T 66 K 714 (Generelt)
Hej
Ifølge rygternes bero er T 66K714 kørt gennem DK idag til Padborg, er der nogen her i dette forum der har set eller hørt noget.
Vh
Bent Larsen
Hej
Ifølge rygternes bero er T 66K714 kørt gennem DK idag til Padborg, er der nogen her i dette forum der har set eller hørt noget.
Vh
Bent Larsen
Hej
Ifølge rygternes bero er T 66K714 kørt gennem DK idag til Padborg, er der nogen her i dette forum der har set eller hørt noget.
HG 36557 Mgb-Pa i Aarup i dag kl. 14.44.
Hvad sker der lige med den strømaftager? Er det normalt i regnvejr?
--
Venligst
Michael Deichmann
Jeps.
Har du så set noget tilsvarende i frostvejr? Der står det på det nærmeste med gnister ud til alle sider. Meget sebart og lydhørt!
Hvad skal den T66 i Padborg ... til værksted eller fortsætter den videre til syd?
Har du så set noget tilsvarende i frostvejr? Der står det på det nærmeste med gnister ud til alle sider. Meget sebart og lydhørt!
Ja, det har jeg og det kan se ret voldsomt ud. Jeg har på Facebook fået at vide at det simpelthen er en sky af vanddråber, der slynges væk af strømaftageren, altså grundlæggende et mekanisk fænomen.
--
Venligst
Michael Deichmann
Hvad skal den T66 i Padborg ... til værksted eller fortsætter den videre til syd?
begge dele Den fortsætter til et værksted i Tyskland hvor motoren skal renoveres.
/Bjørn
Det loket observerte jeg i Trondheim i 2015. Da hadde det vært brukt av CargoLink (senere kokursrammet) i en periode.
Det var klargjort for tilbakelevering til eier, den gang BRLL. Ifølge min guide på Marienborg skulle det visstnok leies inn av en dansk (K-en i typebetegnelsen skal visstnok bety at det er utstyrt med dansk togvarme) operatør. Kan det ha medført riktighet?
Type 66 har gått hos både CL og CN her i landet, men var aldri spesielt godt likt hos lokbetjeningen. Dertil var støynivået for høyt. Typen forsvant da også etter forholdsvis få år, og jeg forstår at det eer ingen norsk lokfører som savner den. I og med at den kun gikk i nord, ble det dessverrre ikke så mange muligheter til å fotografere den.
Noen flere bilder av type 66 i Norge her (ganske langt nede på siden).
(K-en i typebetegnelsen skal visstnok bety at det er utstyrt med dansk togvarme)
--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen
I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.
Vel, da var den misforståelsen oppklart. Takk skal du ha. Jeg mener imidlertid at omviseren min på Marienborg bestemt hevdet at K-en betød at loket var forbereedt for bruk i Danmark. Men det kan jo ha vært andre ting enn togvarme han siktet til.
Hej
Hvorfor det lige er et K ? Den har dansk ATC, det havde den vel fra ny da den kørte “ kommode Expressen “
Vh
Bent Larsen
Anvendelsen af "K" tilføjet litraet har været anvendt siden en gang i "fortiden", for jeg blev undervist i dette i "Rullende Materiel" tilbage ved nyansættelsen i 1981.
Norsk og svensk materiel (lokomotiver og personvogne) som var godkendt til kørsel i Danmark var forsynet med et "K".
Meget norsk og svensk materiel kunne ikke opnå RIC-godkendelse, da profilet ofte var "for stort" og derfor blev de i stedet K-mærket, når de måtte køre til og fra Danmark. Blandt personalet gik de under at være godkendt til København og derfor "K", da det meste materiel kom over HH-overfarten.
Selv Øresundstogene X31 og X32 er "K"-mærket efter den gamle kutyme, uagtet der nu arbejdes efter et NVR-register.
Godsvognene fulgte de gængse RIV-bestemmelser.
Norsk og svensk materiel (lokomotiver og personvogne) som var godkendt til kørsel i Danmark var forsynet med et "K".
Meget norsk og svensk materiel kunne ikke opnå RIC-godkendelse, da profilet ofte var "for stort" og derfor blev de i stedet K-mærket, når de måtte køre til og fra Danmark. Blandt personalet gik de under at være godkendt til København og derfor "K", da det meste materiel kom over HH-overfarten.
Jeg har engang læst et sted at K står for kontinentet, da visse svenske vogne også har kørt i Tyskland.
Mvh. Jens
Det supplerende litra "K" blev også tildelt de svenske IC3-tog (Y2 "på svensk"), der kørte igennem til København H, se:
"Direkta tåg till Köpenhamn
Tågen sattes 1992 in på linjerna Malmö-Kristianstad-Karlskrona och Helsingborg-Hässleholm under namnet Kustpilen. Satsningen på trafiken och tågens goda komfort gjorde Kustpilen snabbt populär. Trafiken utsträcktes så att en del tåg gick Köpenhamn-Helsingör-(tågfärja)-Helsingborg-Hässleholm. De tågsätt som anpassades för trafik i Danmark (bl a installation av dansk ATC) fick underlittera K. Trafiken via Helsingör upphörde dock år 2000. Efter Öresundsförbindelsens öppnande detta år gick istället en del av Karlskronatågen direkt till/från Köpenhamn."
Kilde: https://www.jarnvag.net/vagnguide/y2 .
M.v.h.
Niels