Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skal man bruge hornet eller ej? (Generelt)

af Kent, Padborg, 3/6 2011, 20:31 (4924 dage siden)

Hej.
Jeg ved jo at mange af jer på jernbanen.dk tager billeder og filmer lokomotiverne og togene i de danske landskaber, og jeg nyder at se disse videoer og billeder.
Men
Da jeg for mange år siden var lokomotivfører, og så folk som jer ståd i siden og tog billeder og filmede og hvad ved jeg, var jeg tit i tvil om jeg skulle bruge hornet, altså om folkene der filmede ville have at jeg brugte hornet eller om jeg skulle lade værre.
Derfor vil jeg lige spørge jer idag her på Jernbanen.dk
Fortrækker i at hornet bliver brugt i jeres film? :-D

Venlig Hilsen
Kent

Skal man bruge hornet eller ej?

af Johnni Lassen ⌂, 3/6 2011, 21:25 (4924 dage siden) @ Kent

Ja tak, det er altid herligt med en hilsen når man står ude på strækningen og filmer :-)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 3/6 2011, 21:42 (4924 dage siden) @ Kent

Ja - det er da hyggeligt, ligesom jeg også er meget glad når nogle af vennerne passerer min bopæl i Hedehusene og giver et trut i hornet. Hvis det er i sommertiden og jeg er udenfor kan jeg i hvert fald hvis det er 1101 som kan høres på afstand nå at vinke til dem.

Bliv endelig ved.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-) ;-) :-) ;-)

af Anders A @, Viborg, 3/6 2011, 21:56 (4924 dage siden) @ Holger Sørensen

Hej
For mit vedkommende ønsker jeg for det meste kun at høre hornet når det ville være brugt, hvis jeg ikke stod der med mit videokamera. Ved bevogtede og naturligvis ubevogtede overskæringer vil jeg tilgengæld meget gerne have det med på mine videoptagelser.
Anders i Viborg

af Kent, Padborg, 4/6 2011, 00:05 (4924 dage siden) @ Anders A

Tak for de gode svar.
Er ikke lokomotivfører mere, men kan da huske en episode hvor jeg brugte hornet åbenbart for tæt på bebyggelse, der stod en med et filmkamera og jeg brugte hornet, men da jeg kom hen på stationen kom der en tilfældig dame hen og sagde hvor uhøfligt det var af mig, og om der var nogen grund til det osv osv, husker kun lidt fra den episode men jeg må gå ud fra at hun boede i de huse ud til jernbanen hvor jeg brugte hornet.
Når jeg selv er ude at filme lidt, fortrækker jeg også hornet :-D

af Jens Møller, København S, 4/6 2011, 11:40 (4923 dage siden) @ Kent

Når man ser videoer med tog fra USA bruges fløjten i een uendelighed ved overkørsler. Jeg kunne forestille mig, at det fremgår af deres sikkerhedsreglement, at der SKAL fløjtes ved overskæringer, men hvor er det dog irriterende at høre på; det virker på det nærmeste som støjterror og må da være en belastning for de omkringboende. Hvis det så endda blot var et enkelt kort fløjt, men det lyder som om der er fare på færde med de meget lange fløjt.

--
Jens MO-Møller
[image]

af TeamBaumann, Hjordkær, 4/6 2011, 12:36 (4923 dage siden) @ Jens Møller

Der findes også nogle gode klip på YouTube, hvor biler og Lastbiler bare drøner over en jernbane overgang UDEN at se sej for, eller de regner med at de kan nå over inden toget kommer - i denne tilfælde kan jeg godt forstå toget i USA bruger horn-koncert, for at advare "Her kommer jeg"Toget har jo denne lille problem med, at den kan ikke undvige en hindring, også har den dvs ikke så gode bremser - så derfor Hornet som advare / faresignal.

af Jens Møller, København S, 5/6 2011, 01:21 (4923 dage siden) @ TeamBaumann

For et par år siden læste jeg på bagsiden af et kalenderblad, at det er statistisk bevist, at biler er bange for lokomotiver!

Ja ja, jeg ved godt, at den er lidt vandet!

--
Jens MO-Møller
[image]

af Per Hauberg, 5/6 2011, 23:34 (4922 dage siden) @ Kent

Et lille trut på en video kan måske være meget charmerende; men vil vi egentlig ikke helst have noget med hjem, der virker rigtigt ?
Jeg skød over en periode på tre uger i maj 1977 en lille halv times film om den sidste tid på Hovbanen, og navnlig een af lokoførerne mente, jeg skulle ha' et lille pift, hver gang, han passerede mig. -Den færdige film gav indtryk af, at togene fløjtede og trallede hele vejen fra Odder til Hov på hver eneste tur.
Skæbnen ville, at jeg på et tidspunkt lånte filmen ud til nogen, som ved et uheld slettede det meste af det originale lydspor, så i dag er der ingen problemer med for meget fløjteri. Nu savner jeg det ligefrem næsten. (det var en 8mm strimmel med magnetlyd)
Men generelt ville jeg nu gerne nøjes med de reglementerede pift i henhold til skiltning ved overkørsler.

af Frederik N., 21/6 2011, 19:40 (4906 dage siden) @ Jens Møller

For et par år siden læste jeg på bagsiden af et kalenderblad, at det er statistisk bevist, at biler er bange for lokomotiver!

Ja ja, jeg ved godt, at den er lidt vandet!

den er godt nok vandet:O
Selv er jeg ikke meget for det med horn hist og her - bor tæt på jernbanen- men ude på landet - eller i tyndtbefolket områder - har jeg ikke noget problem i det. dog skal man dog kun bruge hornet efter bogen;-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak