Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fyldtre regionaltog (Generelt)

af Petteri, 20/12 2021, 08:44 (1155 dage siden)

Så er første dag med restriktionerne i togene overstået. Jeg ved ikke med jer andre, men jeg syntes det var tydeligt at se i går, at specielt strækningen København H-Roskilde og omvendt var godt fyldt med passagerer i regionaltogene. Nu ved jeg godt, at der kun er ét IC-tog på samme strækning, men de var til gengæld ikke så fyldte, da restriktionrne jo gælder her.

Nu har jeg lige læst denne artikel på BT.DK
Nogle gange brokker man sig til medierne for hurtigt. Jeg er fortaler for coronapas i IC-togene, og jeg kan godt se problematikken for nyligt smittede, men de fleste strækninger i Danmark har enten regionaltog, Arriva-tog eller lokaltog. Hvilket jeg også italesatte overfor en uvidende DSB-ansat på Facebook. Det er stort set kun Storebæltsbroen som skaber problemer for rejsende uden coronapas.

https://www.bt.dk/samfund/nu-er-morten-rask-men-han-kan-ikke-rejse-hjem-til-jul

I dette tilfælde kræver det dog et skift i Fredericia, men det er trods alt ikke umuligt at komme hjem til jul.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Fyldtre regionaltog

af Bongo-Anders, 20/12 2021, 08:50 (1154 dage siden) @ Petteri

Der er vel ingen regionaltog mellem Slagelse og Odense.

Rimelig stor strækning hvis jeg selv skal sige det.


Men der er vel intet der forhindrer dem i at tage en Flixbus eller Kombardo express bus.
Jeg er dog ikke up to date med krav på flyrejser så jeg ved ikke lige om indenrigsfly er et alternativ.

Fyldtre regionaltog

af Petteri, 20/12 2021, 09:04 (1154 dage siden) @ Bongo-Anders

Der er vel ingen regionaltog mellem Slagelse og Odense.

Rimelig stor strækning hvis jeg selv skal sige det.


Men der er vel intet der forhindrer dem i at tage en Flixbus eller Kombardo express bus.
Jeg er dog ikke up to date med krav på flyrejser så jeg ved ikke lige om indenrigsfly er et alternativ.

Indenrigsfly kræver ikke coronapas, men jeg vil tro, at billetterne er høje så tæt på jul.
Men ja. "Storebælt" for mig dækker Nyborg - Korsør. På begge sider, er der mulighed for at benytte bus.

Spørgsmålet er vek, om coronapas gælder i togbusser - i det tilfælde der sker noget uventet de næste par dage, som kræver aflyste tog.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Fyldtre regionaltog

af Andrew_J, 20/12 2021, 10:20 (1154 dage siden) @ Petteri

Billetterne den 23 er faktisk overkommeligt niveau indtil videre med Norwegian fra Aalborg.

Fyldtre regionaltog

af Andrew_J, 20/12 2021, 10:28 (1154 dage siden) @ Andrew_J

Det altså nemt nok at komme fra landsdel til landsdel uden coronapas.

MolsLinien i Aarhus kan man tage over til odden se også bussen derfra til NYK SJ også Lokaltog til holbæk også REGtoget derfra.
Til Aarhus er også nemt nok at komme fra nærmest alle afkroge af jylland.

For folk på fyn derimod, så er broen blokkeret med Regionaltog da der ikke er noget der. DERIMOD hvis der skal togbusser over kræver disse ikke coronapas, Fjernbusser såsom Flixbus kræver coronapas. Det gør trafikselskabernes busruter derimod IKKE.

Fx kan man fra Aalborg (udover Indenrigsflyet) komme til Sjælland/Fyn på Flg måde.

Til Sjælland: Bus 960X til Viborg, Derfra Arrivatoget til Aarhus også Molslinien over til odden også bus 561 til NYK SJ, Lokaltog også REG toget fra Holbæk.
Til fyn: Bus 970X til Thisted. Arrivatoget til Vejle(med evt skift i Struer), derfra enten bus eller DSB REG tog til FA, Fra FA tager man så DSB's REG tog til odense. Fra Odense kan man så komme til hver en afkrog med busser. inkl Nyborg hvor bus 195 tøffer til.

Fyldtre regionaltog

af Peter Christensen, 20/12 2021, 10:35 (1154 dage siden) @ Andrew_J

Hvis alle ovenstående bus-forbindelser er i kategorien "fjernbusser", så skal du have coronapas....

Fyldtre regionaltog

af Fysikeren, 20/12 2021, 10:42 (1154 dage siden) @ Andrew_J

Det altså nemt nok at komme fra landsdel til landsdel uden coronapas.

MolsLinien i Aarhus kan man tage over til odden se også bussen derfra til NYK SJ også Lokaltog til holbæk også REGtoget derfra.
Til Aarhus er også nemt nok at komme fra nærmest alle afkroge af jylland.

For folk på fyn derimod, så er broen blokkeret med Regionaltog da der ikke er noget der. DERIMOD hvis der skal togbusser over kræver disse ikke coronapas, Fjernbusser såsom Flixbus kræver coronapas. Det gør trafikselskabernes busruter derimod IKKE.

Fx kan man fra Aalborg (udover Indenrigsflyet) komme til Sjælland/Fyn på Flg måde.

Til Sjælland: Bus 960X til Viborg, Derfra Arrivatoget til Aarhus også Molslinien over til odden også bus 561 til NYK SJ, Lokaltog også REG toget fra Holbæk.
Til fyn: Bus 970X til Thisted. Arrivatoget til Vejle(med evt skift i Struer), derfra enten bus eller DSB REG tog til FA, Fra FA tager man så DSB's REG tog til odense. Fra Odense kan man så komme til hver en afkrog med busser. inkl Nyborg hvor bus 195 tøffer til.

2xx-togene er i dag regionaltog. Så hvis de kører kan man komme over.

Fyldtre regionaltog

af DTog, 20/12 2021, 10:56 (1154 dage siden) @ Andrew_J

Det altså nemt nok at komme fra landsdel til landsdel uden coronapas.

MolsLinien i Aarhus kan man tage over til odden se også bussen derfra til NYK SJ også Lokaltog til holbæk også REGtoget derfra.
Til Aarhus er også nemt nok at komme fra nærmest alle afkroge af jylland.

For folk på fyn derimod, så er broen blokkeret med Regionaltog da der ikke er noget der. DERIMOD hvis der skal togbusser over kræver disse ikke coronapas, Fjernbusser såsom Flixbus kræver coronapas. Det gør trafikselskabernes busruter derimod IKKE.

Fx kan man fra Aalborg (udover Indenrigsflyet) komme til Sjælland/Fyn på Flg måde.

Til Sjælland: Bus 960X til Viborg, Derfra Arrivatoget til Aarhus også Molslinien over til odden også bus 561 til NYK SJ, Lokaltog også REG toget fra Holbæk.
Til fyn: Bus 970X til Thisted. Arrivatoget til Vejle(med evt skift i Struer), derfra enten bus eller DSB REG tog til FA, Fra FA tager man så DSB's REG tog til odense. Fra Odense kan man så komme til hver en afkrog med busser. inkl Nyborg hvor bus 195 tøffer til.

[image]

Myldretidstog mellem København og Odense kører om morgnen og eftermiddagen, det er så ikke et pendlerlyn mere, men et regionaltog, så hvis man planlægger det rigtigt og finder vej til enten Odense eller Fredericia kan man godt nå mod Sjælland eller omvendt.
[image]

Fyldtre regionaltog

af Niels Buch, 20/12 2021, 09:13 (1154 dage siden) @ Bongo-Anders

Men der er vel intet der forhindrer dem i at tage en Flixbus eller Kombardo express bus.
Jeg er dog ikke up to date med krav på flyrejser så jeg ved ikke lige om indenrigsfly er et alternativ.

Kravet om coronapas gælder også fjernbusserne.

Niels

Fyldtre regionaltog

af larsht, 20/12 2021, 20:11 (1154 dage siden) @ Bongo-Anders

Der er vel ingen regionaltog mellem Slagelse og Odense.

Rimelig stor strækning hvis jeg selv skal sige det.


Men der er vel intet der forhindrer dem i at tage en Flixbus eller Kombardo express bus.
Jeg er dog ikke up to date med krav på flyrejser så jeg ved ikke lige om indenrigsfly er et alternativ.

Coronapas-krav i fjernbusser........

Fyldtre regionaltog

af DTog, 20/12 2021, 20:18 (1154 dage siden) @ larsht

Der er vel ingen regionaltog mellem Slagelse og Odense.

Rimelig stor strækning hvis jeg selv skal sige det.


Men der er vel intet der forhindrer dem i at tage en Flixbus eller Kombardo express bus.
Jeg er dog ikke up to date med krav på flyrejser så jeg ved ikke lige om indenrigsfly er et alternativ.


Coronapas-krav i fjernbusser........


Der er da regionaltog mellem Slagelse og Odense, det er myldretidstoget mellem København H og Odense der nu er et regionaltog og det skal man nemlig ikke bruge pladsbillet eller coronapas i. Derfor er det jo muligt at tage til Jylland uden pladsbillet eller coronapas.
[image]

Fyldtre regionaltog

af Danielsen, 20/12 2021, 10:13 (1154 dage siden) @ Petteri

Så er første dag med restriktionerne i togene overstået. Jeg ved ikke med jer andre, men jeg syntes det var tydeligt at se i går, at specielt strækningen København H-Roskilde og omvendt var godt fyldt med passagerer i regionaltogene. Nu ved jeg godt, at der kun er ét IC-tog på samme strækning, men de var til gengæld ikke så fyldte, da restriktionrne jo gælder her.

Nu har jeg lige læst denne artikel på BT.DK
Nogle gange brokker man sig til medierne for hurtigt. Jeg er fortaler for coronapas i IC-togene, og jeg kan godt se problematikken for nyligt smittede, men de fleste strækninger i Danmark har enten regionaltog, Arriva-tog eller lokaltog. Hvilket jeg også italesatte overfor en uvidende DSB-ansat på Facebook. Det er stort set kun Storebæltsbroen som skaber problemer for rejsende uden coronapas.

https://www.bt.dk/samfund/nu-er-morten-rask-men-han-kan-ikke-rejse-hjem-til-jul

I dette tilfælde kræver det dog et skift i Fredericia, men det er trods alt ikke umuligt at komme hjem til jul.

Men dit eksempel med fyldte regionaltog viser jo med al ønskelig tydelighed, hvorfor coronapas/krav om pladsbillet i IC-togene er en idiotisk idé: i stedet for at sprede folk ud så meget som muligt, stimler folk sammen i regionaltogene... Og hvis man alligevel kan komme hjem via andre tog, hvad er så pointen?

Fyldtre regionaltog

af Niels Bak, 20/12 2021, 12:51 (1154 dage siden) @ Danielsen

Så er første dag med restriktionerne i togene overstået. Jeg ved ikke med jer andre, men jeg syntes det var tydeligt at se i går, at specielt strækningen København H-Roskilde og omvendt var godt fyldt med passagerer i regionaltogene. Nu ved jeg godt, at der kun er ét IC-tog på samme strækning, men de var til gengæld ikke så fyldte, da restriktionrne jo gælder her.

Nu har jeg lige læst denne artikel på BT.DK
Nogle gange brokker man sig til medierne for hurtigt. Jeg er fortaler for coronapas i IC-togene, og jeg kan godt se problematikken for nyligt smittede, men de fleste strækninger i Danmark har enten regionaltog, Arriva-tog eller lokaltog. Hvilket jeg også italesatte overfor en uvidende DSB-ansat på Facebook. Det er stort set kun Storebæltsbroen som skaber problemer for rejsende uden coronapas.

https://www.bt.dk/samfund/nu-er-morten-rask-men-han-kan-ikke-rejse-hjem-til-jul

I dette tilfælde kræver det dog et skift i Fredericia, men det er trods alt ikke umuligt at komme hjem til jul.


Men dit eksempel med fyldte regionaltog viser jo med al ønskelig tydelighed, hvorfor coronapas/krav om pladsbillet i IC-togene er en idiotisk idé: i stedet for at sprede folk ud så meget som muligt, stimler folk sammen i regionaltogene... Og hvis man alligevel kan komme hjem via andre tog, hvad er så pointen?

Det er ikke specielt logisk, men der er dog den pointe at tid og virusmængde er en faktor i forhold til smitte, så hvis man sidder i nærheden af en smittet i timer, så er risikoen større end hvis det er i 45 minutter.

Men forskellen skyldes jo nok nærmere at IC-togene synes man, at man har kunnet lægge krav ned over, da de i mindre omfang rammer pendlere, mens det har givet for store gener i regionaltogene i forhold til arbejdsmarkedet, og man forsøger at finde alle de praktisk mulige smittebegrænsende tiltag man kan for at hæmme smitten så meget som muligt - altså lidt forenklet sagt, at logikken er, at vi tager de smittede med som vi får i regionaltogene, og så håber vi der er senge nok fri, når dem i IC-togene ikke også bliver smittet.

At det er coronapaskravet som giver synderligt mere trængsel i regionaltogene køber jeg til gengæld ikke. Langt størstedelen af befolkningen har et coronapas, så det er ret få passagerer, der bliver flyttet. Pladsbilletkravet giver nok større effekt, fordi det koster både besvær og penge, og det hopper folk især på korte stræk, hvor der er alternativer (fx kbh-Roskilde) nok over.

Fyldtre regionaltog

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 20/12 2021, 10:45 (1154 dage siden) @ Petteri

Nogle gange brokker man sig til medierne for hurtigt. Jeg er fortaler for coronapas i IC-togene, og jeg kan godt se problematikken for nyligt smittede, men de fleste strækninger i Danmark har enten regionaltog, Arriva-tog eller lokaltog. Hvilket jeg også italesatte overfor en uvidende DSB-ansat på Facebook. Det er stort set kun Storebæltsbroen som skaber problemer for rejsende uden coronapas.

Hvad er formålet med corona-pas i tog ? - Transportministeren havde mere end svært ved at redegøre for både årsag og effekt - men det giver lidt tryghed iflg. samme minister, hvilket efterhånden er universal-argumentet, hvis man ikke er istand til at finde på et rigtig svar, på en eller anden tåbelighed i håndteringen af corona.

Alle der er vaccineret, incl. mig selv, har et corona-pas, lige indtil man bliver evt. bliver testet positiv, så ryger det i 14 dage. For dem der er afhængig af den kollektive trafik, vil det bestemt ikke være et argument for at blive testet, de risikerer om nogen problemer efterfølgende.

Fyldtre regionaltog

af Danielsen, 20/12 2021, 11:01 (1154 dage siden) @ Henrik Hansen

Nogle gange brokker man sig til medierne for hurtigt. Jeg er fortaler for coronapas i IC-togene, og jeg kan godt se problematikken for nyligt smittede, men de fleste strækninger i Danmark har enten regionaltog, Arriva-tog eller lokaltog. Hvilket jeg også italesatte overfor en uvidende DSB-ansat på Facebook. Det er stort set kun Storebæltsbroen som skaber problemer for rejsende uden coronapas.


Hvad er formålet med corona-pas i tog ? - Transportministeren havde mere end svært ved at redegøre for både årsag og effekt - men det giver lidt tryghed iflg. samme minister, hvilket efterhånden er universal-argumentet, hvis man ikke er istand til at finde på et rigtig svar, på en eller anden tåbelighed i håndteringen af corona.

Alle der er vaccineret, incl. mig selv, har et corona-pas, lige indtil man bliver evt. bliver testet positiv, så ryger det i 14 dage. For dem der er afhængig af den kollektive trafik, vil det bestemt ikke være et argument for at blive testet, de risikerer om nogen problemer efterfølgende.

Jeg forstår det heller ikke. Især partierne til venstre vil så frygtelig gerne have flere over i kollektiv trafik, samtidig med at de er mere end villige til at chikanere selvsamme passagerer med mundbind, obligatoriske pladsbilletter, coronapas eller hvad der ellers lige falder dem ind, samtidig med at de undrer sig over, at antallet af brugere af kollektiv trafik ikke er tilbage på niveauet før 2020.

Fyldtre regionaltog

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 20/12 2021, 11:11 (1154 dage siden) @ Danielsen

Jeg forstår det heller ikke. Især partierne til venstre vil så frygtelig gerne have flere over i kollektiv trafik, samtidig med at de er mere end villige til at chikanere selvsamme passagerer med mundbind, obligatoriske pladsbilletter, coronapas eller hvad der ellers lige falder dem ind, samtidig med at de undrer sig over, at antallet af brugere af kollektiv trafik ikke er tilbage på niveauet før 2020.

Jeg undgår i så stor udstrækning det er muligt kollektiv trafik med alle de tåbelige restriktioner der er gældende. Jeg er ikke nervøs for at rejse med det offentlig, heller ikke under corona, men med de tiltag, så bliver jeg hellere væk - og det er jeg så ikke den eneste der gør.

Fyldtre regionaltog

af Theis Andersen, Kastrup, 20/12 2021, 12:33 (1154 dage siden) @ Henrik Hansen

Jeg vil bare lige fortælle at du kan jo sagtens blive fritaget for både mundbind og Coronapas det er jeg selv. mundbind skal du bare sige at du er fritaget så er du fritaget. med coronapas skal du op på kommunen og få lavet en fritagelsesattest men det kræver ikke noget lægeerklæring.

https://sum.dk/nyheder/2021/juni/ny-ordning-for-dokumentation-hvis-du-er-undtaget-for-t...

--
[image]

Fyldtre regionaltog

af _NCLI_, 20/12 2021, 14:02 (1154 dage siden) @ Theis Andersen

Jeg vil bare lige fortælle at du kan jo sagtens blive fritaget for både mundbind og Coronapas det er jeg selv. mundbind skal du bare sige at du er fritaget så er du fritaget. med coronapas skal du op på kommunen og få lavet en fritagelsesattest men det kræver ikke noget lægeerklæring.

https://sum.dk/nyheder/2021/juni/ny-ordning-for-dokumentation-hvis-du-er-undtaget-for-t...

Har du en god grund til at være fritaget?

Fyldtre regionaltog

af Fysikeren, 20/12 2021, 14:20 (1154 dage siden) @ _NCLI_

Jeg vil bare lige fortælle at du kan jo sagtens blive fritaget for både mundbind og Coronapas det er jeg selv. mundbind skal du bare sige at du er fritaget så er du fritaget. med coronapas skal du op på kommunen og få lavet en fritagelsesattest men det kræver ikke noget lægeerklæring.

https://sum.dk/nyheder/2021/juni/ny-ordning-for-dokumentation-hvis-du-er-undtaget-for-t...

Har du en god grund til at være fritaget?

Det har de færreste. Men ordningen er baseret på tro og love, hvorfor man må formode nogen vil udnytte dette trods manglende reel årsag. På samme måde som fritagelse for mundbind.

Givet hvordan ordningerne er lavet er det et reelt frit valg at være fritaget. Hvis man har samvittighed til det.

Fyldtre regionaltog

af Theis Andersen, Kastrup, 20/12 2021, 16:20 (1154 dage siden) @ Fysikeren
redigeret af Theis Andersen, 20/12 2021, 16:46

Der står jo i bekendtgørelsen "eller andet der gør at man ikke kan bære mundbind" det kan jo være alting, og de ville jo aldrig nogensinde kunne bevise om du havde ubehag ved at have et mundbind på. det handler også om morale under krigen var det jo forbudt at hjælpe jøder til Sverige men det gjorde man fordi det var det moralsk rigtige

--
[image]

Fyldtre regionaltog

af Theis Andersen, Kastrup, 20/12 2021, 16:23 (1154 dage siden) @ _NCLI_

jeg har autisme Asperger syndrom og er særlig sensitiv hvis du gerne vil vide det. Er det en god nok grund for dig?

--
[image]

Fyldtre regionaltog

af Andrew_J, 20/12 2021, 16:50 (1154 dage siden) @ Theis Andersen

jeg har autisme Asperger syndrom og er særlig sensitiv hvis du gerne vil vide det. Er det en god nok grund for dig?

Du altså ikke forpligtet til at opgive dine sundhedsoplysninger og da SLET ikke på et offentligt tilgængeligt forum.
Personen burde reelt set bare gå i uvished. Jeg er ligeledes fritaget for Begge ting men min sundhedsjournal RAGER ingen andre end mig selv. en dommer(ved evt retsag), det kommunale(ved sagsbehandling) og min sundhedsvæsnet.

INGEN andre.

Fyldtre regionaltog

af Theis Andersen, Kastrup, 20/12 2021, 16:58 (1154 dage siden) @ Andrew_J

Nej det ved jeg godt han burde bare passe sig selv, men jeg har ikke noget problem med at fortælle hvad jeg fejler. Og måske kunne man så også få noget forståelse fra modparten

--
[image]

Fyldtre regionaltog

af andersj, Aalborg, 20/12 2021, 11:49 (1154 dage siden) @ Danielsen

Nogle gange brokker man sig til medierne for hurtigt. Jeg er fortaler for coronapas i IC-togene, og jeg kan godt se problematikken for nyligt smittede, men de fleste strækninger i Danmark har enten regionaltog, Arriva-tog eller lokaltog. Hvilket jeg også italesatte overfor en uvidende DSB-ansat på Facebook. Det er stort set kun Storebæltsbroen som skaber problemer for rejsende uden coronapas.


Hvad er formålet med corona-pas i tog ? - Transportministeren havde mere end svært ved at redegøre for både årsag og effekt - men det giver lidt tryghed iflg. samme minister, hvilket efterhånden er universal-argumentet, hvis man ikke er istand til at finde på et rigtig svar, på en eller anden tåbelighed i håndteringen af corona.

Alle der er vaccineret, incl. mig selv, har et corona-pas, lige indtil man bliver evt. bliver testet positiv, så ryger det i 14 dage. For dem der er afhængig af den kollektive trafik, vil det bestemt ikke være et argument for at blive testet, de risikerer om nogen problemer efterfølgende.


Jeg forstår det heller ikke. Især partierne til venstre vil så frygtelig gerne have flere over i kollektiv trafik, samtidig med at de er mere end villige til at chikanere selvsamme passagerer med mundbind, obligatoriske pladsbilletter, coronapas eller hvad der ellers lige falder dem ind, samtidig med at de undrer sig over, at antallet af brugere af kollektiv trafik ikke er tilbage på niveauet før 2020.

Anbefalingerne kommer fra Epidemikommissionen og coronapas i alt offentlig transport - som i Tyskland, blev allerede drøftet i slutningen af november.

--
Mvh Anders

Fyldtre regionaltog

af steenth, 20/12 2021, 12:04 (1154 dage siden) @ andersj

Jeg forstår det heller ikke. Især partierne til venstre vil så frygtelig gerne have flere over i kollektiv trafik, samtidig med at de er mere end villige til at chikanere selvsamme passagerer med mundbind, obligatoriske pladsbilletter, coronapas eller hvad der ellers lige falder dem ind, samtidig med at de undrer sig over, at antallet af brugere af kollektiv trafik ikke er tilbage på niveauet før 2020.


Anbefalingerne kommer fra Epidemikommissionen og coronapas i alt offentlig transport - som i Tyskland, blev allerede drøftet i slutningen af november.

Spørgsmålet hvor meget rådgivning Epidemikommissionen får omkring trafikforhold... Jeg synes det er reelt problem at udelukke folk fra at rejse på strækninger, hvor der kun er Intercity-tog. Og den gang der var pladsbilletkrav i Regionaltog, hvor mange har svært ved at forudsæt hvornår man kan holde fri og derved må få flere pladsbilletter til hjemrejsen.

Fyldtre regionaltog

af Danielsen, 20/12 2021, 12:20 (1154 dage siden) @ andersj

Anbefalingerne kommer fra Epidemikommissionen og coronapas i alt offentlig transport - som i Tyskland, blev allerede drøftet i slutningen af november.

Og hvad så - det gør da ikke beslutningen mindre idiotisk.

Bemærk også, at Epidemikommissionen er en rent politisk størrelse (hvad ved fx direktøren for Kommunernes Landsforening eller direktøren for danske regioner, eller departmentschefen for Justitsministeriet om sundhed?).

Fyldtre regionaltog

af Niels Bak, 20/12 2021, 12:55 (1154 dage siden) @ Danielsen

Anbefalingerne kommer fra Epidemikommissionen og coronapas i alt offentlig transport - som i Tyskland, blev allerede drøftet i slutningen af november.


Og hvad så - det gør da ikke beslutningen mindre idiotisk.

Bemærk også, at Epidemikommissionen er en rent politisk størrelse (hvad ved fx direktøren for Kommunernes Landsforening eller direktøren for danske regioner, eller departmentschefen for Justitsministeriet om sundhed?).

Så det havde været bedre med et organ, som kun havde sundhedsfaglig ekspertise, og som på ingen måde skelede til hvad der gav størst gener for samfundslivet eller i det hele taget var praktisk gennemførligt?

Definer i øvrigt gerne "rent" i rent politisk - du mener at de slet ikke tager sundhedsfaglige hensyn og at der ingen sundhedsfaglig viden er?

Fyldtre regionaltog

af Danielsen, 20/12 2021, 13:40 (1154 dage siden) @ Niels Bak

Så det havde været bedre med et organ, som kun havde sundhedsfaglig ekspertise, og som på ingen måde skelede til hvad der gav størst gener for samfundslivet eller i det hele taget var praktisk gennemførligt?

Det gør den nuværende kommission jo heller ikke...


Definer i øvrigt gerne "rent" i rent politisk - du mener at de slet ikke tager sundhedsfaglige hensyn og at der ingen sundhedsfaglig viden er?

Kommissionen er politisk udpeget, og består af topembedsmænd fra diverse ministerier og styrelser - det er folk, der gør, hvad de får besked på af deres politiske chefer (læs: Mette Frederiksen og Barbara Bertelsen). Minksagen har jo afsløret, hvordan centraladministrationen under Mette fungerer. Og når så kommissionen kommer med deres "anbefalinger", så står politikerne og vrider hænder og siger "uhh, det er jo sundhedsmyndighedernes anbefaling, så dem bliver vi nødt til at følge".

Fyldtre regionaltog

af Niels Bak, 20/12 2021, 18:10 (1154 dage siden) @ Danielsen

Så det havde været bedre med et organ, som kun havde sundhedsfaglig ekspertise, og som på ingen måde skelede til hvad der gav størst gener for samfundslivet eller i det hele taget var praktisk gennemførligt?


Det gør den nuværende kommission jo heller ikke...

Så du tror det udelukkende er sundhedsfaglige hensyn, der har holdt børnehaverne åbne? At man vil prioritere at åbne skolerne igen så snart som muligt? At detailhandlen ikke er omfattet i denne omgang, heller ikke storcentre?

Det er alt sammen diskuterbart, både hvad der er mest effektivt, og hvad der er mest gennemførligt, men hvis vi nu skal blive i toget, kan vi så ikke blive enige om, at det både er lettere at gennemføre og mindre generende med et coronapaskrav og pladsbilletkrav i IC-togene end i regional- eller S-tog? For ellers kan jeg heller ikke se nogen som helst grund til at skelne, og så er det da bare med at få bredt kravene ud til al offentlig transport.


Definer i øvrigt gerne "rent" i rent politisk - du mener at de slet ikke tager sundhedsfaglige hensyn og at der ingen sundhedsfaglig viden er?


Kommissionen er politisk udpeget, og består af topembedsmænd fra diverse ministerier og styrelser - det er folk, der gør, hvad de får besked på af deres politiske chefer (læs: Mette Frederiksen og Barbara Bertelsen). Minksagen har jo afsløret, hvordan centraladministrationen under Mette fungerer. Og når så kommissionen kommer med deres "anbefalinger", så står politikerne og vrider hænder og siger "uhh, det er jo sundhedsmyndighedernes anbefaling, så dem bliver vi nødt til at følge".

Så du mener ikke hverken Søren Brostrøm, Henrik Ullum eller Anette Lykke Petri besidder relevant sundhedsfaglig indsigt i kommissionen?

Fyldtre regionaltog

af DTog, 20/12 2021, 11:25 (1154 dage siden) @ Petteri

Så er første dag med restriktionerne i togene overstået. Jeg ved ikke med jer andre, men jeg syntes det var tydeligt at se i går, at specielt strækningen København H-Roskilde og omvendt var godt fyldt med passagerer i regionaltogene. Nu ved jeg godt, at der kun er ét IC-tog på samme strækning, men de var til gengæld ikke så fyldte, da restriktionrne jo gælder her.

Nu har jeg lige læst denne artikel på BT.DK
Nogle gange brokker man sig til medierne for hurtigt. Jeg er fortaler for coronapas i IC-togene, og jeg kan godt se problematikken for nyligt smittede, men de fleste strækninger i Danmark har enten regionaltog, Arriva-tog eller lokaltog. Hvilket jeg også italesatte overfor en uvidende DSB-ansat på Facebook. Det er stort set kun Storebæltsbroen som skaber problemer for rejsende uden coronapas.

https://www.bt.dk/samfund/nu-er-morten-rask-men-han-kan-ikke-rejse-hjem-til-jul

I dette tilfælde kræver det dog et skift i Fredericia, men det er trods alt ikke umuligt at komme hjem til jul.


Det må nok også have overfyldt regionaltogene mod Næstved/ Nykøbing F især til Ringsted, da der kører mange InterCity tog til Ringsted og der er væsentligt mindre antal regionaltog end der førhen var, grundet aflysninger.

Fyldtre regionaltog

af Petteri, 20/12 2021, 21:09 (1154 dage siden) @ DTog

Så er første dag med restriktionerne i togene overstået. Jeg ved ikke med jer andre, men jeg syntes det var tydeligt at se i går, at specielt strækningen København H-Roskilde og omvendt var godt fyldt med passagerer i regionaltogene. Nu ved jeg godt, at der kun er ét IC-tog på samme strækning, men de var til gengæld ikke så fyldte, da restriktionrne jo gælder her.

Nu har jeg lige læst denne artikel på BT.DK
Nogle gange brokker man sig til medierne for hurtigt. Jeg er fortaler for coronapas i IC-togene, og jeg kan godt se problematikken for nyligt smittede, men de fleste strækninger i Danmark har enten regionaltog, Arriva-tog eller lokaltog. Hvilket jeg også italesatte overfor en uvidende DSB-ansat på Facebook. Det er stort set kun Storebæltsbroen som skaber problemer for rejsende uden coronapas.

https://www.bt.dk/samfund/nu-er-morten-rask-men-han-kan-ikke-rejse-hjem-til-jul

I dette tilfælde kræver det dog et skift i Fredericia, men det er trods alt ikke umuligt at komme hjem til jul.

Det må nok også have overfyldt regionaltogene mod Næstved/ Nykøbing F især til Ringsted, da der kører mange InterCity tog til Ringsted og der er væsentligt mindre antal regionaltog end der førhen var, grundet aflysninger.

Mange og mange. Der er vel kun 2 i timen?

Her observerede jeg mestendels tog omkring Hedehusene, og der var da godt gang i butikken i begge retninger på alle de "grænne" tog, som turisterne ofte definerer dem.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Fyldtre regionaltog

af DTog, 20/12 2021, 22:23 (1154 dage siden) @ Petteri

Så er første dag med restriktionerne i togene overstået. Jeg ved ikke med jer andre, men jeg syntes det var tydeligt at se i går, at specielt strækningen København H-Roskilde og omvendt var godt fyldt med passagerer i regionaltogene. Nu ved jeg godt, at der kun er ét IC-tog på samme strækning, men de var til gengæld ikke så fyldte, da restriktionrne jo gælder her.

Nu har jeg lige læst denne artikel på BT.DK
Nogle gange brokker man sig til medierne for hurtigt. Jeg er fortaler for coronapas i IC-togene, og jeg kan godt se problematikken for nyligt smittede, men de fleste strækninger i Danmark har enten regionaltog, Arriva-tog eller lokaltog. Hvilket jeg også italesatte overfor en uvidende DSB-ansat på Facebook. Det er stort set kun Storebæltsbroen som skaber problemer for rejsende uden coronapas.

https://www.bt.dk/samfund/nu-er-morten-rask-men-han-kan-ikke-rejse-hjem-til-jul

I dette tilfælde kræver det dog et skift i Fredericia, men det er trods alt ikke umuligt at komme hjem til jul.

Det må nok også have overfyldt regionaltogene mod Næstved/ Nykøbing F især til Ringsted, da der kører mange InterCity tog til Ringsted og der er væsentligt mindre antal regionaltog end der førhen var, grundet aflysninger.


Mange og mange. Der er vel kun 2 i timen?

Her observerede jeg mestendels tog omkring Hedehusene, og der var da godt gang i butikken i begge retninger på alle de "grænne" tog, som turisterne ofte definerer dem.

InterCitytogene til Hamburg standser da stadig i Ringsted ikke? Og mente mange fordi med InterCity er det jo flere muligheder og hurtigere altså det er bedre end i Korsør hvor man jo kun har InterCity tog og hvis man vil undgå dem ville det være en lang tur :-D .
Hvad er disse “grænne” tog har ikke hørt om dem før? Meget interesant ord :-)

Fyldtre regionaltog

af Petteri, 21/12 2021, 07:41 (1154 dage siden) @ DTog

Så er første dag med restriktionerne i togene overstået. Jeg ved ikke med jer andre, men jeg syntes det var tydeligt at se i går, at specielt strækningen København H-Roskilde og omvendt var godt fyldt med passagerer i regionaltogene. Nu ved jeg godt, at der kun er ét IC-tog på samme strækning, men de var til gengæld ikke så fyldte, da restriktionrne jo gælder her.

Nu har jeg lige læst denne artikel på BT.DK
Nogle gange brokker man sig til medierne for hurtigt. Jeg er fortaler for coronapas i IC-togene, og jeg kan godt se problematikken for nyligt smittede, men de fleste strækninger i Danmark har enten regionaltog, Arriva-tog eller lokaltog. Hvilket jeg også italesatte overfor en uvidende DSB-ansat på Facebook. Det er stort set kun Storebæltsbroen som skaber problemer for rejsende uden coronapas.

https://www.bt.dk/samfund/nu-er-morten-rask-men-han-kan-ikke-rejse-hjem-til-jul

I dette tilfælde kræver det dog et skift i Fredericia, men det er trods alt ikke umuligt at komme hjem til jul.

Det må nok også have overfyldt regionaltogene mod Næstved/ Nykøbing F især til Ringsted, da der kører mange InterCity tog til Ringsted og der er væsentligt mindre antal regionaltog end der førhen var, grundet aflysninger.


Mange og mange. Der er vel kun 2 i timen?

Her observerede jeg mestendels tog omkring Hedehusene, og der var da godt gang i butikken i begge retninger på alle de "grænne" tog, som turisterne ofte definerer dem.


InterCitytogene til Hamburg standser da stadig i Ringsted ikke? Og mente mange fordi med InterCity er det jo flere muligheder og hurtigere altså det er bedre end i Korsør hvor man jo kun har InterCity tog og hvis man vil undgå dem ville det være en lang tur :-D .
Hvad er disse “grænne” tog har ikke hørt om dem før? Meget interesant ord :-)

Der skulle stå "grønne". Det er turisternes betegnelse for regionaltog, ligesom de kalder IC-togene for "de røde tog".

Hamburg togene standser i Ringsted - men kun for optagelse mod Hamburg og afsætning mod København. Mit indlæg tog oprindeligt udgangspunkt i lokaltrafikken på Sjælland :-)

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Avatar

Fyldtre regionaltog

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 21/12 2021, 09:34 (1153 dage siden) @ Petteri


Hamburg togene standser i Ringsted - men kun for optagelse mod Hamburg og afsætning mod København. Mit indlæg tog oprindeligt udgangspunkt i lokaltrafikken på Sjælland :-)

Rejseplanen viser disse tog som en valgmulighed, togpersonalet siger ok, og pendlerklubben har modtaget besked fra DSB at disse tog kan benyttes, som øvrige IC tog, til og fra Ringsted. Man se dog gerne lokalvognene benyttes. F.eks til og fra Kolding sættet.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak