Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

"Hul" i nummerrækken af litra EB (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 17/12 2021, 21:26 (1078 dage siden)

Jeg har studeret rækken af DSB litra EB, og kan se at der er et hul i nummerrækken mellem EB 3226 og EB 3235. I alt otte numre mangler!
Er der en logisk forklaring på dette?


https://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=EB&typenr=


Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Avatar

"Hul" i nummerrækken af litra EB

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 17/12 2021, 22:02 (1078 dage siden) @ Erik H

Jeg har studeret rækken af DSB litra EB, og kan se at der er et hul i nummerrækken mellem EB 3226 og EB 3235. I alt otte numre mangler!
Er der en logisk forklaring på dette?

Der har været forskellige teorier. Den efter min vurdering mest sandsynlige er, at de afventer tysk godkendelse så de kan benyttes til de internationale tog til Hamborg sammen med Talgovognene.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

"Hul" i nummerrækken af litra EB

af Togsøn, 18/12 2021, 10:48 (1077 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej Michael.

Jeg forstår ikke hvorfor er alle ikke bare Tysk og Dansk godkendt fra starten af, må da være det nemmeste.

Så har man ikke nogle lok til det ene og andet ?

Den Tyske godkendelse er jo bare noget en Vectron får, den har har mange hundrede Vectron fået for længe siden.

Så kunne de også selv have kørt herop.

Jeg undres !

Hilsen Erling.

Avatar

"Hul" i nummerrækken af litra EB

af Erik H, Frederikssund, 18/12 2021, 11:11 (1077 dage siden) @ Togsøn

Jeg undres også!

Jeg ved at transporten fra Tyskland til Danmark foregår med et lokomotiv fra en "fremmed operatør" (som det så smukt betegnes) da transporten betegnes som godstransport. Dette er der skrevet om på dette forum. Man tager sig til hovedet, og krummer tæer i skoene, over ting som denne, og det er der sikkert også mange andre der gør.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

"Hul" i nummerrækken af litra EB

af mikkelwf, 18/12 2021, 11:52 (1077 dage siden) @ Erik H

Jeg undres også!

Jeg ved at transporten fra Tyskland til Danmark foregår med et lokomotiv fra en "fremmed operatør" (som det så smukt betegnes) da transporten betegnes som godstransport. Dette er der skrevet om på dette forum. Man tager sig til hovedet, og krummer tæer i skoene, over ting som denne, og det er der sikkert også mange andre der gør.

Mvh.
Erik H

Jeg forstår ærlig talt ikke hvad du tager dig til hovedet over her eller ikke forstår ift. transport af nye lokomotiver.. Du mener helt seriøst DSB selv skal hente dem i München? DSB er ikke godkendt til kørsel med gods, hverken i DK eller Tyskland, og de har ingen lokoførere til jobbet.

Så hvis de selv skulle hente dem skulle de have styr på al dette først.

Men jeg kan da godt se det er total åndssvagt at hyre en "fremmed speditør" til opgaven når denne nu har det rigtige materiel, godkendelser og mandskab direkte til rådighed. Nej vi skal da have DSB med flag og hornmusik til at køre transporten fra München direkte ind på centralværkstedet. Nu tager jeg mig til hovedet.. ;)

Desuden er det ret praktisk at få en 3. part til at transportere ift. forsikring af forsendelsen under transport.

Avatar

"Hul" i nummerrækken af litra EB

af Erik H, Frederikssund, 18/12 2021, 11:58 (1077 dage siden) @ mikkelwf

Nedenstående er noget vås:

Nej vi skal da have DSB med flag og hornmusik til at køre transporten fra München direkte ind på centralværkstedet. Nu tager jeg mig til hovedet.. ;)

Hvis det er så forbudt i Tyskland, så kan lokomotivet der har trukke de pågældende EB´ere til dan dansk-tyske grænse bare afkobles i Padborg, og EB´erne kan selv køre resten ad vejen til CvK.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

"Hul" i nummerrækken af litra EB

af bth, 18/12 2021, 12:45 (1077 dage siden) @ Erik H

Nedenstående er noget vås:

Nej vi skal da have DSB med flag og hornmusik til at køre transporten fra München direkte ind på centralværkstedet. Nu tager jeg mig til hovedet.. ;)

Hvis det er så forbudt i Tyskland, så kan lokomotivet der har trukke de pågældende EB´ere til dan dansk-tyske grænse bare afkobles i Padborg, og EB´erne kan selv køre resten ad vejen til CvK.

Mvh.
Erik H

Hej!

Ville du købe og overtage ansvaret for en ny bil, direkte fra autotransportvognen? Altså uden om forhandleres klargøring og prøvekørsel ?
Det ville du sandsynligvis ikke og jeg er helt overbevist om at DSB har det på præcis samme måde når det gælder køb af nye lokomotiver.

Så det der med nogle øjne opleves som ulogisk kan med andre øjne være det eneste rigtige :-)

/Bjørn

"Hul" i nummerrækken af litra EB

af andersj, Aalborg, 18/12 2021, 15:55 (1077 dage siden) @ Erik H

Nedenstående er noget vås:

Nej vi skal da have DSB med flag og hornmusik til at køre transporten fra München direkte ind på centralværkstedet. Nu tager jeg mig til hovedet.. ;)

Hvis det er så forbudt i Tyskland, så kan lokomotivet der har trukke de pågældende EB´ere til dan dansk-tyske grænse bare afkobles i Padborg, og EB´erne kan selv køre resten ad vejen til CvK.

Mvh.
Erik H

De er også kørt for egen kraft til København de gange hvor Hectorrail havde en lokomotivfører med Vectron licens.

--
Mvh Anders

"Hul" i nummerrækken af litra EB

af OD, Od ⌂, 18/12 2021, 16:48 (1077 dage siden) @ andersj

Nedenstående er noget vås:

Nej vi skal da have DSB med flag og hornmusik til at køre transporten fra München direkte ind på centralværkstedet. Nu tager jeg mig til hovedet.. ;)

Hvis det er så forbudt i Tyskland, så kan lokomotivet der har trukke de pågældende EB´ere til dan dansk-tyske grænse bare afkobles i Padborg, og EB´erne kan selv køre resten ad vejen til CvK.

Mvh.
Erik H


De er også kørt for egen kraft til København de gange hvor Hectorrail havde en lokomotivfører med Vectron licens.

Handler det ikke om, om maskinerne - der vist godkendes enkeltvis - har fået en DK godkendelse? Jeg har i hvert fald mere end en gang, set en transport til København med 241 i front og en fører med Vectron licens.

"Hul" i nummerrækken af litra EB

af QN903Qnr0779, 18/12 2021, 17:19 (1077 dage siden) @ OD, Od

Handler det ikke om, om maskinerne - der vist godkendes enkeltvis - har fået en DK godkendelse? Jeg har i hvert fald mere end en gang, set en transport til København med 241 i front og en fører med Vectron licens.

Jo, det handler det også om, altså at det enkelte individ skal registreres som værende identisk med et typegodkendt individ inden det må ibrugtages i hvert enkelt land. Og så handler det generelt (til Erik H og Togsøn, som begge bare gætter) om at Vectron findes i mange varianter med forskellige landepakker, og at hver enkelt variant skal registreres i hvert enkelt land hvor det skal køre. Så en floskel som at "Den Tyske godkendelse er jo bare noget en Vectron får" (Togsøn) er det rene sludder, ligesom "så kan lokomotivet der har trukke de pågældende EB´ere til dan dansk-tyske grænse bare afkobles i Padborg, og EB´erne kan selv køre resten ad vejen til CvK" (Erik H).

Alt det der 'bare bare', eksisterer kun i fantasien hos de som ikke kender noget til, hvordan godkendelse af nye køretøjer foregår.

Avatar

"Hul" i nummerrækken af litra EB

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/12 2021, 22:54 (1077 dage siden) @ Togsøn

Hej Michael.

Jeg forstår ikke hvorfor er alle ikke bare Tysk og Dansk godkendt fra starten af, må da være det nemmeste.

Nej, for man skal ikke bruge den tyske godkendelse før man får Talgo vognene. Og de danske Vectron er ikke automatisk godkendte i Tyskland (eller Sverige for den sags skyld) fordi der er andre Vectron godkendt i de lande, for det er blandt andet kombinationen af signalsystemer der er indbygget i lokomotiverne, der afviger.
De Vectron DSB har modtaget indtil nu har en eller andet ETCS version + DK-STM, så de kan køre på dansk ATC. De tyske har en eller anden ETCS version (formentlig?) og Indusi-STM (Og de svenske ETCS + S-STM). De 8 lokomotiver, der skal kunne køre i Tyskland skal have ETCS + DK-STM + D-STM til Indusi og den kombi skal de tyske jernbanemyndigheder godkende.

Det er jo ikke Märklinbaner og lokomotiver vi har at gøre med her.....:-D :-D :-D

PS: Sverige er bare nævnt for eksemplets skyld - DSB skal ikke køre til Sverige med deres EB. Hvad skulle de der efter med dem?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

"Hul" i nummerrækken af litra EB

af steenth, 19/12 2021, 00:04 (1077 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej Michael.

Jeg forstår ikke hvorfor er alle ikke bare Tysk og Dansk godkendt fra starten af, må da være det nemmeste.

Nej, for man skal ikke bruge den tyske godkendelse før man får Talgo vognene. Og de danske Vectron er ikke automatisk godkendte i Tyskland (eller Sverige for den sags skyld) fordi der er andre Vectron godkendt i de lande, for det er blandt andet kombinationen af signalsystemer der er indbygget i lokomotiverne, der afviger.
De Vectron DSB har modtaget indtil nu har en eller andet ETCS version + DK-STM, så de kan køre på dansk ATC. De tyske har en eller anden ETCS version (formentlig?) og Indusi-STM (Og de svenske ETCS + S-STM). De 8 lokomotiver, der skal kunne køre i Tyskland skal have ETCS + DK-STM + D-STM til Indusi og den kombi skal de tyske jernbanemyndigheder godkende.

Det hænger ikke sammen. Når der er ETCS så der ikke mange afvigelser. Hvis et tog har baseline 3 uanset version kan den bruges på alle strækninger med baseline 3. Der kan godt være forskelle i software-versioner, som løser nogle problemer, men det testes imod en testsuite, så det kan godkendes på tværs af lande.

Der er et interface til STM, så man ikke skal teste kombinationer af STM. Og der også en procedure, hvordan man skifter fra et til andet system, hvor man lader ETCS systemet at håndtere skiftet. Det gør simplere at teste af om det virker efter hensigten.

Der udover har litra EB en tysk STM med både PZB og LZB... Spørgsmål hvor meget LZB vil blive brugt, når man skal forbi Hamborg for at finde en strækning med det. Og der er planer om at afvikle LZB......

Men det skal leveres 8 togstammer med Talgo-vogne.. Så der skal bruges 16 lokomotiver til trafikken. 8 lokomotiver er ikke nok til den trafik...

PS: Sverige er bare nævnt for eksemplets skyld - DSB skal ikke køre til Sverige med deres EB. Hvad skulle de der efter med dem?

Der er option på et par lokomotiver mere, hvis DSB skal køre nattog til Sverige. Men det ligner at den option ikke er brugt endnu. Men stadig kan kan forberede flere lokomotiver til brug i Sverige uden at have alt på plads ved leveringen. Som fx STM-SE ikke nødvendig før det skal bruges.

"Hul" i nummerrækken af litra EB

af Peer Pedersen, 19/12 2021, 05:21 (1076 dage siden) @ Togsøn

De Tjekkiske Vectron lokomotiver har i flere år været godkendt til kørsel i Tyskland og kører dagligt imellem Prag og Hamburg, det havde for os været en fantastisk forbedring hvis Vectron lokomotiverne fra Tjekkiet, Danske eller udenlandske var godkendt til kørsel i Danmark, således at tog kunne gennemføres uden togskift, lokskift, København, Hamburg, Berlin, Dresden, Prag.
Det ville helt sikkert øge efterspørgslen af passagerer til de nævnte byer med opland.
Det Togsøn beskriver er ikke fantasier eller drømme men udtryk for en manglende fremsynethed hos danske og udenlandske indkøbere, myndigheder og mangel på samarbejde jernbaneselskaberne imellem.

"Hul" i nummerrækken af litra EB

af steenth, 18/12 2021, 00:49 (1078 dage siden) @ Erik H

Jeg har studeret rækken af DSB litra EB, og kan se at der er et hul i nummerrækken mellem EB 3226 og EB 3235. I alt otte numre mangler!
Er der en logisk forklaring på dette?

De 8 lokomotiver skal bygges til at kunne kører i Sverige... Og der er nogle svenske krav, som er bedst at gøre det ved produktion af dem. Fx skal de kunne klare mødet med en Elg..

"Hul" i nummerrækken af litra EB

af bth, 18/12 2021, 11:04 (1077 dage siden) @ steenth

Jeg har studeret rækken af DSB litra EB, og kan se at der er et hul i nummerrækken mellem EB 3226 og EB 3235. I alt otte numre mangler!
Er der en logisk forklaring på dette?

De 8 lokomotiver skal bygges til at kunne kører i Sverige... Og der er nogle svenske krav, som er bedst at gøre det ved produktion af dem. Fx skal de kunne klare mødet med en Elg..

Det der er altså noget sludder... Der er IKKE særlige krav til kollisioner med Elge, Vaskebjørne eller andre dyr.

Der kører masser af Vectroner rundt i Sverige hvoraf mindst to også er godkendte i Danmark.

Der er ganske vist nogle jernbanevirksomheder der ønsker Elgsikring af akermandshanerne, eller luftslanger flyttet op af hensyn til sne, men det har grundlæggende intet med godkendelsen at gøre.

Så der må være en anden forklaring på hvorfor der er "hul" i leveranceserien.

/Bjørn

"Hul" i nummerrækken af litra EB

af Jens N, Fredericia, 18/12 2021, 11:55 (1077 dage siden) @ bth

Det der er altså noget sludder... Der er IKKE særlige krav til kollisioner med Elge, Vaskebjørne eller andre dyr.

Der er noget med en kuldetest der skal kunne gennemføres, såfremt lokomotiverne ønskes benyttet nord for en bestemt linje i Sverige.
EG3100 og BR185 har begge været kuldetesten igennem i Nordsverige før idriftsættelse.
Jeg kender ikke de forudgående test for Vectron.

Der er ganske vist nogle jernbanevirksomheder der ønsker Elgsikring af akermandshanerne, eller luftslanger flyttet op af hensyn til sne, men det har grundlæggende intet med godkendelsen at gøre.

Det ses på en del af de BR185 der kører i Skandinavien pt.
BR185.332-334 samt 404-406 har særlig kraftig sikring af Ackermannhanerne, samt propper i holderne, så der ikke kommer sne i slangerne, efter ønske fra den oprindelige køber.
De øvrige BR185 fra denne levering (321-331 og 335-403) har ikke en tilsvarende sikring, men må køre i samme områder.

Mvh. Jens

"Hul" i nummerrækken af litra EB

af bth, 18/12 2021, 12:41 (1077 dage siden) @ Jens N

Der er noget med en kuldetest der skal kunne gennemføres, såfremt lokomotiverne ønskes benyttet nord for en bestemt linje i Sverige.
EG3100 og BR185 har begge været kuldetesten igennem i Nordsverige før idriftsættelse.
Jeg kender ikke de forudgående test for Vectron.

Mvh. Jens

Hej Jens!

Jo ifm typegodkendelsen skal en leverandør af køretøjer bestemme sig for hvilken temperaturzone køretøjet skal godkendes i, T1 = -25 - +40, T2 = -40 - +35, T3 = -25 - +45

Jeg går ud fra, og deri ligger at jeg ikke ved det, at både EG, BR185 og Vectron er godkendt til mindst T2.

HectorRail kører dagligt godstog på Malmbanen med Vectron, og her er man ind i mellem under -25g

/Bjørn

"Hul" i nummerrækken af litra EB

af QN903Qnr0779, 18/12 2021, 17:04 (1077 dage siden) @ Jens N

Jeg kender ikke de forudgående test for Vectron.

Vectron blev vintertestet i Sverige i 2012, og efterfølgende i Finland gennem flere vintre.

Der er ganske vist nogle jernbanevirksomheder der ønsker Elgsikring af akermandshanerne, eller luftslanger flyttet op af hensyn til sne, men det har grundlæggende intet med godkendelsen at gøre.


Det ses på en del af de BR185 der kører i Skandinavien pt.
BR185.332-334 samt 404-406 har særlig kraftig sikring af Ackermannhanerne, samt propper i holderne, så der ikke kommer sne i slangerne, efter ønske fra den oprindelige køber.
De øvrige BR185 fra denne levering (321-331 og 335-403) har ikke en tilsvarende sikring, men må køre i samme områder.

Transportstyrelsens nationale svenske krav fremgår af kapitel 4 her https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/regler/jarnvag/kompletterande-upp... Som det fremgår er beskyttelse i.f.t. kollisioner med større dyr ikke et krav, men noget operatøren fornuftigt vælger til, hvis lokomotivet skal køre i elg- eller rensdyr-udsatte områder. Derimod er det et krav at lokomotivet på tilfredsstillende vis skal have 'bestået' en vintertest, hvis det skal køre i områder hvor temperaturen kan forventes at synke under -25 grader C.

"Hul" i nummerrækken af litra EB

af Jan Kardell, 18/12 2021, 14:49 (1077 dage siden) @ bth

Jeg har studeret rækken af DSB litra EB, og kan se at der er et hul i nummerrækken mellem EB 3226 og EB 3235. I alt otte numre mangler!
Er der en logisk forklaring på dette?

De 8 lokomotiver skal bygges til at kunne kører i Sverige... Og der er nogle svenske krav, som er bedst at gøre det ved produktion af dem. Fx skal de kunne klare mødet med en Elg..


Det der er altså noget sludder... Der er IKKE særlige krav til kollisioner med Elge, Vaskebjørne eller andre dyr.

Der kører masser af Vectroner rundt i Sverige hvoraf mindst to også er godkendte i Danmark.


Vilka två är det? Jag känner inte till några. Det jag vet är att Hector har genomfört olika provkörningar i Danmark med utrustade lok, men det betyder inte att dom är godkända, utan att de har körts med tillstånd som gäller endast de prov som ska göras.

Der er ganske vist nogle jernbanevirksomheder der ønsker Elgsikring af akermandshanerne, eller luftslanger flyttet op af hensyn til sne, men det har grundlæggende intet med godkendelsen at gøre.

Så der må være en anden forklaring på hvorfor der er "hul" i leveranceserien.

/Bjørn

Jag tror (men vet inte) att varje kombination av ETCS+STM:er inklusive specifika programvaruversioner kräver ett godkännande, och i Tyskland så verkar allt sådant vara omfattande och besvärligt. Och ETCS + indusi-STM + dansk ATC-STM har inte godkänts tidigare. Kanske är det också andra versioner av programvara i ETCS eller loket. Så det är inte bara att hänga på en STM till och köra.

Ett annat exempel är att när Hectors TRAXX-lok var nya så kunde man inte få samma version av lokens programvara samtidigt godkänd i både Danmark och Norge. Alltså blev man tvungen att byta lok till ett identiskt men med annan programvaruversion i Sverige för tåg mellan Tyskland och Norge... Detta är sedan länge löst, men det tog ett tag.

"Hul" i nummerrækken af litra EB

af QN903Qnr0779, 18/12 2021, 17:23 (1077 dage siden) @ Jan Kardell

Jag tror (men vet inte) att varje kombination av ETCS+STM:er inklusive specifika programvaruversioner kräver ett godkännande, och i Tyskland så verkar allt sådant vara omfattande och besvärligt. Och ETCS + indusi-STM + dansk ATC-STM har inte godkänts tidigare. Kanske är det också andra versioner av programvara i ETCS eller loket. Så det är inte bara att hänga på en STM till och köra.

Eksakt.

"Hul" i nummerrækken af litra EB

af OLL, Ballerup, 18/12 2021, 11:36 (1077 dage siden) @ steenth

Jeg har studeret rækken af DSB litra EB, og kan se at der er et hul i nummerrækken mellem EB 3226 og EB 3235. I alt otte numre mangler!
Er der en logisk forklaring på dette?

De 8 lokomotiver skal bygges til at kunne kører i Sverige... Og der er nogle svenske krav, som er bedst at gøre det ved produktion af dem. Fx skal de kunne klare mødet med en Elg..

Og hvor sikkert er dette? Hverken udbud, tillægsdokumenter eller udmeldinger antyder at DSB's EB'ere skal have svensk ATC/S-STM indbygget.

"Hul" i nummerrækken af litra EB

af Carsten, 18/12 2021, 18:07 (1077 dage siden) @ OLL

Og hvor sikkert er dette? Hverken udbud, tillægsdokumenter eller udmeldinger antyder at DSB's EB'ere skal have svensk ATC/S-STM indbygget.

Hej OLL

Du har fat i den rigtige ende...
Litra EB med udrustning til kørsel i Sverige er droppet for længe siden.

Mvh

Carsten

Hvor har Railcolor denne viden fra?

af OLL, Ballerup, 21/12 2021, 14:36 (1074 dage siden) @ Carsten

Citat fra artikel angående Akiems køb af 20 MS Vectron

As Siemens is currently developing and testing new “bridge” versions of the Vectron for DSB (DE-DK-SE/NO)...

Akiem køber 20 MS Vectron

Hvor har Railcolor denne viden fra?

af Henning Makholm ⌂, 21/12 2021, 14:53 (1074 dage siden) @ OLL

Citat fra artikel angående Akiems køb af 20 MS Vectron

As Siemens is currently developing and testing new “bridge” versions of the Vectron for DSB (DE-DK-SE/NO)...

Det turde være velkendt for læsere her i forummet/tråden at rygter om dette (til tider opgraderet fra rygter til ihærdige påstande) ihvertfald findes. Måske har Railcolor hørt samme rygte, uanset om det nu har virkelighed bag sig eller ej. Sætningen udtrykkeligt markeret som en redaktionel kommentar og giver sig så vidt jeg kan se mere ud for at være analyse end faktatjekket journalistik.

--
Henning Makholm

Hvor har Railcolor denne viden fra?

af OLL, Ballerup, 21/12 2021, 15:30 (1074 dage siden) @ Henning Makholm

Citat fra artikel angående Akiems køb af 20 MS Vectron

As Siemens is currently developing and testing new “bridge” versions of the Vectron for DSB (DE-DK-SE/NO)...


Det turde være velkendt for læsere her i forummet/tråden at rygter om dette (til tider opgraderet fra rygter til ihærdige påstande) ihvertfald findes. Måske har Railcolor hørt samme rygte, uanset om det nu har virkelighed bag sig eller ej. Sætningen udtrykkeligt markeret som en redaktionel kommentar og giver sig så vidt jeg kan se mere ud for at være analyse end faktatjekket journalistik.

Jeg er enig på mange punkter. Min undren kommer bare af at det er fra en meget velkendt og vel renommeret journalist i jernbaneverdenen, som normalt har styr på sine fakta.

Hvor har Railcolor denne viden fra?

af Niels Bak, 21/12 2021, 20:03 (1074 dage siden) @ Henning Makholm

Citat fra artikel angående Akiems køb af 20 MS Vectron

As Siemens is currently developing and testing new “bridge” versions of the Vectron for DSB (DE-DK-SE/NO)...


Det turde være velkendt for læsere her i forummet/tråden at rygter om dette (til tider opgraderet fra rygter til ihærdige påstande) ihvertfald findes. Måske har Railcolor hørt samme rygte, uanset om det nu har virkelighed bag sig eller ej. Sætningen udtrykkeligt markeret som en redaktionel kommentar og giver sig så vidt jeg kan se mere ud for at være analyse end faktatjekket journalistik.

Hvis ellers det er seriøs journalistik, så burde analyse være lige så faktatjekket som alle andre artikler - eller i det mindste burde det være understreget i teksten om det er bekræftede fakta eller formodninger.

Det der nogen gange er med analyser eller kommentarer, er at det kan lade sig gøre at bruge oplysninger, som journalisten/kommentatoren ikke kan komme til at sætte kilde på - altså at øse af viden han/hun har, men som ingen andre vil sige højt. Det stiller ikke mindre krav til researchen og faktatjekket - snarere højere, fordi oplysninger ingen vil lægge navn til kan være plantet af alle mulige årsager, og det er kun journalisten, der kan hænges op på det, hvis det er en and.

Så i sidste ende kommer det an på om man mener Railcolor er et seriøst og troværdigt medie. Hvis man mener det, så kan man roligt gå ud fra at oplysningerne ikke er en tilfældig journalists gætterier, men kommer fra en kilde (og helst bekræftet af flere), som journalisten finder troværdig.

"Øresunds-Vectron" - Hvor har Railcolor denne viden fra?

af Rask Ingemann Lambertsen, 21/12 2021, 18:35 (1074 dage siden) @ OLL

Citat fra artikel angående Akiems køb af 20 MS Vectron

As Siemens is currently developing and testing new “bridge” versions of the Vectron for DSB (DE-DK-SE/NO)...

Det er vel de to ord "for DSB", der sættes spørgsmål ved. Selvom det tilsyneladende er DSB (kommende) Vectron lokomotiver, der er prøveklude for Øresundspakken, kunne det jo sagtens tænkes at være en anden ejers lokomotiver, der får Øresundspakken indbygget, og en anden operatør, der skal bruge dem som trækkraft. Der er vist noget med, at SJ AB har gang i et nattogsprojekt med passage gennem Danmark.

Det er vel heller ikke nogen naturlov, at DSB nummererer lokomotiverne i den rækkefølge, de bliver bygget i, eller hvad? Så vidt jeg husker, er der er nogle af forummets deltagere, der går op i byggenumre.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

"Øresunds-Vectron" - Hvor har Railcolor denne viden fra?

af QN903Qnr0779, 21/12 2021, 21:20 (1074 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Det er vel de to ord "for DSB", der sættes spørgsmål ved. Selvom det tilsyneladende er DSB (kommende) Vectron lokomotiver, der er prøveklude for Øresundspakken, kunne det jo sagtens tænkes at være en anden ejers lokomotiver, der får Øresundspakken indbygget, og en anden operatør, der skal bruge dem som trækkraft.

DSB's lokomotiver har aldrig været anvendt til tests over Øresund, så de er på ingen måde "prøveklude for Øresundspakken". Det har i alle tilfælde været Siemens' egne udviklingslokomotiver i samarbejde med Hector Rail. Sådan har det i øvrigt været med samtlige tests med Vectron i Danmark - alt har været Siemens + Hector Rail, uden DSB. Måske det er derfor det hele er gået relativt godt og smertefrit....??

Jernbanebøger

På Sporet af 2018

På Sporet af 2018. Pris 240 kr.

Læs mere

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak