Skal Flixtrain køre i Danmark? (Generelt)
Flixtrain fremgår nu i Banedanmarks oversigt over operatører.
Skal Flixtrain køre i Danmark, og i så fald, hvorhenne?
Flixtrain fremgår nu i Banedanmarks oversigt over operatører.
Skal Flixtrain køre i Danmark, og i så fald, hvorhenne?
Flixtrain fremgår nu i Banedanmarks oversigt over operatører.
Skal Flixtrain køre i Danmark, og i så fald, hvorhenne?
De havde puslet lidt med en Stockholm-Malmö-København H fra 2022, men det bliver vist kun Stockholm-Malmö i første omgang.
--
Mvh Anders
De havde puslet lidt med en Stockholm-Malmö-København H fra 2022, men det bliver vist kun Stockholm-Malmö i første omgang.
Ah, så er det nok et levn derfra. Tak :)
Flixtrain fremgår nu i Banedanmarks oversigt over operatører.
Skal Flixtrain køre i Danmark, og i så fald, hvorhenne?
De havde puslet lidt med en Stockholm-Malmö-København H fra 2022, men det bliver vist kun Stockholm-Malmö i første omgang.
Lige nu ser det da ud til at man kan købe biletter Stockholm - København?
--
Venligst
Michael Deichmann
De havde puslet lidt med en Stockholm-Malmö-København H fra 2022, men det bliver vist kun Stockholm-Malmö i første omgang.
Lige nu ser det da ud til at man kan købe biletter Stockholm - København?
Jeg kan kun finde rejser med Flixbus eller Flixbus og Flixtrain.
når Danmark I fremtiden har fået udrullet ERMTS på hovednettet og hastigheds opgraderingerne og diverse nye højhastighedsbaner er færdige, så er jeg sikker på at vi vil få en eller flere Open Access operatører såsom flixtrain.
Jeg tror dog ikke at der er passagere nok i togene i Danmark som det ser ud nu og der er alt for mange jernbane projekter der falder oven i hinanden som domino brikker til at det vil give mening for et firma som flixtrain lige nu.
Jeg tror dog ikke at der er passagere nok i togene i Danmark som det ser ud nu og der er alt for mange jernbane projekter der falder oven i hinanden som domino brikker til at det vil give mening for et firma som flixtrain lige nu.
Både og. Markedet for jernbanepassagertransport er ret stort i Danmark - dels er passagertallet faldet en del over de senere ti år, dels er der mange, der gerne "vil" bruge toget, men som fravælger det igen. Det er ikke så meget anderledes, end i andre lande - og det er undersøgt ret dybt, af den håndfuld "open access" operatører, som jeg har haft fornøjelsen af at arbejde med.
Lige nu er det naturligvis følgerne af COVID, hvor der generelt ikke har været hjælpepakker til "Open Access" operatører i Europa, der holder dem tilbage. Ligesom Banedanmarks "replanlægning" er et problem: Man ved ganske enkelt ikke, hvor mange dage man får lov at køre om to-tre år, fordi projekterne hele tiden replanlægges. Investeringer i trafik i Danmark, er ganske enkelt alt for usikkert, og så er det mere fordelagtigt, at bruge pengene til investeringer i Polen, Sverige, Italien, Tyskland osv.
...og så er det jo helt basalt et problem, at det ikke er muligt at køre med el-tog til Aarhus og Aalborg.
I forhold til denne tråds emne, er det logisk, at Flixtrain vil søge om at togene i Sverige kommer til Danmark, ligesom tog fra Tyskland også bør køre hertil.
Hvis man vil have attraktive køreplaner, bliver der kamp om kapaciteten. Her har Internationale "Open Access" operatører en højere prioritet. Særligt hvis transportarbejdet er større. Dvs: Hvis der er konflikt mellem tog operatører ift køreplanerne mellem Stockholm og Malmö, vil den der kører til København få forrang. Hvis de begge kører til København, vil den der kører længst få forrang (så Uppsala - København vil få forrang for X2000 Stockholm - København) Tilsvarende vil München - Padborg få forrang for München - Hamburg...
Lasse
Hvis man vil have attraktive køreplaner, bliver der kamp om kapaciteten. Her har Internationale "Open Access" operatører en højere prioritet. Særligt hvis transportarbejdet er større. Dvs: Hvis der er konflikt mellem tog operatører ift køreplanerne mellem Stockholm og Malmö, vil den der kører til København få forrang. Hvis de begge kører til København, vil den der kører længst få forrang (så Uppsala - København vil få forrang for X2000 Stockholm - København) Tilsvarende vil München - Padborg få forrang for München - Hamburg...
Lasse
Men er der ikke noget med, at godstog - især dem i transit - i EU- og dermed BDK-regimet har højere prioritet end passagertog - både PSO og fri trafik?
Men er der ikke noget med, at godstog - især dem i transit - i EU- og dermed BDK-regimet har højere prioritet end passagertog - både PSO og fri trafik?
Ja og nej. Transitgodset kører gennem Danmark i "systemkanaler" (Catalogue Paths), der er forhåndsdefinerede i forhold til belastning, hastighed mm. Disse kanaler reserveres og tilbydes godsoperatørerne - typisk to kanaler pr time pr retning. Hvis der er flere end to ansøgninger henvises normalt til næste time eller lignende, da det er svært at presse tre transittog pr time igennem Danmark.
Systemkanalerne skal laves ud fra "behørigt hensyn" til øvrig trafik, og er gennem Danmark alligevel defineret af de relativt få steder togene kan overhales undervejs. Principilet kan ledige Systemkanaler fyldes med øvrig offentlig trafik, men I Danmark giver det flere udfordringer, da det som nævnt er svært at betjene godstog udenfor disse kanaler, så det er bedre at have en ledig kanal at henvise forsinkede tog i end at prøve at mase toget igennem.
Der har i flere år været arbejdet på at lave internationale "Systemkanaler" for internationale passagertog, men der er andre "vigtigere" ting på dagsordenen (eksempelvis harmonisering af infrastrukturarbejder)
/Lasse
Flixtrain fremgår nu i Banedanmarks oversigt over operatører.
Skal Flixtrain køre i Danmark, og i så fald, hvorhenne?¨
Jeg synes jeg hørte på et tidspunkt at internationale persontog har højere prioritet i Sverige end rene svenske persontog.
Efter sigende skulle Snälltåget eller Veolia på et tidspunkt også have søgt en kanel fra Danmark for at figurere som et internationalt persontog.
Flixtrain fremgår nu i Banedanmarks oversigt over operatører.
Skal Flixtrain køre i Danmark, og i så fald, hvorhenne?¨
Jeg synes jeg hørte på et tidspunkt at internationale persontog har højere prioritet i Sverige end rene svenske persontog.Efter sigende skulle Snälltåget eller Veolia på et tidspunkt også have søgt en kanel fra Danmark for at figurere som et internationalt persontog.
Om jag inte misstar mig använder Trafikverket samhällsekonomiska bedömningar för att hantera tvister i tågplanearbetet i en situation då parterna ej kommer överens. Jag har dock ingen aning om hur den samhällsekonomiska bedömningen utförs eller vilken trafik som bedöms ha större samhällsnytta än annan trafik.
Hälsningar
Axel L
I Sverige tildeles kapacitet efter, hvad der er bedst for de (potentielle) kunder. Derfor kan regionaltog i timedrift have afvigende minuttal, hvis en X2000 med 700 passagerer lige skal overhale kl 17:35. Det er ikke nødvendigvis det længst kørende tog, der har førsteprioritet, men derimod det mest fyldte tog (den korte forklaring)
--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron
Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.
Læs mereRambøll-rapport afslører: Politikere blokerer for grøn flytrafik
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard