Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dobbeltspor hele vejen til Farum? (Generelt)

af HS, 27/12 2021, 01:06 (1065 dage siden)

Det skal lige siges at jeg er ny på dette forum, og er ikke super velinformeret om tog, for er en travl student. Men jeg vil hører hvorfor dobbeltspor mellem Farum og Værløse (mere specifikt på Fiskebækbroen) aldrig har været prioriteret eller noget man overhoved snakker om ligenu. For enkeltsporet på denne strækning er en af de helt store udfordringer som begrænser kapaciteten på Farum banen, og har set det blive kaldt en flaskehals flere steder. Så det undrer mig at jeg slet ikke kan se det over fremtidige projekter i infrastruktur planen 2035 eller lign. Er der nogen kloge sjæle herinde der ved hvorfor man aldrig har rykket på at få dobbeltspor hele vejen til Farum (har det måske noget at gøre med forlængelsen til Hillerød?)

P.S. ved ikke om der har været en tråd om dette før men har ikke kunne finde et så beklager hvis dette er blevet diskuteret før

God Jul

Dobbeltspor hele vejen til Farum?

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 27/12 2021, 01:22 (1065 dage siden) @ HS

Det må prisen for at bygge broer lige der, der er for høj til at betale for de driftsmæssige fordele der følger med.

Danmarks erfaringer med brobygning over Mølleåen ved Fiskebæk er lidt skræmmende, selv hvis man ikke er overtroisk. :-)

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Dobbeltspor hele vejen til Farum?

af larsht, 27/12 2021, 05:02 (1065 dage siden) @ HS

Det skal lige siges at jeg er ny på dette forum, og er ikke super velinformeret om tog, for er en travl student. Men jeg vil hører hvorfor dobbeltspor mellem Farum og Værløse (mere specifikt på Fiskebækbroen) aldrig har været prioriteret eller noget man overhoved snakker om ligenu. For enkeltsporet på denne strækning er en af de helt store udfordringer som begrænser kapaciteten på Farum banen, og har set det blive kaldt en flaskehals flere steder. Så det undrer mig at jeg slet ikke kan se det over fremtidige projekter i infrastruktur planen 2035 eller lign. Er der nogen kloge sjæle herinde der ved hvorfor man aldrig har rykket på at få dobbeltspor hele vejen til Farum (har det måske noget at gøre med forlængelsen til Hillerød?)

P.S. ved ikke om der har været en tråd om dette før men har ikke kunne finde et så beklager hvis dette er blevet diskuteret før

God Jul

Der er ekstremt dårlige jordbundsforhold lige hvor banen og motorvejen krydser Mølleåen - dette vil gøre det ret besværligt og dyrt at bygge nyt lige præcis her.

Som du også selv så rigtigt skriver er der jo tanker om at forlænge banen mod Hillerød (møde Nordbanen omkring Allerød), og i den forbindelse vil banen så skulle flyttes til at løb langs vestsiden af motorvejen i hvert fald indtil passage af Slangerupvej.
Det vil i hvert fald ikke være klogt at projektere ny bro før man ved "hvad vej den skal pege".

Og som der også skrives i tråden: Ingeniøren om sammenstyrtningen

Billede efter sammenstyrtningen

Dobbeltspor hele vejen til Farum?

af Niels Jensen, 27/12 2021, 16:00 (1064 dage siden) @ HS

Jeg kan huske - dengang da Farumbanen blev elektrificeret - at DSB Bane fravalgte at føre dobbeltsporet helt frem til Farum station var alene et spørgsmål om økonomi - man sparede en kostbar ombygning af Fiskebækbroen over Mølleåen. Det var argumentet.
Niels Jensen

Dobbeltspor hele vejen til Farum?

af Poul Brandt, Nordsjælland, 27/12 2021, 18:51 (1064 dage siden) @ HS
redigeret af Poul Brandt, 27/12 2021, 19:38

Det skal lige siges at jeg er ny på dette forum, og er ikke super velinformeret om tog, for er en travl student. Men jeg vil hører hvorfor dobbeltspor mellem Farum og Værløse (mere specifikt på Fiskebækbroen) aldrig har været prioriteret eller noget man overhoved snakker om ligenu. For enkeltsporet på denne strækning er en af de helt store udfordringer som begrænser kapaciteten på Farum banen, og har set det blive kaldt en flaskehals flere steder. Så det undrer mig at jeg slet ikke kan se det over fremtidige projekter i infrastruktur planen 2035 eller lign. Er der nogen kloge sjæle herinde der ved hvorfor man aldrig har rykket på at få dobbeltspor hele vejen til Farum (har det måske noget at gøre med forlængelsen til Hillerød?)

Det er faktisk noget "man smakker om":

Der er i"Aftale om Infrastrukturplan 2035" afsat 5 mio. kr. til en "Forundersøgelse af forlængelse af Farumbanen til Hillerød". Der fremgår ikke andet herom end at der er afsat 5 mio. kr. til formålet. Ingen tidsplan, men det haster nok ikke, for projektet kan ikke komme i spil igen før i 2028, når man genbesøger tidsplanlægningen i 2035 planen. I bedste fald kan der til den tid (2028) blive afsat penge til en VVM undersøgelse (kræver at finansiering fremskaffes, er ikke med i 2035 planen!), og baseret herpå en projektstart i 2035, når afløseren for 2035 planen skal forhandles og der dermed kan fremskaffes finansiering til selve projektet.

Forundersøgelsen bliver antageligvis baseret på ATKINS rapporten.
Jeg synes jeg har set en nyere undersøgelse, som ser på to forskellige sporføringer til Hillerød. En via Høvelte og en via motorvejen med en ny Allerød Vest station. Men kan ikke lige finde den.

Her er en oversigt udarbejdet af Otto Anker Nielsen.
Heri findes et kort med forslag til en "Nordligere forbindelse til Hillerødbanen?"
og der skrives at det er Transportministeriets vurdering at:
"• Der er imidlertid den umiddelbare vurdering, at sammenkobling af Farumbanen og Nordbanen kun vil være relevante for en lille del at pendlerne, som i dag benytter de to strækninger, og investeringen vil næppe være rentabel"

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Dobbeltspor hele vejen til Farum?

af UTJ, 27/12 2021, 20:55 (1064 dage siden) @ Poul Brandt

Jeg synes jeg har set en nyere undersøgelse, som ser på to forskellige sporføringer til Hillerød. En via Høvelte og en via motorvejen med en ny Allerød Vest station. Men kan ikke lige finde den.

Her er en oversigt udarbejdet af Otto Anker Nielsen.
Heri findes et kort med forslag til en "Nordligere forbindelse til Hillerødbanen?"
og der skrives at det er Transportministeriets vurdering at:
"• Der er imidlertid den umiddelbare vurdering, at sammenkobling af Farumbanen og Nordbanen kun vil være relevante for en lille del at pendlerne, som i dag benytter de to strækninger, og investeringen vil næppe være rentabel"

Høvelte-modellen var en borgmesterbåret idé.
Problemet med forlængelse af Hareskovbanen er at køretiden ikke kan konkurrere med hvad man får ad Nordbanen. Køretiden fra Farum til Svanemøllen er for lang, uanset hvad man kunne finde på mht nedlæggelse af mindre benyttede standsningssteder. En forlængelse langs Hillerødmotorvejen kan give mening såfremt der er trafikgrundlag nok til virksomhederne ved Trollesminde (Novo mv) og det meget omfattende tæt-lav-kassebyggeri, som sker i Hillerøds vestlige kant ud mod Hillerødmotorvejens Forlængelse. Supersygehuser i Salpetermosen giver ikke passagerer nok til nogensomhelst samfundsøkonomisk forrentning.

--
ئۇلغىك

Dobbeltspor hele vejen til Farum?

af Niels Bak, 28/12 2021, 04:46 (1064 dage siden) @ UTJ

Jeg synes jeg har set en nyere undersøgelse, som ser på to forskellige sporføringer til Hillerød. En via Høvelte og en via motorvejen med en ny Allerød Vest station. Men kan ikke lige finde den.

Her er en oversigt udarbejdet af Otto Anker Nielsen.
Heri findes et kort med forslag til en "Nordligere forbindelse til Hillerødbanen?"
og der skrives at det er Transportministeriets vurdering at:
"• Der er imidlertid den umiddelbare vurdering, at sammenkobling af Farumbanen og Nordbanen kun vil være relevante for en lille del at pendlerne, som i dag benytter de to strækninger, og investeringen vil næppe være rentabel"

Høvelte-modellen var en borgmesterbåret idé.
Problemet med forlængelse af Hareskovbanen er at køretiden ikke kan konkurrere med hvad man får ad Nordbanen. Køretiden fra Farum til Svanemøllen er for lang, uanset hvad man kunne finde på mht nedlæggelse af mindre benyttede standsningssteder. En forlængelse langs Hillerødmotorvejen kan give mening såfremt der er trafikgrundlag nok til virksomhederne ved Trollesminde (Novo mv) og det meget omfattende tæt-lav-kassebyggeri, som sker i Hillerøds vestlige kant ud mod Hillerødmotorvejens Forlængelse. Supersygehuser i Salpetermosen giver ikke passagerer nok til nogensomhelst samfundsøkonomisk forrentning.

Jeg har heller aldrig rigtig forstået det projekt. Umiddelbart er det kun relevant for folk som pendler mellem et sted på Farumfingeren og så Hillerød - og så mange er der vel heller ikke af dem. Selvfølgelig ville det give de berørte kommuner nogle skønne stationsnære områder at byudvikle på, men der skal godt nok bygges meget for at banen giver mening.

Skulle man endelig forlænge fra Farum, så er banens oprindelige forløb over Slangerup mod Frederiksværk, da meget mere logisk, da det ville give Frederiksværkbanens opland en direkte forbindelse mod hovedstadsområdet.

Dobbeltspor hele vejen til Farum?

af Rørvig Station, 28/12 2021, 05:08 (1064 dage siden) @ Niels Bak

Jeg synes jeg har set en nyere undersøgelse, som ser på to forskellige sporføringer til Hillerød. En via Høvelte og en via motorvejen med en ny Allerød Vest station. Men kan ikke lige finde den.

Her er en oversigt udarbejdet af Otto Anker Nielsen.
Heri findes et kort med forslag til en "Nordligere forbindelse til Hillerødbanen?"
og der skrives at det er Transportministeriets vurdering at:
"• Der er imidlertid den umiddelbare vurdering, at sammenkobling af Farumbanen og Nordbanen kun vil være relevante for en lille del at pendlerne, som i dag benytter de to strækninger, og investeringen vil næppe være rentabel"

Høvelte-modellen var en borgmesterbåret idé.
Problemet med forlængelse af Hareskovbanen er at køretiden ikke kan konkurrere med hvad man får ad Nordbanen. Køretiden fra Farum til Svanemøllen er for lang, uanset hvad man kunne finde på mht nedlæggelse af mindre benyttede standsningssteder. En forlængelse langs Hillerødmotorvejen kan give mening såfremt der er trafikgrundlag nok til virksomhederne ved Trollesminde (Novo mv) og det meget omfattende tæt-lav-kassebyggeri, som sker i Hillerøds vestlige kant ud mod Hillerødmotorvejens Forlængelse. Supersygehuser i Salpetermosen giver ikke passagerer nok til nogensomhelst samfundsøkonomisk forrentning.


Jeg har heller aldrig rigtig forstået det projekt. Umiddelbart er det kun relevant for folk som pendler mellem et sted på Farumfingeren og så Hillerød - og så mange er der vel heller ikke af dem. Selvfølgelig ville det give de berørte kommuner nogle skønne stationsnære områder at byudvikle på, men der skal godt nok bygges meget for at banen giver mening.

Skulle man endelig forlænge fra Farum, så er banens oprindelige forløb over Slangerup mod Frederiksværk, da meget mere logisk, da det ville give Frederiksværkbanens opland en direkte forbindelse mod hovedstadsområdet.

Ja, jo, det kan vist være lidt svært at forstå. Der blandes to ting sammen.
1) Furesø Kommune vil have hurtigere forbindelse nordpå. Den kan opnås med en forbindelse til Nordbanen.
2) Der er et almindeligt ønske om at nedsætte forureningen. Det handler ikke om trafikken Kbh-Hillerød, det løses på anden vis. Det vil ikke være hurtigere at sende togene via Farum.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak