Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

TRM vil indgå ny kontrakt (nok med DSB) frem til 2037

af Jens Hansen, 16/12 2021, 09:50 (1073 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Typisk Danmark, vi vil gerne have de fordele som medlemskab af EU giver, men vil selv bestemme, når det ikke passer os. Kom nu videre, gør som i England, meld os ud.

JH

TRM vil indgå ny kontrakt (nok med DSB) frem til 2037

af Thom32, 16/12 2021, 12:18 (1072 dage siden) @ Jens Hansen

Typisk Danmark, vi vil gerne have de fordele som medlemskab af EU giver, men vil selv bestemme, når det ikke passer os. Kom nu videre, gør som i England, meld os ud.

JH

Tal for dig selv

TRM vil indgå ny kontrakt (nok med DSB) frem til 2037

af Vollensir, 17/12 2021, 08:37 (1072 dage siden) @ Jens Hansen

Hørt hørt, lad os være herre i eget hus igen.....

Og drop det forbandet udlicitering og privatering af de jernbaner m.m. det virker jo ikke alligevel...

TRM vil indgå ny kontrakt (nok med DSB) frem til 2037

af larsL, 16/12 2021, 11:48 (1072 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Hvor bogstaveligt skal man tage beskrivelsen i afsnit II.2.4 - det med de nævnte strækninger?

Til eksempelvis nævnes hverken Thisted eller Frederikshavn - betyder det dermed at DSB (eller hvem ministeren nu vælger) ikke må køre de nævnte stationer?

Medfører det at hvis DSB (eller hvem ministeren nu vælger) senere ønsker at køre til "ikke-nævnte-steder", så skal det ske som "fri trafik" eller som en del af en licitationen af lokaltrafik?

Hilsen Lars LJ

TRM vil indgå ny kontrakt (nok med DSB) frem til 2037

af RasmusD, 16/12 2021, 13:04 (1072 dage siden) @ larsL

Jeg ved ikke med Thisted, udover at det er Arriva-land. Men for Aalborg-Frederikshavn er trafikkøberansvaret jo ikke længere hos ministeriet, men hos regionen. Det er derfor Nordjyske kører der.

TRM vil indgå ny kontrakt (nok med DSB) frem til 2037

af bth, 16/12 2021, 13:43 (1072 dage siden) @ RasmusD

Jeg ved ikke med Thisted, udover at det er Arriva-land. Men for Aalborg-Frederikshavn er trafikkøberansvaret jo ikke længere hos ministeriet, men hos regionen. Det er derfor Nordjyske kører der.

Hej!

Der er vel intet der forhindre hverken DSB eller andre at kører på de ovennævnte strækninger for egen regning og risiko.

Om DSB må kører "fri trafik" på kommercielle vilkår for sin ejer ved jeg ikke, men der er vel ikke andre end ejeren af DSB der kan forhindre at de kører hvor de anser der findes et forretningsgrundlag.

/Bjørn

TRM vil indgå ny kontrakt (nok med DSB) frem til 2037

af frederikhk, 16/12 2021, 15:06 (1072 dage siden) @ bth

Jeg ved ikke med Thisted, udover at det er Arriva-land. Men for Aalborg-Frederikshavn er trafikkøberansvaret jo ikke længere hos ministeriet, men hos regionen. Det er derfor Nordjyske kører der.


Hej!

Der er vel intet der forhindre hverken DSB eller andre at kører på de ovennævnte strækninger for egen regning og risiko.

Om DSB må kører "fri trafik" på kommercielle vilkår for sin ejer ved jeg ikke, men der er vel ikke andre end ejeren af DSB der kan forhindre at de kører hvor de anser der findes et forretningsgrundlag.

/Bjørn

Specielt de to strækninger er næppe et godt forretningsgrundlag pg.a. lavt antal passagere. Det er meget få antal strækninger i Danmark, der har et stort nok passagergrundlag til at være rentable. Mener man kan se i DSB’s rapporter, at det i Jylland reelt kun er Aarhus-København der giver et overskud.

TRM vil indgå ny kontrakt (nok med DSB) frem til 2037

af bth, 16/12 2021, 15:27 (1072 dage siden) @ frederikhk

Jeg ved ikke med Thisted, udover at det er Arriva-land. Men for Aalborg-Frederikshavn er trafikkøberansvaret jo ikke længere hos ministeriet, men hos regionen. Det er derfor Nordjyske kører der.


Hej!

Der er vel intet der forhindre hverken DSB eller andre at kører på de ovennævnte strækninger for egen regning og risiko.

Om DSB må kører "fri trafik" på kommercielle vilkår for sin ejer ved jeg ikke, men der er vel ikke andre end ejeren af DSB der kan forhindre at de kører hvor de anser der findes et forretningsgrundlag.

/Bjørn


Specielt de to strækninger er næppe et godt forretningsgrundlag pg.a. lavt antal passagere. Det er meget få antal strækninger i Danmark, der har et stort nok passagergrundlag til at være rentable. Mener man kan se i DSB’s rapporter, at det i Jylland reelt kun er Aarhus-København der giver et overskud.

Du har muligvis ret. Men DSB kan vel godt vælge at lade nogle af sine tog kører til/fra Frederikshavn f.eks. et morgenlyntog, at der så er først er passagerer nok efter Hobro betyder ikke det store, hvis det alene handler om hvor togsættet skal "overnatte". Og dermed bliver strækningen Frederikshavn-Aalborg i fri trafik, mens fortsættelsen fra Aalborg og sydover bliver på trafikkontrakt.

Dernæst kan en jernbanevirksomhed der ikke er bundet af samme ejer som DSB, jo vælge at sælge sine billetter til en helt anden pris end DSB og så er det måske muligt, måske ikke, at gøre det attraktivt at tage toget imellem Sønder Bøvelse og Nørre Vemmelse.

Der hvor jeg vil hen er, at intet er hugget i sten, og din eller en tidligere skribents, udsagn om at der var tale om NJ-eller Arrivaland, ikke er korrekt. Det er frit for enhver at kører tog på statens skinner (undtaget S-banen).... og lige pludselig vil vi se det ske.

/Bjørn

TRM vil indgå ny kontrakt (nok med DSB) frem til 2037

af RasmusD, 16/12 2021, 17:13 (1072 dage siden) @ bth

Der hvor jeg vil hen er, at intet er hugget i sten, og din eller en tidligere skribents, udsagn om at der var tale om NJ-eller Arrivaland, ikke er korrekt.

Jeg tror, du har misforstået mig. Jeg skrev blot, at eftersom trafikministeriet ikke er trafikkøber for Aalborg-Frederikshavn, vil en kontrakt mellem trafikministeriet og DSB (eller nogen anden operatør) naturligvis ikke omfatte denne strækning.

Avatar

TRM vil indgå ny kontrakt (nok med DSB) frem til 2037

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/12 2021, 20:38 (1072 dage siden) @ RasmusD

Der hvor jeg vil hen er, at intet er hugget i sten, og din eller en tidligere skribents, udsagn om at der var tale om NJ-eller Arrivaland, ikke er korrekt.


Jeg tror, du har misforstået mig. Jeg skrev blot, at eftersom trafikministeriet ikke er trafikkøber for Aalborg-Frederikshavn, vil en kontrakt mellem trafikministeriet og DSB (eller nogen anden operatør) naturligvis ikke omfatte denne strækning

Jeg har ikke nærlæst kontrakten eller aftalen. Men uagtet den er der vel intet til hinder for, at trafikministeriet hos DSB eller hos en anden operatør vælger at købe trafik København-Frederikshavn. Og det er vel også sådan, det er i dag, hvor DSB har fået NJ til at køre DSB's del af kørslen (København-Aalborg)-Frederikshavn.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

TRM vil indgå ny kontrakt (nok med DSB) frem til 2037

af Gæst19, 16/12 2021, 21:32 (1072 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Og det er vel også sådan, det er i dag, hvor DSB har fået NJ til at køre DSB's del af kørslen (København-Aalborg)-Frederikshavn.

Var det ikke slut her ved køreplanskiftet sidste weekend?

TRM vil indgå ny kontrakt (nok med DSB) frem til 2037

af RasmusJ, 17/12 2021, 11:24 (1071 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Det ville være en katastrofe for kollektiv trafik i Danmark. Hvis man faktisk vil tage togtrafiken seriøst så bør udgangspunktet være at de her statsejede giganter er en del af problemet og ikke en del af løsningen. Luftfarten er for det meste sluppet af med de dyre, ineffektive statsejede dinosaurer og det har være en gevinst for alle. Hvis man faktisk vil have flere til at tage toget så er det den eneste vej at gå

TRM vil indgå ny kontrakt (nok med DSB) frem til 2037

af Karsten Jensen, 17/12 2021, 18:24 (1071 dage siden) @ RasmusJ

Schweiz er et eksempel på det modsatte.
Man kan ikke bruge Danmark som eksempel, da DSB jo reelt fungere som om der er konkurrence. De arbejder hen mod at køre uden tilskud fra 2030. Dvs de er i fuld gang med at fjerne alt service, togpersonale, stationspersonale, ja selv toiletter på stationerne. Det samme gælder reserve togsæt, personale osv hvilket føre til aflysninger.

Det gør det heller ikke bedre at infrastrukturen er udskilt. Føre til masser at strækningslukninger med togbusser, i stedet for som man gjorde før opsplitning, udførte sporarbejder imens man opretholdt togdriften.

Men det er altsammen et spørgsmål om økonomi og ideologier.

TRM vil indgå ny kontrakt (nok med DSB) frem til 2037

af Vollensir, 17/12 2021, 20:32 (1071 dage siden) @ RasmusJ

Stop det udlicitering og lad os få en ordentlig jernbanedrift, med gode komfortable tog med togpersonale. Og ordentlige forbindelser samt ens billetter...

Det udliciterings gøgl har kun medført forringelser og forringelser....

TRM vil indgå ny kontrakt (nok med DSB) frem til 2037

af Andrew_J, 17/12 2021, 21:42 (1071 dage siden) @ Vollensir

Jeg kunne ikke være mere enig.

I en anden tråd beskrives også at Flixtrain kigger lidt på Danmark.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak