Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

M4 + Linje F (+M5) (Generelt)

af KKLD, 21/12 2021, 11:38 (1153 dage siden)

Hej alle,

Jeg læste lige artiklen: https://ing.dk/artikel/udvidet-metro-nordhavn-kan-gaa-to-veje-borgmester-har-klar-favor...
Heri er der et forslag til hvordan M4 og M5 kan udvides og bygges:
[image]

Da jeg læste det kom jeg i tanke om denne artikel: https://ing.dk/artikel/koebenhavn-dropper-metro-ringbane-gennem-nordhavn-185130
Her er der også et forslag til hvordan M4 kan udvides:
[image]

S-tog Linje F kører fra Hellerup-Ny Ellebjerg.
M4 bliver i dag udbygget fra København H-Ny Ellebjerg.
M4 skal udbygges fra Orientkaj og videre.
M5 skal bygges, og der er fordele i at man kan skifte til/fra M4.

Det hele kunne blandes sammen så M4 kører i en ring fra København H til Orientkaj og til Fiskerikaj videre til Eksperimentarium og Hellerup St. hvor der forbindes videre til Linje F der omdannes til metro videre mod Flintholm og så Ny Ellebjerg for til sidst at køre mod København H igen.

M5 kunne kobles sammen med M4 ved Krydstogtkaj og fortsætte sammen med M4 til fx Hellerup St. hvor der er mange tog at skifte til hvor den kunne vende om, eller endda fortsætte videre mod Ny Ellebjerg.

Vi har på forummet snakket om noget lignende før, men jeg husker ikke at have stødt på en tråd der omhandler lige præcis dette.

M4 + Linje F (+M5)

af DTog, 21/12 2021, 11:53 (1153 dage siden) @ KKLD

Hej alle,

Jeg læste lige artiklen: https://ing.dk/artikel/udvidet-metro-nordhavn-kan-gaa-to-veje-borgmester-har-klar-favor...
Heri er der et forslag til hvordan M4 og M5 kan udvides og bygges:
[image]

Da jeg læste det kom jeg i tanke om denne artikel: https://ing.dk/artikel/koebenhavn-dropper-metro-ringbane-gennem-nordhavn-185130
Her er der også et forslag til hvordan M4 kan udvides:
[image]

S-tog Linje F kører fra Hellerup-Ny Ellebjerg.
M4 bliver i dag udbygget fra København H-Ny Ellebjerg.
M4 skal udbygges fra Orientkaj og videre.
M5 skal bygges, og der er fordele i at man kan skifte til/fra M4.

Det hele kunne blandes sammen så M4 kører i en ring fra København H til Orientkaj og til Fiskerikaj videre til Eksperimentarium og Hellerup St. hvor der forbindes videre til Linje F der omdannes til metro videre mod Flintholm og så Ny Ellebjerg for til sidst at køre mod København H igen.

M5 kunne kobles sammen med M4 ved Krydstogtkaj og fortsætte sammen med M4 til fx Hellerup St. hvor der er mange tog at skifte til hvor den kunne vende om, eller endda fortsætte videre mod Ny Ellebjerg.

Vi har på forummet snakket om noget lignende før, men jeg husker ikke at have stødt på en tråd der omhandler lige præcis dette.


Det er meget interessant, kommer M4 også til at få en gren ud mod Lynetteholm når den bliver bygget?
Og når Linje F’s, S-tog bliver frigivet kommer de så til at køre på Frederikssunds- og hareskovbanen? På hhv. linje Bx og H?

M4 + Linje F (+M5)

af KKLD, 21/12 2021, 11:59 (1153 dage siden) @ DTog

Det er meget interessant, kommer M4 også til at få en gren ud mod Lynetteholm når den bliver bygget?
Og når Linje F’s, S-tog bliver frigivet kommer de så til at køre på Frederikssunds- og hareskovbanen? På hhv. linje Bx og H?

Det er vel mere at M5 får en gren/forbindelse ud mod Nordhavnsøen eller hvad området nu hedder.

Ja, S-tog der bruges til Linje F kunne bruges på de andre linjer.
Linje H kunne forlænges til Hellerup. Måske med 10 min drift.
Bx kunne få 10 min drift.
Der er kun et par uger til at der kommer CBTC i røret, så det er ikke usandsynligt at man kunne køre med 33 eller 36 tog i timen i stedet for de 30 i dag.
Alternativt kunne man have samme køreplan som i dag, men køre hvert 9. eller 8. minut som svarer til cirka 10% (33 tog i timen) og 20% (36 tog i timen) flere tog i timen.

M4 + Linje F (+M5)

af Henning Makholm ⌂, 21/12 2021, 18:57 (1153 dage siden) @ KKLD

Det hele kunne blandes sammen så M4 kører i en ring fra København H til Orientkaj og til Fiskerikaj videre til Eksperimentarium og Hellerup St. hvor der forbindes videre til Linje F der omdannes til metro videre mod Flintholm og så Ny Ellebjerg for til sidst at køre mod København H igen.

Nu anses ringlinjer jo ellers for noget rod rent driftsmæssigt, idet der ikke er endestationer at indlægge slæk i køreplanen på. Hvis man har to ringlinjer der skal dele spor på et centralt stykke, bliver det endnu værre. Det er svært at se at bøvlet retfærdiggøres af at give nogen forholdsvis få passagerer skiftefri forbindelse mellem nordhavnen og Ryparken-Nørrebro.

Den skitserede linjeføring til Hellerup giver jo heller ikke umiddelbart mulighed for at fortsætte sydpå i et 90° knæk. Skal der bygges en ny forbindelseskurve vest for stationen, kommer den til at gå durk gennem Mindelunden (næppe politisk muligt) eller også blive temmelig lang hvis den skal udenom.

--
Henning Makholm

M4 + Linje F (+M5)

af anho, 21/12 2021, 21:25 (1153 dage siden) @ Henning Makholm

Man kunne jo altid skaffe noget metromateriel i stil med dem fra Paris - de kan tage en kurveradius på ned til 40 meter. Men så får man jo en masse bøvl med at installere Hitachi's signalsystem i sådanne tog, og det løser jo stadig ikke problemet med mangel på endestationer.

M4 + Linje F (+M5)

af Banemanden, 22/12 2021, 06:16 (1153 dage siden) @ Henning Makholm

Nu anses ringlinjer jo ellers for noget rod rent driftsmæssigt, idet der ikke er endestationer at indlægge slæk i køreplanen på. Hvis man har to ringlinjer der skal dele spor på et centralt stykke, bliver det endnu værre.

Ringfinger er som sådan ikke en dum ide til metrodrift hvor man, ihvertfald i dk, ikke kører efter en decideret minutkøreplan. Cityringens CBTC system har en indbygget funktion der hele tiden sørger for at togene kører med den rigtige afstand til hinanden således at et tog der har holdt et minut længere ved en station straks kompenserer sammen med de andre tog, så den rigtige spredning opnåes.

Når togene kører i ring er det vanvittigt nemt at få jævnet driften ud igen. Det er det til gengæld ikke, når alt skal til en endestation. Det er både s-tog og den gamle metro et godt eksempel på. Ja og faktisk også M4

M4 + Linje F (+M5)

af Niels Bak, 22/12 2021, 11:17 (1152 dage siden) @ Banemanden

Nu anses ringlinjer jo ellers for noget rod rent driftsmæssigt, idet der ikke er endestationer at indlægge slæk i køreplanen på. Hvis man har to ringlinjer der skal dele spor på et centralt stykke, bliver det endnu værre.


Ringfinger er som sådan ikke en dum ide til metrodrift hvor man, ihvertfald i dk, ikke kører efter en decideret minutkøreplan. Cityringens CBTC system har en indbygget funktion der hele tiden sørger for at togene kører med den rigtige afstand til hinanden således at et tog der har holdt et minut længere ved en station straks kompenserer sammen med de andre tog, så den rigtige spredning opnåes.

Når togene kører i ring er det vanvittigt nemt at få jævnet driften ud igen. Det er det til gengæld ikke, når alt skal til en endestation. Det er både s-tog og den gamle metro et godt eksempel på. Ja og faktisk også M4

Det må også gøre en forskel at det er en linje, hvor togene kører så tæt som på metrosystemet. Med bare et par minutter mellem linjerne, bliver det forsinket tog jo blot til en aflysning og optræder i stedet som det næste rettidige - ingen problemer med fx at få tog nok til endestationen og vende, så man kan sende de næste rettidigt afsted.

M4 + Linje F (+M5)

af Banemanden, 22/12 2021, 17:16 (1152 dage siden) @ Niels Bak

Nu anses ringlinjer jo ellers for noget rod rent driftsmæssigt, idet der ikke er endestationer at indlægge slæk i køreplanen på. Hvis man har to ringlinjer der skal dele spor på et centralt stykke, bliver det endnu værre.


Ringfinger er som sådan ikke en dum ide til metrodrift hvor man, ihvertfald i dk, ikke kører efter en decideret minutkøreplan. Cityringens CBTC system har en indbygget funktion der hele tiden sørger for at togene kører med den rigtige afstand til hinanden således at et tog der har holdt et minut længere ved en station straks kompenserer sammen med de andre tog, så den rigtige spredning opnåes.

Når togene kører i ring er det vanvittigt nemt at få jævnet driften ud igen. Det er det til gengæld ikke, når alt skal til en endestation. Det er både s-tog og den gamle metro et godt eksempel på. Ja og faktisk også M4


Det må også gøre en forskel at det er en linje, hvor togene kører så tæt som på metrosystemet. Med bare et par minutter mellem linjerne, bliver det forsinket tog jo blot til en aflysning og optræder i stedet som det næste rettidige - ingen problemer med fx at få tog nok til endestationen og vende, så man kan sende de næste rettidigt afsted.

Det er slet ikke sådan det fungerer. Man kører ikke med aflysninger, hverken hel eller del, i metro systemet i København.
Uanset hvor mange minutter der går mellem togene i metroen, jævner systemet dem ud så de kører med lige stor afstand.

M4 + Linje F (+M5)

af Niels Bak, 23/12 2021, 11:14 (1151 dage siden) @ Banemanden

Nu anses ringlinjer jo ellers for noget rod rent driftsmæssigt, idet der ikke er endestationer at indlægge slæk i køreplanen på. Hvis man har to ringlinjer der skal dele spor på et centralt stykke, bliver det endnu værre.


Ringfinger er som sådan ikke en dum ide til metrodrift hvor man, ihvertfald i dk, ikke kører efter en decideret minutkøreplan. Cityringens CBTC system har en indbygget funktion der hele tiden sørger for at togene kører med den rigtige afstand til hinanden således at et tog der har holdt et minut længere ved en station straks kompenserer sammen med de andre tog, så den rigtige spredning opnåes.

Når togene kører i ring er det vanvittigt nemt at få jævnet driften ud igen. Det er det til gengæld ikke, når alt skal til en endestation. Det er både s-tog og den gamle metro et godt eksempel på. Ja og faktisk også M4


Det må også gøre en forskel at det er en linje, hvor togene kører så tæt som på metrosystemet. Med bare et par minutter mellem linjerne, bliver det forsinket tog jo blot til en aflysning og optræder i stedet som det næste rettidige - ingen problemer med fx at få tog nok til endestationen og vende, så man kan sende de næste rettidigt afsted.


Det er slet ikke sådan det fungerer. Man kører ikke med aflysninger, hverken hel eller del, i metro systemet i København.
Uanset hvor mange minutter der går mellem togene i metroen, jævner systemet dem ud så de kører med lige stor afstand.

Jeg taler om ud fra passagerens perspektiv, også selv om det rent teknisk ikke er en aflysning. Det er kun de passagerer, der oplever et stort hul mellem to tog, som oplever en forsinkelse. De øvrige kommer ganske vist med et andet tog end det som de ville være kommet med under normale omstændigheder, men for dem er forskellen ens.

M4 + Linje F (+M5)

af _NCLI_, 22/12 2021, 12:02 (1152 dage siden) @ Henning Makholm

Nu anses ringlinjer jo ellers for noget rod rent driftsmæssigt, idet der ikke er endestationer at indlægge slæk i køreplanen på. Hvis man har to ringlinjer der skal dele spor på et centralt stykke, bliver det endnu værre. Det er svært at se at bøvlet retfærdiggøres af at give nogen forholdsvis få passagerer skiftefri forbindelse mellem nordhavnen og Ryparken-Nørrebro.

Det er en dårlig undskyldning. Det eneste der kræves for at løse det, er en station undervejs med flere spor og lidt ekstra holdetid, så tog har mulighed for at indhente mindre forsinkelser, og de ikke akkumulerer. En af de absolut mest driftsikre linjer i Tokyo er en ringbane.

M4 + Linje F (+M5)

af Henning Makholm ⌂, 22/12 2021, 16:22 (1152 dage siden) @ _NCLI_

Det er en dårlig undskyldning. Det eneste der kræves for at løse det, er en station undervejs med flere spor og lidt ekstra holdetid, så tog har mulighed for at indhente mindre forsinkelser, og de ikke akkumulerer.

Ville det ikke undergrave formålet med at gøre det til en ringlinje i første omgang? Hvis en af stationerne har ekstra lang holdetid, vil passagerer der skal forbi den station, jo alligevel få lige så lange rejsetider som hvis de skulle skifte til en anden linje.

--
Henning Makholm

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak