke noget information, du som passager kan lave en reel vurdering ud fra.

Hvis toget er forsinket, vil de ventende passagere gerne vide hvor længe; de vil formodentlig blot blive forvirret over, at få noget at vide om at smuto fejler og i hvilket sporskifte, hvilken maksimal der er faldet i toget, i hvilket kilometer-interval der er falsk besættelse, hvilken del af traktionen der skulle udkobles, om det er højre eller venstre slut-signal der er slukket…

Kan du vurdere konsekvenserne i de eksempler ?

Min “ingen ved det reelt”-kommentar var møntet på tidshorisonten. Dermed kan Banedanmark heller ikke komme med nogen fornuftig tidshorisont, for det kan tage alt fra nogle få minutter til resten af ugen, som andre skriver. Eller har jeg misforstået, hvad I skriver?

Og jo, ingen information er også information, som bliver vurderet. Men jo bedre information vi får, jo bedre bliver vores vurdering også.

Lad mig i stedet spørge, hvorfor du (og andre) er så bange for, at vi som passagerer skal få noget at vide og derfra tage en selvstændig beslutning? Det virker som om, at hvis vi passagerer har tænkt os at tage med toget, så skal vi saftsuseme bare blive på perronen til toget kommer eller der indsættes en togbus. Det må da for pokker være op til os selv, om vi vil satse og stå og vente på, om toget kommer, eller om vi vil finde andre transportmidler, med den risiko, der så er for, at toget dukker op, når taxaen kører, fordi vi har vurderet forkert.

Og hvorfor skal du køre det ud i ekstremer? I bund og grund vil vi jo bare vide, om forsinkelsen skyldes en fejl på toget, signalkaos, nedrevet køreledning eller om toget har afventet et andet forsinket tog og dermed er forsinket (listen er ikke udtømmende).

Ud fra de oplysninger (fejl på toget etc), så er de fleste passagerer i stand til selv at vurdere deres eget videre forløb. Men hvad vi kommer frem til, det rager hverken dig, Banedanmark eller andre.

Svenska-lok
HectorrailDSB C708 1

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak