Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

T 66 K 714 (Generelt)

af Bent Larsen, Kalundborg, 12/12 2021, 16:08 (1076 dage siden)

Hej
Ifølge rygternes bero er T 66K714 kørt gennem DK idag til Padborg, er der nogen her i dette forum der har set eller hørt noget.
Vh
Bent Larsen

T 66 K 714 (foto)

af OD, Od ⌂, 12/12 2021, 16:40 (1076 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Ifølge rygternes bero er T 66K714 kørt gennem DK idag til Padborg, er der nogen her i dette forum der har set eller hørt noget.

HG 36557 Mgb-Pa i Aarup i dag kl. 14.44.
[image]

Avatar

T 66 K 714 (foto)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/12 2021, 19:01 (1076 dage siden) @ OD, Od

Hvad sker der lige med den strømaftager? Er det normalt i regnvejr?
[image]

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

T 66 K 714 (foto)

af Niels-Erik Hansen, 12/12 2021, 19:28 (1076 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeps.

Har du så set noget tilsvarende i frostvejr? Der står det på det nærmeste med gnister ud til alle sider. Meget sebart og lydhørt!

T 66 K 714 (foto)

af TeamBaumann, Hjordkær, 12/12 2021, 20:24 (1076 dage siden) @ OD, Od

Hvad skal den T66 i Padborg ... til værksted eller fortsætter den videre til syd?

Avatar

T 66 K 714 (foto)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/12 2021, 00:05 (1076 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Har du så set noget tilsvarende i frostvejr? Der står det på det nærmeste med gnister ud til alle sider. Meget sebart og lydhørt!

Ja, det har jeg og det kan se ret voldsomt ud. Jeg har på Facebook fået at vide at det simpelthen er en sky af vanddråber, der slynges væk af strømaftageren, altså grundlæggende et mekanisk fænomen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

T 66 K 714 (foto)

af bth, 13/12 2021, 08:05 (1076 dage siden) @ TeamBaumann

Hvad skal den T66 i Padborg ... til værksted eller fortsætter den videre til syd?

begge dele :-) Den fortsætter til et værksted i Tyskland hvor motoren skal renoveres.

/Bjørn

T 66 K 714 (foto)

af Eyolf, 13/12 2021, 10:16 (1076 dage siden) @ OD, Od

Det loket observerte jeg i Trondheim i 2015. Da hadde det vært brukt av CargoLink (senere kokursrammet) i en periode.
[image]
Det var klargjort for tilbakelevering til eier, den gang BRLL. Ifølge min guide på Marienborg skulle det visstnok leies inn av en dansk (K-en i typebetegnelsen skal visstnok bety at det er utstyrt med dansk togvarme) operatør. Kan det ha medført riktighet?

Type 66 har gått hos både CL og CN her i landet, men var aldri spesielt godt likt hos lokbetjeningen. Dertil var støynivået for høyt. Typen forsvant da også etter forholdsvis få år, og jeg forstår at det eer ingen norsk lokfører som savner den. I og med at den kun gikk i nord, ble det dessverrre ikke så mange muligheter til å fotografere den.

Noen flere bilder av type 66 i Norge her (ganske langt nede på siden).

T 66 K 714

af Rask Ingemann Lambertsen, 13/12 2021, 11:04 (1076 dage siden) @ Eyolf

(K-en i typebetegnelsen skal visstnok bety at det er utstyrt med dansk togvarme)

T66K 714 kan ikke levere togvarme.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

T 66 K 714

af Eyolf, 13/12 2021, 11:10 (1076 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Vel, da var den misforståelsen oppklart. Takk skal du ha. Jeg mener imidlertid at omviseren min på Marienborg bestemt hevdet at K-en betød at loket var forbereedt for bruk i Danmark. Men det kan jo ha vært andre ting enn togvarme han siktet til.

T 66 K 714

af Bent Larsen, Kalundborg, 13/12 2021, 11:27 (1076 dage siden) @ Eyolf

Hej
Hvorfor det lige er et K ? Den har dansk ATC, det havde den vel fra ny da den kørte “ kommode Expressen “
Vh
Bent Larsen

T 66 K 714

af EA 3020, 13/12 2021, 12:37 (1076 dage siden) @ Bent Larsen

Anvendelsen af "K" tilføjet litraet har været anvendt siden en gang i "fortiden", for jeg blev undervist i dette i "Rullende Materiel" tilbage ved nyansættelsen i 1981.

Norsk og svensk materiel (lokomotiver og personvogne) som var godkendt til kørsel i Danmark var forsynet med et "K".
Meget norsk og svensk materiel kunne ikke opnå RIC-godkendelse, da profilet ofte var "for stort" og derfor blev de i stedet K-mærket, når de måtte køre til og fra Danmark. Blandt personalet gik de under at være godkendt til København og derfor "K", da det meste materiel kom over HH-overfarten.

Selv Øresundstogene X31 og X32 er "K"-mærket efter den gamle kutyme, uagtet der nu arbejdes efter et NVR-register.

Godsvognene fulgte de gængse RIV-bestemmelser.

T 66 K 714

af Jens N, Fredericia, 13/12 2021, 13:23 (1076 dage siden) @ EA 3020

Norsk og svensk materiel (lokomotiver og personvogne) som var godkendt til kørsel i Danmark var forsynet med et "K".
Meget norsk og svensk materiel kunne ikke opnå RIC-godkendelse, da profilet ofte var "for stort" og derfor blev de i stedet K-mærket, når de måtte køre til og fra Danmark. Blandt personalet gik de under at være godkendt til København og derfor "K", da det meste materiel kom over HH-overfarten.

Jeg har engang læst et sted at K står for kontinentet, da visse svenske vogne også har kørt i Tyskland.

Mvh. Jens

T 66 K 714 - om supplerende litra "K"

af Niels Munch, 13/12 2021, 15:11 (1075 dage siden) @ Jens N

Det supplerende litra "K" blev også tildelt de svenske IC3-tog (Y2 "på svensk"), der kørte igennem til København H, se:

"Direkta tåg till Köpenhamn
Tågen sattes 1992 in på linjerna Malmö-Kristianstad-Karlskrona och Helsingborg-Hässleholm under namnet Kustpilen. Satsningen på trafiken och tågens goda komfort gjorde Kustpilen snabbt populär. Trafiken utsträcktes så att en del tåg gick Köpenhamn-Helsingör-(tågfärja)-Helsingborg-Hässleholm. De tågsätt som anpassades för trafik i Danmark (bl a installation av dansk ATC) fick underlittera K. Trafiken via Helsingör upphörde dock år 2000. Efter Öresundsförbindelsens öppnande detta år gick istället en del av Karlskronatågen direkt till/från Köpenhamn."

Kilde: https://www.jarnvag.net/vagnguide/y2 .

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak