Storstrømsbro forsinket til 2025 / 2027 (Generelt)
https://www.trm.dk/nyheder/2021/status-for-tidsplan-paa-byggeriet-af-storstroemsbroen/
2025 for vejdelen, 2027 for jernbanedelen er mest realistisk ifølge en ekstern vurdering.
af frederikhk, 15/12 2021, 10:20 (1077 dage siden)
https://www.trm.dk/nyheder/2021/status-for-tidsplan-paa-byggeriet-af-storstroemsbroen/
2025 for vejdelen, 2027 for jernbanedelen er mest realistisk ifølge en ekstern vurdering.
af Henrik Hansen , Vejen, 15/12 2021, 11:02 (1077 dage siden) @ frederikhk
https://www.trm.dk/nyheder/2021/status-for-tidsplan-paa-byggeriet-af-storstroemsbroen/
2025 for vejdelen, 2027 for jernbanedelen er mest realistisk ifølge en ekstern vurdering.
Argumentet for at Vejdirektoratet skulle overtage byggeriet med Storestrømsbroen, var vel netop at de havde en næsten perfekt styring på deres projekter, der både blev billigere end budgetteret og ofte færdig før tid.
Vejdirektoratet har i hvert fald ikke vist de kompetencer på den nye Storestrømsbro, som efterhånden ligner mere og mere en katastrofe ren projektmæssigt. Det samme er i øvrigt gældende for Niels Bohr Science Center i København, som også er en ren dødssejler projektmæssigt - og styret af Vejdirektoratet.
af Peter Christensen, 15/12 2021, 11:20 (1077 dage siden) @ Henrik Hansen
Det samme er i øvrigt gældende for Niels Bohr Science Center i København, som også er en ren dødssejler projektmæssigt - og styret af Vejdirektoratet.
Det er jeg ikke enig i. Det handler mere om at VD overtog et allerede nødlidende projekt med det lønlige håb at VD kunne rette op på tingene. Det kneb det så gevaldigt med....måske fordi de fleste af medarbejderene fra tidligere blev på projektet og blot fik nye mailadressr?
af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 15/12 2021, 12:12 (1077 dage siden) @ Peter Christensen
var det ikke VD fra starten på Storstrøm?
Nå håber den gamle bro holder så længe.
OT, hvad er grunden til vejen bliver færdig først?
Tænker den har da et alternativ modsat jernbanen
--
Lars Madsen
Trinbræt Biltris
af Peter Christensen, 15/12 2021, 12:16 (1077 dage siden) @ hummel_62
var det ikke VD fra starten på Storstrøm?
Nå håber den gamle bro holder så længe.
Jo, Storestrømsbroen har været VD hele tiden.
Det er pudsigt at den gamle bro kan lige så længe, som den nye bliver forsinket.
af Niels Bak, 15/12 2021, 12:44 (1077 dage siden) @ Peter Christensen
var det ikke VD fra starten på Storstrøm?
Nå håber den gamle bro holder så længe.
Jo, Storestrømsbroen har været VD hele tiden.
Det er pudsigt at den gamle bro kan lige så længe, som den nye bliver forsinket.
Den gamle bro er ikke ved at falde akut sammen. Den blev repareret for nogle år siden.
Den kan bare ikke holde til belastningen fra de tunge godstog, der kommer til at trille over i en lind strøm, når Femern-tunnellen åbner. Så bare den er færdig til den tid er det ikke kritisk.
af gaest, 16/12 2021, 15:15 (1076 dage siden) @ Niels Bak
var det ikke VD fra starten på Storstrøm?
Nå håber den gamle bro holder så længe.
Jo, Storestrømsbroen har været VD hele tiden.
Det er pudsigt at den gamle bro kan lige så længe, som den nye bliver forsinket.
Den gamle bro er ikke ved at falde akut sammen. Den blev repareret for nogle år siden.Den kan bare ikke holde til belastningen fra de tunge godstog, der kommer til at trille over i en lind strøm, når Femern-tunnellen åbner. Så bare den er færdig til den tid er det ikke kritisk.
Til den tid kommer fasen hvor det skal klarlægges hvem der er skyld i revnerne i den nye bro, og hvordan disse revner kan udbedres på en måde så regningen ender hos skatteyderne.
af Svend, 15/12 2021, 12:21 (1077 dage siden) @ hummel_62
var det ikke VD fra starten på Storstrøm?
Jo, man mente at de ville være de bedste/de helt rigtige til at styre et sådan projekt.
--
Svend
af pjl, 15/12 2021, 21:02 (1077 dage siden) @ hummel_62
var det ikke VD fra starten på Storstrøm?
Nå håber den gamle bro holder så længe.
Den gamle bro holde lige så længe som pressemeddelelsen siger...
OT, hvad er grunden til vejen bliver færdig først?
Tænker den har da et alternativ modsat jernbanen
Det trace som skal bruges til hhv. vej og jernbane er færdig på samme tid, spørgsmålet er så hvad Bane Danmark skal bruge to år på?
af krabsen, 15/12 2021, 21:18 (1077 dage siden) @ pjl
var det ikke VD fra starten på Storstrøm?
Nå håber den gamle bro holder så længe.
Den gamle bro holde lige så længe som pressemeddelelsen siger...
OT, hvad er grunden til vejen bliver færdig først?
Tænker den har da et alternativ modsat jernbanen
Det trace som skal bruges til hhv. vej og jernbane er færdig på samme tid, spørgsmålet er så hvad Bane Danmark skal bruge to år på?
Det er formentlig hurtigere at smøre et lag asfalt ud end at montere skinner, ballast og kørestrømsanlæg..
af pjl, 15/12 2021, 21:52 (1077 dage siden) @ krabsen
Det er formentlig hurtigere at smøre et lag asfalt ud end at montere skinner, ballast og kørestrømsanlæg..
Vel ikke 730 dage... det er i mindre end èn meter om dagen.
af andersj, Aalborg, 15/12 2021, 22:18 (1076 dage siden) @ pjl
Det er formentlig hurtigere at smøre et lag asfalt ud end at montere skinner, ballast og kørestrømsanlæg..
Vel ikke 730 dage... det er i mindre end èn meter om dagen.
Det er nærmere et år. Det hedder ultimo 2025 for vejen og 1. kvartal 2027 for jernbanen.
--
Mvh Anders
af krabsen, 15/12 2021, 13:37 (1077 dage siden) @ Henrik Hansen
https://www.trm.dk/nyheder/2021/status-for-tidsplan-paa-byggeriet-af-storstroemsbroen/
2025 for vejdelen, 2027 for jernbanedelen er mest realistisk ifølge en ekstern vurdering.
Argumentet for at Vejdirektoratet skulle overtage byggeriet med Storestrømsbroen, var vel netop at de havde en næsten perfekt styring på deres projekter, der både blev billigere end budgetteret og ofte færdig før tid.Vejdirektoratet har i hvert fald ikke vist de kompetencer på den nye Storestrømsbro, som efterhånden ligner mere og mere en katastrofe ren projektmæssigt.
Nu fremgår det ikke af pressemeddelelsen hvad årsagen er til den forventede forsinkelse. En del af den kan formentlig tilskrives logistiske og personalemæssige udfordringer som følge af pandemien, og det kan man vel ikke forlange, at Vejdirektoratet skulle have vidst på forhånd og taget højde for.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 15/12 2021, 13:50 (1077 dage siden) @ krabsen
Nu fremgår det ikke af pressemeddelelsen hvad årsagen er til den forventede forsinkelse. En del af den kan formentlig tilskrives logistiske og personalemæssige udfordringer som følge af pandemien, og det kan man vel ikke forlange, at Vejdirektoratet skulle have vidst på forhånd og taget højde for.
Ingeniøren har en artikel om dette (ja ja, sikkert bag betalingsmur), hvoaf det fremgår, at den oprindeligt udmeldte tidsplan var fastlagt af entreprenøren - SBJV - et joint venture af oprindeligt 3 italienske firmaer hvor de 2 nu er ude på grund af problemer med koruption og andet af den slags.
Vejdirektoratet har så mistet tilliden til den plan, som entreprenøren fastholder, på grund af de første måneders erfaringer - bl.a. har man måttet genplacere det første bropillefundament fordi det stod og vippede på underlaget. Der har også været udfordringer med jordbundsforholdene iøvrigt.
Og korrekt - pandemien har lagt hindringer ind for udveksling af medarbejdere imellen hovedkontorerne og byggepladsen blandt andet.
Så vejdirektoratet handler helt korrekt som projektledere her og gennemgår projektet for at revidere tidsplanen med de ting man nu ved. Det er lige efter bogen.
--
Venligst
Michael Deichmann
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/12 2021, 14:23 (1077 dage siden) @ frederikhk
Folketinget er blevet informeret:
https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/tru/bilag/97/index.htm
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Danielsen, 16/12 2021, 12:46 (1076 dage siden) @ frederikhk
Måske man skulle overveje at hænge køretråd op på den gamle bro, så vi ikke skal vente yderligere 6 år på eltog til Nykøbing F
af Svend, 16/12 2021, 12:52 (1076 dage siden) @ Danielsen
Måske man skulle overveje at hænge køretråd op på den gamle bro, så vi ikke skal vente yderligere 6 år på eltog til Nykøbing F
Mon ikke det allerede er overvejet
--
Svend
af Danielsen, 16/12 2021, 12:59 (1076 dage siden) @ Svend
Måske man skulle overveje at hænge køretråd op på den gamle bro, så vi ikke skal vente yderligere 6 år på eltog til Nykøbing F
Mon ikke det allerede er overvejet
Jo, men det kan jo være tingene ser lidt anderledes ud nu, hvor byggeriet tilsyneladende bliver yderligere forsinket.
af Frank Poulsen, 16/12 2021, 15:08 (1076 dage siden) @ Danielsen
Måske man skulle overveje at hænge køretråd op på den gamle bro, så vi ikke skal vente yderligere 6 år på eltog til Nykøbing F
Mon ikke det allerede er overvejet
Jo, men det kan jo være tingene ser lidt anderledes ud nu, hvor byggeriet tilsyneladende bliver yderligere forsinket.
Men var det ikke undersøgt og at den gamle bro ikke kunne holde til den belastning og de træk det giver at spænde sådan noget op? eller husker jeg forkert.
af bth, 16/12 2021, 15:35 (1076 dage siden) @ Frank Poulsen
Måske man skulle overveje at hænge køretråd op på den gamle bro, så vi ikke skal vente yderligere 6 år på eltog til Nykøbing F
Mon ikke det allerede er overvejet
Jo, men det kan jo være tingene ser lidt anderledes ud nu, hvor byggeriet tilsyneladende bliver yderligere forsinket.
Men var det ikke undersøgt og at den gamle bro ikke kunne holde til den belastning og de træk det giver at spænde sådan noget op? eller husker jeg forkert.
så må man jo til lommerne og indkøbe/leje denne variant af Vectronen.
https://railcolornews.com/2021/03/09/de-expert-premiere-the-vectron-dual-mode-in-mkb-gu...
/Bjørn
af Theis Andersen, Kastrup, 16/12 2021, 19:35 (1076 dage siden) @ bth
Det Har jeg også tænkt på om det ikke var den bedste Løsning så kunne man også tænde for strømmen til Holbæk
--
af dkat, 16/12 2021, 20:15 (1076 dage siden) @ Theis Andersen
Det Har jeg også tænkt på om det ikke var den bedste Løsning så kunne man også tænde for strømmen til Holbæk
Der kan ikke tændes for strøm til Holbæk før der er et signalsystem, der kan tåle strømmen. Det er der ikke før 2024.
af Theis Andersen, Kastrup, 16/12 2021, 22:04 (1076 dage siden) @ dkat
Nej men hvis man lejet nogle hybrid modeller kunne man jo tænde for det nye signal System før tid grunden til det først er i 24 er vel fordi der ikke er nok ombygget tog signal systemet er vel installeret ikke
--
af andersj, Aalborg, 16/12 2021, 22:39 (1075 dage siden) @ Theis Andersen
Nej men hvis man lejet nogle hybrid modeller kunne man jo tænde for det nye signal System før tid grunden til det først er i 24 er vel fordi der ikke er nok ombygget tog signal systemet er vel installeret ikke
Jeg mener ikke det skyldes manglende materiel, kystbanetogene der ender i Roskilde kan jo forlænges til Holbæk og det er der vel stadig nok dobbeltdækkerstammer til.
Det skyldes vist at Alstom har meget lavere kapacitet til Signalprogrammet end ventet, så udrulningen i øst går langsommere end planlagt. Svendborgbanen er også udskudt til et sted mellem 2024-26 på trods af at den i dag har mange signalfejl og at alle togene har DK-STM.
Desuden så er Vectron Dual Mode ikke egnet til persontog, da det er et forholdsvis svagt lokomotiv på både el og diesel.
--
Mvh Anders
af dkat, 16/12 2021, 22:46 (1075 dage siden) @ Theis Andersen
Nej men hvis man lejet nogle hybrid modeller kunne man jo tænde for det nye signal System før tid grunden til det først er i 24 er vel fordi der ikke er nok ombygget tog signal systemet er vel installeret ikke
Ifølge SP statusrapport fra august 2021, s. 31, skulle designet for RO8 (Roskilde-Holbæk-Kalundborg) først blive godkendt denne måned, installation frem til november '23: https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/fiu/bilag/6/2458341.pdf
Derudover er der en række testforløb og tilpasning af systemgrænsen, hvilket før har voldt problemer, så det med "bare at tænde for signalsystemet" bliver nok ikke engang tilfældet med TIB 6.
Det er vist rigtigt nok at DSB's materielforhold bidrager til den fastlåste situation, men det er langtfra den eneste grund til at det ikke går stærkere.
af steenth, 16/12 2021, 22:47 (1075 dage siden) @ Theis Andersen
Nej men hvis man lejet nogle hybrid modeller kunne man jo tænde for det nye signal System før tid grunden til det først er i 24 er vel fordi der ikke er nok ombygget tog signal systemet er vel installeret ikke
Det er svært at leje noget på så kort tid. Det nye signalsystem er ikke installeret på strækningen, så der skal også bruges tid til det. Og i mellemperiode, hvor der er el til Holbæk og det endnu ikke er klar til Kalundborg, skulle IC3 tager sig af trafikken til Kalundborg. Men der er jo låst en antal IC3 på trafikken til Nykøbing F indtil broen åbner... Spørgsmålet om man tør og vil installere ETCS i IC4 - det kunne give nogle flere dieseltog med nyt signalsystem indtil der køreledninger nok at kører under...
af dkat, 16/12 2021, 22:53 (1075 dage siden) @ steenth
Spørgsmålet om man tør og vil installere ETCS i IC4 - det kunne give nogle flere dieseltog med nyt signalsystem indtil der køreledninger nok at kører under...
Man kunne godt håbe at der var ressourcer til at kigge på mulighederne for at rigge en first-of-class til. Jeg ved ikke hvad sådan en øvelse ville indebære, men hvis det ikke vælter læsset på den pressede udrustningsplan (hvilket det meget vel kan gå hen at gøre), så er det da et forsøg værd.
(jeg savner i øvrigt en opdateret statusrapport siden august, skal der ikke helst komme en om måneden?)
af Mads, 16/12 2021, 23:33 (1075 dage siden) @ dkat
(jeg savner i øvrigt en opdateret statusrapport siden august, skal der ikke helst komme en om måneden?)
Der er for både september og oktober.
https://www.ft.dk/da/udvalg/udvalgene/tru/dokumenter/s%C3%B8g-i-udvalgets-dokumenter?q=...
af dkat, 17/12 2021, 08:50 (1075 dage siden) @ Mads
(jeg savner i øvrigt en opdateret statusrapport siden august, skal der ikke helst komme en om måneden?)
Der er for både september og oktober.
https://www.ft.dk/da/udvalg/udvalgene/tru/dokumenter/s%C3%B8g-i-udvalgets-dokumenter?q=...
Tusind tak, jeg har forsøgt at finde noget, men Google kunne åbenbart ikke hjælpe og vidste ikke hvor jeg ellers skulle lede, troede det var Transportministeriet, der udgav dem. Godt at vide hvor de ligger.
af esni, Frederikssund, 16/12 2021, 23:01 (1075 dage siden) @ Theis Andersen
Nej men hvis man lejet nogle hybrid modeller kunne man jo tænde for det nye signal System før tid grunden til det først er i 24 er vel fordi der ikke er nok ombygget tog signal systemet er vel installeret ikke
Det der i virkeligheden er brug er nogle af de el/batteri-togsæt som er ordret til Vestjylland.
De er bare for få og for små....
Og DSBs Coradia sæt ordret uden battarimulighed - osv.
Dvs uanset hvordan man prøver at improvisere, så mangler man en meter eller to
--
Eskild
af Peter Christensen, 17/12 2021, 07:15 (1075 dage siden) @ esni
Det der i virkeligheden er brug er nogle af de el/batteri-togsæt som er ordret til Vestjylland.
Øh - mig bekendt er der ikke bestilt noget som helst endnu.
Det er korrekt at en tilbudsrunde er igang, men der er stadig et stykke derfra og til en underskrevet kontrakt.
af esni, Frederikssund, 17/12 2021, 08:10 (1075 dage siden) @ Peter Christensen
Det der i virkeligheden er brug er nogle af de el/batteri-togsæt som er ordret til Vestjylland.
Øh - mig bekendt er der ikke bestilt noget som helst endnu.
Det er korrekt at en tilbudsrunde er igang, men der er stadig et stykke derfra og til en underskrevet kontrakt.
Jeg troede jeg havde overset at de var blevet ordret - men det ændrer ikke ved at det er den slags materiel man kunne få glæde af her
--
Eskild
af Peter Christensen, 17/12 2021, 08:37 (1075 dage siden) @ esni
Jeg troede jeg havde overset at de var blevet ordret - men det ændrer ikke ved at det er den slags materiel man kunne få glæde af her
I teorien kunne batteritog skabe de nødvendige direkte forbindelser.
Dog har jeg bemærket den store interesse for batteritog i udlandet, hvilket gør at du skal tilbyde gode betalingsvilkår - ellers gider fabrikkerne bare ikke at byde. Dette ud fra at andre betaler bedre og har større volumen.
Når dette kombineres med at en større statslig operatør ikke udviser den store interesse og ofte skal bruge ufattelig lang tid på sine budrunder, så tvivler jeg lidt på at batteritog kunne være et "quick-fix" i forhold til Storestrømsbroen.
Men jeg kunne blive overrasket hvis det nødvendige momentum skabes politisk.....men jeg vil se det inden jeg tror på det.
af Fysikeren, 16/12 2021, 23:19 (1075 dage siden) @ bth
Måske man skulle overveje at hænge køretråd op på den gamle bro, så vi ikke skal vente yderligere 6 år på eltog til Nykøbing F
Mon ikke det allerede er overvejet
Jo, men det kan jo være tingene ser lidt anderledes ud nu, hvor byggeriet tilsyneladende bliver yderligere forsinket.
Men var det ikke undersøgt og at den gamle bro ikke kunne holde til den belastning og de træk det giver at spænde sådan noget op? eller husker jeg forkert.
så må man jo til lommerne og indkøbe/leje denne variant af Vectronen.https://railcolornews.com/2021/03/09/de-expert-premiere-the-vectron-dual-mode-in-mkb-gu...
/Bjørn
Såvidt jeg ved, så er DualMode et diesellokomotiv med indsat udstyr til eldrift. Dette udstyr optager samme plads som udstyret til togvarme gør i den rene dieseludgave. Med andre ord mener jeg ikke, at DualMode kan levere togvarme i dieseldrift; usikker på eldrift.
af bth, 17/12 2021, 08:34 (1075 dage siden) @ Fysikeren
Måske man skulle overveje at hænge køretråd op på den gamle bro, så vi ikke skal vente yderligere 6 år på eltog til Nykøbing F
Mon ikke det allerede er overvejet
Jo, men det kan jo være tingene ser lidt anderledes ud nu, hvor byggeriet tilsyneladende bliver yderligere forsinket.
Men var det ikke undersøgt og at den gamle bro ikke kunne holde til den belastning og de træk det giver at spænde sådan noget op? eller husker jeg forkert.
så må man jo til lommerne og indkøbe/leje denne variant af Vectronen.https://railcolornews.com/2021/03/09/de-expert-premiere-the-vectron-dual-mode-in-mkb-gu...
/Bjørn
Såvidt jeg ved, så er DualMode et diesellokomotiv med indsat udstyr til eldrift. Dette udstyr optager samme plads som udstyret til togvarme gør i den rene dieseludgave. Med andre ord mener jeg ikke, at DualMode kan levere togvarme i dieseldrift; usikker på eldrift.
Man kunne nu nok leve uden togvarme i den korte tid det tager at kører over den gamle storstrømsbro. Jeg har ikke kendskab til detaljerne i det omtalte Vectronlokomotiv, men ser at der er stik for togvarmekabel på reklamematerialet.
Om den så kan kører 160 og har dørstyring, nødbremseoverstropning, EP-bremse og andre dejlige ting ved jeg ikke.
/Bjørn
af William Skov , 17/12 2021, 15:25 (1075 dage siden) @ Frank Poulsen
Måske man skulle overveje at hænge køretråd op på den gamle bro, så vi ikke skal vente yderligere 6 år på eltog til Nykøbing F
Mon ikke det allerede er overvejet
Jo, men det kan jo være tingene ser lidt anderledes ud nu, hvor byggeriet tilsyneladende bliver yderligere forsinket.
Men var det ikke undersøgt og at den gamle bro ikke kunne holde til den belastning og de træk det giver at spænde sådan noget op? eller husker jeg forkert.
Den ideelle løsning ville nok være at lave en konsol der kan fastboltes direkte på brodrageren, hvor normale kørestrømsmaster kan anvende denne konsol som fundament.
Statisk så vil masterne næppe påvirke broens bæreevne betydeligt, da bropilleafstanden på 65 m fint passer med hvor langt køreledningerne kan spænde mellem masterne, og masternes vægt derved kan overføres direkte til bropillen.
Men igen, der har været utallige tilfælde hvor, Banedanmark giver et svar og pris til politikkerne, mens uafhængige skønner det til 1/3 af BDK's pris. Dette må man også formode har været inde herover, hvor nogen høje herrer ikke finder løsningen fin nok...
--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling