Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SJ bestiller nye højhastighedstog hos Bombardier (Generelt)

af andersj, Aalborg, 20/12 2021, 12:00 (1060 dage siden)

Det ser nu endelig ud til at SJ er klar til at bestille nye højhastighedstog hos Bombardier (Alstom) - en ordre der har været længe undervejs bl.a. pga. klager fra andre leverandører. Aftalen er dog endnu ikke skrevet under.

Det ligner en Zefiro Express, men er den variant en del af de produkter der overtages af Hitachi? Er/var Express'en ikke et rent Bombardier produkt?

Pressemeddelelse: https://www.mynewsdesk.com/se/sj/pressreleases/sj-investerar-i-framtidens-snabbtaag-315...

--
Mvh Anders

SJ bestiller nye højhastighedstog hos Bombardier

af Danskjävlar, 20/12 2021, 17:05 (1060 dage siden) @ andersj

Det ser virkelig godt ud men hvad der især interesserer mig er at disse toge bliver bygget til at køre internationalt i både Norge og Danmark. I så fald tror jeg vi ser på Danmarks første Højhastighedstog hvis de nu prøver at konkurrere mod DSB i fremtiden.

SJ bestiller nye højhastighedstog hos Bombardier

af pjl, 20/12 2021, 22:51 (1060 dage siden) @ andersj

Det ser nu endelig ud til at SJ er klar til at bestille nye højhastighedstog hos Bombardier (Alstom) - en ordre der har været længe undervejs bl.a. pga. klager fra andre leverandører. Aftalen er dog endnu ikke skrevet under.

Det ligner en Zefiro Express, men er den variant en del af de produkter der overtages af Hitachi? Er/var Express'en ikke et rent Bombardier produkt?

Pressemeddelelse: https://www.mynewsdesk.com/se/sj/pressreleases/sj-investerar-i-framtidens-snabbtaag-315...

Et superflot og lækkert tog, og godt at se at man ikke viderefører den åndsvage 3+2 sædeopstilling, man må håbe at se dem på Danske skinner.

SJ bestiller nye højhastighedstog hos Bombardier

af andersj, Aalborg, 20/12 2021, 23:23 (1060 dage siden) @ pjl

Det ser nu endelig ud til at SJ er klar til at bestille nye højhastighedstog hos Bombardier (Alstom) - en ordre der har været længe undervejs bl.a. pga. klager fra andre leverandører. Aftalen er dog endnu ikke skrevet under.

Det ligner en Zefiro Express, men er den variant en del af de produkter der overtages af Hitachi? Er/var Express'en ikke et rent Bombardier produkt?

Pressemeddelelse: https://www.mynewsdesk.com/se/sj/pressreleases/sj-investerar-i-framtidens-snabbtaag-315...


Et superflot og lækkert tog, og godt at se at man ikke viderefører den åndsvage 3+2 sædeopstilling, man må håbe at se dem på Danske skinner.

Dem til Västtrafik med 2+3 sædeopstilling er også indkøbt som pendler-/regionaltog, mens disse er fjerntog.

--
Mvh Anders

SJ bestiller nye højhastighedstog hos Bombardier

af Rail, 21/12 2021, 00:09 (1060 dage siden) @ andersj

Det ser nu endelig ud til at SJ er klar til at bestille nye højhastighedstog hos Bombardier (Alstom) - en ordre der har været længe undervejs bl.a. pga. klager fra andre leverandører. Aftalen er dog endnu ikke skrevet under.

Det ligner en Zefiro Express, men er den variant en del af de produkter der overtages af Hitachi? Er/var Express'en ikke et rent Bombardier produkt?

Pressemeddelelse: https://www.mynewsdesk.com/se/sj/pressreleases/sj-investerar-i-framtidens-snabbtaag-315...


Et superflot og lækkert tog, og godt at se at man ikke viderefører den åndsvage 3+2 sædeopstilling, man må håbe at se dem på Danske skinner.


Dem til Västtrafik med 2+3 sædeopstilling er også indkøbt som pendler-/regionaltog, mens disse er fjerntog.

Göteborg C - Nässjö C tager 2 timer og 37 minutter i indeværende køreplan

SJ bestiller nye højhastighedstog hos Bombardier

af anho, 20/12 2021, 23:39 (1060 dage siden) @ pjl

2+3 sædeopstilling er ikke hul i hovedet. Hvis man har bredden til det, hvorfor så ikke? Så kan man give lidt ekstra benplads til gengæld.

I Japan er næsten alle Shinkansen-togene i 2+3 opstilling - kun de få tog der skal køre på både Shinkansen og på traditionelle linjer bruger 2+2. Pendlertogene af Type E4 (som netop er blevet udfaset for under en måned siden) havde ovenikøbet 3+3-opstilling på overetagen i visse vogne - men så var sæderne til gengæld også næsten lige så smalle som i Engelske 2+3-pendlertog. Men når man kan have tog i en bredde af 3m 35cm, så kan man altså sagtens gå op til 2+3-opstilling uden at det går ud over komforten. X55 er 3m 45cm, hvilket er en halv meter bredere end danske dobbeltdækkere.

SJ bestiller nye højhastighedstog hos Bombardier

af Rail, 21/12 2021, 00:11 (1060 dage siden) @ anho

2+3 sædeopstilling er ikke hul i hovedet. Hvis man har bredden til det, hvorfor så ikke? Så kan man give lidt ekstra benplads til gengæld.

Fordi alle ikke er super tynde mennesker.
Hvorfor give dårlig komfort hvis man kan lade være?


I Japan er næsten alle Shinkansen-togene i 2+3 opstilling - kun de få tog der skal køre på både Shinkansen og på traditionelle linjer bruger 2+2. Pendlertogene af Type E4 (som netop er blevet udfaset for under en måned siden) havde ovenikøbet 3+3-opstilling på overetagen i visse vogne - men så var sæderne til gengæld også næsten lige så smalle som i Engelske 2+3-pendlertog. Men når man kan have tog i en bredde af 3m 35cm, så kan man altså sagtens gå op til 2+3-opstilling uden at det går ud over komforten. X55 er 3m 45cm, hvilket er en halv meter bredere end danske dobbeltdækkere.

IC3 er 3m 10cm brede... Så kan man jo selv forestille sig komforten ved at smide en ekstra række ind på 25-35 cm

SJ bestiller nye højhastighedstog hos Bombardier

af anho, 21/12 2021, 02:22 (1060 dage siden) @ Rail

Fordi alle ikke er super tynde mennesker.

2m90cm er en normal togbredde rundt omkring i Europa. Folk der ikke er super tynde tager også toget i Tyskland og i Frankrig. I forhold til denne bredde er Regina altså 55 centimeter bredere - rigeligt til at få plads til et ekstra sæde.

IC3 er 3m 10cm brede... Så kan man jo selv forestille sig komforten ved at smide en ekstra række ind på 25-35 cm

Hvorfor give dårlig komfort hvis man kan lade være?

Bedre benplads for samme persontæthed. Eller bedre økonomi, givende billigere billetter. Og fordi 3+2 sæder med moderne sædetyper i et tog på 3m45cm ikke er nævneværdigt ringere komfort end hvad man finder i en IC3'er. Ifølge din logik kunne man jo lige så godt lave 1+2 sædeopstilling i hele togets længde - for hvorfor give dårligere komfort hvis man kan lade være? Faktum er at der altid er både fordele og ulemper ved at justere sædeopstillingen. I et tog med bredde 3 meter ville det være idiotisk at lave 3+2 opstilling, men i et tog der er 3,45 meter er det en selvfølge. Sædeopstillingen tilpasses togets konstruktion.

Et Shinkansen-tog er 10 cm smallere end en Regina, men selv der er sæderne tilstrækkeligt bredde til at jeg ikke bemærkede forskel fra danske IC3 og IC4 tog da jeg kørte med dem, på trods af at sæderne er en lille smule smallere i en Shinkansen end i de danske fjerntog. Tvært imod var det en af de mest behagelige togture jeg har været på.

SJ bestiller nye højhastighedstog hos Bombardier

af pjl, 21/12 2021, 09:41 (1060 dage siden) @ anho

2+3 sædeopstilling er ikke hul i hovedet. Hvis man har bredden til det, hvorfor så ikke? Så kan man give lidt ekstra benplads til gengæld.

I Japan er næsten alle Shinkansen-togene i 2+3 opstilling - kun de få tog der skal køre på både Shinkansen og på traditionelle linjer bruger 2+2. Pendlertogene af Type E4 (som netop er blevet udfaset for under en måned siden) havde ovenikøbet 3+3-opstilling på overetagen i visse vogne - men så var sæderne til gengæld også næsten lige så smalle som i Engelske 2+3-pendlertog. Men når man kan have tog i en bredde af 3m 35cm, så kan man altså sagtens gå op til 2+3-opstilling uden at det går ud over komforten. X55 er 3m 45cm, hvilket er en halv meter bredere end danske dobbeltdækkere.

Nej, det er ikke hul i hovedet, men (mener jeg) er et udtryk for en dybt perverteret holdning til kundekonfort... jeg hæfter mig ved at i alle tilfælde hvor jeg har mødt den sædeopstilling er det første produkt man får tilbudt en opgardering til et bredere sæde, det siger lidt om en ret kynisk holdning til ens kunder, enten så lider du eller også betaler du. Hvorfor ikke bare stå ved prisen på billetten og slippe for at lade som om man kerer sig om kundens komfort. i øvrigt er de brede sæder i E4 en blot en bænk og de er primært til non-reserved, altså det der svarer til regionaltogsrejser, det første du får leveret ved at lave reservationen er en plads i en vogn hvor et sæde er fjernet i bredden.

SJ bestiller nye højhastighedstog hos Bombardier

af Peter Christensen, 21/12 2021, 09:51 (1060 dage siden) @ pjl

Nej, det er ikke hul i hovedet, men (mener jeg) er et udtryk for en dybt perverteret holdning til kundekonfort... jeg hæfter mig ved at i alle tilfælde hvor jeg har mødt den sædeopstilling er det første produkt man får tilbudt en opgardering til et bredere sæde, det siger lidt om en ret kynisk holdning til ens kunder, enten så lider du eller også betaler du. Hvorfor ikke bare stå ved prisen på billetten og slippe for at lade som om man kerer sig om kundens komfort. i øvrigt er de brede sæder i E4 en blot en bænk og de er primært til non-reserved, altså det der svarer til regionaltogsrejser, det første du får leveret ved at lave reservationen er en plads i en vogn hvor et sæde er fjernet i bredden.

Det er ganske som med flyvemaskiner.
Jo flere folk, du kan stoppe ind på samme plads, jo bedre.
Prisen pr. siddeplads har ret meget at sige når den type investeringer foretages.
Det kan angribes at evalueringsmodellerne ikke tager mere hensyn til passageroplevelsen.
Jeg bemærker bare at diverse lav-pris flyselskaber ikke har problemer med at få passagere.

SJ bestiller nye højhastighedstog hos Bombardier

af pjl, 21/12 2021, 09:54 (1060 dage siden) @ Peter Christensen

Nej, det er ikke hul i hovedet, men (mener jeg) er et udtryk for en dybt perverteret holdning til kundekonfort... jeg hæfter mig ved at i alle tilfælde hvor jeg har mødt den sædeopstilling er det første produkt man får tilbudt en opgardering til et bredere sæde, det siger lidt om en ret kynisk holdning til ens kunder, enten så lider du eller også betaler du. Hvorfor ikke bare stå ved prisen på billetten og slippe for at lade som om man kerer sig om kundens komfort. i øvrigt er de brede sæder i E4 en blot en bænk og de er primært til non-reserved, altså det der svarer til regionaltogsrejser, det første du får leveret ved at lave reservationen er en plads i en vogn hvor et sæde er fjernet i bredden.

Det er ganske som med flyvemaskiner.
Jo flere folk, du kan stoppe ind på samme plads, jo bedre.
Prisen pr. siddeplads har ret meget at sige når den type investeringer foretages.
Det kan angribes at evalueringsmodellerne ikke tager mere hensyn til passageroplevelsen.
Jeg bemærker bare at diverse lav-pris flyselskaber ikke har problemer med at få passagere.

Der er masser af greb til at "optimere" oplevelsen, jeg bemærker mig at ingen af lav-pris flyselselskaberne ligger i den øvre end af nogle passagerundersøgelser.

SJ bestiller nye højhastighedstog hos Bombardier

af Peter Christensen, 21/12 2021, 10:06 (1059 dage siden) @ pjl

Der er masser af greb til at "optimere" oplevelsen, jeg bemærker mig at ingen af lav-pris flyselselskaberne ligger i den øvre end af nogle passagerundersøgelser.

Tja, de har jo en forretning kørende og de fokusere kun på pris.....for det betyder noget for mange.

SJ bestiller nye højhastighedstog hos Bombardier

af TWB, 21/12 2021, 11:13 (1059 dage siden) @ Peter Christensen

Der er masser af greb til at "optimere" oplevelsen, jeg bemærker mig at ingen af lav-pris flyselselskaberne ligger i den øvre end af nogle passagerundersøgelser.

Tja, de har jo en forretning kørende og de fokusere kun på pris.....for det betyder noget for mange.

På de fleste togstrækninger er de reelle konkurrenter fjernbusser og fly samt egen bil i forhold til at tage toget.

Så billetprisen - som ofte er pænt højere med toget - betyder givet meget for de fleste rejsende uanset valg af transportmiddel.

Så om sædet er 5 cm breddere men billetten 30-40% dyrere betyder næppe meget.

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

SJ bestiller nye højhastighedstog hos Bombardier

af anho, 21/12 2021, 11:38 (1059 dage siden) @ pjl

Men man kan jo sige det samme om 2+2 sædeopstilling. Næsten alle førsteklassesprodukter (uden for Danmark) består i 1+2 sædeopstilling. Det første man får tilbudt er en opgradering til sædebredden. Altså er 2+2 sædeopstilling udtryk for et dybt perverteret forhold til passagerkomfort!

Hvis man forsøgte at presse 2+3 sæder ind i en dobbeltdækkervogn på 2,9 meter eller sågar en IC3 på 3,1 meter ville jeg være fuldstændigt enig med dig, at det var foragt for passagererne. Men i en Regina på 3,45 meter? Når man kommer op på den bredde, så kan 3+2 sæder være lige så bredde som 2+2 sæder i en dobbeltdækker. Og det er trods alt en sædebredde som folk gladeligt kører rundt i, i det meste af Europa.

Pris har en ganske stor betydning for toget. Det er bare ikke flyene som togene skal konkurrere med på de korte stræk, men derimod bilen. Dertil gør prisen en ganske betydelig forskel. Hvis togenes pris pludselig steg med 30 % men man til gengæld fik 5 centimeter mere sædebredde i regional og intercitytog... så ville jeg begynde at tage et kørekort.

Folk ser ud til at have set sig sure på 3+2 sædeopstilling som om det er en dårlig ting i sig selv. Det er det ikke. Ringe sædekomfort er en dårlig ting. Hvis man indfører 3+2 opstilling i et for smalt tog, så giver det, ganske rigtigt, dårlig sædekomfort - og så er 3+2 en dårlig ide. Men når toget bliver tilpas bredt, så bliver der ikke noget betydeligt fald i komfort ved at indføre 3+2-opstilling.

Hvad angår E4 Shinkansen, så mener jeg også selv at 3+3 opstilling var at gå over stregen - derfor sammenligningen med de ukomfortable engelske pendlertog. Grunden til at de indførte denne sædeopstilling var dog for at give folk et incitament til at sætte sig i underetagen, hvor der altid var 2+3 opstilling, selv i vognene uden pladsreservation.

SJ bestiller nye højhastighedstog hos Bombardier

af TWB, 21/12 2021, 12:04 (1059 dage siden) @ anho

Men man kan jo sige det samme om 2+2 sædeopstilling. Næsten alle førsteklassesprodukter (uden for Danmark) består i 1+2 sædeopstilling. Det første man får tilbudt er en opgradering til sædebredden. Altså er 2+2 sædeopstilling udtryk for et dybt perverteret forhold til passagerkomfort!

Hvis man forsøgte at presse 2+3 sæder ind i en dobbeltdækkervogn på 2,9 meter eller sågar en IC3 på 3,1 meter ville jeg være fuldstændigt enig med dig, at det var foragt for passagererne. Men i en Regina på 3,45 meter? Når man kommer op på den bredde, så kan 3+2 sæder være lige så bredde som 2+2 sæder i en dobbeltdækker. Og det er trods alt en sædebredde som folk gladeligt kører rundt i, i det meste af Europa.

Pris har en ganske stor betydning for toget. Det er bare ikke flyene som togene skal konkurrere med på de korte stræk, men derimod bilen. Dertil gør prisen en ganske betydelig forskel. Hvis togenes pris pludselig steg med 30 % men man til gengæld fik 5 centimeter mere sædebredde i regional og intercitytog... så ville jeg begynde at tage et kørekort.

Folk ser ud til at have set sig sure på 3+2 sædeopstilling som om det er en dårlig ting i sig selv. Det er det ikke. Ringe sædekomfort er en dårlig ting. Hvis man indfører 3+2 opstilling i et for smalt tog, så giver det, ganske rigtigt, dårlig sædekomfort - og så er 3+2 en dårlig ide. Men når toget bliver tilpas bredt, så bliver der ikke noget betydeligt fald i komfort ved at indføre 3+2-opstilling.

Hvad angår E4 Shinkansen, så mener jeg også selv at 3+3 opstilling var at gå over stregen - derfor sammenligningen med de ukomfortable engelske pendlertog. Grunden til at de indførte denne sædeopstilling var dog for at give folk et incitament til at sætte sig i underetagen, hvor der altid var 2+3 opstilling, selv i vognene uden pladsreservation.

3+2 er ikke attraktivt medmindre man rejser som familie 2+2 kan gå an.

Men rejser man alene og skal sidde 4-5 på et midtersæde med 2 mobiltelefon snakkende let overvægtige personer - så er anden transportmiddel at foretrække!

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

SJ bestiller nye højhastighedstog hos Bombardier

af Henning Makholm ⌂, 21/12 2021, 14:35 (1059 dage siden) @ anho

Folk ser ud til at have set sig sure på 3+2 sædeopstilling som om det er en dårlig ting i sig selv. Det er det ikke. Ringe sædekomfort er en dårlig ting. Hvis man indfører 3+2 opstilling i et for smalt tog, så giver det, ganske rigtigt, dårlig sædekomfort - og så er 3+2 en dårlig ide. Men når toget bliver tilpas bredt, så bliver der ikke noget betydeligt fald i komfort ved at indføre 3+2-opstilling.

Deri tager du med al respekt fejl. Komfort kan ikke reduceres til at handle om hvor bredt sædet er. Uanset centimetermål følger der et overordentlig betydeligt psykologisk komforttab med risikoen for at blive placeret i et midtersæde med fremmede mennesker på begge sider. Det er en psykologisk udsat position at der ikke er nogen retning man kan læne sig i for at skabe lidt afstand til sidemanden, uden at komme til at gnubbe sig op ad den anden sidemand. (Og du kan ikke sige at det er det samme med et vinduessæde -- man kan trykke sig op mod ydervæggen uden at skulle bekymre sig om hvorvidt væggen føler sig krænket af det).

Hvis vi skal sætte tal på, vil jeg sige at det er mindst 10 cm bredde værd at undgå midtersæderne. (I den forstand at jeg selv kun ville overveje frivilligt at indtage en midterplads hvis den var 10 cm bredere end de andre sæder).

((Og ja, sidegangsvogne har samme ulempe i forhold til storrumsvogne. Heldigvis er 3+0 selv med bogholder-logik dårligere end 2+2)).

--
Henning Makholm

SJ bestiller nye højhastighedstog hos Bombardier

af anho, 21/12 2021, 23:24 (1059 dage siden) @ Henning Makholm

Det psykologiske velbefindende er faktisk en rigtig god pointe.

Men ligesom der er folk der sværger til sidegangsvogne, så er der også folk der bliver ramt af den psykologiske effekt i forskellig grad. I et tog med 2+3-opstilling er der jo også stadig en side af toget hvor der kun er to sæder. Så er spørgsmålet bare om der er nok af sådanne til at de folk som ikke kan lide tre-personers rækker kan få plads der, og om hvorvidt den eventuelle utilfredshed overstiger fordelen ved 2+3 sædeopstilling.

I Sverige har man jo så valgt at man godt kan bruge 2+3 i regionaltogene, men ikke i fjerntogene. I Japan er det derimod kun Shinkansen der bruger 2+3-opstilling. Men selv da benyttes der stadig 2+2 sæder i 2. klasse på Mini-Shinkansen (på grund af smallere tog) og i Kyushu Shinkansen (grundet lavere passagergrundlag).

Det er i bund og grund en afvejning af fordele og ulemper. Der er ganske givet situationer hvor ulemperne overstiger fordelene. Men det modsatte gør sig altså også gældende, især med meget brede tog og/eller ruter med høj belægningsgrad.

SJ bestiller nye højhastighedstog hos Bombardier

af pjl, 21/12 2021, 15:39 (1059 dage siden) @ anho

Men man kan jo sige det samme om 2+2 sædeopstilling. Næsten alle førsteklassesprodukter (uden for Danmark) består i 1+2 sædeopstilling. Det første man får tilbudt er en opgradering til sædebredden. Altså er 2+2 sædeopstilling udtryk for et dybt perverteret forhold til passagerkomfort!

Det er ligesom dér man er landet som baseline, jeg mener at nogle tog er overdrevet slanke (bl.a. de gamle MR tog), men jeg er villig til at acceptere en 2+2 opstilling om ikke andet fordi jeg får en gang eller et vindue på min ene side og ikke en svedig Tysker på hver side.

Hvis man forsøgte at presse 2+3 sæder ind i en dobbeltdækkervogn på 2,9 meter eller sågar en IC3 på 3,1 meter ville jeg være fuldstændigt enig med dig, at det var foragt for passagererne. Men i en Regina på 3,45 meter? Når man kommer op på den bredde, så kan 3+2 sæder være lige så bredde som 2+2 sæder i en dobbeltdækker. Og det er trods alt en sædebredde som folk gladeligt kører rundt i, i det meste af Europa.

3+2 i et 3,45 meter bredt tog er stadig mindre bredde per sæde end 2+2 i 2,9 meter bredt tog. Så jeg ville aktivt søge at undgå transportformen, eller sagt på en anden måde: selskaber som har denne indretning i deres tog har ikke mig som kunde.

Pris har en ganske stor betydning for toget. Det er bare ikke flyene som togene skal konkurrere med på de korte stræk, men derimod bilen. Dertil gør prisen en ganske betydelig forskel. Hvis togenes pris pludselig steg med 30 % men man til gengæld fik 5 centimeter mere sædebredde i regional og intercitytog... så ville jeg begynde at tage et kørekort.

Der er en stor forskel på fly og tog, hvis der mangler 100 pladser kobler man ekstra vogne eller et togsæt på, det er ret umiligt at hæfte endnu et fly på toppen af det andet fly. desuden er det en forsimplet måde at kigge på økonomien af ens transportform, et flyselskab laver alle pengene på de første 15 meter af flyet.

Folk ser ud til at have set sig sure på 3+2 sædeopstilling som om det er en dårlig ting i sig selv. Det er det ikke. Ringe sædekomfort er en dårlig ting. Hvis man indfører 3+2 opstilling i et for smalt tog, så giver det, ganske rigtigt, dårlig sædekomfort - og så er 3+2 en dårlig ide. Men når toget bliver tilpas bredt, så bliver der ikke noget betydeligt fald i komfort ved at indføre 3+2-opstilling.

Ja, jeg har fordi de er en luset måde at tænke produkter på, nemlig at smide folk ind som sild i en tønde på rejser på 2+ time, det leder nøjagtig til den slags problemer flyselskaber har haft i mange år. Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har set passagerer med "air rage" blive fulgt af flyet, det er modreaktionen på at behandle passegererne som kvæg, man er ved at brække sig når de kommer til "...læn dig tilbage og nyd rejsen..." alle ved det bliver lidelse og man har lyst til at begå fysisk vold på personalet.

Hvad angår E4 Shinkansen, så mener jeg også selv at 3+3 opstilling var at gå over stregen - derfor sammenligningen med de ukomfortable engelske pendlertog. Grunden til at de indførte denne sædeopstilling var dog for at give folk et incitament til at sætte sig i underetagen, hvor der altid var 2+3 opstilling, selv i vognene uden pladsreservation.

Jeg er klar over at forholdene ved E4 er anderledes, når der er så mange passagerer skal der noget kreativ tænkning til for at undgå at 750 passagerer vil havde den samme plads i den samme vogn. Desuden er Tōhoku Shinkansen, mest brugt som pendler tog, så den mængde forarbejde kunderne gør inden rejsen er minimalt.

SJ bestiller nye højhastighedstog hos Bombardier

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 21/12 2021, 08:14 (1060 dage siden) @ andersj

Svar på en række spørgsmål i tråden:

SJs nye tog er rigtig nok fra Bombardier ZEFIRO Express familien (og endda også formelt bestilt hos Bombardier Transportation, der er ejet af Alstom)

I forbindelse med Alstoms opkøb af Bombardier Transportation er produktet V300ZEFIRO frasolgt til Hitachi. V300ZEFIRO er de ZEFIRO højhastighedstog (360 km/t) som Italienske Trenitalia har købt fra et konsortium af Bombardier Transportation og Hitachi (der købte den oprindelige partner Ansaldobreda).
V300ZEFIROs produktionstilladelse udløber formentlig indenfor et års tid, da togene er bestilt efter TSI 2008 standarden.

Frasalget af V300ZEFIRO har således ikke indflydelse på øvrige ZEFIRO tog, herunder toget til det engelske HS2-projekt, togene til Kina og ZEFIRO Express platformen.

ZEFIRO Express er designet til tre forskellige vognkassebredder: UIC bredde på 2.825 mm, Dansk bredde på 3.200 mm og Svensk bredde på 3.450 mm.
Svenske Västtrafik har bestilt tre-vognsudgaver af ZEFIRO Express i Svensk bredde.

SJs nye tog er bestilt i Dansk bredde.

For tog i Svensk bredde opstilles 2+3 sæder med 454 mm brede stole med 5 cm mellemrum (til armlæn) og 500 mm mellemgang. Et "UIC standard" togsæde er typisk 450 mm til regionaltog og 470 mm til Intercitytog. Der er altså ikke tale om, at 2+3 sædeopstilling er med smallere sæder.

For ZEFIRO Express i Dansk bredde opstilles sæderne i 2+2. Sædebredden her har jeg ikke, men jeg vil formode, at SJs tog er noget bredere end DSBs nye Coradia Stream, og at en del af denne plads anvendes til at få bredere sæder i toget.

/Lasse

DSB MZ1401
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak