Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Pendlerlyntog og ICL+ (Generelt)

af Kallorius, 16/12 2021, 13:32 (1072 dage siden) @ Petteri

Pendlerlyntogene mellem København og Odense og retur (Tog 2XX) vil når de kommer til at køre igen køres som regionaltog fremadrettet.

Dvs at der ikke vil være bl.a forplejning på 1.kl samt at tillæg for 1.kl-billet nedsættes til samme niveau som på alle andre regionaltogsstrækninger.

Der vil selvfølgelig fortsat være forplejning i både IC, IC-Lyn og IC-Lyn+ som hidtil hvilket stadig afspejler sig i prisen.

Pendlerregionaltogene vil komme til at køre med en blandning af ER, EB+DD samt i nogle tilfælde også ET.
Således vil tog RE253 (København-Odense) og RE244 (Odense-København) om fredagen bestå af 2xET.

Toget vil så fortsætte videre som RE4444 til Helsingør (myldretidstog).
Fra Helsingør køres som tomt materiel til Nivå for derfra fortsætte som ØR1092 til Malmø og Gøteborg.


Hvis ET er kendt som Öresundstoget, så læser jeg det som, at et tog med bemalet Öresundståget, kommer til Odense? Eller bliver visse togsæt om-malet til "DSB-farve"?

Korrekt Litra ET (Dansk), Litra X31K (Svensk) eller Contessa som producenten kalder dem, er dem vi andre kender som Øresundstoget.

Man er igang med et større facelift af samtlige togsæt hvorefter både Öresundstågs og DSBs logo vil være placeret på siderne lige under vinduet til førerummet.

Så ja det er sådan de kommer til at se ud også når de kommer til Odense, idet samtlige 111 togsæt stadig indgår i den fælles dansk/svenske materielpulje.

Det nye er at man fra DSB side vælger at benytte dem på andre strækninger end Kystbanen og Øresundsbanen her fra starten af K22, hvorimod det har været normalt i Sverige at se dem både på strækningerne til Göteborg, Kalmar og Karlskrona siden 00erne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak