Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Pendlerlyntog og ICL+ (Generelt)

af antontog2021, 14/12 2021, 20:30 (1074 dage siden)

Hej forum

Jeg synes ikke, at jeg siden K22 trådte i kraft, har set nogle afgange med pendlerlyntogene (København-Høje Taastrup-Odense) og ICL+ (København-Odense-Aarhus)

Er afgangene droppet, eller skyldes det nogle ændringer eller sporarbejde.

Jeg synes ikke, at jeg kan finde noget på dsb.dk

Ved nogle hvad der foregår?

Pendlerlyntog og ICL+

af antontog2021, 14/12 2021, 20:36 (1074 dage siden) @ Henning Makholm

Så giver det bedre mening.

Mange tak

Pendlerlyntog og ICL+

af Theis Andersen, Kastrup, 14/12 2021, 23:09 (1074 dage siden) @ Henning Makholm

Regionaltoget fra lufthavnen til Slagelse/Sorø kører ikke jeg har tjekket din station flere gange fordi jeg gerne vil prøve det og jeg har ikke kunne finde den endnu

--
[image]

Pendlerlyntog og ICL+

af Petteri, 15/12 2021, 02:32 (1074 dage siden) @ Theis Andersen

Regionaltoget fra lufthavnen til Slagelse/Sorø kører ikke jeg har tjekket din station flere gange fordi jeg gerne vil prøve det og jeg har ikke kunne finde den endnu

Her har du forklaringen:

https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-...

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Avatar

Pendlerlyntog og ICL+

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 15/12 2021, 07:00 (1074 dage siden) @ Theis Andersen

Regionaltoget fra lufthavnen til Slagelse/Sorø kører ikke jeg har tjekket din station flere gange fordi jeg gerne vil prøve det og jeg har ikke kunne finde den endnu

Havde fornøjelsen mandag morgen 5.30 fra Ringsted.
Vi var omkring 25 der stod på i Ringsted, jeg ved ikke hvor mange der skulle til Ørestad/Taarnby/CPH.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Pendlerlyntog og ICL+

af OLL, Ballerup, 15/12 2021, 08:45 (1074 dage siden) @ metrohenrik

Regionaltoget fra lufthavnen til Slagelse/Sorø kører ikke jeg har tjekket din station flere gange fordi jeg gerne vil prøve det og jeg har ikke kunne finde den endnu


Havde fornøjelsen mandag morgen 5.30 fra Ringsted.
Vi var omkring 25 der stod på i Ringsted, jeg ved ikke hvor mange der skulle til Ørestad/Taarnby/CPH.

Sikker på det ikke var i søndags? Vi havde ingen ankomster i KAC fra den nye forbindelse i mandags, men havde den i søndags.

Pendlerlyntog og ICL+

af Theis Andersen, Kastrup, 15/12 2021, 12:05 (1074 dage siden) @ Petteri

Men der står jo bare færre “regionaltog nogle steder på Sjælland” men den kører jo slet ikke

--
[image]

Pendlerlyntog og ICL+

af steenth, 15/12 2021, 12:28 (1074 dage siden) @ Theis Andersen

Men der står jo bare færre “regionaltog nogle steder på Sjælland” men den kører jo slet ikke

Pendlerlyn og ICL+ står under sporarbejde for Slagelse:
https://www.dsb.dk/trafikinformation/slagelse/
Og det er planlagt før der kom andre problemer....

Avatar

Pendlerlyntog og ICL+

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 15/12 2021, 13:32 (1074 dage siden) @ OLL

Regionaltoget fra lufthavnen til Slagelse/Sorø kører ikke jeg har tjekket din station flere gange fordi jeg gerne vil prøve det og jeg har ikke kunne finde den endnu


Havde fornøjelsen mandag morgen 5.30 fra Ringsted.
Vi var omkring 25 der stod på i Ringsted, jeg ved ikke hvor mange der skulle til Ørestad/Taarnby/CPH.


Sikker på det ikke var i søndags? Vi havde ingen ankomster i KAC fra den nye forbindelse i mandags, men havde den i søndags.

Det var Mandag.
Helt sikkert.
Det var en MF der tog turen..

Måske den vendte rundt på CPH?

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Pendlerlyntog og ICL+

af Niels-Erik Hansen, 15/12 2021, 15:49 (1073 dage siden) @ metrohenrik

Henrik har ret. Tog 2000 (ankomst som materieltog 9104 fra Næstved) og ankomst i Kastrup klokken 06.16. - Efterfølgende skulle MF-en bruges til 70031, hvor den kørte bagest til København H.

Pendlerlyntog og ICL+

af OLL, Ballerup, 15/12 2021, 15:54 (1073 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Henrik har ret. Tog 2000 (ankomst som materieltog 9104 fra Næstved) og ankomst i Kastrup klokken 06.16. - Efterfølgende skulle MF-en bruges til 70031, hvor den kørte bagest til København H.

Okay, så det er tog 2000 der er SG-CPH løbet. Vi har bare fået af vide, at det skal køres med ET materiale, så derfor har vi ikke regnet med at det var det løb.

Pendlerlyntog og ICL+

af anho, 15/12 2021, 17:38 (1073 dage siden) @ OLL

Tilsvarende var det også blevet udmeldt at Kystbanen skulle køres med rent EB+B+ABs og ER, men i søndags var der minimum 3 ET-oprangeringer i drift Roskilde-Helsingør. Men det må vel bare være et spørgsmål om hvad der er mest praktisk.

Pendlerlyntog og ICL+

af Niels-Erik Hansen, 15/12 2021, 18:27 (1073 dage siden) @ anho

DSB's materielplaner for søndag antyder for flere løb dagen igennem, at det er ET, der normalt kører mellem Roskilde og Helsingør.

Pendlerlyntog og ICL+

af Kallorius, 15/12 2021, 22:55 (1073 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Pendlerlyntogene mellem København og Odense og retur (Tog 2XX) vil når de kommer til at køre igen køres som regionaltog fremadrettet.

Dvs at der ikke vil være bl.a forplejning på 1.kl samt at tillæg for 1.kl-billet nedsættes til samme niveau som på alle andre regionaltogsstrækninger.

Der vil selvfølgelig fortsat være forplejning i både IC, IC-Lyn og IC-Lyn+ som hidtil hvilket stadig afspejler sig i prisen.

Pendlerregionaltogene vil komme til at køre med en blandning af ER, EB+DD samt i nogle tilfælde også ET.
Således vil tog RE253 (København-Odense) og RE244 (Odense-København) om fredagen bestå af 2xET.

Toget vil så fortsætte videre som RE4444 til Helsingør (myldretidstog).
Fra Helsingør køres som tomt materiel til Nivå for derfra fortsætte som ØR1092 til Malmø og Gøteborg.

Pendlerlyntog og ICL+

af KKLD, 15/12 2021, 23:03 (1073 dage siden) @ Kallorius

Pendlerlyntogene mellem København og Odense og retur (Tog 2XX) vil når de kommer til at køre igen køres som regionaltog fremadrettet.

Dvs at der ikke vil være bl.a forplejning på 1.kl samt at tillæg for 1.kl-billet nedsættes til samme niveau som på alle andre regionaltogsstrækninger.

Der vil selvfølgelig fortsat være forplejning i både IC, IC-Lyn og IC-Lyn+ som hidtil hvilket stadig afspejler sig i prisen.

Pendlerregionaltogene vil komme til at køre med en blandning af ER, EB+DD samt i nogle tilfælde også ET.
Således vil tog RE253 (København-Odense) og RE244 (Odense-København) om fredagen bestå af 2xET.

Toget vil så fortsætte videre som RE4444 til Helsingør (myldretidstog).
Fra Helsingør køres som tomt materiel til Nivå for derfra fortsætte som ØR1092 til Malmø og Gøteborg.

Hvordan kan det være at man som passager ikke kan køre fra Helsingør til Nivå (uden stop?) og videre som ØR1092 til Malmø og Gøteborg?

Pendlerlyntog og ICL+

af Petteri, 16/12 2021, 10:02 (1073 dage siden) @ Kallorius

Pendlerlyntogene mellem København og Odense og retur (Tog 2XX) vil når de kommer til at køre igen køres som regionaltog fremadrettet.

Dvs at der ikke vil være bl.a forplejning på 1.kl samt at tillæg for 1.kl-billet nedsættes til samme niveau som på alle andre regionaltogsstrækninger.

Der vil selvfølgelig fortsat være forplejning i både IC, IC-Lyn og IC-Lyn+ som hidtil hvilket stadig afspejler sig i prisen.

Pendlerregionaltogene vil komme til at køre med en blandning af ER, EB+DD samt i nogle tilfælde også ET.
Således vil tog RE253 (København-Odense) og RE244 (Odense-København) om fredagen bestå af 2xET.

Toget vil så fortsætte videre som RE4444 til Helsingør (myldretidstog).
Fra Helsingør køres som tomt materiel til Nivå for derfra fortsætte som ØR1092 til Malmø og Gøteborg.

Hvis ET er kendt som Öresundstoget, så læser jeg det som, at et tog med bemalet Öresundståget, kommer til Odense? Eller bliver visse togsæt om-malet til "DSB-farve"?

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Pendlerlyntog og ICL+

af Kallorius, 16/12 2021, 13:32 (1073 dage siden) @ Petteri

Pendlerlyntogene mellem København og Odense og retur (Tog 2XX) vil når de kommer til at køre igen køres som regionaltog fremadrettet.

Dvs at der ikke vil være bl.a forplejning på 1.kl samt at tillæg for 1.kl-billet nedsættes til samme niveau som på alle andre regionaltogsstrækninger.

Der vil selvfølgelig fortsat være forplejning i både IC, IC-Lyn og IC-Lyn+ som hidtil hvilket stadig afspejler sig i prisen.

Pendlerregionaltogene vil komme til at køre med en blandning af ER, EB+DD samt i nogle tilfælde også ET.
Således vil tog RE253 (København-Odense) og RE244 (Odense-København) om fredagen bestå af 2xET.

Toget vil så fortsætte videre som RE4444 til Helsingør (myldretidstog).
Fra Helsingør køres som tomt materiel til Nivå for derfra fortsætte som ØR1092 til Malmø og Gøteborg.


Hvis ET er kendt som Öresundstoget, så læser jeg det som, at et tog med bemalet Öresundståget, kommer til Odense? Eller bliver visse togsæt om-malet til "DSB-farve"?

Korrekt Litra ET (Dansk), Litra X31K (Svensk) eller Contessa som producenten kalder dem, er dem vi andre kender som Øresundstoget.

Man er igang med et større facelift af samtlige togsæt hvorefter både Öresundstågs og DSBs logo vil være placeret på siderne lige under vinduet til førerummet.

Så ja det er sådan de kommer til at se ud også når de kommer til Odense, idet samtlige 111 togsæt stadig indgår i den fælles dansk/svenske materielpulje.

Det nye er at man fra DSB side vælger at benytte dem på andre strækninger end Kystbanen og Øresundsbanen her fra starten af K22, hvorimod det har været normalt i Sverige at se dem både på strækningerne til Göteborg, Kalmar og Karlskrona siden 00erne.

Pendlerlyntog og ICL+

af antontog2021, 16/12 2021, 14:00 (1073 dage siden) @ Kallorius

Pendlerlyntogene mellem København og Odense og retur (Tog 2XX) vil når de kommer til at køre igen køres som regionaltog fremadrettet.

Dvs at der ikke vil være bl.a forplejning på 1.kl samt at tillæg for 1.kl-billet nedsættes til samme niveau som på alle andre regionaltogsstrækninger.

Der vil selvfølgelig fortsat være forplejning i både IC, IC-Lyn og IC-Lyn+ som hidtil hvilket stadig afspejler sig i prisen.

Pendlerregionaltogene vil komme til at køre med en blandning af ER, EB+DD samt i nogle tilfælde også ET.
Således vil tog RE253 (København-Odense) og RE244 (Odense-København) om fredagen bestå af 2xET.

Toget vil så fortsætte videre som RE4444 til Helsingør (myldretidstog).
Fra Helsingør køres som tomt materiel til Nivå for derfra fortsætte som ØR1092 til Malmø og Gøteborg.

Det bliver da egentlig meget spændende med EB+DD og ET på Fyn

Pendlerlyntog og ICL+

af Rail, 16/12 2021, 18:47 (1072 dage siden) @ Kallorius

Pendlerlyntogene mellem København og Odense og retur (Tog 2XX) vil når de kommer til at køre igen køres som regionaltog fremadrettet.

Dvs at der ikke vil være bl.a forplejning på 1.kl samt at tillæg for 1.kl-billet nedsættes til samme niveau som på alle andre regionaltogsstrækninger.

Der vil selvfølgelig fortsat være forplejning i både IC, IC-Lyn og IC-Lyn+ som hidtil hvilket stadig afspejler sig i prisen.

Pendlerregionaltogene vil komme til at køre med en blandning af ER, EB+DD samt i nogle tilfælde også ET.

Togsystemet kommer faktisk til at kører med samtlige DSB litra (med undtagelse af ME, Mk og Køf inden nogle begynder ;-) )

ET og DD dog kun om fredagen - første gang 7/1

Pendlerlyntog og ICL+

af larsht, 16/12 2021, 18:52 (1072 dage siden) @ Rail

Pendlerlyntogene mellem København og Odense og retur (Tog 2XX) vil når de kommer til at køre igen køres som regionaltog fremadrettet.

Dvs at der ikke vil være bl.a forplejning på 1.kl samt at tillæg for 1.kl-billet nedsættes til samme niveau som på alle andre regionaltogsstrækninger.

Der vil selvfølgelig fortsat være forplejning i både IC, IC-Lyn og IC-Lyn+ som hidtil hvilket stadig afspejler sig i prisen.

Pendlerregionaltogene vil komme til at køre med en blandning af ER, EB+DD samt i nogle tilfælde også ET.


Togsystemet kommer faktisk til at kører med samtlige DSB litra (med undtagelse af ME, Mk og Køf inden nogle begynder ;-) )

SA? :-D (jeg finder selv ud)


ET og DD dog kun om fredagen - første gang 7/1

Pendlerlyntog og ICL+

af Rail, 16/12 2021, 18:59 (1072 dage siden) @ larsht

Pendlerlyntogene mellem København og Odense og retur (Tog 2XX) vil når de kommer til at køre igen køres som regionaltog fremadrettet.

Dvs at der ikke vil være bl.a forplejning på 1.kl samt at tillæg for 1.kl-billet nedsættes til samme niveau som på alle andre regionaltogsstrækninger.

Der vil selvfølgelig fortsat være forplejning i både IC, IC-Lyn og IC-Lyn+ som hidtil hvilket stadig afspejler sig i prisen.

Pendlerregionaltogene vil komme til at køre med en blandning af ER, EB+DD samt i nogle tilfælde også ET.


Togsystemet kommer faktisk til at kører med samtlige DSB litra (med undtagelse af ME, Mk og Køf inden nogle begynder ;-) )


SA? :-D (jeg finder selv ud)

Hverken SA, SE, S1 eller WRm... ;-)

Pendlerlyntog og ICL+

af 1993matias ⌂, KH, 17/12 2021, 10:37 (1072 dage siden) @ KKLD

Toget vil så fortsætte videre som RE4444 til Helsingør (myldretidstog).
Fra Helsingør køres som tomt materiel til Nivå for derfra fortsætte som ØR1092 til Malmø og Gøteborg.


Hvordan kan det være at man som passager ikke kan køre fra Helsingør til Nivå (uden stop?) og videre som ØR1092 til Malmø og Gøteborg?

Det korte svar er: Det står ikke i trafikkontrakten :-)

Dertil kan man så tilføje, at det er nemmere at aflyse et materieltog (ingen bod i trafikkontrakten) end et personførende tog.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak