Dampsneplov i Schweiz (Generelt)
--
--
https://www.youtube.com/watch?v=MW-d-_wduck
Mvh
Claus
Herligt klip, det gav da julestemmingen et nøk op ad. Meteorologerne taler om lidt hvidt omkring 24. Dec. Men nok ikke så meget som i klippet
Mvh vestjyden
--
AR 2052
Er der nogen der ved om sådan en også virker i tøsne? det er jo noget tungt noget.
Nold
Å oppleve en damproter i aksjon er nok de færreste forunt i vå tid, dessverre. Jeg er heldigvis gammel nok til å ha opplevd dem live ved noen anledninger. Siste gangen jeg opplevde det, var den aller siste gangen denne ble brukt:
Det var i desember 1974, fredag 2., mener jeg. Min kone og jeg skulle feire jul hos min mor og min søster i Bergen, og vi tog toget fra Oslo. På finse var det full stopp. Der sto det allerede tre tog og ventet, og linjen var stengt av sne. Alle forsøk på å åpne den med moderne materiell, både vestfra og østfra, hadde slått feil, og én av NSBs den gang mest moderne, sveitsiskbygde snefresere hadde ganske enkelt brutt sammen.
På Finse sto imidlertid R-2.4, egentlig pensjonert og satt til side med tanke på der kommende Rallarmuseet, men fremdeles med godkjent kjele og ellers i driftsdyktig stand, og det fantes fremdeles folk der som både kunne og var villige til å betjene den. 4-eren ble fyrt opp, en prosess som jo tok noen timer. Den hadde tross alt stått kald i nærmere to år. Man i gang kom den, og med to El14 som skyvekraft bar det avgårde.
Det går jo mange beretninger om damprotere som ikke har stoppet tidsnok, med det resultat at buffere og koblinger har kommet fykende ut av utkastet, men de som betjente 4-eren den gangen i 1974, kunne sine ting og stanset pent en knapp halvmeter fra toget som sto fast nesten nede ved Hallingskeid. ¤-eren ble trukket tilbake til Finse mens mannskapene spadde løs det faskjørte toget. Deretter ble det trukket ut før 4-ereren kjørte en ny tur, denne gangen helt ned til Myrdal for å snu, og så var det tid for å sende nedover fire forsinkede persontog. 7 timer forsinket ankom vi Bergen. Aldri har min mors ertesuppe smakt så godt!
4-reren står fremdeles på Finse, men nå pensjonert for godt. Den har selskap med andre maskiner som har vært brukt i kampen for å holde Bergensbanen åpen vinterstid i over 100 år. Rallarmuseet er en hyllest både til dem som bygget banen, og til dem som har hatt jobben med å holde den åpen i alle disse årene. Det er vel verd et besøk.
Svaret er kort og godt: JA!
Og før noen rekker å spørre: De virker også i sammenpakkede snemasser etter et skred. Det var nemlig situasjonen i den episoden jeg skriver om et annet sted i denne tråden.
https://www.youtube.com/watch?v=MW-d-_wduck
Mvh
Claus
Tak for linket. Dampsnekaster er vist en bedre oversættelse. Og ja, det er vilde sager, brugtes blandandet til at bore sig gennem laviner. Nogen sande jernbanehelte der har restaurereret denne ret unikke maskine.
Skøn julehistorie. Tak.
Svaret er kort og godt: JA!
Og før noen rekker å spørre: De virker også i sammenpakkede snemasser etter et skred. Det var nemlig situasjonen i den episoden jeg skriver om et annet sted i denne tråden.
Det giver mening. Det så bare lidt fesent ud at man kørte med sneslynge i så lidt sne, men når man nu ikke har mere så må man jo tage til takke med hvad der er kommet. Jeg ville også hellere se en dampsneslynge køre i en lille smule sne end slet ingen dampsneslynge. Den er da også ualmindelig pænt sat i stand, dejligt at den ikke bare bliver gemt i et hjørne af et museum. Er dem i Norge ikke meget kraftigere?
Nold
JEg tør ikke uten videre påstå at R type 1 er kraftigere enn den sveitsiske, men type 2 som jeg viste bilde av, er ubetinget kraftigere.
Vi har været inde på emnet tidligere:
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=874
De tre døde links, der optræder i mit første indlæg i den oprindelige tråd, bringes hermed til live:
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Tak for svaret, Eyolf!
Nold