Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station (Generelt)

af anders_vejby, 18/12 2021, 12:52 (1073 dage siden)
redigeret af anders_vejby, 18/12 2021, 13:07

https://www.tv2lorry.dk/gribskov/stor-mystik-om-nyaabnet-togstation-der-bor-jo-ingen-me...

Jeg forstår sådan set godt argumentet med at

1) hvad nytter den nye station nu, hvis der allerede fandtes en station (eller et trinbræt), nemlig Laugø
og 2) at det nok først er om et år at de første mennesker flytter ind.

Men for mig at se er det her også et godt eksempel på en manglende forståelse af kollektiv trafik som nogle politikere i Danmark har. Det er nemlig næsten altid klogere at bygge kollektiv transport først og boliger senere.

Det minder mig faktisk lidt om den vanvittige beslutning om at droppe letbaneforbindelsen til Aarhus Ø.

Hvis man gerne vil have at

1) flere mennesker i et vist område benytter sig af kollektiv transport og at
2) flere mennesker som allerede i forvejen er interessede i eller vante til at bruge offentlig trafik også flytter til dette område,

så skal der i forvejen være gode muligheder med hensyn til kollektiv transport INDEN projektet er afsluttet.

På den måde har man egentlig gjort det ret godt i det her tilfælde, synes jeg, borset fra at Lokaltoget selvfølgelig ikke er lige så attraktivt som en S-tog station, men det er der på nuværende tidspunkt heller ikke i Helsinge.

Avatar

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af Morten Beck, Græsted, 18/12 2021, 14:25 (1073 dage siden) @ anders_vejby

Hvorfor skal der også S-tog til Helsinge? Det vil bare ødelægge resten af Lokaltogs forbindelser i området, hold op med det fis om det s... S-tog. Det er gang på gang blevet fortalt hvor omkostningstungt det er at få S-tog til Helsinge. Hvad er det man ikke fatter? Som det er nu med Lokaltog, er hele området dækket godt ind med tog. De kører rettidigt med 99,9%, noget som S-tog ikke kommer til..

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af anders_vejby, 19/12 2021, 02:13 (1073 dage siden) @ Morten Beck
redigeret af anders_vejby, 19/12 2021, 02:42

Hvorfor skal der også S-tog til Helsinge? Det vil bare ødelægge resten af Lokaltogs forbindelser i området, hold op med det fis om det s... S-tog. Det er gang på gang blevet fortalt hvor omkostningstungt det er at få S-tog til Helsinge. Hvad er det man ikke fatter? Som det er nu med Lokaltog, er hele området dækket godt ind med tog. De kører rettidigt med 99,9%, noget som S-tog ikke kommer til..

Jeg tror du har misforstået mig, eller måske har jeg simpelthen ikke udtrykt mig godt nok. Jeg kender til området (eller har i hvert fald sommerhus i Gribskov Kommune) og jeg er stort set rimelig tilfreds med Lokaltoget. Jeg synes heller ikke at det, på nuværende tidspunkt, giver nogen mening at forlænge s-toget. Når det så er sagt, så er det klart (i hvert fald for mig) at en S-tog station ville være mere attraktiv for folk som overvejer at fravælge bilen. Det kan godt være at s-togets pålideligheden er et betydeligt problem (det anerkender jeg fuldt ud), men både hyppigere afgange og en direkte forbindelse til København øger attraktionen.

En mulig løsning her (og nogenlunde realistisk, synes jeg) ville være at skabe flere krydsningspunkter (og dobbeltspor enkelte steder), så at der kunne køres tog hver 15. eller 20. minut på hverdage. Det ville allerede give Lokaltoget (og derfor hele området) et kæmpe stort løft.

Uvidende borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af Svend, 18/12 2021, 19:49 (1073 dage siden) @ anders_vejby

"Faktisk vækker den nye station nærmest mere undren. I hvert fald hos den kommende borgmester i Gribskov, Bent Hansen (V), der samtidig er næstformand i kommunens udvalg for Udvikling, By og Land.
- Der bor jo ikke nogle mennesker der endnu. Jeg skal da ikke kunne sige, om der er nogle af dem, der arbejder der nu, der vil bruge toget. "

Flot at få valgt en borgmester, som ikke har fulgt med i, hvad der sker i lokalområdet :-D :-D :-D

--
Svend

Uvidende borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af Jørgen Pagh Jensen, 18/12 2021, 22:11 (1073 dage siden) @ Svend

Nu bor jeg i Gribskov kommune og kørte med Gribskovbanen for et par dage siden.

Bent Hansen blev ikke "valgt" som borgmester af borgerne, han fik få personlige stemmer, men var den kompromiskandidat, som flertallet kunne blive enige om, vistnok fordi han bare gerne vil være venner med alle. At han så ikke ved så meget om togdrift - det lærer han vel hen ad vejen.

Mht Troldebakkerne - ja, nu kører toget forbi det nye trinbræt uden at stoppe fordi der ingen passagerer er - ligesom det tidligere kørte forbi Laugø. Jeg er selv lidt overrasket over, at man åbner et standsningssted midt på en bar mark, hvor der foreløbig er ca. 0 passagerer - bortset fra måske enkelte cyklister. Jeg kan godt se idéen i, at man sender et kraftigt signal om, at den kollektive trafik er på plads fra dag ét - foreløbig er der bare bygget - ingenting.

Er der andre eksempler på, at man har åbnet standsningssteder på en tom mark, hvor der ikke er noget trafikunderlag overhovedet? Kildedal har dog en bus og et par virksomheder i nærheden. Og en P-plads.

Uvidende borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af larsht, 18/12 2021, 22:20 (1073 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Er der andre eksempler på, at man har åbnet standsningssteder på en tom mark, hvor der ikke er noget trafikunderlag overhovedet? Kildedal har dog en bus og et par virksomheder i nærheden. Og en P-plads.

Kildedal ved åbningstidspunktet.

Nye er dog et af de tydeligste eksempler

Uvidende borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af Petteri, 18/12 2021, 22:41 (1073 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Er der andre eksempler på, at man har åbnet standsningssteder på en tom mark, hvor der ikke er noget trafikunderlag overhovedet? Kildedal har dog en bus og et par virksomheder i nærheden. Og en P-plads.

Vinge?

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Uvidende borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af DTog, 18/12 2021, 22:49 (1073 dage siden) @ Petteri

Er der andre eksempler på, at man har åbnet standsningssteder på en tom mark, hvor der ikke er noget trafikunderlag overhovedet? Kildedal har dog en bus og et par virksomheder i nærheden. Og en P-plads.


Vinge?

Jeg kan med erfaring som en borger der bor på frederiksundsbanen sige at der idet mindste er huse omk. Vinge Station men ikke ved troldebakkerne.. så ved ikke om det nu er det samme

Avatar

Uvidende borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/12 2021, 23:12 (1073 dage siden) @ DTog

Er der andre eksempler på, at man har åbnet standsningssteder på en tom mark, hvor der ikke er noget trafikunderlag overhovedet? Kildedal har dog en bus og et par virksomheder i nærheden. Og en P-plads.


Vinge?


Jeg kan med erfaring som en borger der bor på frederiksundsbanen sige at der idet mindste er huse omk. Vinge Station men ikke ved troldebakkerne.. så ved ikke om det nu er det samme

Men det er der om få måneder. Der bygges bl.a både rækkehuse og parcelhuse lige nu på fuld skrue.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Uvidende borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af DTog, 18/12 2021, 23:19 (1073 dage siden) @ Michael Deichmann

Er der andre eksempler på, at man har åbnet standsningssteder på en tom mark, hvor der ikke er noget trafikunderlag overhovedet? Kildedal har dog en bus og et par virksomheder i nærheden. Og en P-plads.


Vinge?


Jeg kan med erfaring som en borger der bor på frederiksundsbanen sige at der idet mindste er huse omk. Vinge Station men ikke ved troldebakkerne.. så ved ikke om det nu er det samme


Men det er der om få måneder. Der bygges bl.a både rækkehuse og parcelhuse lige nu på fuld skrue.


Ja, der var dog nogle få huse der i forvejen det er bare det jeg siger, altså i modsætning til troldebakkerne ville der nok være nogle der stadig brugte Stationen, men troldebakkerne er jo en lokaltogs Station så der skal jo standses for stop så det giver da god mening at sætte Stationen der indtil videre tænker nok bare ikke at den bliver brugt super meget indtil da

Uvidende borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af larsht, 18/12 2021, 23:17 (1073 dage siden) @ Petteri

Er der andre eksempler på, at man har åbnet standsningssteder på en tom mark, hvor der ikke er noget trafikunderlag overhovedet? Kildedal har dog en bus og et par virksomheder i nærheden. Og en P-plads.


Vinge?

Der var allerede beboelse ved åbningen

Uvidende borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af RasmusR, 19/12 2021, 12:01 (1072 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Er der andre eksempler på, at man har åbnet standsningssteder på en tom mark, hvor der ikke er noget trafikunderlag overhovedet?

Vestamager metrostation var gabende tom de første år metroen kørte.

Uvidende borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af Svend, 19/12 2021, 13:21 (1072 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Er der andre eksempler på, at man har åbnet standsningssteder på en tom mark, hvor der ikke er noget trafikunderlag overhovedet?

En stor del af de danske stationsbyer og et par enkelte købstæder.

--
Svend

Uvidende borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 19/12 2021, 13:28 (1072 dage siden) @ Svend

Er der andre eksempler på, at man har åbnet standsningssteder på en tom mark, hvor der ikke er noget trafikunderlag overhovedet?


En stor del af de danske stationsbyer og et par enkelte købstæder.

For at banen skulle holde afstand til Sorgenfri Slot anlagdes den første Lyngby Station langt fra Lyngby.

Kjøbenhavns Station (før man begyndte at bygge hovedbanegårde) lå også et stykke uden for Vesterport.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Avatar

Uvidende borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/12 2021, 15:27 (1072 dage siden) @ Per Holm

Er der andre eksempler på, at man har åbnet standsningssteder på en tom mark, hvor der ikke er noget trafikunderlag overhovedet?


En stor del af de danske stationsbyer og et par enkelte købstæder.


For at banen skulle holde afstand til Sorgenfri Slot anlagdes den første Lyngby Station langt fra Lyngby.

Kjøbenhavns Station (før man begyndte at bygge hovedbanegårde) lå også et stykke uden for Vesterport.

Virum Station (den nuværende placering) var et stykke væk fra Virum Landsby - faktisk ligner den operation man lavede der, den man nu har lavet med Laugø/Troldebakkerne: Det oprindelige standsningssted lå ved Virumgades krydsning i udkanten af landsbyen, og det flyttedes til et nyt boligområde man var ved at lave omkring det man midt ude på marken kaldte "Virum torv" selv om landsbyen lå nogle 100 meter væk.

Her i 1938:
[image]

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Uvidende borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/12 2021, 23:09 (1073 dage siden) @ Svend

Flot at få valgt en borgmester, som ikke har fulgt med i, hvad der sker i lokalområdet :-D :-D :-D

Ja det er flovt. Han kunne starte med at spørge den afgående, der som ejendomsmægler godt er klar over at den nye trinbrædt øger attraktionen ved det nye boligområde.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/12 2021, 23:07 (1073 dage siden) @ anders_vejby

https://www.tv2lorry.dk/gribskov/stor-mystik-om-nyaabnet-togstation-der-bor-jo-ingen-me...

Jeg forstår sådan set godt argumentet med at

1) hvad nytter den nye station nu, hvis der allerede fandtes en station (eller et trinbræt), nemlig Laugø
og 2) at det nok først er om et år at de første mennesker flytter ind.

Men for mig at se er det her også et godt eksempel på en manglende forståelse af kollektiv trafik som nogle politikere i Danmark har. Det er nemlig næsten altid klogere at bygge kollektiv transport først og boliger senere.

Hvis man gerne vil have at

1) flere mennesker i et vist område benytter sig af kollektiv transport og at
2) flere mennesker som allerede i forvejen er interessede i eller vante til at bruge offentlig trafik også flytter til dette område,

så skal der i forvejen være gode muligheder med hensyn til kollektiv transport INDEN projektet er afsluttet.

På den måde har man egentlig gjort det ret godt i det her tilfælde, synes jeg, borset fra at Lokaltoget selvfølgelig ikke er lige så attraktivt som en S-tog station, men det er der på nuværende tidspunkt heller ikke i Helsinge.

Det er beskæmmende at vores kommende borgmester ikke har større indblik i mekaniskerne omkring brug af kollektiv trafik.

Man har netop gjort det helt rigtigt her og sikret at der er noget af landets bedste skinnebårne kollektive trafik lige uden for døren så at sige.
Der er intet forgjort i at have trinbrædtet, hvis der ikke er nogen passagerer at tage op eller afsætte, for så stopper toget bare ikke. No harm done. Der skal trykkes "Stop" i toget, hvis man skal af og tændes et signal, hvis man skal på.
Og "Nej tak" til S-tog! Vi har en af landets mest veldrevne lokalbaner med en regularitet helt i top.
[image]

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af Jørgen Pagh Jensen, 18/12 2021, 23:25 (1073 dage siden) @ Michael Deichmann

Landets bedste skinnebårne kollektive trafik?? Ja, togene er pæne, og de kører til tiden. Men med topfart 75 km/t. Det er simpelthen ikke godt nok i 2021. Jeg ved godt, at emnet har været diskuteret utallige gange i dette forum, men det er altså stadig virkelig mærkeligt, at togene på Gribskovbanen snegler sig afsted, når det er lykkes at hæve farten på de allerfleste andre baner i Danmark.

Ja, der er nogle ubevogtede overskæringer i Gribskov, men det er der også i andre skove - løsninger findes - det koster penge, men det kan løses andre steder, så en dag kommer turen vel til Gribskovbanen.

Imens vi venter på, at Hillerød-motorvejen bliver forlænget...

Avatar

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/12 2021, 23:40 (1073 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Ja, der er nogle ubevogtede overskæringer i Gribskov, men det er der også i andre skove - løsninger findes - det koster penge, men det kan løses andre steder, så en dag kommer turen vel til Gribskovbanen.

Der render også en masse hjorte rundt i skoven - men OK - dem vil regeringen nu hegne inde bag et 2½m højt hegn.....
Jeg er ret sikker på at regularitet og rengøring i togene tæller højere hos de daglige brugere end om du kommer 1 - 1½ minut hurtigere til Hillerød. Det lange stræk på Gribskovbanen, hvor du kan have glæde af de 100 km/t er imellem Kagerup og Slotspavillonen og der er ca. 6 km. Resten af banen er stoppene så relativt tætte så de næppe vil kunne opnå de 100 km/t ret længe om overhovedet.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af Svend, 18/12 2021, 23:49 (1073 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja, der er nogle ubevogtede overskæringer i Gribskov, men det er der også i andre skove - løsninger findes - det koster penge, men det kan løses andre steder, så en dag kommer turen vel til Gribskovbanen.

Der render også en masse hjorte rundt i skoven - men OK - dem vil regeringen nu hegne inde bag et 2½m højt hegn.....
Jeg er ret sikker på at regularitet og rengøring i togene tæller højere hos de daglige brugere end om du kommer 1 - 1½ minut hurtigere til Hillerød. Det lange stræk på Gribskovbanen, hvor du kan have glæde af de 100 km/t er imellem Kagerup og Slotspavillonen og der er ca. 6 km. Resten af banen er stoppene så relativt tætte så de næppe vil kunne opnå de 100 km/t ret længe om overhovedet.

Ha, ha ..... ja der er personer som tror at enhver forøgelse af hastigheden giver stor effekter. F eks er der tudetosset at bruge penge på at forøge hastigheden til 120 km/t på den centrale del af S-togsnettet, så længe der standses ved alle stationer.

--
Svend

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af andersj, Aalborg, 18/12 2021, 23:54 (1073 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja, der er nogle ubevogtede overskæringer i Gribskov, men det er der også i andre skove - løsninger findes - det koster penge, men det kan løses andre steder, så en dag kommer turen vel til Gribskovbanen.

Der render også en masse hjorte rundt i skoven - men OK - dem vil regeringen nu hegne inde bag et 2½m højt hegn.....
Jeg er ret sikker på at regularitet og rengøring i togene tæller højere hos de daglige brugere end om du kommer 1 - 1½ minut hurtigere til Hillerød. Det lange stræk på Gribskovbanen, hvor du kan have glæde af de 100 km/t er imellem Kagerup og Slotspavillonen og der er ca. 6 km. Resten af banen er stoppene så relativt tætte så de næppe vil kunne opnå de 100 km/t ret længe om overhovedet.

Sådan som jeg lige ser det er der en udfordring med at nå fra Helsinge til Tisvildeleje og tilbage igen på en halv time. Derfor er det kun hvert andet tog der standser i enten Troldebakkerne eller Ørby og der vendes skarpt på tre minutter i Tisvildeleje.

Her kunne en højere hastighed sørge for at det vil være muligt at standse på begge trinbræt og give bare en smule buffer til at vende i Tisvildeleje.

--
Mvh Anders

Avatar

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/12 2021, 00:04 (1073 dage siden) @ andersj

Sådan som jeg lige ser det er der en udfordring med at nå fra Helsinge til Tisvildeleje og tilbage igen på en halv time. Derfor er det kun hvert andet tog der standser i enten Troldebakkerne eller Ørby og der vendes skarpt på tre minutter i Tisvildeleje.

Her kunne en højere hastighed sørge for at det vil være muligt at standse på begge trinbræt og give bare en smule buffer til at vende i Tisvildeleje.

Ikke destomindre lader det ikke til at være noget problem for Lokaltog. Hvis det var ville det kunne ses i regulariteten og det kan du ikke.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af andersj, Aalborg, 19/12 2021, 02:23 (1073 dage siden) @ Michael Deichmann

Sådan som jeg lige ser det er der en udfordring med at nå fra Helsinge til Tisvildeleje og tilbage igen på en halv time. Derfor er det kun hvert andet tog der standser i enten Troldebakkerne eller Ørby og der vendes skarpt på tre minutter i Tisvildeleje.

Her kunne en højere hastighed sørge for at det vil være muligt at standse på begge trinbræt og give bare en smule buffer til at vende i Tisvildeleje.

Ikke destomindre lader det ikke til at være noget problem for Lokaltog. Hvis det var ville det kunne ses i regulariteten og det kan du ikke.

Det er vel et problem i det omfang at man har været nødsaget til at fjerne muligheden for behovsstandsning på et trinbræt på hver afgang i dagtimerne for at kunne køre til tiden.

--
Mvh Anders

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af UTJ, 19/12 2021, 21:47 (1072 dage siden) @ andersj

Det er vel et problem i det omfang at man har været nødsaget til at fjerne muligheden for behovsstandsning på et trinbræt på hver afgang i dagtimerne for at kunne køre til tiden.

Netop ikke et problem. Kunderne er glade for at der er tog en gang i timen, fremfor at være sure over at der kun er tog som suser forbi.

--
ئۇلغىك

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af DTog, 19/12 2021, 00:06 (1073 dage siden) @ andersj

Ja, der er nogle ubevogtede overskæringer i Gribskov, men det er der også i andre skove - løsninger findes - det koster penge, men det kan løses andre steder, så en dag kommer turen vel til Gribskovbanen.

Der render også en masse hjorte rundt i skoven - men OK - dem vil regeringen nu hegne inde bag et 2½m højt hegn.....
Jeg er ret sikker på at regularitet og rengøring i togene tæller højere hos de daglige brugere end om du kommer 1 - 1½ minut hurtigere til Hillerød. Det lange stræk på Gribskovbanen, hvor du kan have glæde af de 100 km/t er imellem Kagerup og Slotspavillonen og der er ca. 6 km. Resten af banen er stoppene så relativt tætte så de næppe vil kunne opnå de 100 km/t ret længe om overhovedet.


Sådan som jeg lige ser det er der en udfordring med at nå fra Helsinge til Tisvildeleje og tilbage igen på en halv time. Derfor er det kun hvert andet tog der standser i enten Troldebakkerne eller Ørby og der vendes skarpt på tre minutter i Tisvildeleje.

Her kunne en højere hastighed sørge for at det vil være muligt at standse på begge trinbræt og give bare en smule buffer til at vende i Tisvildeleje.


Togene holder da relativt lang tid i Hillerød? Kan man ikke bare gøre holde tiden mindre i Hillerød og lidt længere i Tisvildeleje, så ville det løse det, og husk nu at lokaltog ikke standser på alle Stationer ligesom S tog men altså kun standser på specifikke Stationer også andre Stationer efter behov..

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af larsht, 19/12 2021, 00:17 (1073 dage siden) @ DTog

Ja, der er nogle ubevogtede overskæringer i Gribskov, men det er der også i andre skove - løsninger findes - det koster penge, men det kan løses andre steder, så en dag kommer turen vel til Gribskovbanen.

Der render også en masse hjorte rundt i skoven - men OK - dem vil regeringen nu hegne inde bag et 2½m højt hegn.....
Jeg er ret sikker på at regularitet og rengøring i togene tæller højere hos de daglige brugere end om du kommer 1 - 1½ minut hurtigere til Hillerød. Det lange stræk på Gribskovbanen, hvor du kan have glæde af de 100 km/t er imellem Kagerup og Slotspavillonen og der er ca. 6 km. Resten af banen er stoppene så relativt tætte så de næppe vil kunne opnå de 100 km/t ret længe om overhovedet.


Sådan som jeg lige ser det er der en udfordring med at nå fra Helsinge til Tisvildeleje og tilbage igen på en halv time. Derfor er det kun hvert andet tog der standser i enten Troldebakkerne eller Ørby og der vendes skarpt på tre minutter i Tisvildeleje.

Her kunne en højere hastighed sørge for at det vil være muligt at standse på begge trinbræt og give bare en smule buffer til at vende i Tisvildeleje.

Togene holder da relativt lang tid i Hillerød? Kan man ikke bare gøre holde tiden mindre i Hillerød og lidt længere i Tisvildeleje, så ville det løse det, og husk nu at lokaltog ikke standser på alle Stationer ligesom S tog men altså kun standser på specifikke Stationer også andre Stationer efter behov..

Du ved godt der er enkeltspor ikke?
Det ser så grimt ud hvis togene ikke mødes på stationerne når der er enkeltspor.......

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af DTog, 19/12 2021, 00:22 (1073 dage siden) @ larsht

Ja, der er nogle ubevogtede overskæringer i Gribskov, men det er der også i andre skove - løsninger findes - det koster penge, men det kan løses andre steder, så en dag kommer turen vel til Gribskovbanen.

Der render også en masse hjorte rundt i skoven - men OK - dem vil regeringen nu hegne inde bag et 2½m højt hegn.....
Jeg er ret sikker på at regularitet og rengøring i togene tæller højere hos de daglige brugere end om du kommer 1 - 1½ minut hurtigere til Hillerød. Det lange stræk på Gribskovbanen, hvor du kan have glæde af de 100 km/t er imellem Kagerup og Slotspavillonen og der er ca. 6 km. Resten af banen er stoppene så relativt tætte så de næppe vil kunne opnå de 100 km/t ret længe om overhovedet.


Sådan som jeg lige ser det er der en udfordring med at nå fra Helsinge til Tisvildeleje og tilbage igen på en halv time. Derfor er det kun hvert andet tog der standser i enten Troldebakkerne eller Ørby og der vendes skarpt på tre minutter i Tisvildeleje.

Her kunne en højere hastighed sørge for at det vil være muligt at standse på begge trinbræt og give bare en smule buffer til at vende i Tisvildeleje.

Togene holder da relativt lang tid i Hillerød? Kan man ikke bare gøre holde tiden mindre i Hillerød og lidt længere i Tisvildeleje, så ville det løse det, og husk nu at lokaltog ikke standser på alle Stationer ligesom S tog men altså kun standser på specifikke Stationer også andre Stationer efter behov..


Du ved godt der er enkeltspor ikke?
Det ser så grimt ud hvis togene ikke mødes på stationerne når der er enkeltspor.......


Ja altså har taget lokaltog før… altså mener, man kan jo gøre ligesom på nordvestbanen hvor togene fra København mod Kalundborg holder lidt ekstra tid for at give plads til toget mod København, der er jo kun timedrift det kan jo godt lade sig gøre og turen mellem Hillerød og Tisvildeleje er altså ikke mere end 30 min…. Men så kommer vi så til 30 mins drift i hverdagene.. oops den var ikke tænkt grundigt nok over.. men 3 min? Altså det kan umuligt være så slemt? Et lokaltogs lint 41 togsæt er mini i forhold til andre tog..

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af larsht, 19/12 2021, 00:34 (1073 dage siden) @ DTog

Ja, der er nogle ubevogtede overskæringer i Gribskov, men det er der også i andre skove - løsninger findes - det koster penge, men det kan løses andre steder, så en dag kommer turen vel til Gribskovbanen.

Der render også en masse hjorte rundt i skoven - men OK - dem vil regeringen nu hegne inde bag et 2½m højt hegn.....
Jeg er ret sikker på at regularitet og rengøring i togene tæller højere hos de daglige brugere end om du kommer 1 - 1½ minut hurtigere til Hillerød. Det lange stræk på Gribskovbanen, hvor du kan have glæde af de 100 km/t er imellem Kagerup og Slotspavillonen og der er ca. 6 km. Resten af banen er stoppene så relativt tætte så de næppe vil kunne opnå de 100 km/t ret længe om overhovedet.


Sådan som jeg lige ser det er der en udfordring med at nå fra Helsinge til Tisvildeleje og tilbage igen på en halv time. Derfor er det kun hvert andet tog der standser i enten Troldebakkerne eller Ørby og der vendes skarpt på tre minutter i Tisvildeleje.

Her kunne en højere hastighed sørge for at det vil være muligt at standse på begge trinbræt og give bare en smule buffer til at vende i Tisvildeleje.

Togene holder da relativt lang tid i Hillerød? Kan man ikke bare gøre holde tiden mindre i Hillerød og lidt længere i Tisvildeleje, så ville det løse det, og husk nu at lokaltog ikke standser på alle Stationer ligesom S tog men altså kun standser på specifikke Stationer også andre Stationer efter behov..


Du ved godt der er enkeltspor ikke?
Det ser så grimt ud hvis togene ikke mødes på stationerne når der er enkeltspor.......

Ja altså har taget lokaltog før… altså mener, man kan jo gøre ligesom på nordvestbanen hvor togene fra København mod Kalundborg holder lidt ekstra tid for at give plads til toget mod København, der er jo kun timedrift det kan jo godt lade sig gøre og turen mellem Hillerød og Tisvildeleje er altså ikke mere end 30 min…. Men så kommer vi så til 30 mins drift i hverdagene.. oops den var ikke tænkt grundigt nok over.. men 3 min? Altså det kan umuligt være så slemt? Et lokaltogs lint 41 togsæt er mini i forhold til andre tog..

Glæder mig du kunne se det var en dårlig idé du havde :)

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af 1993matias ⌂, KH, 19/12 2021, 21:09 (1072 dage siden) @ DTog

For at svare på dit spørgsmpl (til forskel fra andre bedrevidende her i forum):

Man kan ikke køre tidligere fra Hillerød, da det skal passe med krydsningerne på vejen. Der krydses med toget fra Tisvildeleje i Helsinge, der dermed er blevet knudepunkt i R-nettet. Fire buslinjer og lokalbananen mødes hver halve time i Helsinge. Det passer så lige med, at man kan nå til Tisvildeleje på 13 minutter og have en vendetid på fire minutter.

Her ville en højere hastighed muligvis give 1-2 minutter mere. Men hvis rettidigheden allerede er høj, så giver det jo ikke særligt meget økonomisk mening at bruge mange millioner kroner på en hastighedsopgradering. Specielt, når budgettet for Lokaltog er så absurd stramt i forvejen.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Avatar

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/12 2021, 09:24 (1072 dage siden) @ DTog

Togene holder da relativt lang tid i Hillerød? Kan man ikke bare gøre holde tiden mindre i Hillerød og lidt længere i Tisvildeleje, så ville det løse det, og husk nu at lokaltog ikke standser på alle Stationer ligesom S tog men altså kun standser på specifikke Stationer også andre Stationer efter behov..

Nu er det ikke et problem i Tisvildeleje! Kun for teoretikere her i Forum.
Og afgange og ankomster er bundet af ankomst og afgang for S-tog i Hillerød.

Since it works - please don't fix it!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af AVZ, 19/12 2021, 12:08 (1072 dage siden) @ DTog

Er 4 minutter lang tid? ? Togene skifter til den anden gren i dagtimerne.

Vh Allan

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af anders_vejby, 19/12 2021, 02:20 (1073 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af anders_vejby, 19/12 2021, 02:32

Og "Nej tak" til S-tog! Vi har en af landets mest veldrevne lokalbaner med en regularitet helt i top.

Det er jeg sådan set enig i, samtidig med at det på nuværende tidspunkt ville være alt for omkostningsfuldt at forlænge s-toget til Helsinge.

Men en ting som man godt kunne gøre (uden at sprænge budgettet), det ville være at gøre strækningen klar til hyppigere afgange (fx. hver 15. eller 20. minut, på hverdage), fordi det er helt klart noget der kunne være med til tiltrække flere folk til Lokaltoget.

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af Jørgen Pagh Jensen, 19/12 2021, 15:15 (1072 dage siden) @ anders_vejby

Men en ting som man godt kunne gøre (uden at sprænge budgettet), det ville være at gøre strækningen klar til hyppigere afgange (fx. hver 15. eller 20. minut, på hverdage), fordi det er helt klart noget der kunne være med til tiltrække flere folk til Lokaltoget.

Budgettet til Lokaltog er faktisk for længst sprængt. Bl.a. måtte halvtimes driften på lørdage på Tisvildeleje grenen spares væk sidste år. Det er vist kun pgra ekstra Corona-tilskud fra staten, at yderligere nedskæringer er blevet undgået.

Hyppigere afgange vil kræve anlæg af mindst tre nye krydsningsstationer + anskaffelse af flere tog og ansættelse af mere personale. Det vil helt sikkert give flere passagerer, men nok til at dække udgifterne? Næppe!

Så vil nok være billigere og mere realistisk at øge hastigheden. Selvfølgelig vil tidsbesparelsen kun være få minutter, men man gjorde det jo på den nærliggende Frederiksværkbane, her ligger stationerne også tæt, men der er dog en tidsbesparelse.

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af Frank Poulsen, 19/12 2021, 16:25 (1072 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Hyppigere afgange vil kræve anlæg af mindst tre nye krydsningsstationer + anskaffelse af flere tog og ansættelse af mere personale. Det vil helt sikkert give flere passagerer, men nok til at dække udgifterne? Næppe!

Men det er jo så spørgsmålet med offentlig trafik. Er det meningen at udgifter og indtægter skal gå op, eller er det en del af hele samfundets udgifter for at forbedre samfundet... Jeg mener jo det sidste og at man ikke altid kan stille tingene sådan op om udgifterne dækkes af indtægter. Ikke kun i hvert fald, men skal ses i et større billede. I min verden.

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af anders_vejby, 19/12 2021, 17:13 (1072 dage siden) @ Frank Poulsen

Men det er jo så spørgsmålet med offentlig trafik. Er det meningen at udgifter og indtægter skal gå op, eller er det en del af hele samfundets udgifter for at forbedre samfundet... Jeg mener jo det sidste og at man ikke altid kan stille tingene sådan op om udgifterne dækkes af indtægter. Ikke kun i hvert fald, men skal ses i et større billede. I min verden.

Meget enig. Og jeg ved godt at det faktiske budget allerede er sprængt, men det er jo fordi Lokalbanerne er underfinansierede (selvom Gribskovbanen nok står i en bedre situation end mange andre gør).

Ja, anlæg af krydsningsstationer, flere tog og mere personale, det koster penge, men det giver god mening, både samfundsøkonomisk og mht. til klimaet/trængslen, og så ville det selvfølgelig også være betydeligt billigere end at forlænge s-toget.

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station

af Jørgen Pagh Jensen, 21/12 2021, 22:18 (1070 dage siden) @ anders_vejby

- giver det god mening, samfundsøkonomisk? Har du kendskab til en beregning, som dokumenterer dette? Før et hvert større offentligt anlæg, skal der jo laves en analyse af det samfundsmæssige afkast.
Den analyse har du allerede foretaget?
Må vi se tallene?

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak