Hej Michael.
Jeg forstår ikke hvorfor er alle ikke bare Tysk og Dansk godkendt fra starten af, må da være det nemmeste.
Nej, for man skal ikke bruge den tyske godkendelse før man får Talgo vognene. Og de danske Vectron er ikke automatisk godkendte i Tyskland (eller Sverige for den sags skyld) fordi der er andre Vectron godkendt i de lande, for det er blandt andet kombinationen af signalsystemer der er indbygget i lokomotiverne, der afviger.
De Vectron DSB har modtaget indtil nu har en eller andet ETCS version + DK-STM, så de kan køre på dansk ATC. De tyske har en eller anden ETCS version (formentlig?) og Indusi-STM (Og de svenske ETCS + S-STM). De 8 lokomotiver, der skal kunne køre i Tyskland skal have ETCS + DK-STM + D-STM til Indusi og den kombi skal de tyske jernbanemyndigheder godkende.
Det hænger ikke sammen. Når der er ETCS så der ikke mange afvigelser. Hvis et tog har baseline 3 uanset version kan den bruges på alle strækninger med baseline 3. Der kan godt være forskelle i software-versioner, som løser nogle problemer, men det testes imod en testsuite, så det kan godkendes på tværs af lande.
Der er et interface til STM, så man ikke skal teste kombinationer af STM. Og der også en procedure, hvordan man skifter fra et til andet system, hvor man lader ETCS systemet at håndtere skiftet. Det gør simplere at teste af om det virker efter hensigten.
Der udover har litra EB en tysk STM med både PZB og LZB... Spørgsmål hvor meget LZB vil blive brugt, når man skal forbi Hamborg for at finde en strækning med det. Og der er planer om at afvikle LZB......
Men det skal leveres 8 togstammer med Talgo-vogne.. Så der skal bruges 16 lokomotiver til trafikken. 8 lokomotiver er ikke nok til den trafik...
PS: Sverige er bare nævnt for eksemplets skyld - DSB skal ikke køre til Sverige med deres EB. Hvad skulle de der efter med dem?
Der er option på et par lokomotiver mere, hvis DSB skal køre nattog til Sverige. Men det ligner at den option ikke er brugt endnu. Men stadig kan kan forberede flere lokomotiver til brug i Sverige uden at have alt på plads ved leveringen. Som fx STM-SE ikke nødvendig før det skal bruges.