Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingen tog henover Storebælt (Generelt)

af Gæst19, 25/12 2021, 10:48 (1066 dage siden)

DSB Trafikinformation i dag 10:30

Der kører i øjeblikket ingen tog henover Storebælt. Vi ved endnu ikke hvornår vi igen kan køre, men vi holder jer opdateret, så snart vi ved mere.

Det skyldes en fejl på signalerne ved Korsør St.

Hvorfor kan:

tog ikke ind- og udrangeres gennem Korsør St?
sporskifter evt. aflåses med låsebolt?

Korsør St evt bemandes som understation?

Ingen tog henover Storebælt

af Jens Hansen, 25/12 2021, 11:25 (1066 dage siden) @ Gæst19

Inden vi dømmer bør vi lige gøre os klogere på hvad fejlen er.

Men ja, der kan godt være en generel bekymring for at jernbanedrift er blevet lidt ligesom et computerspil.

God jul til alle.

JH

Ingen tog henover Storebælt

af larsht, 25/12 2021, 11:43 (1066 dage siden) @ Gæst19

DSB Trafikinformation i dag 10:30

Der kører i øjeblikket ingen tog henover Storebælt. Vi ved endnu ikke hvornår vi igen kan køre, men vi holder jer opdateret, så snart vi ved mere.

Det skyldes en fejl på signalerne ved Korsør St.

Hvorfor kan:

tog ikke ind- og udrangeres gennem Korsør St?
sporskifter evt. aflåses med låsebolt?

Korsør St evt bemandes som understation?

Uden at vide hvad der specifikt er galt - det kræver at sporskifterne står i den rigtige stilling for den påtænkte kørsel - hvis de ikke gør det, så vil det være en endog meget dårlig idé at prøve.

Ingen tog henover Storebælt

af steenth, 25/12 2021, 11:50 (1066 dage siden) @ Gæst19

DSB Trafikinformation i dag 10:30

Der kører i øjeblikket ingen tog henover Storebælt. Vi ved endnu ikke hvornår vi igen kan køre, men vi holder jer opdateret, så snart vi ved mere.

Det skyldes en fejl på signalerne ved Korsør St.

Hvorfor kan:

tog ikke ind- og udrangeres gennem Korsør St?

Der står "ved" Korsør...

Korsør St evt bemandes som understation?

Korsør er på samme anlæg som Nyborg og Sprogø. Og der ikke meldt problemer i Nyborg. Hvis der er problemer at få kontakt til teknikken i Korsør, så er det alligevel ude i noget, som ikke håndteres uanset hvor man er.

Ellers ser det ud til at problemet skulle være løst....

Ingen tog henover Storebælt

af Gæst19, 25/12 2021, 12:01 (1066 dage siden) @ steenth

Uanset hvad så er sidste melding fra DSB 11.55:

Togtrafikken på tværs af lansdelene er i øjeblikket ramt af flere aflysninger og forsinkelser på 1-2 timer.

Ændringerne skyldes udfordringer på Banedanmarks signaler ved både Korsør og Fårup, som desværre giver store forsinkelser på tværs af landet.

Lyder voldsomt "bare" på grund af signalfejl

Ingen tog henover Storebælt

af larsht, 25/12 2021, 12:15 (1066 dage siden) @ Gæst19

Uanset hvad så er sidste melding fra DSB 11.55:

Togtrafikken på tværs af lansdelene er i øjeblikket ramt af flere aflysninger og forsinkelser på 1-2 timer.

Ændringerne skyldes udfordringer på Banedanmarks signaler ved både Korsør og Fårup, som desværre giver store forsinkelser på tværs af landet.

Lyder voldsomt "bare" på grund af signalfejl

Hvis togene holder stille bliver de forsinket cirka 1 minut for hver gang der er gået omkring 60 sekunder......

Ingen tog henover Storebælt

af larsht, 25/12 2021, 13:02 (1066 dage siden) @ larsht

Uanset hvad så er sidste melding fra DSB 11.55:

Togtrafikken på tværs af lansdelene er i øjeblikket ramt af flere aflysninger og forsinkelser på 1-2 timer.

Ændringerne skyldes udfordringer på Banedanmarks signaler ved både Korsør og Fårup, som desværre giver store forsinkelser på tværs af landet.

Lyder voldsomt "bare" på grund af signalfejl


Hvis togene holder stille bliver de forsinket cirka 1 minut for hver gang der er gået omkring 60 sekunder......

Og jeg kan læse i avisen at togene har holdt stille i omkring 2½ time - lidt hurtigt hovedregning giver at så at forsinkelser på 1-2 timer nok er billigt sluppet ;-)

Ingen tog henover Storebælt

af Svend, 25/12 2021, 15:23 (1066 dage siden) @ Gæst19

Uanset hvad så er sidste melding fra DSB 11.55:

Togtrafikken på tværs af lansdelene er i øjeblikket ramt af flere aflysninger og forsinkelser på 1-2 timer.

Ændringerne skyldes udfordringer på Banedanmarks signaler ved både Korsør og Fårup, som desværre giver store forsinkelser på tværs af landet.

Lyder voldsomt "bare" på grund af signalfejl

Jeg troede at man havde en aftale om, ikke at melde ud til passagererne på den måde, hvem der har skylden. På den anden side er de kunder der sidder i toget eller står på perronen nok mindre interesseret i skyldsspørgsmålet. For dem er det deres DSB-tog, som er blevet (eller bliver) forsinket.

--
Svend

Ingen tog henover Storebælt

af mikedk2100, 25/12 2021, 18:10 (1066 dage siden) @ steenth

Ellers ser det ud til at problemet skulle være løst....

Tydeligvis ikke. DSB har da oplyst kl, 17.30, at der fortsat er problemer med signalerne. Men de har tilføjet, at det skyldes et overgravet kabel. En væsentlig information, da passagererne med oplysningen om et overgravet kabel kan regne ud, at det næppe er løst i dette her driftsdøgn. Så kan de tage deres forholdsregler ud fra det.

Det er formentlig også på grund af de “udfordringer i trafikken”, at regionaltogene mellem Odense og Fredericia er erstattet af bus.

Ingen tog henover Storebælt

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 25/12 2021, 20:20 (1066 dage siden) @ mikedk2100

..


Tydeligvis ikke. DSB har da oplyst kl, 17.30, at der fortsat er problemer med signalerne. Men de har tilføjet, at det skyldes et overgravet kabel. En væsentlig information, da passagererne med oplysningen om et overgravet kabel kan regne ud, at det næppe er løst i dette her driftsdøgn. Så kan de tage deres forholdsregler ud fra det.

Hvem laver gravearbejde i julen - hvor der så tilmed er dagsfrost? Lidt vildt hvis der er planlagt arbejde under de betingelser….

Ingen tog henover Storebælt

af Knarbjerg, 25/12 2021, 22:03 (1066 dage siden) @ Gæst19


Lyder voldsomt "bare" på grund af signalfejl

Banen har i går og i dag været ramt af en lang række fejl af forskellig karakter, hvoraf Korsør og Faarup jo nok har skilt sig lidt ud set med DSB øjne

Hvilken løsning, der blev valgt i Korsør i dag, ved jeg ikke men, låsebolte og ind-/ud rangering er absolut sandsynligt.

Men for at der kan blive lagt låsebolte på, kræver det jo at, der er personale til at gøre det og, her i helligdagene er beredskabet til fejlretning reduceret. Så det har nok ikke været sådan "bare lige" når, der er flere fejl samtidig spredt ud over et stort geografisk område.
I Københavns området opstod der et skinnebrud i går, som det først lykkedes at finde personale til at udbedre her til eftermiddag.

Fjernstyrings centralerne kører også på "Weekend bemanding" i juledagene, så der er ikke ressourcer til at sende en mand ud og bemande en understation. Og i tilfældet med Korsør i dag, tvivler jeg på, det havde hjulpet noget.

Ingen tog henover Storebælt

af sil1207, 25/12 2021, 23:09 (1066 dage siden) @ Knarbjerg

Hvilken løsning, der blev valgt i Korsør i dag, ved jeg ikke men, låsebolte og ind-/ud rangering er absolut sandsynligt.

Det blev løsningen i sidste ende, efter en to timers stilstand.

Men for at der kan blive lagt låsebolte på, kræver det jo at, der er personale til at gøre det og, her i helligdagene er beredskabet til fejlretning reduceret. Så det har nok ikke været sådan "bare lige" når, der er flere fejl samtidig spredt ud over et stort geografisk område.

I tilfælde af mistet kontrol på sporskifter er det typisk lokomotivføreren på et tog der monterer låsebolt. Om der har været omstændigheder i dag der har gjort dette ikke kunne lade sig gøre med det samme, skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed.

Og i tilfældet med Korsør i dag, tvivler jeg på, det havde hjulpet noget.

Korrekt, der var intet problem med fjernstyringen. Højest sandsynligt ville understation i Korsør have gjort det hele mere besværligt. En ting er at man ikke rigtigt kan gøre noget anderledes, som man ikke kan gøre fra Roskilde. En anden ting er, at ind- og udrangering ville være meget mere bøvlet, da der (muligvis) ikke er GSM-R radio i kommandoposten i Korsør. Det ville også give en masse kommunikation mellem Kmp Kø og FC Ro, hvilket man selvfølgelig ikke behøver hvis FC Ro betjener Korsør som normalt.

Ingen tog henover Storebælt

af larsht, 25/12 2021, 23:16 (1066 dage siden) @ sil1207

Hvilken løsning, der blev valgt i Korsør i dag, ved jeg ikke men, låsebolte og ind-/ud rangering er absolut sandsynligt.


Det blev løsningen i sidste ende, efter en to timers stilstand.

Men for at der kan blive lagt låsebolte på, kræver det jo at, der er personale til at gøre det og, her i helligdagene er beredskabet til fejlretning reduceret. Så det har nok ikke været sådan "bare lige" når, der er flere fejl samtidig spredt ud over et stort geografisk område.


I tilfælde af mistet kontrol på sporskifter er det typisk lokomotivføreren på et tog der monterer låsebolt. Om der har været omstændigheder i dag der har gjort dette ikke kunne lade sig gøre med det samme, skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed.

Og i tilfældet med Korsør i dag, tvivler jeg på, det havde hjulpet noget.

Som beskrevet tidligere - det kræver at sporskifterne står i den rigtige stilling i forhold til den tiltænkte kørsel - ellers kan lokomotivføreren hverken gøre fra eller til

Avatar

Ingen tog henover Storebælt

af gaest, 26/12 2021, 09:24 (1065 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Hvem laver gravearbejde i julen - hvor der så tilmed er dagsfrost? Lidt vildt hvis der er planlagt arbejde under de betingelser….

Et vejrskifte til frost med nattemperaturer ned til -10 og dagsfrost kan få vandrør til at knække.

Ingen tog henover Storebælt

af Jens Hansen, 26/12 2021, 10:01 (1065 dage siden) @ sil1207

Hvilken løsning, der blev valgt i Korsør i dag, ved jeg ikke men, låsebolte og ind-/ud rangering er absolut sandsynligt.


Det blev løsningen i sidste ende, efter en to timers stilstand.

Bare en tanke - er der forskel på hvorledes Banedanmark håndtere deres egen infrastruktur, f. eks. Nykøbing F, og så infrastruktur som andre ejer, Korsør ( Storebælt A/S) ?

JH

Ingen tog henover Storebælt

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 26/12 2021, 10:04 (1065 dage siden) @ larsht

Hvilken løsning, der blev valgt i Korsør i dag, ved jeg ikke men, låsebolte og ind-/ud rangering er absolut sandsynligt.


Det blev løsningen i sidste ende, efter en to timers stilstand.

Men for at der kan blive lagt låsebolte på, kræver det jo at, der er personale til at gøre det og, her i helligdagene er beredskabet til fejlretning reduceret. Så det har nok ikke været sådan "bare lige" når, der er flere fejl samtidig spredt ud over et stort geografisk område.


I tilfælde af mistet kontrol på sporskifter er det typisk lokomotivføreren på et tog der monterer låsebolt. Om der har været omstændigheder i dag der har gjort dette ikke kunne lade sig gøre med det samme, skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed.

Og i tilfældet med Korsør i dag, tvivler jeg på, det havde hjulpet noget.

Som beskrevet tidligere - det kræver at sporskifterne står i den rigtige stilling i forhold til den tiltænkte kørsel - ellers kan lokomotivføreren hverken gøre fra eller til

Sporskiftet kan i dette tilfælde omstilles med håndsvinget, som findes på alle fjernstyrede stationer, netop for brug i sådanne situationer. Når sporskiftet er omstillet, så kan der pålægges låsebolte og sporskiftet kan atter befares, forudsat at det ikke er skåret op og der er skader på sporskiftet.

Jeg ved godt, at det er en rimelig omstændig og tidskrævende procedure der nødigt tages i brug, specielt hvis der også er bøvl med fjernstyringer, da alle sporskifter mister kontrollen når håndsvinget fjernes og de skal så omstilles for at få kontrol igen - det kan altså nemt give mere 'bøvl' hvis håndsvinget fjernes.

Avatar

Aflysninger på Kystbanen

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 26/12 2021, 11:56 (1065 dage siden) @ Gæst19

Det gik heller ikke så godt på Kystbanen i går - her er et billede fra Rungsted.
I højtaleren lød det "bla bla bla... Det skyldes fejl p et spor p sterpost station".
Det minder mig om dette indlæg.

[image]

--
[image]

Aflysninger på Kystbanen

af steenth, 26/12 2021, 14:17 (1065 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det gik heller ikke så godt på Kystbanen i går - her er et billede fra Rungsted.
I højtaleren lød det "bla bla bla... Det skyldes fejl p et spor p sterpost station".
Det minder mig om dette indlæg.

Trafikken var i gang med tog 2 gange i timen, som dog stoppede på alle stationer, da Nivå-tog blev aflyst. Og det er efter en slagplan med tillyste FP tog, som er klar til brug i tjenestekøreplanen.. Forskellen er hul igennem i et spor vs ikke tog igennem i et par timer.

Mvh
Steen

Ingen tog henover Storebælt

af larsht, 26/12 2021, 14:46 (1065 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvilken løsning, der blev valgt i Korsør i dag, ved jeg ikke men, låsebolte og ind-/ud rangering er absolut sandsynligt.


Det blev løsningen i sidste ende, efter en to timers stilstand.

Men for at der kan blive lagt låsebolte på, kræver det jo at, der er personale til at gøre det og, her i helligdagene er beredskabet til fejlretning reduceret. Så det har nok ikke været sådan "bare lige" når, der er flere fejl samtidig spredt ud over et stort geografisk område.


I tilfælde af mistet kontrol på sporskifter er det typisk lokomotivføreren på et tog der monterer låsebolt. Om der har været omstændigheder i dag der har gjort dette ikke kunne lade sig gøre med det samme, skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed.

Og i tilfældet med Korsør i dag, tvivler jeg på, det havde hjulpet noget.

Som beskrevet tidligere - det kræver at sporskifterne står i den rigtige stilling i forhold til den tiltænkte kørsel - ellers kan lokomotivføreren hverken gøre fra eller til


Sporskiftet kan i dette tilfælde omstilles med håndsvinget, som findes på alle fjernstyrede stationer, netop for brug i sådanne situationer. Når sporskiftet er omstillet, så kan der pålægges låsebolte og sporskiftet kan atter befares, forudsat at det ikke er skåret op og der er skader på sporskiftet.

Jeg ved godt, at det er en rimelig omstændig og tidskrævende procedure der nødigt tages i brug, specielt hvis der også er bøvl med fjernstyringer, da alle sporskifter mister kontrollen når håndsvinget fjernes og de skal så omstilles for at få kontrol igen - det kan altså nemt give mere 'bøvl' hvis håndsvinget fjernes.

....og så kræver det at der ikke er installeret sporskifter af divergerende type (altså andet end 57-, 79- eller 94-drev), som ikke lader sig omstille med håndsvinget fra det udvendige betjeningsskab

Avatar

Aflysninger på Kystbanen

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 26/12 2021, 15:07 (1065 dage siden) @ steenth

Det gik heller ikke så godt på Kystbanen i går - her er et billede fra Rungsted.
I højtaleren lød det "bla bla bla... Det skyldes fejl p et spor p sterpost station".
Det minder mig om dette indlæg.

Trafikken var i gang med tog 2 gange i timen, som dog stoppede på alle stationer, da Nivå-tog blev aflyst. Og det er efter en slagplan med tillyste FP tog, som er klar til brug i tjenestekøreplanen.. Forskellen er hul igennem i et spor vs ikke tog igennem i et par timer.

Det var første gang, jeg så EB på Kysten (det kan også skyldes, at det var første gang, jeg selv var på Kysten efter EB´s ankomst).

[image]

--
[image]

Aflysninger på Kystbanen

af Niels-Erik Hansen, 26/12 2021, 15:18 (1065 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er muligt, det skete før, men fra uge 24 var de i nogle myldretidsløb til og fra Ringsted og Slagelse.

Valby Gasværk
Valby Gasværk

Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak