Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forskellige regler (Generelt)

af Vollensir, 21/12 2021, 23:01 (1067 dage siden)

Hvorfor er der ikke krav om pladsbillet og coronapas i alle tog. Syntes det virker lidt tåbeligt at man kan stige på IC-toget og skal fremvise pladsbillet og corona pas. Men tager man Arriva, midtjyske, nordjyske, lokaltog m.m. er der ingen krav overhovedet, der tillader man også passagerne står som sild i én tønde. Hvem sagde corona og hold afstand m.m.

Tænk hvis det var sådan i supermarkedene, i Kvickly og Føtex skal du bruge mundbind, men ikke i Netto og Aldi. Kan ikke rigtig se sammenhængen, reglerne burde da være ens.....

Forskellige regler

af DTog, 21/12 2021, 23:06 (1067 dage siden) @ Vollensir

Hvorfor er der ikke krav om pladsbillet og coronapas i alle tog. Syntes det virker lidt tåbeligt at man kan stige på IC-toget og skal fremvise pladsbillet og corona pas. Men tager man Arriva, midtjyske, nordjyske, lokaltog m.m. er der ingen krav overhovedet, der tillader man også passagerne står som sild i én tønde. Hvem sagde corona og hold afstand m.m.

Tænk hvis det var sådan i supermarkedene, i Kvickly og Føtex skal du bruge mundbind, men ikke i Netto og Aldi. Kan ikke rigtig se sammenhængen, reglerne burde da være ens.....


InterCitytogene kører jo de længere afstand så det giver jo meget bedre mening at indføre disse krav i InterCity togene, dette er allerede snakket om i en anden tråd. Men det er også rimelig besværligt og umuligt hvis man skulle have pladsbillet i S-togene, derfor kan man jo ikke indføre det i alle tog.

Forskellige regler

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 21/12 2021, 23:43 (1067 dage siden) @ DTog

InterCitytogene kører jo de længere afstand så det giver jo meget bedre mening at indføre disse krav i InterCity togene, dette er allerede snakket om i en anden tråd.

Takker for et meningsfyldt og forklarende svar: Når der nu er længere mellem Slagelse og Korsør end mellem Odense og Svendborg skal der naturligvis benyttes Coronapas på førstnævnte men ikke på sidstnævnte.

Skulle en ordning udformes ædrueligt kunne "man" have sat en grænse på for eks. 100 km rejselængde i stedet.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Forskellige regler

af anho, 22/12 2021, 01:21 (1067 dage siden) @ Per Holm

Problemet her er, at så bliver det meget svært for folk at gennemskue hvilke tog de skal have pladsbilletter og coronapas til.

Som udgangspunkt skal man trække klare linjer der er lette for folk og for selskaber at efterleve. Her er fjerntog/regionaltog altså bare den nemmeste opdeling, og den som er nemmest for passagererne at få styr på.

Hvorfor var det lige at visse brancher skulle have lov at genåbne før andre brancher med samme grad af nærkontakt? Det var ingen reel grund til det, men man kunne ikke åbne det hele på én gang, så derfor valgte man nogle brancher som fik lov til at genåbne først og så andre sidenhen. Et klart snit som måske ikke har så meget logik bag sig, men som er nemt for folk at hitte rede i.

Forskellige regler

af Lyntoget, 22/12 2021, 16:07 (1066 dage siden) @ Per Holm

Men kunne ha sat en hvis antal rejsekort zoner , hvor du kan rejse uden pladsbillet , nogle strækninger kører der kun IC tog eller IC Lyn for eks, i Sønderjylland over storebælt

hvis jeg nu ingen Coropas har skal jeg så bare Cykel eller på knallert over Storebæltsbroen nu jeg ikke kan komme med toget

der kører heller ikke nogen busser over broen i alm rutefart

Forskellige regler

af Leo2pard, 6855, 22/12 2021, 16:59 (1066 dage siden) @ Lyntoget

Vollensir skriver at man ikke skal bruge mundbind i Netto, mv. det passer da vist ikke?
Mvh. Jørgen

Forskellige regler

af Niels Bak, 23/12 2021, 11:09 (1065 dage siden) @ Lyntoget

Men kunne ha sat en hvis antal rejsekort zoner , hvor du kan rejse uden pladsbillet , nogle strækninger kører der kun IC tog eller IC Lyn for eks, i Sønderjylland over storebælt

hvis jeg nu ingen Coropas har skal jeg så bare Cykel eller på knallert over Storebæltsbroen nu jeg ikke kan komme med toget

der kører heller ikke nogen busser over broen i alm rutefart

Næ, du skal bare ned og have taget en kviktest. Det er jo ikke vaccinekrav vi taler om.

Forskellige regler

af larsht, 23/12 2021, 11:14 (1065 dage siden) @ Niels Bak

Men kunne ha sat en hvis antal rejsekort zoner , hvor du kan rejse uden pladsbillet , nogle strækninger kører der kun IC tog eller IC Lyn for eks, i Sønderjylland over storebælt

hvis jeg nu ingen Coropas har skal jeg så bare Cykel eller på knallert over Storebæltsbroen nu jeg ikke kan komme med toget

der kører heller ikke nogen busser over broen i alm rutefart


Næ, du skal bare ned og have taget en kviktest. Det er jo ikke vaccinekrav vi taler om.

.......eller have papir på at du hverken må vaccineres eller testes (og helst ikke fra Vibeke Manniche........)

Forskellige regler

af Rail, 23/12 2021, 12:49 (1065 dage siden) @ larsht

Men kunne ha sat en hvis antal rejsekort zoner , hvor du kan rejse uden pladsbillet , nogle strækninger kører der kun IC tog eller IC Lyn for eks, i Sønderjylland over storebælt

hvis jeg nu ingen Coropas har skal jeg så bare Cykel eller på knallert over Storebæltsbroen nu jeg ikke kan komme med toget

der kører heller ikke nogen busser over broen i alm rutefart


Næ, du skal bare ned og have taget en kviktest. Det er jo ikke vaccinekrav vi taler om.


.......eller have papir på at du hverken må vaccineres eller testes (og helst ikke fra Vibeke Manniche........)

eller tager et af de regionaltog der kører over Storebælt...

Forskellige regler

af steenth, 23/12 2021, 13:59 (1065 dage siden) @ Rail

Næ, du skal bare ned og have taget en kviktest. Det er jo ikke vaccinekrav vi taler om.


.......eller have papir på at du hverken må vaccineres eller testes (og helst ikke fra Vibeke Manniche........)


eller tager et af de regionaltog der kører over Storebælt...

Der er ikke flere regionaltog over Storebælt i år... Den sidste kørte i går...

Forskellige regler

af steenth, 23/12 2021, 13:52 (1065 dage siden) @ Niels Bak

Men kunne ha sat en hvis antal rejsekort zoner , hvor du kan rejse uden pladsbillet , nogle strækninger kører der kun IC tog eller IC Lyn for eks, i Sønderjylland over storebælt

hvis jeg nu ingen Coropas har skal jeg så bare Cykel eller på knallert over Storebæltsbroen nu jeg ikke kan komme med toget

der kører heller ikke nogen busser over broen i alm rutefart


Næ, du skal bare ned og have taget en kviktest. Det er jo ikke vaccinekrav vi taler om.

Dem som er mest ramt af krav om Coronapas er dem, som lige har haft Corona og er blevet raskmeldt. De får det først det igen efter 14 dage... Det kan netop ikke klares med en kviktest.

Forskellige regler

af Rørvig Station, 22/12 2021, 04:13 (1066 dage siden) @ Vollensir

Hvorfor er der ikke krav om pladsbillet og coronapas i alle tog. Syntes det virker lidt tåbeligt at man kan stige på IC-toget og skal fremvise pladsbillet og corona pas. Men tager man Arriva, midtjyske, nordjyske, lokaltog m.m. er der ingen krav overhovedet, der tillader man også passagerne står som sild i én tønde. Hvem sagde corona og hold afstand m.m.

Det giver god mening for en symbolpolitik.
Folk der vælter rundt mellem en masse medpassagerer i ståpladsområderne i S-toget skal selvfølgelig ikke være testet.
Folk der vælter rundt mellem en masse medpassagerer i ståpladsområderne i metroen skal selvfølgelig ikke være testet.
Folk der vælter rundt mellem en masse medpassagerer i ståpladsområderne i bybussen i KBH skal selvfølgelig ikke være testet.
Folk sidder fredeligt med medpassagerer på en fast plads i IC-toget skal selvfølgelig være testet.
Det giver god mening for en symbolpolitik.

Forskellige regler

af Jens Hansen, 22/12 2021, 08:15 (1066 dage siden) @ Rørvig Station

Det giver god mening for en symbolpolitik.

Bulls eye!

JH

Forskellige regler

af thomastog, 22/12 2021, 09:52 (1066 dage siden) @ Vollensir

Hvorfor er der ikke krav om pladsbillet og coronapas i alle tog. Syntes det virker lidt tåbeligt at man kan stige på IC-toget og skal fremvise pladsbillet og corona pas.

Færre stop, længere mellem stop. Bedre mulighed for at bruge længere tid på, at kontrollere de enkelte rejsende. Og ikke mindst kunderne er oftest sammen i længere tid af gangen.

Men tager man Arriva, midtjyske, nordjyske, lokaltog m.m. er der ingen krav overhovedet, …

Kortere mellem stop, flere af/på-stigninger. I praksis tror jeg ikke det er muligt at kontrollere alle, hvor mange flere og hvem skulle gøre det ?

… der tillader man også passagerne står som sild i én tønde. Hvem sagde corona og hold afstand m.m.

Jeg er overbevist om at operatørerne gør hvad de kan, for at sikre der er mest muligt tog/plads.

Men i sidste ende er det den enkelte der afgør, om de vil stige på, eller blive ombord i toget.

Tænk hvis det var sådan i supermarkedene, i Kvickly og Føtex skal du bruge mundbind, men ikke i Netto og Aldi. Kan ikke rigtig se sammenhængen, reglerne burde da være ens.....

Kunderne skal bruge mundbind/visir, men de ansatte skal ikke… Sådan var det da, indtil sidste større opdatering (har egentlig ikke bemærket, om det er ændret).

Du må fylde en kirke med mennesker til en gudstjeneste, men ikke en biograf til en film.

Man kan blive ved med at plukke ting, der ikke umiddelbart giver mening; eller pege på et aspekt der virker ulogisk ved sammenligning.

Jeg har for længe siden valgt at se det som, at myndighederne har en skuffe fuld af mulige, indbyrdes uafhængige, tiltag. Hvilke og hvor mange de tager i brug, er afgjort af hvor meget, man forventer det bremser smitten. Men som udgangspunkt ingen sammenhæng mellem tiltag, udover at de hver især nedsætter smitte-hastigheden.

Så accepter at der ikke er en grund, eller der er en grund man ikke selv kan få øje på; det er min anbefaling.

Forskellige regler

af Vollensir, 22/12 2021, 11:07 (1066 dage siden) @ thomastog

Der burde stadig være ens regler i alle tog der kører over længere afstande. Det politikerne siger med at folk er i regionaltogene overkortere afstande. Bullchitt an får dem bare ikke til at indrømme at de selv har valgt at spare togpersonalet væk i de fleste regionaltog så der ikke er nogen til at foretage den kontrol. Man kunne jo også have vagter til at gå rundt i togene. Men det kræver jo også at der er god plads og der køres med dobbeltsæt på mange morgen og eftermiddagstog...

Forskellige regler

af Niels Bak, 22/12 2021, 11:14 (1066 dage siden) @ Vollensir

Der burde stadig være ens regler i alle tog der kører over længere afstande. Det politikerne siger med at folk er i regionaltogene overkortere afstande. Bullchitt an får dem bare ikke til at indrømme at de selv har valgt at spare togpersonalet væk i de fleste regionaltog så der ikke er nogen til at foretage den kontrol. Man kunne jo også have vagter til at gå rundt i togene. Men det kræver jo også at der er god plads og der køres med dobbeltsæt på mange morgen og eftermiddagstog...

Ja som sagt - det gælder om at finde de steder at begrænse smittetrykket, hvor det er let gennemførligt. Pointen med manglende personale er sikkert også en del af baggrunden.
Og så tror jeg nok den med tiden i toget faktisk kommer fra mig (i hvert fald herinde) og ikke fra politikerne. Jeg er ikke virolog og forholder mig blot til hvad jeg har læst mig til fra medicinsk side, men jeg ved ikke hvor stor effekten er.

Forskellige regler

af puffin, 22/12 2021, 15:52 (1066 dage siden) @ Niels Bak

Ja som sagt - det gælder om at finde de steder at begrænse smittetrykket, hvor det er let gennemførligt. Pointen med manglende personale er sikkert også en del af baggrunden.
Og så tror jeg nok den med tiden i toget faktisk kommer fra mig (i hvert fald herinde) og ikke fra politikerne. Jeg er ikke virolog og forholder mig blot til hvad jeg har læst mig til fra medicinsk side, men jeg ved ikke hvor stor effekten er.

Det er ganske korrekt hvad du skriver. Hvor det for de første varianter krævedes 15 minuters eksponering for at blive var tidsrummet for deltavarianten omkring 5 minuter. For omikronvrianten er perioden endnu mindre. Hvis du har 1000 personer i et rum hvor bare en er smittet vil 500 blive smittet.

Med andre ord kommer den offentlige transport til at stå ind for kollosala udfordringer i den kommende tid.

Forskellige regler

af Niels Bak, 22/12 2021, 11:12 (1066 dage siden) @ thomastog


Jeg har for længe siden valgt at se det som, at myndighederne har en skuffe fuld af mulige, indbyrdes uafhængige, tiltag. Hvilke og hvor mange de tager i brug, er afgjort af hvor meget, man forventer det bremser smitten. Men som udgangspunkt ingen sammenhæng mellem tiltag, udover at de hver især nedsætter smitte-hastigheden.

Bingo!

Det er klart at for den enkelte giver forskellen mellem den ene og den anden slags tog ikke særlig meget mening. De kan jo lige så godt blive smittet det ene sted som det andet.

På samfundsplan gør det. Her er den enkelte pænt ligegyldig. I stedet gælder det om at begrænse det samlede antal smittede, og så er det sådan set lige meget om det er lukning af storcentre, test- og pladsbilletter i nogle tog, lukkede skoler eller hvad det nu er, man griber til.

Når det gælder tog, så er det nu en gang lettere at administrere pladsbilleter i tog, hvor systemet normalt virker i forvejen, ligesom det er uheldigt at fratage nogle pendlere muligheden for at komme på arbejde ved at indføre coronapas i pendlertogene. Så man har valgt at kaste sig over intercitytogene. (hvor det også kan have en effekt at afskrække unødvendige rejser eller flytte dem til individuel transport, og det er i en situation med højt smittetryk også et mål, selv om der bliver hylet herinde)

Men med det smittetryk vi ser lige nu, så ville jeg blive overrasket, hvis der ikke er nye stramninger på vej, også i den offentlige transport.

Forskellige regler

af Togmand123, 22/12 2021, 12:12 (1066 dage siden) @ Niels Bak


Jeg har for længe siden valgt at se det som, at myndighederne har en skuffe fuld af mulige, indbyrdes uafhængige, tiltag. Hvilke og hvor mange de tager i brug, er afgjort af hvor meget, man forventer det bremser smitten. Men som udgangspunkt ingen sammenhæng mellem tiltag, udover at de hver især nedsætter smitte-hastigheden.


Bingo!

Det er klart at for den enkelte giver forskellen mellem den ene og den anden slags tog ikke særlig meget mening. De kan jo lige så godt blive smittet det ene sted som det andet.

På samfundsplan gør det. Her er den enkelte pænt ligegyldig. I stedet gælder det om at begrænse det samlede antal smittede, og så er det sådan set lige meget om det er lukning af storcentre, test- og pladsbilletter i nogle tog, lukkede skoler eller hvad det nu er, man griber til.

Når det gælder tog, så er det nu en gang lettere at administrere pladsbilleter i tog, hvor systemet normalt virker i forvejen, ligesom det er uheldigt at fratage nogle pendlere muligheden for at komme på arbejde ved at indføre coronapas i pendlertogene. Så man har valgt at kaste sig over intercitytogene. (hvor det også kan have en effekt at afskrække unødvendige rejser eller flytte dem til individuel transport, og det er i en situation med højt smittetryk også et mål, selv om der bliver hylet herinde)

Men med det smittetryk vi ser lige nu, så ville jeg blive overrasket, hvis der ikke er nye stramninger på vej, også i den offentlige transport.

Helt enig. Nu står julen også for døren og mange er gået på ferie eller er på vej på ferie, arbejder hjemme osv. Det vil sige få pendlere i togene men mange der skal rejse på juleferie og de tager i høj grad IC og Lyn frem for regionaltogene. Så det giver god mening at der i første omgang er pladskrav her så overflydte tog undgås.

Avatar

Forskellige regler

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 22/12 2021, 12:44 (1066 dage siden) @ thomastog

Jeg måtte da lige checke en gang til, at det er et jernbaneforum jeg har som foretrukken.
Og jo det er det da...
Men så blev denne side da også corona-ramt..

Stay safe

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Forskellige regler

af Lyntoget, 22/12 2021, 15:59 (1066 dage siden) @ Vollensir

Arriva kører nogle tog fra Århus over Skjern helt til Niebøll
Århus - Herning - Struer ( Thisted)
Vejle - Herning Struer ( Thisted)
det tager måske længere tid end med tog Århus - København , men Arriva må gerne kører korte tog med folk være end sild i en tønde , det så vi sidste gang da men også skulle ha pladsbillet til regionaltog hos DSB , men ikke hos Arriva

i mange regional tog hos DSB Arriva NJ Midtjyske Lokaltog har de sparet det meste personale væk så der er kun er stik prøve kontrol , nogle strækninger møder men faktisk igen og DSB flytter nok nogle fra regional til IC tog så de kan udføre kontrol der

men bruger G4S og sicuritas eller andre vagt selskaber til kontrol af billetter , i andre lande

Avatar

Forskellige regler

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/12 2021, 21:43 (1066 dage siden) @ Vollensir

Der er ingen der har lovet at der skal være retfærdighed eller logik i det her.
Det handler om risikostyring og man opererer med nogle "risikovektorer". Jo længere de er jo større risiko. Du kan (sikkert) godt reducere dem alle til tæt på nul (komplet lockdown), men det har en pris.
Så derfor sætter man ind hvor "impact" er mindst og der hvor frugterne hænger lavt. I den offentlige trafik er det lige til højrebenet at kræve coronapas og pladsbestilling - IT systemerne er der og det er personalet også. Det samlede risikobillede reduceres, men der er stadig en samlet risiko i samfundet.
Det er ogsåderfor kulturen kommer til at holdefor. På kort sigt er den ikke livsnødvendig.

"Lev med det!" :-D :-P

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak