Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

K23 Jylland/fyn (Generelt)

af Andrew_J, 17/12 2021, 21:34 (1074 dage siden)

Nu kan jeg se i andre tråde at der er udkast til Sjælland i K23, Hvilke udkast er er i Jylland og på fyn?

Vender DSB retur til FH?
indføres der nyt lyntogssystem.

Nyt IC system eller hvordan vil K23 se ud for jylland.

K23 Jylland/fyn

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 17/12 2021, 21:46 (1074 dage siden) @ Andrew_J

Kan ikke forestille mig at det kan betale sig at videreudvikle på K23-udkast før der er indhøstet mindst en måneds erfaringer med K22.

Der er mangt og meget I K22 der har haft potentiale til at gå anderledes end forventet ved udformningen af K22. En måneds drift vil give bedre forudsætninger for at lave K23 rigtigt.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

K23 Jylland/fyn

af DTog, 17/12 2021, 21:46 (1074 dage siden) @ Andrew_J

Nu kan jeg se i andre tråde at der er udkast til Sjælland i K23, Hvilke udkast er er i Jylland og på fyn?

Vender DSB retur til FH?

Hej, jeg ved ikke om der sker de største ændringer på Jylland og Fyn. Jeg har ihverfald kun fundet noget på Sjælland
https://edagsorden.regionh.dk/cms/HtmlPublication-6145/enclosures/13.pdf
Jeg tror mest at det er fordi der ikke kommer køreledning nord for Fredericia før i 2027.. men det er bare gæt

K23 Jylland/fyn

af andersj, Aalborg, 18/12 2021, 00:26 (1074 dage siden) @ Andrew_J

Jeg tror ikke der kommer de store ændringer før der er ETCS mellem Aalborg Lufthavn og Aarhus i 2024 (K25).

Region Nordjylland har frabedt sig fjerntog til Frederikshavn, så de kommer ikke tilbage. Det vil dog være muligt at køre dem på regionens "vilkår" når der er ETCS mellem Aalborg og Aarhus, da de så skal supplere og ikke erstatte et NJ-tog mellem Aalborg og Frederikshavn.

De fleste ændringer der er planlagt afventer forskellige ting:
- Aalborg Nærbane til Hobro afventer ETCS
- Halvtimedrift på lyntog København-Aalborg Lufthavn afventer ETCS
- Timedrift til Sønderborg afventer beslutning omkring evt. betjening af Flensburg-Tinglev med tysk materiel
- Eventuel udvidelse af driften i Arriva-land afventer levering af batteritog til Midtjyske Jernbaner og dermed frigørelse af de fire Desiro togsæt.

--
Mvh Anders

K23 Jylland/fyn

af Niels Bak, 18/12 2021, 02:21 (1074 dage siden) @ Andrew_J

Vender DSB retur til FH?

Helt generelt skal man vel ikke forvente sig nogen udvidelse af driften fra DSB på diesel-strækninger. Indtil der kommer eldrift over Storstrømmen og til Århus/Ålborg er dieselflåden ret hårdt spændt for, så der er ikke rigtig tog til det.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak