Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nattog til Nordnorge (Generelt)

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 19/12 2021, 01:29 (1073 dage siden)

Kære forum

Jeg er i færd med at planlægge en rejse fra Nordjylland til Nordnorge i januar og vil i hvert fald den ene vej undgå fly ved bl.a. at rejse med nattog. Her har jeg nogle overvejelser og spørgsmål, som jeg håber at kunne få jeres hjælp til - særligt vores norsktalende Eyolf kan måske hjælpe?

Jeg har her set på disse nattog:

• SJ Nord 405/406 mellem Oslo og Trondheim
  • SJ Nord 475/476 mellem Trondheim og Bodø
  • Vy Sverige 93/94 mellem Stockholm og Narvik
  • Vy Sverige 91/92 mellem Stockholm og Boden/Umeå

Et kuriosum er det da, at de svenske statsbaner nu kører de norske nattog, mens de norske statsbaner kører overvejende svenske nattog.

Sovevognene i SJ Nords nattog er ifølge Wagonweb NSB WLAB-2. Har noget mon ændret sig, siden SJ overtog dem fra NSB? Sovevognene i Vy Sveriges nattog har jeg ikke kunnet finde. Er her tale om tidligere SJ-sovevogne, evt. i ny bemaling? Hvilken vogn er mon mest komfortabel?

Dertil kommer udsigten. Den er ikke meget værd om natten, men valget af nattog er jo afgørende for, hvad jeg får at se i dagslys: Oslo-Trondheim i nattog giver Trondheim-Bodø i dagstog visa versa. Vy Sveriges tog giver i begge varianter og retninger de nordligste dele af Sverige og Norge i dagstid. Hvilken af disse ruter er mest seværdig?

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Nattog til Nordnorge

af Andrew_J, 19/12 2021, 01:40 (1073 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Jeg kigger personligt på fly fra Aalborg til Stockholm for 39kr med "Ryanair". ja jeg skammer mig, også fra Stockholm med nattoget til Narvik. OGSÅ i Januar måned. mit formål er at jeg vil op og se nordlys inden sæsonen slutter i Marts. fra Narvik har jeg plan om at tage en bus enten til Tromsø eller ud på lofoten.

Nattog til Nordnorge

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 19/12 2021, 07:51 (1073 dage siden) @ Andrew_J

Kan man flyve for 39 kr?
Ja så kan jeg godt se det er svært for tog driften

--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris

Nattog til Nordnorge

af krabsen, 19/12 2021, 10:55 (1072 dage siden) @ TWB

Kan man flyve for 39 kr?

Søg på Ryanair , Aalborg og Stockholm.
Så får du returbillet fra 98 kr.

Hvem har også brug for bagage, bare fordi man skal nogle dage til Nordnorge? Tandbørsten i inderlommen og intet skiftetøj, så kører det.

Husk krølfri skjorte, køjen i nattoget kan godt rumle lidt.. ;-)

Nattog til Nordnorge

af TWB, 19/12 2021, 11:18 (1072 dage siden) @ krabsen

Kan man flyve for 39 kr?

Søg på Ryanair , Aalborg og Stockholm.
Så får du returbillet fra 98 kr.

Hvem har også brug for bagage, bare fordi man skal nogle dage til Nordnorge? Tandbørsten i inderlommen og intet skiftetøj, så kører det.

Husk krølfri skjorte, køjen i nattoget kan godt rumle lidt.. ;-)

Tænker der er så meget forskel på flybillet og togbillet at man kan købe noget billigt tøj i Sverige på turen nordpå.
:-D

--
Søgaard Trinbræt

[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]

Nattog til Nordnorge

af krabsen, 19/12 2021, 16:14 (1072 dage siden) @ TWB

Tænker der er så meget forskel på flybillet og togbillet at man kan købe noget billigt tøj i Sverige på turen nordpå.
:-D

og smide det gamle væk - eller købe en billig rygsæk så du kan gemme det - i det mindste indtil hjemturen..

Nattog til Nordnorge

af Andrew_J, 19/12 2021, 11:29 (1072 dage siden) @ krabsen

Der er så også muligheden for håndbagage under sædet der koster gratis :-)/En Rygsæk.

Nattog til Nordnorge

af krabsen, 19/12 2021, 16:12 (1072 dage siden) @ Andrew_J

Der er så også muligheden for håndbagage under sædet der koster gratis :-)/En Rygsæk.

40 * 20 * 25 cm.

..kun for små rygge..

Nattog til Nordnorge

af UTJ, 19/12 2021, 18:02 (1072 dage siden) @ krabsen

En enkelt silkeskjorte, bermudashorts og klip-klapper må være ideelt i Lapland. Der lå i denne uge 60 cm sne i Nordsverige (Arvidsjaur og Arjeplog).
[image]
Og så er der lige den detalje af norrsken ses bedst udenfor byerne.
God tur med Ryanair uden bagage.............;-)

--
ئۇلغىك

Nattog til Nordnorge

af Petteri, 19/12 2021, 11:46 (1072 dage siden) @ Andrew_J

Jeg kigger personligt på fly fra Aalborg til Stockholm for 39kr med "Ryanair". ja jeg skammer mig, også fra Stockholm med nattoget til Narvik. OGSÅ i Januar måned. mit formål er at jeg vil op og se nordlys inden sæsonen slutter i Marts. fra Narvik har jeg plan om at tage en bus enten til Tromsø eller ud på lofoten.

Kan du nå toget på Arlanda nordpå? Så vidt jeg husker afgår toget fra Arlanda C til Narvik 18.35. Ryanair ankommer fra Aalborg 19.25. Måske er de 39 kroner billigt givet ud, men så skal du jo næsten sove på en bænk på Arlanda :-)

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Nattog til Nordnorge

af Johnny Bröndt, 19/12 2021, 13:49 (1072 dage siden) @ Petteri

Går Ryan flyget från Aalborg till Stockholm Arlanda eller Stockholm Skavsta? Skavsta ligger vid Nyköping söder om Stockholm.

Nattog til Nordnorge

af Petteri, 19/12 2021, 14:20 (1072 dage siden) @ Johnny Bröndt

Går Ryan flyget från Aalborg till Stockholm Arlanda eller Stockholm Skavsta? Skavsta ligger vid Nyköping söder om Stockholm.

ARN. Ryanair har åbnet en base i Arlanda for nyligt.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Nattog til Nordnorge

af Resenär, 21/12 2021, 17:43 (1070 dage siden) @ Andrew_J

Om du vill se nordlys kan jag rekommendera att du stannar i Abisko på vägen.

Nattog til Nordnorge

af Petteri, 29/12 2021, 16:39 (1062 dage siden) @ Andrew_J

Fik du købt billet til Arlanda? Eller var det bare en tanke du havde?

Nu er flyene fra Aalborg aflyst indtil februar - og det kan sikkert blive længere endnu.

--

Nattog til Nordnorge

af Andrew_J, 29/12 2021, 17:34 (1062 dage siden) @ Petteri

Hvad snakker du om med aflyst? :-)

https://gyazo.com/5c611330b5b19926fa0d09c74e3c58bf

Det var en tanke jeg havde, intet fast.... Jeg kigger på samtlige destinationer nord for polarcirklen, jeg kigger endda også på Finland og at tage toget fra Helsinki og til Kolari :-)

Nattog til Nordnorge

af Petteri, 29/12 2021, 17:44 (1062 dage siden) @ Andrew_J

Hvad snakker du om med aflyst? :-)

https://gyazo.com/5c611330b5b19926fa0d09c74e3c58bf

Det var en tanke jeg havde, intet fast.... Jeg kigger på samtlige destinationer nord for polarcirklen, jeg kigger endda også på Finland og at tage toget fra Helsinki og til Kolari :-)

https://check-in.dk/ryanair-indstiller-28-danske-ruter-i-tre-uger/

Det er bag en betalingsmur, men ruten kommer først op at køre i februar, står der :-)

Jeg ville faktisk have fejret nytår i Haparenda / Torni. Jeg ville flyve derop, og tage toget langs med den finske kyst ned mod Helsinki, men det blev desværre ikke til noget.

Men okay. Jeg har lige kørt det halve Europa rundt i tog :-D

--

Nattog til Nordnorge

af Andrew_J, 29/12 2021, 17:46 (1062 dage siden) @ Petteri

Ruten flyver allerede og er også til salg i løbet af januar :-)

OT: Fly Aalborg-Arlanda

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 29/12 2021, 22:49 (1062 dage siden) @ Andrew_J

Ifølge ryanair.dk er der ingen flyvninger AAL-ARL i uge 2, 3 og 4. Om yderligere aflysninger rygtes i betalingsartiklen på Check-in.dk, skal jeg ikke kunne sige.

Et udemærket alternativ er tog eller X-bus til Frederikshavn, Stena Line Frederikshavn-Gøteborg og så med SJ fra Gøteborg til eksempelvis Stockholm. Nedenstående er min rejseplan fra 23. november 2021 til eksempel. Jeg kunne være taget afsted en time senere, og var jeg blevet i toget fra Katrineholm til Stockholm C, havde det været med ankomst 21:32.

NJ Lokaltog RE75: Brønderslev 10:35 - Frederikshavn 11:29
Stena Line Danica: Frederikshavn 14:00 - Gøteborg Havn 17:30
Västtrafik Sporvagn 3: Masthuggstorget - Centralstationen
SJ Snabbtåg 446: Gøteborg C 18:24 - Katrineholm 20:32
SJ Mälartåg 2159: Katrineholm 20:56 - Linkøbing 21:49

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Nattog til Nordnorge

af YBS, 19/12 2021, 13:28 (1072 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Jeg har prøvet hele turen - dog ikke med nattog Oslo-Bodø, den tog jeg med dagtog og overnatning(er) i Trondheim.
Sovevognene i Sverige er de samme som da SJ kørte nattogene, de har i mange år tilhørt Trafikverket og ikke SJ.
Jeg kørte selv med WL4 fra Narvik til Stockholm (1. klasses sovevogn med eget bad og toilet). Den kan jeg klart anbefale, det er en meget komfortabel sovevogn.

Nattog til Nordnorge

af Niels Bak, 19/12 2021, 16:51 (1072 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Kære forum

Jeg er i færd med at planlægge en rejse fra Nordjylland til Nordnorge i januar og vil i hvert fald den ene vej undgå fly ved bl.a. at rejse med nattog. Her har jeg nogle overvejelser og spørgsmål, som jeg håber at kunne få jeres hjælp til - særligt vores norsktalende Eyolf kan måske hjælpe?

Jeg har her set på disse nattog:

• SJ Nord 405/406 mellem Oslo og Trondheim
  • SJ Nord 475/476 mellem Trondheim og Bodø
  • Vy Sverige 93/94 mellem Stockholm og Narvik
  • Vy Sverige 91/92 mellem Stockholm og Boden/Umeå

Et kuriosum er det da, at de svenske statsbaner nu kører de norske nattog, mens de norske statsbaner kører overvejende svenske nattog.

Sovevognene i SJ Nords nattog er ifølge Wagonweb NSB WLAB-2. Har noget mon ændret sig, siden SJ overtog dem fra NSB? Sovevognene i Vy Sveriges nattog har jeg ikke kunnet finde. Er her tale om tidligere SJ-sovevogne, evt. i ny bemaling? Hvilken vogn er mon mest komfortabel?

Dertil kommer udsigten. Den er ikke meget værd om natten, men valget af nattog er jo afgørende for, hvad jeg får at se i dagslys: Oslo-Trondheim i nattog giver Trondheim-Bodø i dagstog visa versa. Vy Sveriges tog giver i begge varianter og retninger de nordligste dele af Sverige og Norge i dagstid. Hvilken af disse ruter er mest seværdig?

Helt generelt, så er Norge bare flottere end Sverige :-D

Jeg kender ikke dagslysstrækningerne på nogen af dem, men jeg kender området omkring Bodø, som er fantastisk flot, og jeg kender en del af Nordlandsbanen i Sverige, som du nok dels skal passere i mørke og dels er toget nok flyttet til Botniabanen siden jeg sidst tog toget til Umeå. Men landskabet i Nordsverige er præget af tætte skove, og er i sammenligning med Norge ret fladt, så udsigten består mest af grantræer :-) Der er bestemt momenter, blandt andet når man krydser elvene, og sikkert også turen op over fjeldene på Malmbanen.

Nattog til Nordnorge

af UTJ, 19/12 2021, 18:15 (1072 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Når du skriver om dagtog og udsigt, så er det nok lige værd at bemærke at der ikke rigtig er dagslys i Narvik førend den 7-8 januar. Men når der er fuldmåne og sne er det altså ikke så mørkt.
Denne side er nok god at blive klog på: dag/nat i Narvik

--
ئۇلغىك

Nattog til Nordnorge

af Winther, Karlskov, 19/12 2021, 18:50 (1072 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Hej
Der er også nattog fra Göteborg til Umeå med SJ.
VH.Bent

Nattog til Nordnorge

af Eyolf, 19/12 2021, 21:09 (1072 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Tja, tja, tja, verden er underlig. Svneskene kjører tog i Norge, nordmennene i Sverige. Men svenskene i Norge benytter norsk materiell. Gamle NSB ble med et pennestrøk fratatt alt sitt materiell for et par år siden. Det skulle nå eies av et nytt selskap som ble hetende Norske Tog AS, et rent statsforetak. Og så fikk det som fremdeles het NSB allernådigst lov til å leie sitt eget materiell tilbake for en viss sum per år - så lenge de fikk lov til å kjøre tog på det - også statlige - Bane Nors jernbanenett. Så skiftet NSB navn til VY, og så fikk de plutselig ikke lenger lov til å kjøre tog på flere av de viktigste strekningene. Det likte de selvfølgelig ikke, og som hevn begynte de å kjøre ekspressbusser på de samme strekningene, til dumpingpriser for å utkonkurrere dem som hadde overtatt togkjøringen.

Nord for Oslo, unntatt den innbringende lokal- og inter city-trafikken i det sentrale østlandsområdet, var det da svenskene som overtok. SJ dannet et nytt, norsk datterselskap: SJ Norge. Tog måtte de leie av Norske Tog AS. Dermed fikk de også sovevognene av type WLAB-2.
[image]
(Flere WLAB-2 - samt eldre sovevogner - her)

WLAB-2 er slett ingen dårig vogn å reise med, forutsatt av AC-anlegget fungerer. Det gjør det nok vanligvis, men den ene gangen jeg skulle reise med en slik vogn, fungerte det ikke. Det var et mareritt, for vinduet lot seg ikke åpne. Den gangen fantes det heldigvis også eldre vogner uten AC, men med vinduer som lot seg åpne, og takket være en velvillig konduktør fikk min datter og jeg byttet kupé. Men sengen i WLAB-2 var utmerket å ligge i, og kupéstørrelsen er det intet å utsette på.

Hadde du skullet reise sommerstid, er jeg ikke i tvil om at jeg ville ha anbefalt deg nattog Oslo-Trondheim og dagtog videre. Men i januar er de norske dagene korte, kortere jo lengre nord du kommer. Det er ikke sikkert at du får oppleve så mye av den fantastiske naturen. JEg har en mistanke om at det kan være ganske så mørkt når du skal over Saltfjellet.

Kanskje får du mer utbytte av dagtog fra Oslo til Trondheim. Er du heldig, er det fremdeles lyst når du reiser over Dovre. Det er en fantastisk flott strekning.

Hva VY kjører med i Sveerige, aner jeg ikke, og ikke har jeg noen erfaring med svenske sovevogner, så der kan jeg ikke gi deg noe råd, men jeg ser at andre har uttalt seg andre steder i denne tråden. God tur! Håper du får en fantastisk opplevelse av nordlyset!

Nattog til Nordnorge

af jacobchristensen, 19/12 2021, 21:18 (1072 dage siden) @ Eyolf

En oversigt med billeder over svenske VYs materiel kan findes her

https://www.jarnvag.net/vy

Ifølge diskussionerne på svenske postvagnen.com er WL4’erne vist ret slidte efterhånden, men i hvertfald i teorien er de noget mere komfortable end WL6 (2 mod 3 senge, toilet og brusebad til hver kupé)

Nattog til Nordnorge

af carlhansen, 20/12 2021, 10:56 (1071 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Hej Thomas

Vi tog nærmest samme tur for tre uger siden (dog var starten Aarhus). Vi tog orange til KBH og havde derefter købt et af de der "one country pass" - og brugte det "på" Sverige. Det fungerede rigtigt fint - og gælder allerede fra København, hvis I tager SJ. I Stockholm tog vi det "tidlige" tog til Narvik (det kl 18) for at ha' lidt lys ca. fra Kiruna. Det er tre-fire uger siden OG der var ingen skyer OG masser af måneskin, så der var overraskende lyst. Det var vildt flot at køre henover Sverige deroppe - og til Narvik. Vi tog til Trondheim og så toget ind over via Åre og den vej hjem igen. Synes egentligt, at det der interrail pass var overraskende billigt. God tur!

Nattog til Nordnorge

af Georg Schmidt, 20/12 2021, 23:49 (1071 dage siden) @ Thomas Rasmussen

[image]
Der er flotte steder vest for Kiruna, men de sidste 40 km ned til Narvik er hele turen værd.
[image]
På turen fra Trondheim til Bodø langs kysten er der mange fine steder f. eks. omkring Mo i Rana.
[image]
Bergensbanen er efter min mening den flotteste tur med masser af store scenerier.
M v h
Georg

Nattog til Nordnorge

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 27/12 2021, 01:32 (1065 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Mange tak til alle for de gode svar. Det lyder til, at både turene Stockholm-Narvik og Bodø-Trondheim-Oslo er værd at opleve, så jeg har puslet med at få dem begge inkluderet i samme rejse. Det har ikke været ligetil..

Coronamæssigt er verden en anden end i september, hvor jeg som dobbeltvaccineret rejste fra Danmark gennem Tyskland, Østrig, Ungarn, Rumænien og Bulgarien til Grækenland uden en eneste coronatest. Trods mine nu tre stik kræver Norge at jeg tester mig efter indrejse, Sverige kræver at jeg tester mig inden, og Danmark kræver at jeg gør en af delene. I Norge koster en privat test med attest 1.500 NOK, så at rejse via Sverige er kun en mulighed på udrejsen med en gratis dansk test inden. Dertil kommer gratis indrejsetest i Norge og ved hjemkomst.

Hjemturen går følgeligt gennem Norge. Nattoget Trondheim-Oslo er så sent i Oslo, at jeg ikke kan nå færge samme dag fra Oslo/Larvik/Langesund/Kristiansand - og at sejle fra Gøteborg er ikke muligt pr. ovenstående. Altså er der ikke det store at vælge mellem, nattog bliver Bodø-Trondheim.

Efter de mange overvejelser er jeg endt med nedenstående rejseplan - den bringer mig til og fra Tromsø, hvor jeg har husly og ærinde 15. januar, og giver mig lejlighed for at prøve K22's nybrud: IC4 Aalborg-Fredericia samt ET Slagelse-Kastrup. Helt billigt bliver det ikke - tips til at få det billigere modtages gerne!

Udrejse 12.-13. januar
NJ Lokaltog RE76: Brønderslev 05:35 – Aalborg 05:57
DSB IC-tog 4118: Aalborg 06:05 – Fredericia 08:45
DSB IC-tog 120: Fredericia 08:53 – Slagelse 10:00
DSB Reg.tog 2020: Slagelse 10:13 – CPH Lufthavn 11:16
Øresundstog 1042: CPH Lufthavn 11:22 – Malmø 11:45
SJ Snabbtåg 536: Malmø 12:04 – Stockholm 16:34
Vy Nattåg 94: Stockholm 18:11 – Narvik 12:42
Troms Reg.bus 100: Narvik 13:10 – Tromsø 17:25

Rejsekort Bl-Ab 30 DKK. Standardbillet Ab-Ar 134 DKK. Orangebillet Ar-Fa-Sg-Cph 167 DKK. Ombookningsbar billet Cph-Malmø-Stockholm 578 SEK. Refunderbar billet Stockholm-Narvik 2.618 SEK. Busbillet Narvik-Tromsø 270 NOK.

Hjemrejse 17.-18. januar
Widerøe Fly 611: Tromsø 06:50 – Bodø 07:45
SJ Nord Tåg 71: Bodø 12:27 – Trondheim 22:13
SJ Nord Nattåg 21: Trondheim 23:17 – Oslo 06:50
GoAhead Reg.tog 709: Oslo 07:25 – Kristiansand 11:51
Color Line S.Speed 1: Kristiansand 16:30 – Hirtshals 19:45
NJ Lokaltog RE76: Hirtshals 20:29 – Hjørring 20:51
NJ Lokaltog RE75 Hjørring 21:02 – Brønderslev 21:16

Ikke-refunderbar flybillet Tromsø-Bodø 402 NOK. Ikke-refunderbar billet Bodø-Trondheim 459 NOK. Refunderbar billet Bodø-Trondheim-Oslo-Kristiansand 2.330 NOK. Fleksibel færgebillet Kristiansand-Hirtshals 310 NOK. Rejsekort Hhs-Hj-Bl 20 DKK.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Nattog til Nordnorge

af andersj, Aalborg, 27/12 2021, 02:25 (1065 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Efter de mange overvejelser er jeg endt med nedenstående rejseplan - den bringer mig til og fra Tromsø, hvor jeg har husly og ærinde 15. januar, og giver mig lejlighed for at prøve K22's nybrud: IC4 Aalborg-Fredericia samt ET Slagelse-Kastrup. Helt billigt bliver det ikke - tips til at få det billigere modtages gerne!

Udrejse 12.-13. januar
NJ Lokaltog RE76: Brønderslev 05:35 – Aalborg 05:57
DSB IC-tog 4118: Aalborg 06:05 – Fredericia 08:45
DSB IC-tog 120: Fredericia 08:53 – Slagelse 10:00
DSB Reg.tog 2020: Slagelse 10:13 – CPH Lufthavn 11:16
Øresundstog 1042: CPH Lufthavn 11:22 – Malmø 11:45
SJ Snabbtåg 536: Malmø 12:04 – Stockholm 16:34
Vy Nattåg 94: Stockholm 18:11 – Narvik 12:42
Troms Reg.bus 100: Narvik 13:10 – Tromsø 17:25

Rejsekort Bl-Ab 30 DKK. Standardbillet Ab-Ar 134 DKK. Orangebillet Ar-Fa-Sg-Cph 167 DKK. Ombookningsbar billet Cph-Malmø-Stockholm 578 SEK. Refunderbar billet Stockholm-Narvik 2.618 SEK. Busbillet Narvik-Tromsø 270 NOK.

Et par hurtige søgninger i DSB's webshop viser at en gennemgående billet CPH-Narvik ligger på ca. 1.500 DKK ikke-refunderbar og ca. 1.859 DKK refunderbar inklusiv liggeplads for en voksen.

Jeg ved ikke hvordan du kommer frem til 134 DKK for Aalborg-Aarhus, men du kan kigge på om Brønderslev-Aarhus på enten Rejsekort eller Standardbillet vil være billigere - der er jo off-peak rabat helt til Aarhus hvis du er ung.
Man skal altid prøve at samle det i så få billetter som muligt, da der ofte er stor længerabat.

Du kan også prøve at smide din rejseplan afsted til https://togrejse.dk - de kan også sælge dig færgebilletten og måske også busbilletten.

--
Mvh Anders

Nattog til Nordnorge

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 27/12 2021, 04:18 (1065 dage siden) @ andersj

Tak for tipsene!

Et par hurtige søgninger i DSB's webshop viser at en gennemgående billet CPH-Narvik ligger på ca. 1.500 DKK ikke-refunderbar og ca. 1.859 DKK refunderbar inklusiv liggeplads for en voksen.

Samme billetter fås billigere hos SJ til hhv. 1.356 SEK og 1.757 SEK - dette er dog med afgang fra Cph en time senere, da sj.se ikke kan give mig den ønskede skiftetid i Stockholm (ikke uden samtidig at lægge for lang skiftetid ind i Malmø). Det springende punkt er mit ønske om egen sovekupé - et tilkøb, som Vy Sverige tager sig godt betalt for, mens det i Norge er standard. Dette kan end ikke vælges hos DSB Udland, der kun tilbyder de to yderpunkter 2. klasse = delt liggevogn og 1. klasse = egen sovevogn med bad. Sidstnævnte er ikke tilgængelig på mit nattog og giver derfor en fejl på webshoppen.

Jeg ved ikke hvordan du kommer frem til 134 DKK for Aalborg-Aarhus, men du kan kigge på om Brønderslev-Aarhus på enten Rejsekort eller Standardbillet vil være billigere - der er jo off-peak rabat helt til Aarhus hvis du er ung.

De 134 kr. fra Aalborg til Aarhus er en fejl - beløbet i mine notater stammer fra 104 kr. for en rejsekortrejse helt fra Brønderslev til Aarhus plus en obligatorisk pladsbillet på 30 kr. Efter senere udmeldinger er pladsbilletterne gratis pr. i dag, så disse 30 kr. falder bort. Det samme gør de 30 kr., jeg havde regnet for meget til en rejsekortrejse Bl-Ab, samt endnu yderligere 30 kr. for den medfølgende pladsbillet til orangebilletten. Det korrekte er herefter:
Rejsekort Bl-Ab-Ar 104 DKK. Orangebillet Ar-Fa-Sg-Cph 137 DKK.

Den samlede pris Bl-Cph bliver dermed 241 kr., hvilket trods alt er billigere end rejsekort hele vejen for 350 kr. (ung).

Du kan også prøve at smide din rejseplan afsted til https://togrejse.dk - de kan også sælge dig færgebilletten og måske også busbilletten.

Det vil jeg forsøge - jeg havde ikke tænkt på, at de også kan sælge mig billet til færgen.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak