ICNG (Coradia Stream) til NS yderligere forsinket (Generelt)
Der er fortsat store udfordringer med at få Coradia Stream til de hollandske statsbaner sat i drift og reelt er man gået over i at de er forsinket på ubestemt tid da NS ikke vil sætte nye offentlige deadlines.
Nedenstående er fra et dokument på hollandsk oversat delvist med Google Translate, så der kan være nogle fejl - især omkring tekniske forhold.
Den oprindelige kontrakt havde 17 måneders buffer der allerede var brugt i februar 2020. Dette skyldes typiske udfordringer i forbindelse med design og produktion af en ny type tog. Der var tale om forsinket design og udvikling af Stream platformen, udfordringer med den elektromagnetiske kompatibilitet med det særlige hollandske strømsystem, svejsefejl på vognkasserne og underdimensioneret klimaanlæg da toget blev testet i en klimakabine.
Næste etape af forsinkelser skyldes leveringsudfordringer og rejserestriktioner under pandemien samt afsporingen af en transport af to togsæt i Tyskland i oktober 2020. De tyske myndigheder er endnu ikke færdige med at undersøge ulykken, så det er uvist om der er noget der skal ændres på togene. Alstoms interne undersøgelse tydede på at lokomotivet ikke havde leveret højt nok tryk i bremseledningen, så togsættene bremsede for svagt. Både de hollandske og belgiske myndigheder har opstillet yderligere krav til bremsesystemet på baggrund af denne hændelse, som også bidrager til forsinkelse.
Lige nu hedder stopklodsen forsinkelser i softwareudviklingen. Næste step i testkørslerne kan ikke gå igang før softwaren er helt klar og alle fejlene er rettet. De største risici for yderligere forsinkelse er software, manglende levering af dele til produktionen og typegodkendelse ved de hollandske myndigheder.
Dokumenterne kan findes her og forskellige jernbanemedier har også en forkortet del af historien. Siden kan oversættes med Google Chrome og dokumenterne kan oversættes ved at uploade dem til Google Translate: https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-infrastructuur-en-waterstaat/do...
Umiddelbart virker det ikke til at der er noget alarmerende galt, i forhold til at der er tale om en nyudvikling. Men det er også tydeligt at DSB ikke har købt en hyldevare, men at de har købt ind i et projekt der stadig er et stykke fra mål. Coradia Stream HC til CFL er også blevet forsinket i over et år.
Sådan som jeg lige tolker det, så har man en grundplatform som de enkelte fabrikker så selv har ansvaret for at tilpasse og producere til kunderne. Stream's produceret i Italien ligner hinanden, men der er visuelle forskelle på dem der produceres i Spanien (CFL), Polen (NS) og Tyskland (DSB, LNVG & DB Regio).
Det samme ses hos Stadler hvor en KISS eller FLIRT fra Stadler Pankow ikke er identisk med en KISS/FLIRT fra Stadler Bussnang. Det siges at man i Pankow lægger vægt på en lav indkøbspris på togene, for det er det man vinder udbud med i Tyskland, mens man i Bussnang har mere fokus på total cost of ownership (TCO) - og dermed en dyrere indkøbspris fordi man på andre markeder vægter TCO højere. Alstom skulle have været billigst på den store SBB kontrakt på regionaltogsæt, men Stadler vandt pga. den laveste TCO.
--
Mvh Anders